Review Category : Blog

BAJET HAMPIR GAGAL, MP PERLU BERTANGGUNGJAWAB!!! ~ SEMUT HITAM


Dewan Rakyat semalam meluluskan Bajet 2018 Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi peringkat jawatankuasa dengan majoriti hanya satu undi.

Bajet yang dibentangkan diperingkat jawatankuasa semalam hanya diluluskan dengan 52 Ahli Parlimen (MP) mengundi untuk menyokong manakala 51 MP dari pembangkang membantah.

Mujur ada 2 orang Ahli Parlimen yang bertindak berkecuali daripada mengundi. Mereka adalah Idris Ahmad (PAS -Bukit Gantang) dan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS – Rantau Panjang).

Sekali lagi Pakatan Haprak tu bising bila kalah tipis dalam undi di Parlimen. Yang dipersalahkan adalah 2 MP PAS yang berkecuali  sedangkan 6 MP PAS yang lain sudah bersama mereka.

IRONIKnya, yang sepatutnya yang mereka marah dan dipersalahkan adalah 26 orang Ahli Parlimen Pakatan Haprak yang tidak datang tu semalam. Mana perginya 26 orang tu? Makan gaji buta ke?

Walau bagaimanapun, tindakan disiplin yang sama perlu dikenakan ke atas Ahli Parlimen Kerajaan yang ponteng. Setidak – tidaknya, mereka perlu dipertimbangkan agar tidak dicalonkan semula.

Biar tindakan itu menjadi peringatan kepada mereka dimasa akan datang kerana tindakan mereka itu hampir membuatkan Kerajaan Barisan Nasional tergugat dan gagal menjalankan tanggungjawab asas iaitu hadir ketika sesi persidangan Parlimen dijalankan!!!




Source link

read more

AHLI PARLIMEN BANTU RAKYAT, ADUN DAPigs BUAT APA??? ~ SEMUT HITAM


Mak ai!!! Sampai tahap itu kerja puak – puak DAPigs ni rupanya ya. Kalau nak dikirakan, mudah sangat la kerja diorang. Setakat menghasut rakyat je la kerjanya. Takde la kerja lain yang dibuat.

Tapi IRONIKnya, bila diatas pentas ceramah, bukan main hebat la puak DAPigs ni menjaja cerita sambil mendakwa kononnya diorang berjuang untuk membantu menjaga kebajikan rakyat.

Sedangkan apa yang diorang buat selama ini hanya sekadar bercakap dan mempersoalkan mengenai bantuan yang diberikan walaupun mereka merupakan wakil rakyat dikawasan tersebut.

Kisahnya, didalam sidang DUN Pahang hari ini, ADUN DAPigs Bilut mengajukan soalan lisan mengenai jumlah peruntukan pembangunan yang telah diberikan kepada Felda Lurah Bilut.

Exco Kerajaan Negeri Pahang, Dato’ Abu Bakar Harun, memaklumkan bahawa sebanyak RM 400 ribu peruntukan untuk membaiki infrasturuktur di Felda Lurah Bilut kebanyakkannya ditanggung oleh Ahli Parlimen Bentong.

Selain itu, Pengerusi Jawatankuasa Felda Negeri Pahang itu juga turut memaklumkan mengenai program pembangunan Lembah Digital Lurah Bilut 2.0 yang dilancarkan baru – baru ini menggunakan peruntukan Felda.

Bayangkan! Kebanyakkan peruntukan itu ditanggung oleh Ahli Parlimen Bentong. Itu membuktikan wakil rakyat dari Barisan Nasional ni semuanya bertanggungjawab menjaga kawasan masing – masing.

Tidak seperti wakil rakyat DAPigs yang hanya tahu mempersoalkan semua peruntukan dan tindakan yang dilakukan oleh pihak Kerajaan Barisan Nasional serta membuat dakwaan yang bukan – bukan.

Soalnya, apa yang Si ADUN DAPigs Bilut tu dah berikan untuk rakyat didalam kawasan DUN dia sendiri? Berapa banyak pulak jumlah bantuan yang telah diberikan sehingga ke hari ini?

Apa yang jelas, sewaktu ditanya sama ada Si ADUN DAPigs tu ada turun ke kawasan Felda Lurah Bilut baru – baru ini atau pun tidak, dia hanya tergamam untuk menjawab soalan tersebut.

Kerana apa yang dimaklumkan oleh penduduk dikawasan felda tersebut, mereka sendiri pun dah lama tak nampak batang hidung Si ADUN DAPigs tu sejak dia terpilih menjadi wakil rakyat selama hari ini!!! Pun dia ada hati nak persoalkan mengenai sumbangan orang lain ke!!!




Source link

read more

TUN M AKUI, DAPigs DAN PPBM BEBAN BUAT PAKATAN!!! ~ SEMUT HITAM


Ini yang orang kata, “Tiada Beban, Batu Di Galas”. Apa yang jelas, puak Pakatan Haprak tu kini diakui sedang memikul “Biawak Hidup” dalam bentuk DAPigs dan PPBM yang jelas memberi beban kepada mereka.

Perkara itu dinyatakan sendiri oleh bekas Perdana Menteri Malaysia yang juga merupakan Pengerusi Pakatan Haprak tu dalam satu kenyataan yang dibuat selepas bertemu RoS hari ini.

Antara lain, Tun Mahathir menjelaskan bahawa RoSbelum meluluskan permohonan pendaftaran Pakatan sebagai sebuah gabungan parti politik disebabkan masalah dalaman DAP dan PPBM.

Tun Mahathir berkata, perkara itu dimaklumkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dalam pertemuan yang berlangsung dengan pemimpin utama gabungan Pakatan Haprak tu.

DAPigs sebelum ini dibelit masalah pemilihan semula Jawatankuasa CEC sementara PPBM berdepan risiko dibubarkan berikutan gagal mengadakan AGM walaupun selepas setahun ditubuhkan.

“Mereka dengar rintihan kami. Kami mahu supaya parti campuran ini didaftar secepat mungkin kerana kita memerlukan masa untuk buat persediaan untuk pilihan raya umum (PRU).

“Kalau diberi keputusan seminggu sebelum atau dua minggu sebelum, tidak mencukupi.

“Jadi nampak pegawai faham dan mereka menyatakan bahawa sebab yang mereka lambat beritahu kami ialah kerana ada masalah dengan PPBM dan DAP,” katanya kepada pemberita di perkarangan kompleks KDN sebentar tadi.

Terdahulu bekas Perdana Menteri itu mengetuai rombongan pemimpin Pakatan dengan KDN untuk mengetahui status pendaftaran gabungan itu yang masih belum diluluskan oleh pihak RoS.

Pokok pangkalnya, kelewatan pendaftaran gabungan Pakatan Haprak tu bukan disebabkan kerana RoS cuba menjadikannya sebagai bahan Politik atau mengikut telunjuk mana – mana pihak.

Tapi sebaliknya, ia berpunca dari kelemahan dan kegagalan DAPigs serta PPBM untuk menyelesaikan konflik dalaman parti mereka masing – masing. Bayangkan! Sedangkan nak selesaikan isu dalaman parti pun diorang tak mampu, inikan pulak diorang nak mentadbir Negara kelak!!!




Source link

read more

ADUN DAPigs MEROYAN, TOLAK PANDANGAN ISLAM!!! ~ SEMUT HITAM


Kalau selama hari ini kita kata yang puak DAPigs ni menolak hukum Islam, ramai yang mendakwa itu hanya sekadar propaganda Politik semata – mata sedangkan itulah hakikatnya.

Jika menurut pandangan Islam, sesuatu bencana yang menimpa sesebuah kaum akan dianggap sebagai Khifarah atau balasan Tuhan diatas keengkaran yang mereka dilakukan secara nyata.

Dalam khifarah itu ada pengajaran yang perlu dijadikan panduan kepada manusia dan bukan hanya sekadar hukuman dari tuhan semata – mata. Pandangan itu bukan sahaja menurut agama Islam.

Sebaliknya, dalam mana – mana agama sekali pun benda yang sama juga turut ditekankan. Kalau kita buat benda baik, pasti kelak akan dibalas baik juga, dan yang buruk akan dibalas buruk.

Makanya apabila bencana banjir berlaku di Pulau Pinang dikaitkan dengan kesombongan dan keengganan pemimpin Rejim DAPigs dianggap sebagai satu khifarah, kenapa ada yang meroyan?

Malah sampai tahap apabila perkara itu dibangkitkan, ada pula dikalangan puak DAPigs ini yang cuba menafikannya dengan mendakwa kononnya bencana banjir itu tidak ada kaitan dengan khifarah tuhan.

Perkara itulah yang cuba diketengahkan oleh seorang ADUN DAPigs yang enggan menerima hakikat bahawa bencana banjir yang menimpa Pulau Pinang baru – baru ini ada kaitan dengan pesta arak.

Dari satu sudut, tindakan ADUN DAPigs itu memperlihatkan bahawa pemimpin parti itu menolak pandangan Islam secara terang – terangan sehingga sanggup membuat penafian terbuka.

Pokok pangkalnya, memang tak salah jika puak DAPigs ini mempunyai pandangan yang berbeza dengan orang lain. Mungkin bagi mereka, menganjurkan pesta arak itu baik untuk mereka.

Tapi soalnya, kenapa puak DAPigs ni tidak boleh terima pandangan Islam bahawa penganjuran pesta seperti itu lebih banyak memberi keburukkan dan mengundang kemurkaan dari tuhan? Kan nampak sangat yang diorang tak menghormati pandangan Islam secara terbuka!!!




Source link

read more

BARU SEKARANG JAWI NAK SIASAT SITI KASSIM??? ~ SEMUT HITAM


Selepas sekian lama orang sibuk memperkatakan mengenai ajaran yang dibawa oleh Mak Lampir Liberal ni, baru sekarang Jabatan Agama Islam Wilayah nak ambik tindakan terhadapnya?

Soalnya kenapa selama hari ini Si Mak Lampir Liberal itu boleh dibiarkan begitu sahaja mengajar dakyah songsang dia mengenai hal agama sesuka hati tanpa sebarang tindakan diambil?

Sebagai rekod, Si Mak Lampir Liberal kesayangan DAPigs itu sebelum ini banyak kali tampil memperlekehkan Islam termasuk membenarkan penggunaan kalimah Allah untuk semua agama.

Dalam laporan yang disiarkan semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri menjelaskan bahawa tindakan terhadap individu seperti Si Mak Lampir Liberal itu tidak terhad kepada perundangan sahaja.

Sebaliknya, ada tindakan lain diambil institusi agama Islam seperti mengikuti kelas agama yang dikenakan ke atas “Raja Bomoh” Ibrahim Mat Zin oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan.

“Dalam konteks Siti Kasim, pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) telahpun ambil tindakan. Kertas siasatan telah dibuka dan pihak berkenaan telah dipanggil,” katanya sewaktu menjadi ahli panel bagi kluster agama di Konvensyen Pemerkasaan Agenda Ummah 3.0 hari ini.

Kenyataan itu dibuat menjawab soalan peserta berhubung tindakan diambil kerajaan terhadap Si Mak Lampirt Liberal itu yang dilaporkan sering mengeluarkan kenyataan menghina Islam.

Namun jika difikir dari sudut logiknya, adakah orang seperti Si Mak Lampir Liberal itu mudah untuk diperbetulkan akidahnya dengan hanya mengikuti kelas agama semata – mata?

Adakah tindakan itu dapat mengubah pendiriannya terhadap Islam dan membuatkan dia tidak lagi menganuti ajaran songsang Islam Liberal seperti mana yang dianutinya pada ketika ini?

Pokok pangkal persoalannya ialah, dari mana orang seperti Si Mak Lampir Liberal itu dapat kekuatan untuk memperlekehkan Islam secara terbuka? Takkan mungkin dia berani melakukannya secara bersendirian jika tidak disokong oleh puak – puak yang nak menjahanamkan Islam!!!




Source link

read more

AHLI POLITIK “PENGSAN” BILA DISOAL KES RASUAH!!! ~ SEMUT HITAM


Hmm! Macam pernah dengar berita ni. Macam pernah tengok je keadaan ni berlaku di Malaysia apabila ada seorang Ahli Politik tu terpaksa dikejarkan ke hospital bila ditahan SPRM.

Ketika itu, alasan pihak yang didakwa mengatakan bahawa Ahli Politik itu mengalami tekanan darah yang tinggi sehingga menyebabkan dia terpaksa dibawa ke hospital secepat mungkin.

Tapi MUJUR, mujur Ahli Politik tu tetap juga tampil memberikan keterangan kepada SPRM berhubung dakwaan kes rasuah yang melibatkan dirinya sendiri. Kalau tidak, jadi la macam di Indonesia ni.

Speaker Parlimen Indonesia, Setya Novanto yang dikaitkan kes rasuah bernilai AS$170 juta dilaporkan mencetus ‘drama’ apabila mendakwa cedera dalam sebuah kemalangan jalan raya.

Dakwaan tersebut dibuat susulan kegagalan serbuan oleh pasukan anti-rasuah ke kediaman mewahnya. Laporan media AFP mendedahkan gambar Setya dalam kesakitan terbaring di katil hospital.

Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla, menyelar Setya dengan tuduhan cuba mengelak pegawai anti-rasuah yang mahu menyoalnya dalam satu daripada skandal rasuah terburuk Indonesia.

“Tindakan seperti ini membuatkan pihak lain mempersoalkan dan mempertikaikan segala-galanya. Pemimpin perlu mematuhi undang-undang dan dipercayai orang ramai, jika mereka larikan diri seperti ini, bagaimana mereka boleh dipercayai?” katanya.

Malam kelmarin, pegawai daripada Suruhanjaya Penghapusan Rasuah (KPK) menyerbu kediaman Netya yang bernilai jutaan dolar di kawasan mewah ibu kota itu, terkenal dengan jurang ekstrem antara golongan kaya dan miskin.

Ahli politik berusia 62 tahun itu diletakkan dalam senarai paling dikehendaki Indonesia sebelum muncul di hospital semalam, susulan dakwaan terbabit dalam kemalangan, walaupun tiada tanda kecederaan serius.

Pihak berkuasa mahu menyoalnya berhubung dakwaan dia dan ahli politik lain menggelapkan jutaan dolar dana awam dikaitkan dengan projek negara yang mengeluarkan kad pengenalan baharu kepada 255 juta penduduk republik ini.




Source link

read more

ANAK HUSAM DITAHAN KERANA MILIKI 200 PIL KUDA??? ~ SEMUT HITAM


Polis menahan seorang anak lelaki pemimpin tertinggi PAN yang juga seorang wakil rakyat kerana dipercayai memiliki 200 biji pil kuda di hadapan sebuah rumah di Jalan Pasir Mas-Salor Kampung Jelutong di sini semalam.

Suspek berusia 29 tahun itu ditahan sepasukan anggota polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis (IPD) Daerah Kota Bharu, Kelantan kira – kira pukul 3.30 petang.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Ismail Mat Sidik yang mengesahkan mengenai tahanan tersebut berkata, “suspek dibawa ke Mahkamah Kota Bharu untuk mendapatkan perintah reman.”

“Suspek direman selama empat hari bermula hari ini untuk membantu siasatan berhubung penemuan 200 pil kuda di poket hadapan sebelah kanan seluar panjang yang dipakainya,” katanya dipetik Utusan.

Sementara itu, Naib Presiden PAN, Husam Musa membuat pengakuan secara terbuka bahawa anaknya adalah individu yang telah ditahan Polis kerana memiliki 200 pil kuda.

Walaubagaimana pun ADUN Salor itu berkata, pihak Polis masih belum memberikan sebarang makluman mengenai penangkapan tersebut kepadanya.

“Saya hanya mendapat tahu anak saya, Ahmad Syafi direman di Mahkamah Kota Bharu atas tuduhan memiliki pil kuda jam 5.22 petang tadi, apabila seseorang menghantar imej laporan Malaysiakini melalui WhatsApp.

“Sehingga kini, tiada pemakluman rasmi oleh polis dibuat kepada saya mengenai penahanan itu.

“Juga tiada pemakluman polis bahawa beliau akan dibawa ke mahkamah untuk tahanan reman pagi tadi. Saya juga tidak diberitahu sehingga kini di mana anak saya ditahan,” katanya dalam catatan di Facebooknya. 

Husam berkata, jirannya memaklumkan anaknya ditahan sekumpulan lelaki petang semalam. Katanya,dia akan mengeluarkan kenyataan penuh selepas mendapat maklumat penuh daripada polis dan dibenarkan menemui anaknya.




Source link

read more

KINI, BUAH DURIAN PUN JADI MANGSA FITNAH PAKATAN!!! ~ SEMUT HITAM


Dek kerana terlalu ketandusan idea untuk menyerang pihak Kerajaan Barisan Nasional sehinggakan durian pun boleh jadi modal jajaan Politik Murahan puak Pakatan Haprak ni.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) tampil menyifatkan maklumat berhubung kegagalan 20 kontena durian Musang King memasuki China adalah tidak berasas.

Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar) kementerian itu, Datuk Mohd Sallehhuddin Hassan berkata viral berhubung durian Musang King gagal memasuki China kerana kandungan racun serangga yang tinggi adalah tidak berasas dan tak sahih.

“Buat masa ini durian segar berkulit dari Malaysia masih belum diberikan akses pasaran ke China. Daripada gambar yang viral, rupa durian itu tidak sama dengan bentuk dan sifat Musang King Malaysia.

“Buat masa ini, Malaysia hanya diberikan kebenaran untuk mengeksport durian separa proses seperti pes dan produk-produk industri asas tani berasaskan durian.

“Malaysia sedang dalam proses memohon untuk mendapatkan akses pasaran bagi buah durian dalam bentuk biji yang disejuk beku pada suhu bawah -80 selsius melalui proses individual quick freezing (IQF) dan mengekalkan suhu pada suhu -18c.

“Ini adalah antara kaedah terbaik bagi memastikan durian Malaysia kekal segar dan berkualiti sepanjang rantaian nilai pengeksportan,” katanya menerusi laman facebook.

Mohd Sallehhuddin mengeluarkan kenyataan itu berikutan penyebaran viral, semalam berhubung 20 kontena durian Musing King yang dikatakan dikembalikan semula ke Malaysia kerana tidak dibenarkan memasuki China.

Terdahulu, ketika di Festival Durian Malaysia di Nanning awal November baru-baru ini, MOA mendapat kelulusan khas untuk membawa masuk 3.8 tan metrik buah durian berkulit yang disejuk beku hanya bagi tujuan promosi saja.




Source link

read more

AZMIN MEROYAN BILA HOTEL BATALKAN PROGRAM DIA!!! ~ SEMUT HITAM


Pengerusi Lembaga Pengarah Rangkaian Hotel Seri Malaysia Datuk Seri Aziz Sheikh Fadzir berkata Hotel Seri Malaysia Ipoh membatalkan majlis yang dikatakan akan dihadiri oleh Azmin Ali itu adalah kerana ia bimbang penganjuran acara politik akan merosakkan reputasinya.

Bagaimanapun, Aziz menekankan bahawa keputusan tersebut dibuat sendiri oleh pihak pengurusan hotel itu tanpa campur tangan daripada pihak lembaga pengarah.

“Pihak pengurusan Hotel Seri Malaysia Ipoh memutuskan sendiri berkenaan pembatalan itu setelah mendapati pada saat akhir Azmin Ali akan hadir dan bimbang program itu akan menjadi ceramah politik yang akan membabitkan hotel itu dengan kontroversi serta merosakkan nama baiknya.

“Oleh yang demikian, bagi pihak rangkaian Hotel Seri Malaysia, saya kesal dan memohon maaf terhadap salah faham yang terjadi di antara pengurusan Hotel Seri Malaysia Ipoh dan pihak penganjur majlis itu,” jelasnya.

Semalam, Azmin mendakwa mesyuarat tertutup dengan PKR Perak di hotel itu terpaksa berpindah selepas pihak pengurusan hotel ‘ditekan’ untuk membatalkan tempahan penganjur.

Walaubagaimana pun, Aziz menyangkal dakwaan campur tangan yang dinyatakan oleh Si Azmin Ali itu dan menyifatkannya sebagai satu kenyataan yang tidak benar sama sekali.

“Saya suka untuk memberitahu lembaga pengarah tidak pernah campur tangan dalam pengurusan harian Hotel Seri Malaysia, termasuklah urusan tempahan dan perkara-perkara lain.

“Kejadian ini juga tidak ada kaitan dengan sebarang tekanan politik dari mana-mana pihak,” kata Aziz yang juga anggota parlimen Kulim Bandar Baru.

Bahkan beliau juga menambah pihak hotel sebelum ini tidak ada masalah mengambil tempahan daripada PKR selagi program mereka tidak melanggar polisi hotel itu.




Source link

read more

PPBM KINI JADI BEBAN BUAT PAKATAN!!! ~ SEMUT HITAM


Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) perlu akur dan segera memperbetulkan kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan ekoran melanggar Akta Pertubuhan, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS).

Pensyarah Kanan Undang-Undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Salawati Mat Basir berkata, ini kerana parti bunga itu bukan saja melanggar akta RoS tetapi perlembagaan PPBM sendiri.

“Dia ada tiga benda sebenarnya yang dia (PPBM) langgar. Yang dia langgar itu pun perlembagaan dia sendiri.

“Jadi kalau dia masih lagi isu ia tergantung, jadi susah untuk dia dan berpotensi untuk tidak masuk pilihanraya. Jadi lebih baik dia selesaikan. Dia tidak boleh lah asyik bagi alasan kata lambat.

“Dia tidak boleh bandingkan dia dengan Umno sebab Umno pada masa itu diharamkan atas sebab teknikal. Sekarang ini dia sempat ke tak buat dalam masa sebelum PRU ini,” katanya kepada Antarapos hari ini.

Mengulas mengenai soal lanjutan mesyuarat agungnya (AGM), yang sepatutnya diadakan selepas genap setahun penubuhannya, Salawati berkata parti pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad itu sepatutnya mengambil tindakan lebih awal mengenai isu tersebut.

“Sekarang ini, apabila tidak mendapat apa-apa daripada RoS tidak boleh dianggap RoS menerima. Dia mesti ada hitam putih menerima atau menolak. Mereka (PPBM) beranggapan RoS diam maknanya okay. Tidak. Sebab semuanya termaktub dalam perlembagaan mereka. Yang mesti buat AGM itu. Kena patuhlah,” tambahnya.

Sebelum ini RoS mengumumkan tidak mengiktiraf AGM PPBM yang diadakan pada 2 November tahun lalu. Ia adalah susulan hanya 12 orang ahli majlis tertinggi sahaja yang menghadiri mesyuarat itu.

Bagaimanapun, Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin sebelum ini dilaporkan berkata pihaknya memerlukan masa untuk mengadakan mesyuarat agung tahunannya kali pertama.

Sambil merujuk kepada UMNO, Ahli Parlimen Pagoh itu juga turut memberikan alasan bahawa parti keramat itu sendiri mengambil masa selama dua tahun untuk berbuat demikian.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Salawati berkata Muhyiddin disaran agar berhenti bercakap tentang parti lain kerana PPBM adalah fokus utama mereka dan itu yang sepatutnya diselesaikan terlebih dahulu.




Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons