Pakistan haramkan sambutan Hari Valentine elak promosi berlebihan


ISLAMABAD: Kerajaan Pakistan buat tahun keduia berturut-turut mengharamkan sebarang sambutan hari kasih sayang atau ‘Valentine Day’, termasuk acara serta liputan media mempromosi hari itu untuk tahun kedua berturut-turut.

Ia selepas mahkamah sebulat suara memutuskan  tersebut melanggar ajaran Islam dan sambutannya diharamkan buat umat Islam.

Sambutan Hari Valentine diharamkan di Pakistan untuk tahun kedua berturut-turut. - Foto: Reuters
Perintah amaran dikeluarkan pihak berkuasa Pengawalseliaan Media Elektronik Pakistan (Pemra) kepada stesen televisyen dan radio terhadap sebarang promosi berkaitan peristiwa Hari Valentine.

“Tiada acara akan diadakan di peringkat rasmi atau di mana-mana tempat awam,” kata Pemra.

Tahun lalu, Mahkamah Tinggi Islamabad memperkenalkan larangan itu selepas petisyen yang mengatakan sambutan itu adalah dimport budaya dari Barat yang akan melemahkan umat Islam.

Sejak kebelakangan ini, golongan muda terutamanya di kalangan majoriti 60 peratus penduduk Islam di bawah umur 30 tahun termasuk pertubuhan-pertubuhan komersil mengamalkan tradisi sambutan Hari Valentine dengan jualan bunga dan coklat di negara itu.

Sebarang acara termasuk liputan media mempromosi Hari Valentine tidak dibenarkan di seluruh Pakistan.- Foto: Reuters



Source link

read more

Sejak Marissa Dania viral habis DM Papa penuh dengan risikan padu – Norman Hakim



PELAKON Norman Hakim pada pagi Khamis, telah berkongsi mengenai anaknya Marissa Dania.

Norman juga telah meluahkan rasa pelik kerana apabila anak keduanya yang baru berusia 13 tahun itu tiba-tiba viral dan menjadi perhatian netizen.

Serentak dengan itu, Norman telah meninggalkan pesan kepada netizen yang telah menghantar mesej peribadi kepadanya di Instagram yang berniat untuk merisik anak daranya itu.

BACA: “Rupa-rupanya papa tak sekuat disangka” – Norman menangis iringi anak ke Turki belajar hafazan

 Tulis Norman:

“normanhakim_786: Dengar cerita budak kecik @marissadania_ ni tgh viral. Viral untuk apa tu? Yang pasti habis DM papa penuh dgn ‘risik’an yg padu. Yang pilu pun ada jugak.

“Nak bagitahu anak dara saya ini umur Insha-Allah tahun ni masuk 13 tahun bulan Julai nanti. Jauh perjalanan lagi. Hafazan Al-Quran pun masih suku ke separuh perjalanan.

“Kepada majoriti yg berniat untuk menjadi ‘Imam’ tu melalui DM yg saya baca, Alhamdulillah untuk nawaitu yang suci dan ikhlas tu. Saya anggap itu sebahagian daripada permulaan ukhwah dan silaturahim sesama kita.

“Sepatah kata mama @abby_abadi112 ‘Utamakan yang utama’. Letakkan tanggungjawab pertama sebagai anak lelaki yg juga bakal ‘imam’ yang pertama sekali of course kepada Allah S.W.T. Seterusnya jaga keramat hidup iaitu ibu bapa kita umpama esok tiada lagi hari untuk kita di dunia ini.

“Lepas tu barulah fikirkan untuk ‘mendirikan masjid’. Saya bercakap berdasarkan pengalaman. Nak mendirikan ‘masjid’ ni bukan sekadar bersandar pada teori. Saya yang dah nak masuk anak ke-enam ni pun masih lagi belajar seni untuk ber’masjid’.

“Wallahualam…Segala yang terbaik hanya dari-Nya. Seboleh mungkin bila comment kat anak dara saya ni kat IG dia, sama-sama selitkan doa untuk dia sebab doa yang baik-baik itu semua InshaAllah akan berbalik pada kita semula.

“Pakai bahasa we chat pun no hal janji sempoi dan maksud sampai. Yang penting #Hablumminallahwalhablumminannas. Itu yg sama2 kita jaga ok! Amin, InshaAllah.”
 

 
Kepada yang mencuba nasib untuk menjadi menantu kepada Norman Hakim dan Abby Abadi, pastikan apa yang dipesan ini disemat dalam hati dan dijadikan panduan.

Ingat, bukan mudah untuk menjadi ‘Imam’ kepada anak dara orang ya!

Foto: Instagram Norman Hakim & Marissa Dania



Source link

read more

Samsung Memulakan Pengeluaran Storan UFS 256GB Untuk Industri Automotif – Amanz


Tidak cukup dengan membuat peranti, cip DRAM dan cip pemprosesan untuk peranti ASIC, Samsung juga terkenal dengan pembuatan komponen storan, termasuklah untuk cakera keras dan juga SSD.

Terkini, Samsung baru sahaja mengumumkan bahawa mereka sedang memulakan pengeluaran storan UFS 3.0 (Universal Flash Storage) bersaiz 256GB secara besar-besaran. UFS kini biasa digunakan pada peranti-peranti pintar premium kerana kadar penghantaran data yang pantas, disamping saiz storan yang besar.

Menariknya, kali ini, pengeluaran storan UFS 3.0 ini bukanlah untuk peranti pintar terbaru Samsung, tetapi untuk kegunaan industri automotif untuk jenama-jenama kenderaan yang bakal menggunakan Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), sistem maklumat dan hiburan dan  papan pemuka untuk kereta mewah tidak lama lagi.

Komponen UFS 3.0 Samsung sangat dikehendaki jenama-jenama automotif ini kerana kebolehannya untuk beroperasi dengan baik walaupun pada suhu yang tinggi. Cip UFS 3.0 Samsung hadir dengan sensor suhu yang mampu memberi amaran kepada pengguna jika suhu komponen tersebut melangkaui suhu 105 darjah Celcius.

Lebih menarik lagi, UFS 3.0 Samsung ini dikatakan hadir dengan kadar penghantaran data 850MB/s dan kadar pembacaan rawak 45000 IOPS, yang akan memastikan bahawa data yang terkandung didalam storan ini boleh dipindah dengan laju.

Samsung tidak menyatakan bilakah storan UFS 3.0 ini akan dihantar ke syarikat-syarikat automotif, tetapi kami pasti bahawa kita akan melihat kereta-kereta yang akan menggunakan storan ini dalam tahun ini.



Source link

read more

Three deadly roads identified in Perlis ahead of CNY break


JEM

MO,8/1/2018, PADANG BESAR: Three road stretches in Perlis have been identified as accident-prone areas ahead of the coming Chinese New Year holidays next week. Perlis Road Safety Department director Kalai Kumar Periyasamy said they are Jalan Kangar to Alor Star, Jalan Kangar to Padang Besar and the Kuala Perlis highway heading towards Changlun in Kedah.

He said based on statistics recorded last year, 60 per cent of accidents in the state occurred on the three roads.  “Last year the state recorded a total of 1,924 accident cases with more than half occurring at the three main roads. Most accident cases involved motorcyclists and pillion riders,” he told reporters after launching the Chinese New Year Road Safety Campaign 2018 at SMK Padang Besar.

The campaign was launched by Perlis Transport and Regional Development Committee chairman Asmaiza Ahmad. Kalai Kumar advised residents who live along the three stretches to be cautious when using the road during the festive holidays. “The traffic volumes is expected to become heavier during the holidays and locals who use the stretch for their daily activities need to be more alert,” he said.

–NSTP



Source link

read more

Samsung’s new dual image sensors will bring Portrait mode features to low and mid-range phones


Samsung’s new dual image sensors will bring Portrait mode features to low and mid-range phones

Features first seen in the Note8's camera module could soon be available in  entry-level and mid-range smartphones.

Samsung has announced new ISOCELL dual image sensors and software that it says will bring the bokeh effect and excellent low-light performance of its Note8 rear camera to entry-level and mid-range smartphones.

“Dual cameras are delivering new and exciting photo-taking experiences on mobile devices,” said Ben K. Hur, vice president of System LSI marketing at Samsung Electronics. “Samsung’s total solution for ISOCELL Dual will make our customers’ product development process easier, allowing them to bring the most optimized dual camera features to a wider range of consumers.”

Samsung will make the technology available to other OEMs, offering both a Portrait Mode (bokeh-effect) camera module equipped with 13-megapixel and 5-megapixel sensors, and a low light camera module equipped with dual 8-megapixel sensors.

Source: Samsung



Source link

read more

Bagusnya bacaan doa untuk arwah bapa- Peminat puji Fazley Yaakob



PEMINAT memuji bacaan doa penyanyi Datuk Fazley Yaakob ketika pengebumian bapanya menerusi sebuah video yang dimuat naik di laman Instagram (IG) miliknya.

Menerusi video yang dirakamkan ketika pemergian bapanya dua tahun lalu iaitu 8 Februari 2015, Fazley dilihat sedang membaca doa dengan lancar di tepi pusara tersebut.

Fazley berkongsi video tersebut dan dalam masa yang sama meluahkan rasa kerinduannya terhadap bapanya itu.

Menurut Fazley, dia masih ingat akan pesanan bapanya supaya menjaga ibu serta adik-beradiknya yang lain.

Kerinduannya tidak tertanggung apabila teringat saat-saat terakhirnya bersama bapanya.



Source link

read more

Apple iPhone X 64GB Kini Pada Harga RM4399 – Amanz



RM4399 RM5149 -15%

Harga jualan iPhone X telah dikurangkan beberapa penjual tempatan sejak beberapa minggu lepas, dan kini, ia turut boleh didapati pada harga serendah RM4399 untuk model 64GB.

Apple iPhone X

Model yang ditawarkan melalui Lazada ini adalah set Singapura. Seperti ramai sedia maklum, ia hadir dengan rekaan skrin dengan takuk dihadapan, dilengkapi sokongan kamera hadapan dengan TrueDepth serta sokongan FaceID, selain rekaan nirbingkai bersama-sama dengannya.

Bagi anda yang berhasrat mendapatkan iPhone X, mungkin boleh menyemak penawaran ini yang mana boleh dikatakan agak berbaloi berbanding harga jualan biasa, RM5149 untuk set rasmi Malaysia.

Beli : Apple iPhone X



Source link

read more

Paya Gunung jadi pusat pelancongan sukan lasak


09paya.transformedMO, 8/2/2018, JERANTUT: Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan mahu menjadikan Kampung Paya Gunung, dekat sini, sebagai pusat sukan lasak yang pertama di Semenanjung Malaysia.

Pengarah Tourism Malaysia Wilayah Pantai Timur, Zaliha Zainuddin, berkata aktiviti memanjat dinding batu dan via ferrata (pendakian gunung yang dilengkapi tangga besi dan kabel) yang ada di Paya Gunung mampu menjadi satu tarikan baharu aktiviti eko pelancongan sukan lasak di negara ini.

“Ini adalah satu-satunya tempat yang boleh dijalankan aktiviti sukan lasak di Semenanjung, selain Kota Kinabalu, Sabah.

“Kita akan mempromosikan tempat ini secara meluas kepada pelancong domestik dan antarabangsa mulai tahun ini sebagai satu destinasi Tahun Melawat Malaysia 2020,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan aktiviti memanjat dinding batu dan via ferrata kepada 30 pengamal media dan pengusaha agensi pelancongan, di sini hari ini.

Program itu mendapat sokongan daripada Pejabat Perhutanan Daerah dan Majlis Daerah Jerantut.

Zaliha berkata, usaha belia di kampung berkenaan yang meneroka dan memperkenalkan keunikan Paya Gunung pada peringkat awalnya kepada orang luar adalah tindakan yang perlu dicontohi belia kampung lain.

“Malah, aktiviti seperti ini mampu memupuk semangat kesukarelawan di samping menjana pendapatan ekonomi kepada penduduk setempat.

“Pada masa sama, ia turut memberi kesedaran mengenai pentingnya menjaga alam sekitar kepada pengunjung dan penduduk setempat, katanya.

Beliau berkata, sebagai persediaan menghadapi pelancong asing, semua belia yang menjadi jurulatih di situ akan diberi kursus asas bahasa Inggeris.

Selain itu, Zaliha berkata, daerah Jerantut yang kaya dengan pusat pelancongan bertaraf dunia mampu menjadikan Paya Gunung sebagai satu lagi tarikan baharu kepada pelancong.

Sepanjang kempen Tahun Melawat Pahang tahun lalu, katanya, daerah Jerantut menerima seramai 122,000 pelancong meningkat berbanding hanya 99,000 orang pada tahun sebelumnya.

“Peningkatan 22.98 peratus ini menunjukkan daerah ini mempunyai potensi untuk menjadi destinasi pelancongan menarik bagi pasaran domestik dan antarabangsa,” katanya.



Source link

read more

Olympus’ new PEN E-PL9 supports 4K video shooting


Olympus announces the PEN E-PL9, supports 4K video shooting

Olympus has just announced the PEN E-PL9, which they’re touting as “the camera to put you in touch with your creative side”. Measuring 117.1 x 68.0 x 39.0 mm, the new camera features a slighter deeper grip and a slightly lower body. It also finally comes with a built-in flash, so you won’t have to worry about losing the small external flash anymore. It weighs 380g (with battery and memory card).

Internally, the E-PL9 again uses a 16MP Live MOS sensor, but it gets the TruePic VIII processor first seen on the OM-D E-M1 Mark II, so you should expect faster performance. The camera will now do continuous shooting at up to 8.6 frames per second (continuous high) and 14.1 frames per second (electronic shutter).

The built-in flash saves you from carrying an extra flash.

You will also get 3-axis in-body image stabilization for 3.5 stops worth of shutter compensation, and a 121-point contrast-detect AF system with face and eye detect capabilities. The 3” rear LCD rotates up 80 degrees and down 180 degrees, so the camera remains very selfie friendly. More importantly, touch controls are enabled throughout so you should be able to easily switch settings.

The rear LCD flips both up and down so you can still use it for selfies.

The PEN E-PL9 also comes with the ability to capture 4K (3820×2160) videos at 30/25/24p, and FHD (1920×1080) videos at up to 60p. The maximum movie recording length is capped at 29 minutes. The introduction of Bluetooth 4.0 and Wi-Fi also allows you to instantly transfer images from your camera to your phone for quick transfer to your favorite social media networks.

No local price or release date as yet, but Olympus Japan has it listed as ¥73,440 (body only), to be available in March, so you can probably expect it to be retailing for just under S$1,000 here.

Sources: DPreview, Olympus Japan



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons