Review Category : Blog

AZMIN TAK JADI BERTANDING DI PEKAN??? ~ SEMUT HITAM


Hahaha!!! Bacul sungguh Si Azmin Ali ni rupanya. Ingatkan dia Anak Jantan. Tapi rupanya dia seorang pemimpin yang Pengecut. Setakat bercakap je berapi – api kat atas pentas Politik.

Tapi hakikatnya, Buah Kerandut Si Azmin Ali ni dah kecut. Kalau sebelum ini, bukan main Sombong lagi Si Azmin Ali tu kata dia nak bertanding di Parlimen Pekan dalam PRU yang akan datang.

Kononnya Timbalan Presiden PKR itu mendakwa, tindakan untuk bertanding dikawasan Parlimen Pekan itu merupakan langkah strategik bagi PKR yang akan menguntungkan parti.

“Kalau parti suruh saya pindah, dari segi strategi saya nak pindah Pekan,” katanya dalam satu kenyataan sebelum ini.

Namun, sumber dalaman PKR mendedahkan, keputusan mesyuarat parti baru – baru ini menetapkan Si Menteri Besar Selangor tu untuk bertanding dikawasan Parlimen Shah Alam.

Selain darip nama Azmin Ali, Ketua Wanita PKR, Si Mak Lampir Zuraidah yang juga merupakan Ahli Parlimen Ampang itu dikatakan akan dipindahkan ke Parlimen Hulu Langat.

Sumber itu berkata, nama mereka dan dua kerusi Parlimen berkenaan telah dikemukakan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Raya (JPR) Pakatan Selangor di Shah Alam hari ini.

Sebagai rekod, kerusi Parlimen Hulu Langat dan Shah Alam sebelum ini telah dimenangi PAS dalam PRU ke-13 yang pada ketika itu masih lagi bersama dengan pakatan pembangkang. 

“PKR mungkin bertanding di kedua-dua kerusi itu namun ia masih dalam perbincangan dan memerlukan persetujuan semua rakan komponen PH,” demikian menurut sumber itu.

Desas desus mengenai perpindahan kerusi Parlimen dan DUN pemimpin PKR hangat menjadi bahan bualan serta menarik perhatian rakyat, terutama dikalangan ahli parti itu sendiri.

Dan sekiranya benar Si Azmin Ali tu akan bertanding di Shah Alam, bermakna khabar angin yang mengatakan bahawa Si Khalid Samad tu juga akan berpindah turut menjadi kenyataan.

Sebelum ini, penyandang kerusi Parlimen Shah Alam itu juga turut dikatakan akan berhijrah ke Johor kerana prestasinya sebagai wakil rakyat kurang disenangi serta sokongan terhadapnya semakin berkurangan sejak dia bertindak mengkhianati PAS!!!




Source link

read more

MAHFUZ TEWAS KEPADA KEGAGALANNYA SENDIRI!!! ~ SEMUT HITAM


Kini hidup Si Mahfuz Bean tu bergelut dengan kata hati dan terpaksa melayan gejolak batinnya sendiri. Apakah tindakannya meninggalkan jemaah PAS melanggar sumpah atau tidak?

Adakah sumpah bai’ah yang dibuat sewaktu Pilihan Raya Umum sebelum ini berkuatkuasa jika Si Mahfuz Bean tu hanya sekadar keluar parti dan menyertai parti lain semata – mata?

ATAU, adakah tindakan dia meninggalkan PAS sahaja sudah cukup untuk dirumuskan sebagai satu bentuk Pengkhianatan terhadap parti dan juga lafaz sumpah bai’ah yang telah dibuat?

Namun hakikatnya, Ahli Parlimen Pokok Sena itu telah melanggar janjinya kepada Allah bahawa apabila terpilih sebagai wakil rakyat PAS, dia tidak akan meninggalkan jemaah parti tersebut.

Persoalan ini ditimbulkan oleh Mursyidul Am PAS, Ustaz Hashim Jasin sebagai mengulas tindakan yang dilakukan oleh Mahfuz Bean sewaktu dia meninggalkan parti itu baru – baru ini.

Walaubagaimana pun, Mursyidul Am PAS itu mendakwa, tindakan yang diambil oleh Si Mahfuz Bean itu dianggap lansung tidak memberikan sebarang kesan kepada kepimpinan PAS.

Sebaliknya, Si Mahfuz Bean itu sendiri perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap Pengkhianatan yang telah mengkhianati lafaz sumpah dan janji yang dibuat dengan Allah S.W.T.

Bahkan, tindakan itu katanya mungkin menyebabkan segala pendapatan Mahfuz sebagai wakil rakyat dikhuatiri menjadi haram selain mungkin dilaknat Allah kerana melanggar bai’ah.

“Di dalam Islam wajib kita taat pada bai’ah yang dilafazkan sebab itu janji seseorang itu dengan Allah. Apa sekalipun kita tidak halang, terpulang kepada beliau (Mahfuz) kerana itu tanggungjawabnya dengan Allah,” katanya.

Ahad lalu, Mahfuz mengumumkan keluar PAS berkuatkuasa jam 11.59 malam dan berkhidmat sebagai wakil rakyat bebas sehingga pengumuman Pilihan Raya Umum Ke-14 dibuat.

Mahfuz mendakwa, dia telah menghantar e-mel pemberhentiannya kepada Setiausaha Agung PAS dengan alasan “Gagal menjadi ‘penghubung’ di antara gabungan pembangkang dan PAS”.

Bagi sesetengah pihak, alasan yang diberikan oleh Si Mahfuz Bean itu merujuk kepada kegagalan dirinya sendiri. Dia kecewa kerana dirinya sendiri tidak mempunyai kemampuan sedemikian.

Maka, tindakan yang dilakukan oleh Si Mahfuz Bean itu merupakan manifestasi terhadap kelemahan dirinya sendiri, bukannya kegagalan parti. Dalam erti kata mudahnya, Si Mahfuz Bean tu sendiri perlu sedar bahawa dia tidak memiliki kelayakan untuk menjadi pemimpin!!!




Source link

read more

Lawatan rasmi ke Sri Lanka 17-19 Disember



20 December, 2017


Alhamdulillah, lawatan rasmi saya ke Sri Lanka selama 2 hari atas jemputan Presiden Maithripala Sirisena berkesudahan pada nada positif dengan banyak yang telah berjaya kita capai bersama untuk kedua-dua negara.

Lawatan ke Sri Lanka kali ini adalah lawatan rasmi pertama saya ke sini sebagai Perdana Menteri, dan saya mengucapkan terima kasih kepada Presiden Sri Lanka atas jemputan dan juga layanan cukup baik diberikan kepada saya dan delegasi Malaysia.

Dalam pertemuan dua hala saya dan Presiden Maithripala Sirisena semalam, fokus utama yang kami bincangkan adalah komitmen kedua-dua negara untuk memuktamadkan rundingan FTA yang telah dipersetujui dalam lawatan rasmi Presiden Sri Lanka ke Putrajaya pada Disember tahun lalu.

Perdagangan dan pelaburan adalah tumpuan utama hubungan Malaysia dan Sri Lanka, dan kami berdua maklum bahawa perdagangan dua hala antara kedua-dua negara telah mencecah USD499.1 juta bagi tempoh antara Januari hingga September, peningkatan 13.6% bagi tempoh sama tahun lalu, sebuah perkembangan positif yang boleh kita usaha untuk tambah baik lagi.

Saya kemudian melakukan pertemuan bersama kapten-kapten industri, sebelum bertemu dengan diaspora Malaysia untuk majlis makan malam.

Seterusnya pada hari kedua hari ini, saya menerima kunjungan Ketua Menteri Wilayah Utara Sri Lanka, Canagasabapathy Viswalingam Wigneswaran, di mana kawasan tersebut pernah mengalami perang sivil dan memberi kesan kepada komuniti di situ. Malaysia akan menghantar misi terdiri daripada Kerajaan dan swasta untuk melihat kemungkinan apa yang boleh dibuat untuk bantu mereka.

Saya kemudian membuat lawatan ke Dialog Axiata, syarikat telekomunikasi terbesar di Sri Lanka yang juga milik Syarikat Malaysia Axiata. Dalam lawatan tersebut saya telah diberi taklimat dan telah menyaksikan sebuah badan korporat Malaysia yang berjaya di peringkat global, di mana Axiata telah melabur 2.25 bilion USD di Sri Lanka dan berhasrat untuk menambah lagi pelaburan ini.

Selepas itu, saya telah melancarkan Plaque Hyrax Oil Sdn Bhd, iaitu sebuah kilang yang tidak berapa jauh dari Colombo. Dengan terlaksana kilang ini, minyak pelincir dapat dijual pada harga 35% lebih rendah. Inilah antara kejayaan kita untuk membangunkan sebuah syarikat Malaysia sebagai global champion. Syarikat ini juga telah menerima beberapa pengiktirafan dan anugerah berprestij, antaranya daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia

Pada sebelah petang, saya telah diundang untuk menghadiri jamuan makan tengah hari sekaligus mengadakan perbincangan, iaitu working lunch oleh rakan sejawat saya dari Sri Lanka, Perdana Menteri Ranil Wickremesinghe, yang juga dihadiri beberapa orang menteri.

Perbincangan ini adalah lanjutan daripada perbincangan dengan Presiden semalam, dan antara pekara yang disentuh adalah komitmen berterusan untuk mengambil tindakan susulan memutamadkan FTA, selain juga cadangan supaya kita melabur dalam kilang penapis minyak sawit di sini terutamanya dalam bio diesel untuk dieksport ke India.

Kami juga berbincang bagaimana boleh mencari kemungkinan mengembangkan lagi kerjasama dalam bidang-bidang lain, dan saya menjemput Perdana Menteri Ranil Wickremesinghe untuk melawat Malaysia.

Keseluruhannya, saya gembira lawatan kali ini cukup positif dan produktif, dan saya percaya hubungan Malaysia dan Sri Lanka, yang menyambut ulang tahun ke-60 hubungan dua hala tahun ini, akan terus bertambah kukuh dan akrab, Insya-Allah.



Source link

read more

5 Prinsip Pentadbiran | NajibRazak.com



20 December, 2017


Pentadbiran Kerajaan di bawah pimpinan saya dan kabinet sejak 2009 sentiasa bertunjangkan 5 Prinsip yang berfungsi sebagai penunjuk arah dalam memacu negara kepada kejayaan. Sejajar dengan itu, suka saya memperkenalkan logo baharu bagi NajibRazak.com yang akan mencerminkan 5 Prinsip tersebut.

Prinsip Pertama: Ekonomi

Kita memberi banyak fokus ke arah memastikan ekonomi kita terus kukuh dan berdaya saing. Antara langkah pertama yang saya lakukan sebagai Perdana Menteri adalah memperkenalkan Program Transformasi Ekonomi, atau ETP bagi memacu transformasi dan pertumbuhan ekonomi negara. Semenjak itu, ekonomi Malaysia telah melangkah tapak demi tapak lebih kukuh, dan kita berjaya mengharungi ketidakstabilan ekonomi dunia hasil perancangan teliti Kerajaan dan kesanggupan kita melaksanakan apa yang perlu dan bukan apa yang popular. Anda boleh baca lebih lanjut mengenai Visi Ekonomi saya Untuk Malaysia di sini.

Prinsip Kedua: Global

Menerusi dasar dan pendekatan yang kita laksanakan, kita berterusan mempunyai pengaruh yang kuat di persada antarabangsa. Antara lain, Malaysia telah berjaya dipilih sebagai Anggota Tidak Tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu bagi tempoh 2015 hingga 2016, memainkan peranan penting dalam isu kemanusiaan global seperti Isu Rohingya, Palestin, selain terus menjalinkan hubungan baik dengan hampir kesemua negara di dunia. Hasil daripada hubungan baik ini, kita berjaya meningkatkan pelaburan asing ke Malaysia, menambah kuota Haji, dan bemacam-macam lagi.

Prinsip Ketiga: Berwawasan

Pemimpin-pemimpin negara sentiasa perlu memikirkan dan melaksanakan yang terbaik bukan sahaja ketika mengetuai negara, tetapi lebih daripada itu, untuk generasi dan waris negara di masa hadapan. Lantas, kita memperkenalkan Transformasi Nasional 2050 untuk kita merencana bukan sahaja apa yang perlu dilakukan, tetapi juga bagi mendengar aspirasi dan harapan rakyat mengenai masa depan Malaysia yang kita cintai ini.

Prinsip Keempat: Rakyat di Hati

Segala apa yang kita lakukan, saya sering menekankan bahawa ia perlulah mengambil kira kepentingan rakyat. Rakyat perlu sentiasa Didahulukan. Program Transformasi Kerajaan diperkenalkan berdasarkan kepada hasrat dan keinginan rakyat. Kita juga mengambil langkah seperti memansuhkan subsidi pukal dan memperkenalkan subsidi bersasar, mengambil kira pandangan serta pendapat rakyat seperti dalam pembentukan Bajet tahunan dan juga dalam TN50 yang mengguna pakai pendekatan bottom-up serta banyak lagi.

Prinsip Kelima: Penyampaian atau “Delivery”

Segala apa yang kita rancangkan, perlulah disertai dengan “Delivery”, atau penyampaiannya. Alhamdulillah, di bawah Kerajaan Barisan Nasional, kita telah berjaya “Deliver” kepada rakyat hampir kesemua yang dijanjikan, daripada Perumahan, Projek-projek berimpak tinggi yang berteraskan kepentingan rakyat atau InfraRakyat, penyampaian kepada rakyat melalui perkhidmatan awam, Kesihatan, Pendidikan dan banyak lagi.

Insya-Allah, saya, kabinet dan Kerajaan Barisan Nasional akan terus berpegang kepada 5 Prinsip ini untuk terus memimpin Malaysia ke arah mencapai bukan sahaja impian dan cita-cita, tetapi untuk masa depan yang lebih gemilang dan cemerlang buat rakyat Malaysia kesemuanya.



Source link

read more

Lawatan Rasmi ke Maldives 19-20 Disember



21 December, 2017


Atas undangan Presiden Republik Maldives, TYT Abdulla Yameen Abdul Gayoom, saya telah melakukan lawatan rasmi ke Maldives pada 19-20 Disember.

Dalam perjumpaan saya dengan Presiden Abdulla Yameen, saya telah menyatakan bahawa Malaysia bersedia meningkatkan kerjasama dengan Maldives dalam pelbagai bidang, antaranya dalam bidang pembangunan modal insan melalui kursus-kursus jangka pendek seperti Malaysian Technical Cooperation Programme selain memorandum persefahaman yang kita telah tandatangani pada lawatan ini termasuklah latihan yang akan diberikan kepada anggota-anggota bomba mereka di Malaysia.

Saya difahamkan juga bahawa dalam bidang pengajian tinggi, terdapat seramai 1,700 pelajar Maldives di Malaysia, termasuklah 65 pelajar perubatan. Saya telah mengambil kesempatan ini untuk mengesyorkan agar kedua-dua negara mengambil tindakan dari segi pengiktirafan ijazah dan pusat pengajian memudahkan mereka untuk bekerja sebagai doktor yang bertauliah di Maldives nanti.

Di samping itu, saya telah mengetengahkan kemungkinan kerjasama dalam bidang halal memandangkan pensijilan halal Malaysia melalui JAKIM merupakan penanda aras kepada piawaian halal sedunia, selain kerjasama dalam bidang kewangan Islam di mana Malaysia amat berpengalaman dan mendahului negara lain.

Kerajaan Maldives telah banyak memberi peluang kepada syarikat-syarikat Malaysia untuk melabur di sini, antaranya, antaranya Sime Darby sedang membina sebuah hospital swasta di Maldives yang mengandungi 300 buah katil dan saya yakin berdasarkan kepada hubungan baik antara kedua-dua negara, lebih banyak lagi syarikat akan dapat peluang meluaskan perniagaan mereka dan meningkatkan pelaburan mereka ke sini.

Saya dapat lihat bahawa Maldives memandang tinggi kepada Malaysia sebagai sebuah negara dengan model ekonomi yang boleh dicontohi, dan kedua-dua negara juga mempunyai pendirian yang sama berkaitan dengan isu-isu antarabangsa seperti isu Palestin, Rohingya, menentang keganasan dan sebagainya.

Ini merupakan lawatan rasmi saya yang pertama ke sini dan sepanjang 2 hari berada di sini untuk perbincangan rasmi, saya dan delegasi Malaysia telah mendapat layanan yang sangat baik dan mesra. Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Presiden Abdulla Yameen dan Kerajaan Maldives.



Source link

read more

Laman Web Berwajah Baharu | NajibRazak.com



21 December, 2017


Alhamdulillah, bermula daripada logo baharu dengan 5 jalur menegak yang melambangkan prinsip pentadbiran saya yang diumumkan tempoh hari, hari ini pula saya berbesar hati memperkenalkan laman web saya yang diberi wajah baharu yang lebih menarik, informatif dan mesra pengguna.

Teknologi semakin bergerak pantas, dan hari ini maklumat mampu diperolehi sekelip mata. Namun, cabarannya adalah mendapatkan maklumat yang bukan sahaja cepat, tetapi juga tepat dan benar.

Oleh itu, selain daripada untuk kita terus kekal berhubung, dan sebagai satu lagi cara untuk saya berkongsi aktiviti dan penulisan saya kepada anda semua, peralihan kepada wajah baharu ini juga adalah bagi memudahkan anda mendapatkan maklumat yang cepat dan tepat mengenai Kerajaan Barisan Nasional dan juga segala pencapaiannya.

Di ruangan “Pencapaian”, anda boleh mengikuti sendiri kejayaan-kejayaan yang telah kita capai bersama, termasuk juga janji-janji Kerajaan Barisan Nasional yang telah ditepati, meliputi pelbagai bidang seperti perumahan, pengangkutan awam, kos sara hidup dan sebagainya.

Selain itu, terdapat juga ruangan “Rakyat Didahulukan” yang mencerminkan perjalanan transformasi negara yang telah berjaya menambah baik kualiti hidup rakyat serta pengiktirafan antarabangsa yang diterima sejak tahun 2009. Dalam ruangan tersebut juga, disediakan kisah pengalaman rakyat yang telah menerima manfaat daripada usaha dan inisiatif Kerajaan.

Sejajar juga dengan salah satu prinsip pentadbiran saya iaitu “Global”, anda berpeluang untuk meneliti hubungan diplomatik Malaysia dengan dunia luar, termasuk kuasa-kuasa besar global di ruangan “Hubungan Antarabangsa” dan bagaimana hubungan baik yang telah dijalinkan berjaya memanfaatkan negara dari segi ekonomi, kemajuan serantau dan keselamatan.

Insya-Allah, saya juga akan terus berkongsi pandangan saya dengan anda semua melalui penulisan blog dari masa ke masa. Sementara itu, anda boleh membaca catatan-catatan saya yang terdahulu di ruangan “Blog” yang telah dikemaskini.

Saya jemput anda semua untuk melihat sendiri wajah baru laman web saya di www.najibrazak.com, dan saya berharap dengan ini kita akan terus kekal berhubung!



Source link

read more

Ucapan Perdana Menteri Mengenai Peluang Pekerjaan dalam Bajet 2018



22 December, 2017


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

dan Salam 1Malaysia.

Rakyat Malaysia yang dikasihi,

Penyediaan lebih banyak peluang pekerjaan adalah salah satu fokus utama dalam Bajet 2018 agar rakyat terutamanya golongan belia mendapat manfaat sepenuhnya dari perkembangan ekonomi Malaysia yang semakin baik.

Kadar 3.3 peratus pengangguran di Malaysia tahun ini adalah yang terendah di rantau ini dan Kerajaan menyasarkan untuk menyediakan 3.3 juta peluang pekerjaan menjelang tahun 2020 dan kita kini sudah mencapai 69 peratus iaitu 2.26 juta peluang pekerjaan.

Bagi membolehkan lebih banyak peluang pekerjaaan diwujudkan, Kerajaan memperuntukkan RM1 bilion untuk Koridor Ekonomi seperti Projek Wilayah Selatan Perak, Zon Bebas Cukai Bukit Kayu Hitam, Kawasan Perindustrian Tok Bali dan Empangan Baleh Sarawak dan banyak lagi peluang pekerjaan dalam pelbagai sektor.

Bagi mempersiapkan tenaga kerja mahir dan separuh mahir, Kerajaan memperuntukkan dana RM4.9 bilion agar lebih ramai anak muda mendapat latihan teknikal dan vokasional.

Terdapat juga pelbagai peluang untuk golongan belia dan mahasiswa membangunkan bisnes kecil dan sederhana melalui dana dan pembiayaan, geran dan pinjaman dengan jaminan Kerajaan.

Ini selari dengan hasrat menjadikan golongan belia dan mahasiswa bukan sahaja menjadi pekerja tetapi mampu mencipta peluang pekerjaan sebagai usahawan.

Pelaksanaan program kebolehpasaran seperti Skim Latihan 1Malaysia juga adalah usaha Kerajaan untuk menjamin peluang pekerjaan bagi para mahasiswa.

Pesan saya kepada anak-anak muda, jadilah lebih proaktif dan berani untuk keluar dari zon selesa, dan manfaatkanlah sepenuhnya peluang-peluang yang disediakan untuk saudara dan saudari.

Sekian sahaja dari saya.

Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.



Source link

read more

Christmas 2017 | NajibRazak.com



24 December, 2017


2017 has gone by in the blink of an eye. Indeed, the year has passed as quickly as it began and we have achieved many great things together as a nation. It is now that we take time to reflect and spend quality time with our families and friends – especially our fellow Malaysian Christian and Catholic friends.

Christmas is more than opening our presents. It is more about opening our hearts. It is a time to celebrate the love between us – our families, friends and all fellow Malaysians. This is the season of joy, giving and families united. It is truly Christmas when we celebrate it by giving the light of love to those who need it most.

I would like to wish a very Merry Christmas to all Malaysians celebrating and a Happy New Year to all!



Source link

read more

Prime Minister Najib Tun Razak’s New Year Message



31 December, 2017


1. In 2017, we celebrated 60 years since the cry of “Merdeka!” rung out in the Padang in Kuala Lumpur. Although we live in a very different world today, one with very different challenges, I believe that the fathers of our independence would be proud to see what their countrymen and women have achieved in the subsequent decades.

2. For Malaysia, 2017 was a year of many milestones.

3. Our economy beat all expectations, with the World Bank revising its estimate for our growth this year upwards not once, not twice, but three times – to a very healthy 5.8 per cent. The World Bank, the International Monetary Fund, and many other respected independent global bodies have commended the Government’s prudent handling of the economy, and recognised that its resilience and competitiveness has been built up, for the good of the Malaysian people. This sentiment has been echoed in the confidence the international community has shown in Malaysia over the past year.

4. In February, for example, Saudi Aramco announced that it was investing US$7 billion in the Petronas Refinery and Petrochemical Integrated Development in Johor – making this Aramco’s largest downstream investment outside Saudi Arabia. HSBC is investing more than RM1 billion to build its new regional headquarters at the Tun Razak Exchange. And many more multinationals are following suit, investing and building up their presence in Malaysia.

5. Why? Well, as Alibaba’s Jack Ma explained, he chose Malaysia to launch the world’s first Digital Free Trade Zone outside of China in 2017 precisely because of the efficient, business-friendly environment this Government has been creating.

6. These investments, the new buildings, the new businesses and new infrastructure projects – from the Pan Borneo Highway to public transport such as the superb new MRT in the Klang Valley – are making and will make a real difference to the Malaysian people. More than 2,000 SMEs stand to get easier access to the global market, especially the Chinese market, through the DFTZ, for example; while the first two phases of the Sungai Buloh-Kajang MRT Line have created 130,000 new jobs – 70,000 of which are direct employment.

7. Better still, they were completed ahead of schedule and RM2 billion below budget – which shows that Malaysia has the ability to handle future large scale projects, like the East Coast Rail Line, which will do so much to help the people of Pahang, Terengganu and Kelantan and boost their local economy.

8. I am fully aware that some amongst us still face challenges and hardship, but the steps we have taken – and continue to take – will ensure that our country’s growth is sustainable and inclusive, spreading to and lifting up all segments of society.

9. Because I want all to share in the nation we are building, and for no Malaysian to be left behind.

10. This is why I announced tax cuts benefiting all middle income earners in the recent budget, allocations for farmers, fishermen, smallholders and rubber tappers, discounts on outstanding loans for students, easier working hours for pregnant women in the civil service, and a host of other measures to help ease the burden on the people and facilitate their full participation in our unique and richly diverse society.

11. Alongside the progress made at home, we have also continued to take a principled position on the global stage, elevating Malaysia’s standing internationally.

12. Our efforts on behalf of our suffering Rohingya brothers and sisters have shifted global opinion, as is shown by the fact that senior American officials have taken a far firmer stance after I raised their plight during my visit to the White House in September. We have been unafraid to insist that ASEAN’s policy of consensus cannot extend to staying silent about this unfolding catastrophe, and we saw results at the November summit when Myanmar made new commitments to resolve this appalling crisis.

13. We also will continue to make clear internationally that Jerusalem cannot be recognised as the capital of Israel. This Government’s solidarity with the Palestinian people is well-known around the world, and nothing will stop us from voicing it and pushing for justice.

14. Our status as a forward-thinking moderate Muslim majority country was recognised when the Custodian of the Two Holy Mosques chose Malaysia as the place to establish the King Salman Centre for International Peace, which will be an important institute to combat extremism and promote the true and authentic Islam of which Malaysia is such a good example.

15. Malaysia’s leadership was also recognised at the United Nations, when our Global Movement of Moderates resolution to combat extremism and radicalisation was adopted in a vote at the General Assembly. And the many capitals which have given Malaysian government delegations a warm welcome in 2017, from Washington DC to London, and Riyadh to New Delhi, demonstrate the high regard in which our country is held.

16. Coming back to our achievements at home, there could have been no better way to celebrate the 60th anniversary of Merdeka than by Malaysia winning the Southeast Asian Games, with our best ever performance. Our hearts thrilled to see our magnificent athletes taking 145 gold, 92 silver and 86 bronze medals, setting a bar of excellence that is a tribute to the fine young Malaysians who contribute so much to our country.

17. At the same time, 2017 was also marked by challenges and tragedies that will not easily be forgotten.

18. The 23 students and teachers who lost their lives in the fire at the Darul Quran Ittifaqiyah tahfiz school in September. The flash floods and deadly landslide in Penang. The outrageous murder of Kim Jong Nam on Malaysian soil in February. And the sad deaths of Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah of Kedah, who had the unique distinction of reigning as the Yang di-Pertuan Agong twice during his long and illustrious life, and Pehin Sri Haji Adenan bin Satem of Sarawak. Both earned a very special place in their peoples’ hearts, and we sincerely mourn their passing.

19. 2017 also marked a different milestone, for it was a year in which we redoubled our efforts to ensure good governance in all sectors – which included not allowing past mistakes to remain unaddressed. Some politicians such as Lim Kit Siang had long called for a Royal Commission of Inquiry into the forex losses between 1992 and 1994. Last year we answered that call by forming an eminent panel to investigate. They concluded that Bank Negara incurred losses of RM31.5 billion during that time which, they said, had “a significant negative impact on the economy of the country, whereby it deprived the country of development opportunities.”

20. The Malaysian people had a right to know what had happened in the past, just as it is right that a newly reinvigorated MACC has shown wrongdoers that they will be rooted out, and just as it was right for me to announce last July that the Government is cracking down on the crony capitalism culture created by a former leader. The Malaysian people have paid a heavy price so that a few of friends of this former leader could make enormous profits, no matter what the cost to the people.

21. We made it clear that this has to end. Lapses of governance, in either the private or the public sector, cannot be tolerated. They must be investigated and rectified – not just because this is necessary for Malaysia to continue on its path to high income status, but because the people deserve nothing less.

22. The Malaysian people also deserve more from their politicians. There is an honourable role for opposition parties to scrutinise legislation and hold governments to account. Driven by principles and ethical behaviour, they can and should play a responsible part in nation building.

23. It is neither honourable nor responsible, however, to attempt to sabotage the Malaysian economy by making wild and false claims that could undermine the people’s welfare and livelihoods. Lying about your country for personal political gain is morally wrong – such people are betraying Malaysia.

24. Neither is it acceptable for a former leader to attempt to overthrow a democratically elected government in the hope that his ambitions for his son may be realised. In a democracy all that should matter is the wishes of the people as expressed at the ballot box, not the selfish dynastic desires of one man.

25. Nor is it responsible for politicians to oppose for the sake of opposing – even when they secretly agree that the measures being put forward by the Government are right. We have seen too much of this, whether it be over GST – which almost every reputable economist around the world has praised, and which is a reform that most other countries including India and Saudi Arabia are also implementing – or over 1Malaysia. Opposition figures concede privately that they are in favour of this concept to promote national unity – as all patriotic Malaysians should be – but they have opposed it for deceitful, personal political ends. This is shameful.

26. We can have differences of opinion, of course, but we should still be decent and have decorum. It should not be considered unusual, for instance, to visit longstanding opponents in hospital to express sympathy and good wishes for their speedy recovery. That should be accepted and understood in a civilised society, for we do not believe in, and nor will we return to, the viciousness practised under a former leader.

27. A better way has also been shown by PAS under the leadership of Tuan Guru Dato’ Seri Haji Abdul Hadi bin Awang. We are in different parties, but we surmount those divisions when it comes to matters of common interest, such as supporting the causes of the Rohingya and the Palestinians.

28. This is a more mature politics which helps build our country, not attempt to burn it down; it helps unite us, not divide us; and it concentrates on what we have in common, rather than make a weakness of our diversity – which as far as the Government is concerned, is our strength, and we will never cease to defend it.

29. This is the choice that will be presented to the Malaysian people in 2018. A Government that has continued to work for their betterment, with a clear direction and policies to move Malaysia forward in the short, medium and long term – or parties who can only campaign negatively, hoping to cause public anger and unhappiness to win votes, because they have nothing to offer Malaysians but division and populist illusions that would damage the country.

30. Electing the government is a serious business, and we are confident in the wisdom of the people. We are confident that they will see through the false promises of certain parties, knowing who is working for the true interests of all Malaysians, and recognising who has the proven track record that has delivered and is continuing to deliver.

31. In 2018, as we begin to look forward to the middle of this century with our Transformasi Nasional 2050 initiative and the Malaysia of the future, there are many reasons to be optimistic.

32. The World Bank reports that “The Malaysian economy is progressing from a position of strength”, and we expect healthy growth next year and further reduction of the deficit, as we continue to take all steps necessary to build the nation and promote the safety, welfare and happiness of the Malaysian people.

33. We hope that all will support us in this great task. It is a task that our forefathers began, a task that my father continued, and a task that I feel personally responsible for.

34. We were able to witness the embodiment of the dreams of the fathers of Malaysia when the nation came together in celebration after the SE Asian Games. That is the Malaysia this Government is fighting, and will always fight for. A Malaysia of many faiths and ethnicities, of a rich variety of customs, languages and foods, but one which unites as 1Malaysia to be justly regarded around the world as a model of harmony and diversity, an example to developing nations – and to many developed countries too.

35. It is a Malaysia we should be proud of, so let me invite all Malaysians to join us as we welcome 2018 with joy and the spirit of unity in our hearts.

36. May I wish you all a very happy, prosperous and safe New Year.



Source link

read more

Malaysia Negara Islam Berpengaruh dan Prihatin



1 January, 2018


Alhamdulillah, sepanjang tahun 2017, Malaysia terus dirahmati oleh Allah SWT kekal makmur, aman dan harmoni, serta berterusan menjadi negara Islam contoh berpengaruh dengan suara yang kuat untuk membela Islam dan juga umatnya di serata dunia.

Satu isu yang hangat dibincangkan baru-baru ini adalah berkaitan tanah suci umat Islam Baitulmaqdis, dan usaha Amerika Syarikat mengiktirafnya sebagai ibu negara Israel. Malaysia menentang sekeras-kerasnya, tak mungkin sampai bila-bila akan kita bersetuju. Perkara ini saya tegaskan berulang kali, di Perhimpunan Agung UMNO, di Mesyuarat Tergempar OIC di Istanbul  dan juga di Perhimpunan Solidariti; Selamatkan Baitulmaqdis.


Selain itu, satu lagi kisah yang benar-benar menyentuh hati umat Islam Malaysia adalah penderitaan dan penindasan yang dialami oleh saudara Rohingya kita di Myanmar.

Kita telah dengan lantang mengkritik dan membawa isu ini, bukan sahaja di peringkat ASEAN, tetapi juga ke mata dunia.

Tambahan kepada itu, kita terus menghulurkan bantuan demi bantuan bagi meringankan penderitaan etnik Rohingya. Kita membuka pintu kita kepada segelintir daripada mereka untuk menumpang keamanan dan kestabilan yang ada di Malaysia, manakala untuk pelarian Rohingya yang berada di Bangladesh dan Myanmar, kita terus menyalurkan bantuan, sebahagian daripadanya saya rangkumkan di sini.

Pada Februari, Malaysia menerusi NGO Yayasan Ikhlas telah menghantar sumbangan kewangan sebanyak RM172,500 melalui NGO Bangladesh untuk pelarian Rohingya yang tinggal di kem pelarian Kutupalong dan Balukhali di Bangladesh. Seterusnya pada September, Timbalan Perdana Menteri YAB Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyelaras penghantaran sumbangan kemanusiaan bernilai RM4 juta berupa barangan dan peralatan juta diagihkan kepada pelarian Rohingya di sempadan Bangladesh.


12 tan bantuan makanan dan barang keperluan seperti lampin pakai buang, tuala, beras dan biskut untuk pelarian Rohingya di Bangladesh melalui misi bantuan kemanusiaan oleh Angkatan Tentera Malaysia, Pejabat Perdana Menteri dan NGO iM4U.

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dan beberapa NGO Islam dari Malaysia menghantar bantuan dalam bentuk barangan makanan dan ubat-ubatan khas kepada 140,000 orang pelarian Rohingya di Bangladesh yang bernilai sebanyak RM200,000.

Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) kemudiannya telah membuka klinik bergerak di penempatan pelarian Rohingya di kem Thangkhali dan Kutupalong serta memberikan bantuan makanan.

Selain penghantaran bantuan kemanusiaan, Kerajaan juga telah menubuhkan Hospital Medan dengan kos RM3.5 juta, yang mempunyai sebanyak 50 buah katil dan boleh menempatkan seramai 150 pesakit pada satu-satu masa selain dilengkapi bilik pembedahan, X-ray serta bilik khas bagi kemudahan ibu dan anak di kem pelarian Rohingya di Cox’s Bazar, Bangladesh. Hospital Medan ini dibina bagi membolehkan pelarian Rohingya mendapatkan perkhidmatan rawatan perubatan termasuk pemeriksaan bagi ibu yang mengandung.

Insya-Allah, kita akan terus membantu saudara se-Islam kita di Palestin dan di Myanmar sedaya upaya kita, tetapi untuk kita benar-benar menamatkan segala penderitaan dan penindasan yang mereka alami, semua umat Islam di Malaysia dan juga di seluruh dunia harus bersatu hati.

Semoga Allah menyatukan hati-hati kita dan berterusan mengurniakan rahmat keamanan dan kestabilan kepada bumi Malaysia, agar dapat kita terus menggunakan pengaruh kita sebagai negara Islam contoh, membela nasib umat Islam yang tertindas, di mana sahaja di dunia, Insya-Allah.



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons