Ringgit opens higher against US dollar


duit

MO,14/2/2018, KUALA LUMPUR: The ringgit opened higher against the US dollar this morning on continued buying demand for the local note, as well as positive local sentiment ahead of the announcement on Malaysia’s 2017 gross domestic product (GDP) figure, dealers said. At 9.00 am, the ringgit stood at 3.9300/9350 against the greenback from Tuesday’s close of 3.9370/9400.

A dealer said the greenback was lower in respect of risk sentiment as investors also await the US January inflation data, scheduled for later today. “Meanwhile, at home, the central bank is set to announce Malaysia’s fourth quarter 2017 and full year GDP data this afternoon.It is expected to push past the five per cent-mark,” the dealer said.

Against a basket of major currencies, the ringgit traded mixed. It fell against the euro to 4.8555/8633 from 4.8476/8517 and was marginally lower against the Japanese yen at 3.6487/6540 from 3.6569/6600. Against the British pound, the local note rose to 5.4584/4673 from 5.4653/4715 and inched up versus the Singapore dollar at 2.9750/9793 from 2.9760/9792.

Bernama



Source link

read more

DAPigs MEMANG SUKA BELA “BABI”!!! ~ SEMUT HITAM


Takde maaf bagi orang yang menggelarkan diri dia sebagai Mejar Zaidi ni. Dan takde bahasa yang baik untuk seorang berperangai biadap seperti yang dipamerkan. Maka sebab itu dia layak digelar BABI.

Kalau ya pun dia taksub dengan parti yang dia sertai, jangan sampai tahap nak menghina orang yang dah meninggal dunia. Jangan dia nak menggantikan kerja tuhan pulak dengan menjatuhkan hukum.

Kalau takde benda baik yang dia nak sampaikan, lebih baik dia diamkan diri dari nak menjadi BABI Ternakan DAPigs. Cara itu lebih baik dari membodohkan diri dia sendiri depan orang ramai.

Seburuk – buruk orang UMNO dan Barisan Nasional yang sering dikutuk dan dikeji DAPigs selama ini pun, tak pernah ada yang menghina mendiang Karpal Singh sewaktu dia meninggal dunia.

Itu menunjukkan yang orang UMNO dan Barisan Nasional ni masih lagi mempunyai nilai kemanusiaan walaupun berbeza pandangan Politik. Tak seperti yang ditonjolkan oleh BABI ternakan DAPigs ni.

Kebiadaban yang ditonjolkan jelas tidak mencerminkan peribadi dirinya sebagai seorang yang beragama Islam. Dan penghinaan yang dilakukan itu tidak menjadikan dia seorang yang lebih baik dari orang lain.

Hari ini mungkin dia boleh kutuk orang yang dah meninggal dunia sesuka hati dia. Tapi dia lupa, dia sendiri pun tak tau lagi macam mana keadaan dia suatu hari nanti.

Pokok pangkalnya, bukan hak dia nak tentukan siapa masuk Neraka atau pun Syurga. Itu semua kerja tuhan belaka. Sedangkan dia sendiri pun belum tentu boleh masuk Syurga. Jadi, jangan sombong sangat nak kutuk orang lain sesuka hati dia pulak!!!




Source link

read more

Bayi kembar siam Houston bercantum di perut berjaya dipisahkan



TEXAS: Sepasukan doktor di Houston, Amerika Syarikat, pada bulan lalu telah berjaya menjalankan pembedahan bagi memisahkan bayi kembar siam yang bercantum di bahagian dada dan perut.

Jurucakap Texas Children’s Hospital, Lindsey Fox berkata, Anna dan Hope Richards yang kini berusia 13 bulan, berada dalam keadaan stabil susulan pembedahan yang dijalankan di hospital itu.

Anak kepada pasangan suami isteri Jill dan Michael Richards itu selamat menjalani pembedahan tersebut pada 13 Januari lalu.

Menurut laporan Daily Mail Online, pengumuman mengenainya hanya dibuat pada awal minggu ini.

Bagaimanapun, pihak hospital enggan memberi maklumat lebih lanjut berhubung kes itu kerana ibu bapa bayi kembar itu kini sedang menumpukan kepada fasa pemulihan bayi mereka.

Situasi mereka yang bercantum itu telah disahkan sewaktu kedua-duanya masih berada dalam kandungan.

Anna dan Hope dilahirkan pada 29 Disember 2016, pada usia 35 minggu dalam kandungan, di Texas Children’s Pavillion for Women.



Source link

read more

Saya sedia bawa watak The Pocket Rocketman – Shaheizy Sam



KUALA LUMPUR: “Saya teruja ingin melakonkan watak jaguh keirin dunia itu.”

Itu merupakan respon Shaheizy Sam susulan hasrat Azizulhasni Awang yang menginginkan beliau untuk membawa watak The Pocket Rocketman dalam filem biopiknya.

Jelas pelakon Polis Evo itu lagi, beliau sememangnya meminati dan gemar melakonkan watak yang mempunyai kisah perjuangan.

“Saya memang teringin untuk melakonkan watak bagi filem bercorak biografi dan setakat ini saya belum pernah lakukannya.

“Jika diberi peluang, saya akan cuba menjiwai watak dan mahu mengenali secara rapat Azizul terlebih dahulu agar berjaya melakonkan watak dengan baik,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI melalui khidmat pesanan ringkas.

Shaheizy yang juga berlakon dalam filem Songlap itu berkata, beliau baru sahaja selesai pengambaran Polis Evo 2 dan buat masa ini, beliau tidak terikat dengan mana-mana pengambaran filem.

Terdahulu, suka duka perjalanan atlet yang diberi gelaran The Pocket Rocketman ini bakal diadaptasikan dalam bentuk filem bercorak biografi atau biopik tidak lama lagi.



Source link

read more

Kadar Penembusan Telefon Pintar Di Malaysia Mencapai 70% – Amanz


Penggunaan telefon pintar terus meningkat dari hari ke hari. Terkini, mengikut statistik terbaru yang dikongsikan oleh SKMM, ia dikatakan yang mana kadar penembusan telefon pintar di Malaysia telah mencapai 70% pada suku ketiga 2017 yang lepas.

Berkongsi lanjut, kadar penembusan selular mudah-alih pula kini dikatakan telah mencapai 131.8% – memperlihatkan ramai pengguna yang mempunyai lebih daripada satu talian selular dibawah mereka.

Dengan arena e-dompet dan transaksi nirtunai yang semakin popular, tidak mustahil kita melihat kadar penggunaan telefon pintar akan terus meningkat dari hari ke hari.

Bagi anda sendiri, adakah anda mempunyai lebih daripada satu talian? Adakah anda masih menggunakan telefon bimbit biasa?



Source link

read more

Alarming rise of unsafe deliveries


Datuk-Dr-Noor-Hisham-Abdullah1

MO,14/2/2018, PETALING JAYA: The sharp rise in unsafe deliveries involving “doula” (birth coach) services is alarming, the Health Ministry said today. Health director-general Datuk Dr Noor Hisham Abdullah said there were 58 recorded cases of unsafe deliveries in Johor last year, in which five took place at home, involving a doula.

“There has been a rise in unsafe deliveries related to gentle birthing (a home programme teaching couples self-hypnosis for childbirth) advocacies driven by individuals or groups known as doulas,” he said in a statement. “More worrying, two of those cases were high-risk ones that required deliveries at hospitals, but they (mothers) still chose to do it at home after being incited by certain quarters.”

Noor Hisham said in comparison, only 35 unsafe deliveries were recorded in Johor in 2016, with no cases of doula reported. He added ministry statistics also showed that there had been two deaths of the mother giving birth in 2013 and another two deaths of babies during delivery, in 2016 and 2018 respectively, which involved doula services. He was responding to the death of a baby during a botched home delivery at a house in Pulai, Johor on Feb 4, believed to have involved a doula.

He confirmed that the baby had died due to asphyxia (suffocation) after the head got stuck in the mother’s perineum while undergoing a breech delivery at home, with the help of an individual who is not a trained health official. He added that that none of the ministry’s staff has been called up by police to provide their statement to date, but officials from the Sultan Ismail Hospital in Johor have submitted a report to the police with relevant evidence regarding the case.

Noor Hisham also reminded that those who practises midwifery but are not registered with the Malaysia Midwives Board could face a fine not more than RM2,000, or a jail term of not more than a year, or both. He said the mother giving birth or the guardian could also file a civil suit against the doula should there be any complication or death during delivery, with sufficient proof that it (death) was caused by the doula.

Noor Hisham also said the country recorded a 98% safe delivery rate by skilled health personnel since 2009. A mere 0.42% unsafe deliveries by skilled health personnel were recorded in 2016, down from 24.8% in 1990.

–TheSun



Source link

read more

PPBM TUDUH PKR DAN DAPigs TAMAK!!! ~ SEMUT HITAM


Nampak gayanya, kemelut pengagihan kerusi dikalangan puak Pakatan Haprak tu di Selangor masih lagi menemui jalan buntu apabila masing – masing enggan berkompromi sesama sendiri.

PPBM Selangor kecewa dengan sikap tamak rakannya dalam pakatan pembangkang apabila enggan bertolak ansur berhubung pengagihan 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri ini.

Ketua Penerangannya berkata PKR dan DAPigs enggan berunding untuk melepaskan kerusi disandang mereka, namun pada masa sama mahu bertanding di 12 kerusi milik Barisan Nasional.

Ditanya mengenai bilangan kerusi DUN Selangor yang sudah dimuktamadkan sebagai milik PPBM, Sallehuddin berkata, sehingga kini belum ada satu pun kerusi yang akan ditandingi parti itu.

“Mesyuarat khas PH pada Rabu dan Khamis lalu tidak mencapai sebarang kata putus. Kita juga belum dimaklumkan tarikh baharu mesyuarat untuk bincangkan perkara ini. Apa pun, kita tunggu perkembangannya nanti,” katanya.

Menurut sumber, berdasarkan kepada keputusan awal yang dibuat, PKR dikatakan akan bertanding 19 kerusi DUN sementara DAPigs 18 kerusi. PPBM pula hanya mendapat 10 kerusi manakala PAN sembilan.

PPBM Selangor turut menolak kenyataan Setiausaha Pakatan Selangor, Zuraida Mak Lampir yang berkata, mesyuarat khas berkenaan sudah berjaya menyelesaikan pengagihan 36 kerusi DUN di negeri ini.

Pada PRU-13, BN menang 12 kerusi iaitu DUN Sungai Burong, Jeram, Kuang, Semenyih, Permatang, Bukit Malawati, Sungai Air Tawar, Sungai Panjang, Hulu Bernam, Batang Kali, Kota Damansara dan Dengkil.

PAN pula konsisten mahu bertanding kerusi DUN disandang PAS iaitu Taman Templer, Lembah Jaya, Paya Jaras, Chempaka, Meru, Dusun Tua, Tanjung Sepat, Sabak, Gombak Setia, Bangi, Seri Serdang, Selat Klang, Sijangkang, Morib dan Hulu Klang.




Source link

read more

Sewa rahim untuk hidup mewah



UKRAINE: Demi kehidupan yang lebih mewah dan selesa, seorang wanita warga Ukraine sanggup meminjamkan rahimnya kepada pasangan suami isteri yang sukar mendapatkan anak.

Kaedah ini dikenali sebagai surrogacy (ibu tumpang) iaitu apabila seorang wanita bersetuju melahirkan bayi melalui proses penampalan embrio di rahim kemudian diserahkan kepada orang lain selepas kelahiran.

Ana (bukan nama sebenar), 23, pernah bekerja di sebuah hotel di bandar kecil barat Ukraine selepas menamatkan zaman sekolahnya.

Ketika itu, pendapatan bulanan Ana hanyalah sekitar $200 (kira-kira RM790) berbanding kini mencecah 20,000 (RM78,784) sebulan sebagai ‘ibu tumpang’.

Sekalipun Ukraine adalah antara negara termiskin di Eropah, tetapi Ana tidak dikategorikan miskin kerana ibunya bekerja sebagai akauntan dan masih mampu menampung kos perbelanjaannya.

Pada 2016, Ana telah menandatangani kontrak dengan pasangan suami isteri dari Sovaline yang sukar mendapat anak dan itulah pengalaman pertamanya sebagai ibu tumpang.

Menurutnya, dia bernasib baik apabila semua prosedur berjalan lancar ketika menjalani proses penampalan embrio di rahimnya.

Sesetengah wanita yang ada masalah kesihatan sekiranya tidak diberi rawatan dengan baik akan mengalami komplikasi.

Pasangan asing kerap kali ke Ukraine untuk menggunakan perkhidmatan ibu tumpang sejak 2015 selepas satu persatu kawasan terkenal di Asia ditutup.

“Kita menerima ramai pasangan suami isteri yang sukar mendapatkan anak untuk menggunakan perkhidmatan ini,” ujar Ana.

Menurut undang-undang Ukraine, seorang wanita yang ingin menjadi ibu tumpang harus mempunyai anak kandung sendiri kerana untuk mengurangkan potensi ibu tumpang meminta anak yang baru dilahirkan itu.

“Permintaan khidmat ibu tumpang ini meningkat kira-kira hampir 1000 peratus sejak dua tahun lalu,” ujar Sam Everingham selaku pengasas Keluarga Melalui Surrogacy.



Source link

read more

ASUS Bakal Memperkenalkan Papan Kekunci STRIX Flare Dengan Sokongan Penyalaan RGB – Amanz


Papan kekunci mekanikal dengan sokongan RGB sudahpun tepu di pasaran dunia. Walaupun begitu, ASUS, jenama yang cukup terkenal dengan peranti elektroniknya kini dikatakan bakal hadir dengan papan kekunci baru dibawah nama STRIX tidak lama lagi.

Papan kekunci ini dinamakan ASUS STRIX Flare, dan ia sebuah papan kekunci mekanikal yang dibina khusus untuk memaksimakan penggunaan RGB. Ia menggunakan siri suis Cherry MX RGB, termasuklah RGB Silver, Silent RGB Red, Silent RGB Black and Silent RGB Nature White.

Boleh dikatakan hampir setiap bahagian papan kekunci ini hadir dengan penyalaan RGB, termasuklah bahagian kekunci dan juga bahagian kiri dan kanan bawah papan kekunci ini yang akan memancarkan lampu ke bahagian permukaan meja.

Dalam pada itu, sebuah diffuser berwarna putih juga hadir di bahagian bawah kekunci untuk memastikan bahawa lampu-lampu RGB lebih rata nyalaannya.

Papan kekunci ASUS STRIX Flare ini dikatakan akan hadir di pasaran dunia tidak lama lagi, dan menurut ASUS Malaysia, ia juga akan masuk ke pasaran Malaysia tidak lama selepas pelancaran rasminya.



Source link

read more

Aspek keselamatan sekolah mesti dipertingkatkan


BANGI 14 JULY 2017. Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH), Tan Sri Lee Lam Thye. NSTP/Surianie Mohd Hanif

MO, 14/2/2018, KUALA LUMPUR: Insiden terbaru membabitkan seorang pelajar tingkatan dua maut akibat terkena bilah pisau traktor mesin rumput, di Gemas, Negeri Sembilan, semalam, menunjukkan aspek keselamatan di sekolah mesti dipertingkatkan.

Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) Tan Sri Lee Lam Thye berkata, kejadian berkenaan boleh dicegah sekiranya pihak terbabit mengutamakan keselamatan pelajar.

“Sepatutnya ketika kerja selenggaraan dijalankan, pelajar tidak dibenarkan berada di kawasan berkenaan, dan sebaliknya. Sekiranya pelajar berada di padang, kerja selenggara tidak boleh dijalankan.

“Kejadian ini memberi pengajaran bahawa keselamatan pelajar perlu diberi perhatian,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, semua tempat kerja mempunyai bahaya dan risiko yang perlu ditangani dan menjadi tanggungjawab guru termasuk murid untuk mengenal pasti dan mencegah kemalangan daripada berlaku.

“Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat laporan kemalangan di sekolah yang membabitkan guru, kakitangan dan pelajar. Sebahagian daripada mereka maut,” katanya.

Dalam kejadian jam 10.30 pagi semalam itu, Nur Afini Roslan, 14 yang juga cucu saudara kepada bekas jaguh Raja Pecut negara, Datuk Rabuan Pit meninggal dunia di lokasi kejadian selepas kepalanya terpotong dua, dipercayai selepas terkena bilah yang melayang.

Ketua Polis Daerah Tampin, Superintendan Hamazah Abd Razak, dilaporkan berkata , dua pelajar turut cedera iaitu Abdullah Hazlan, 14, dan Mohd Farhan Reza Badrol Hesam, 13.



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons