Operasi menyelamat gempa Iran dihentikan – Luar Negara


TEHERAN 14 Nov. – Iran hari ini menghentikan operasi menyelamat di kawasan yang terjejas teruk dengan gempa bumi kuat yang meragut kira-kira 450 nyawa dan mencederakan ribuan yang lain.

“Operasi menyelamat di barat wilayah Kermanshah dihentikan,” kata Ketua Perkhidmatan Perubatan dan Kecemasan Iran, Hossein Kolivand.



Gempa bumi kuat berukuran 7.3 pada skala Richter menjejaskan kampung dan bandar di kawasan pergunungan itu kelmarin yang turut bersempadan dengan Iraq. – REUTERS



Source link

read more

Kerajaan P.Pinang perlu kaji kaedah lulus premis pusat hiburan – Pulau Pinang


PULAU PINANG 14 Nov. – Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) mempersoalkan tindakan pihak berkuasa tempatan (PBT) negeri ini yang meluluskan operasi premis pusat hiburan atas alasan tiada masalah kacau ganggu dan bantahan penduduk.



JAHARA HAMID

JAHARA HAMID

Ketua Pembangkang, Datuk Jahara Hamid berkata, tindakan itu dilihat tidak logik kerana masalah yang timbul menerusi pusat hiburan tersebut hanya boleh dikesan selepas operasinya.


“Kerajaan negeri perlu kaji semula kaedah memberi kelulusan kepada premis berkenaan dengan merujuk pemimpin tempatan supaya tidak menganggu rutin harian masyarakat,” katanya dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.


Sebelum ini, Jahara (BN-Teluk Air Tawar) mendedahkan kerajaan negeri memberi kelulusan kepada banyak premis pusat hiburan di negeri ini dengan mengetepikan pandangan pihak berwajib termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM).


Bagaimanapun, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir negeri, Chow Kon Yeow berkata, kelulusan premis berkenaan dibuat sekiranya pemaju menjalankan pernigaan di zon ditetapkan PBT, tidak mendatangkan kacau ganggu dan tidak dibantah penduduk.


Selain PDRM, kata beliau, pihaknya mendapatkan pandangan pelbagai pihak termasuk pejabat daerah sebelum mengeluarkan lesen perniagaan kepada premis berkenaan. – UTUSAN ONLINE.



Source link

read more

It makes no sense to ban the headscarf – CENBET



KUALA LUMPUR: Local hotel operators should be more flexible in imposing dress code for their employees.

The local management of international hotel chains should request their headquarters to waive the ban on
frontline female Muslim staff from wearing the headscarf.

Rightfully, the hospitality industry should reflect the country’s diversity, that has been a major draw
for foreign tourists over the years.

Islam is a major religion in this country and it makes no sense to ban the headscarf. Just because the rule has been in place for a long time does not make it right.

This issue should be considered in the wider context of plural Malaysia that celebrates diversity. Hotel
operators need to play their part in promoting the “Malaysia, Truly Asia” slogan.

They should protest one-size-fits-all rules that do not take into account local sensitivities, that reeks of discrimination.

So long as the attire does not hamper an employee from effectively carrying out their jobs, the clothing should not be banned.

On a related note, clothing preference is a personal choice. In public, no one should be told what is
proper attire and what is not, so long as it is within the confines of the law.

Of late, some government agencies had stepped into moral policing by denying entry into its premises, some members of the public deemed to have dressed inappropriately.

Such decisions are often arbitrary. These civil servants who try to impose their personal values on the public’s dress code, is behaving no differently from multinational companies imposing dress codes that are insensitive to local settings.

Such attitude is not helpful in a plural society, which ought to embrace diversity. Embracing diversity
can go a long way in building the much-needed bridges in a society riven by radicalized elements that
manifests in issues like how a shop in Johor only serves one ethnic group.


* Gan Ping Sieu is the Co-president of the Centre For A Better Tomorrow (CENBET)



Source link

read more

Guru kecewa bantuan tidak disalurkan – KL & Putrajaya


KUALA LUMPUR 14 Nov. – Seorang guru meluahkan kekecewaan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dusun Tua, Razali Hassan kerana tidak menguruskan bantuan segera kepada Sekolah Rendah Agama Pekan Hulu Langat, Batu 14, dekat sini.

Malah, kata guru berkenaan, masalah banjir yang sudah memasuki kali ketiga tidak menemui jalan penyelesaian secara konkrit.

“Hari ini permulaan musim tengkujuh, tidak dinafikan daerah Hulu Langat akan turut terjejas sama. Sebak, sedih dan kecewa apabila wakil rakyat tidak turun padang melihat sendiri kawasan yang terjejas. Memang, belum berlaku lagi sebarang kematian, namun, sekolah kami yang sangat daif ini memerlukan bantuan segera.

“Kami hendak wakil rakyat turun padang, berilah bantuan dalam RM10,000 untuk memasang tembok batu supaya kawasan sekolah kami selamat daripada digenangi air. Malah, peruntukan itu penting supaya kerusi, meja, almari dapat ditukar dan jalan (dataran) dapat diturap,” luah seorang guru yang enggan namanya dikenali di sini, hari ini. 


Malah, katanya, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menganaktirikan sekolah kerana menghulurkan bantuan pada sekolah yang sudah baik daripada segi peralatan dan kelengkapan.

“Ada sekolah yang diberi bantuan kerusi dan meja sedangkan sekolah itu masih elok dan masih baharu. Apa masalah jabatan? Sampai bila kami perlu tulis surat menunggu jawapan? Takkanlah bencana berlaku kami perlu jumpa ketua jabatan, merayu minta bantuan?,” katanya. – UTUSAN ONLINE



Source link

read more

MUDAHNYA NURUL IZZAH BERI ALASAN NAK BEBASKAN ANWAR!!! ~ SEMUT HITAM


Amboi! Senang betul alasan Si Nurul Izzah ni nak desak Kerajaan suruh bebaskan Si Ketua Penipu tu ya. Dia ingat, undang – undang di Malaysia ni bapak dia yang buat ke? Suka – suka hati dia je.

Sebelum ini Si Nurul Izzah tu mendakwa tahap kesihatan Si Ketua Penipu itu perlu dijadikan sebagai peluang untuk mendesak Kerajaan membebaskan Si Ketua Penipu itu dari penjara.

Kata Si Nurul Izzah, kesihatan bapanya tidak akan bertambah baik, jika Si Ketua Penipu itu yang baru selesai pembedahan bahu kanannya sebelum ini, menjalani proses pemulihan dalam penjara.

“Dalam keadaan sebegini, tolonglah kita ambil peluang desak beliau dibebaskan secepat mungkin.

“Tiada cara untuk beliau bertahan di penjara dengan kesakitan seperti itu,” katanya ketika berucap dalam majlis solat hajat dan tahlil sempena kejayaan pembedahan Anwar di kediaman rasmi menteri besar Selangor, malam ini.

Wah! Banyak cantik! Dah buat pendedahan pun masih lagi Si Nurul Izzah tu tak nak rasa bersyukur dan mahu menjadikannya sebagai alasan untuk membebaskan Si Ketua Penipu tu?

Mana dia belajar undang – undang seperti itu? Kalau sebegitu mudah untuk pihak Kerajaan membebaskan seseorang penjenayah dari penjara, maka ramai la yang perlu diberi peluang yang sama.

Takkan hanya semata – mata kerana pembedahan bahu kanan Si Ketua Penipu tu melayakkan dia untuk dibebaskan dari kesalahan dan dibebaskan dari penjara begitu sahaja?

ATAU, adakah hanya kerana nama dia Anwar Ibrahim, maka dia perlu diberikan keistimewaan sedemikian rupa? Banduan lain macam mana? Kenapa Nurul Izzah tidak memperjuangkan hak mereka?

Dah diberi peluang untuk buat pembedahan tu pun dah cukup bagus. Secara tidak lansung itu membuktikan bahawa pihak Kerajaan Malaysia ni tidak se-Zalim seperti mana yang didakwa oleh keluarga Si Nurul Izzah tu sebelum ini!!!




Source link

read more

SPRM siasat beberapa lagi kes rasuah berprofil tinggi



KENINGAU: Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Dzulkifli Ahmad berkata pihaknya sedang menyiasat beberapa lagi kes rasuah dan salah guna kuasa termasuk kes berprofil tinggi di negara ini.

Tanpa memberi butiran lanjut, Dzulkifli berkata setiap minggu SPRM menyiasat kes-kes baharu selain beberapa kes yang sedang menunggu kebenaran daripada Jabatan Peguam Negara untuk pendakwaan di mahkamah.

“Kita tunggu lah…jadi orang tertanya-tanya…kalau saya dah bagi tahu, tak saspens…ini yang sebenarnya menjadi kegerunan bagi mereka yang terlibat dengan rasuah. Adakah mereka disiasat minggu hadapan atau bagaimana,” katanya kepada pemberita sempena Program Ziarah Kasih SPRM Siri 4/2017 di sini pada Ahad.

Kira-kira 5,000 pengunjung menghadiri program yang dirasmikan Timbalan Ketua Menteri Sabah Tan Sri Joseph Pairin Kitingan itu.

Dzulkifli berkata, usaha membanteras rasuah dan salah guna kuasa yang dijalankan agensi itu bukan usaha eksklusif SPRM sahaja tetapi usaha bersama melibatkan seluruh rakyat Malaysia untuk memastikan negara ini bebas daripada gejala rasuah dan salah guna kuasa.

Menurut Dzulkifli, SPRM merupakan agensi kerajaan yang mewakili rakyat secara keseluruhan untuk memastikan jentera kerajaan sama ada di peringkat persekutuan atau negeri melaksanakan tugas yang diamanahkan tanpa rasuah dan salah guna kuasa.

Justeru tegasnya, rakyat tidak perlu risau dan takut kerana yang menggeruni SPRM hanyalah mereka yang terlibat dengan kegiatan-kegiatan tidak bermoral itu.

“Kita memberi jaminan kepada rakyat, bahawa SPRM akan bertindak bagi pihak rakyat…sekiranya terdapat pengkhianatan amanah rakyat tersebut, mengkhianati tugas dan tanggungjawab dengan terlibat rasuah dan salah guna kuasa, maka kami di SPRM tidak teragak-agak mengambil tindakan mengheret mereka ke muka pengadilan,” jelasnya.

Beliau mengajak rakyat di negara ini khususnya di negeri Sabah supaya bersatu untuk memerangi rasuah dan salah guna kuasa kerana rasuah boleh melumpuhkan sistem pentadbiran negara sekiranya dibiarkan.

Sementara itu, Dzulkifli berkata keanggotaan Sahabat Gerakan Revolusi Anti Rasuah (GERAH) yang dilancarkan 1 Ogos lepas kini mencecah 100,000 orang sekali gus membuktikan usaha berterusan agensi itu memerangi rasuah dan salah guna kuasa mendapat sokongan padu seluruh lapisan rakyat.

Beliau turut merakamkan penghargaan kepada pengamal media yang disifatkan turut bersama dengan agensi itu untuk memerangi gejala rasuah dan salah guna kuasa di negara ini.

“Sebenarnya tanpa media, impak kepada program yang SPRM laksanakan tidak ke mana. Tetapi disebabkan media, maka semua rakyat tahu tentang usaha-usaha yang kita lakukan,” katanya.

— BERNAMA



Source link

read more

Selamat jalan Nuan Nuan – Nasional


KUALA LUMPUR 14 Nov. – Anak panda gergasi, Nuan Nuan, yang berusia 26 bulan dihantar pulang ke negara kelahiran kedua ibu bapanya di Pengkalan Panda Dujiangyan, Sichuan, China, hari ini.

Kira-kira pukul 10.50 pagi anak panda gergasi itu dibawa keluar daripada Pusat Konservasi Panda Gergasi, Zoo Negara dekat sini hari ini.

Nuan Nuan yang mempunyai berat terkini sebanyak 90 kilogram itu telah dihantar ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menggunakan sebuah lori khas.

Kelahiran Nuan Nuan memberikan satu sejarah besar buat Malaysia berikutan mampu membuatkan pasangan panda gergasi itu melahirkan anak dalam tempoh 15 bulan saja berbanding kebanyakan negara lain.

Nuan Nuan dijangka diterbangkan pulang China pada pukul 5 petang menggunakan Malaysia Airlines Berhad (MAB) Kargo Sdn.Bhd.

Terdahulu anak panda itu menjalani latihan dengan dimasukkan ke dalam sangkar khas selama beberapa jam sehari untuk membiasakan diri dengan ruang yang kecil. – UTUSAN ONLINE



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons