Snapchat Memperkenalkan Spectacles 2.0 Dengan Sokongan Kalis Air, Dan Kebolehan Rakam Gambar – Amanz


Snapchat sebelum ini telah hadir dengan kaca mata pintar tersendiri sebelum ini dinamakan Spectacles, yang memudahkan pengguna merakamkan video dan berkongsi terus ke profil Snapchat mereka.

Spectacles 2.0

Hari ini, Snapchat turut memperkenalkan Spectacles 2.0 yang mana hadir dengan beberapa pembaharuan, termasuk sokongan kalis air, kebolehan merakam gambar dan video, selain lebih memudahkan anda menghubungkan Spectacles 2.0 ke Snapchat.

Kelajuan pemindahan rakaman video daripada kaca mata pintar Spectacles ke telefon pintar juga lebih pantas – sehingga 4 kali ganda, selain turut merakamkan hasil yang lebih berkualiti.

Dari segi saiz, ia kini lebih nipis, selain turut mengekalkan rakaman dalam bentuk bulat – membolehkan anda melihat hasil rakaman dalam bentuk yang menarik pada telefon pintar.

Spectacles 2.0 ini ditawarkan untuk pengguna di Amerika Syarikat pada harga $150 bermula hari ini, dalam pilihan warna hitam, merah dan juga biru.



Source link

read more

Isteri pengerusi Korean Air disiasat – Luar Negara


SEOUL 23 April – Polis Korea Selatan melancarkan siasatan terhadap isteri pengerusi Korean Air berikutan dakwaan dia telah mendera para pekerjanya.

Dalam insiden berkenaan, polis berkata mereka menyiasat sama ada wanita terbabit, Lee Myung-hee mendera pekerjanya secara lisan dan fizikal.

Laporan media mendakwa Myung-hee yang berusia 60-an, mendera beberapa pekerja yang mengubah suai rumahnya serta pekerja Korean Air, termasuklah menjerit, memaki, menampar dan menendang mereka.

“Kami telah melancarkan siasatan awal berhubung dakwaan bahawa Myung-hee menyerang dan mendera secara lisan beberapa pekerja,” lapor agensi berita Yonhap memetik pegawai polis enggan dikenali sebagai berkata. – AFP



Source link

read more

Homemade Air Barli Viral, Modal sikit Tapi Banyak Khasiat! Cuba Dulu Baru Tau..


Air barli ni walaupun nampak biasa biasa jer tapi kalau minum secara konsisten, badan kita boleh kurus, kulit yang kusam pun boleh jadi berseri semula, tambahan boleh anjalkan kulit secara semulajadi. Tak payah susah-susah nak cucuk botox. Minum jek air barli. Jimat!

  • 1/2 cawan barli
  • 7 gelas air
  • 1 batang kayu manis ceylon
  • Lemon
  • Madu ( kalau nak manis)

*(boleh guna sukatan sendiri)

 

Cara-cara:

  • Rebus barli + kayu manis ceylon dengan air selama 30-45 minit, sampai barli kembang.
  • Pastu dah boleh tutup api. Sebelum minum nanti perahkan lemon sikit dengan masukkan madu sikit.

** Baki air barli boleh simpan dalam peti ais. (Kalau suka, boleh asingkan biji barli dengan air rebusan jika tak nak barli tu kembang sangat.)

** Jangan lupa panaskan sebelum minum.

Ni antara khasiat air barli ni:

Barli

  • kurangkan morning sickness
  • anjalkan kulit
  • sejukkan badan
  • banyakkan susu ibu
  • rendahkan kolestrol
  • melegakan sembelit
  • kuruskan badan
  • kencing manis
  • mencegah sakit jantung
  • arthritis
  • menguatkan gigi
  • kurangkan rambut gugur
  • anemia
  • batuk, sakit tekak, demam
  • mencegah kanser
  • mencegah batu karang
  • mencegah osteoporosis
  • masalah jerawat
  • mencegah kencing kotor
  • kencing kotor

Kayu manis ceylon

  • boost metabolisme badan
  • kurangkan kolestrol
  • kurangkan selera makan
  • lambatkan proses masuk dalam perut, jadi tak de la cepat rasa lapar
  • lancarkan period dan servis dalaman

Lemon

  • cuci kerak kerak lama dalam usus
  • bakar lemak degil
  • ada vit c, bagus untuk kulit
  • anti kanser
  • mengempiskan perut

Madu

  • tambahkan tenaga
  • antioxidant
  • mencegah kanser
  • pemanis semula jadi

Siapa cakap nak sihat, nak gebus, nak cantik, nak kurus kena guna modal besar. Minum jek air barli hari-hari, korang bakal lihat kulit glowing mowing plus anjal tau. Pastu lelemak pun segan nak duduk lelama dalam badan.

Selamat mencuba!

Kongsi resipi: Aisyah Badar Bajrai



Source link

read more

Celup tangan anak tiri dalam air panas Azri AF9 dipenjara



PETALING JAYA: Bekas peserta Akademi Fantasia musim ke- 9, Azri dihukum penjara 14 hari dan didenda RM5,000 oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya atas tuduhan mendera anak tirinya dengan mencelup kedua-dua tangan mangsa ke dalam air panas, dua lalu.

Hakim Norshila Kamaruddin membuat keputusan itu dan memerintah hukuman itu berjalan bermula hari ini.

Azri atau nama sebenarnya, Mohamad Azri Abdullah yang juga suami kepada juara program Mentor musim kelima, Salma Andi-Asis turut diperintah menjalani hukuman penjara enam bulan penjara sekiranya gagal membayar denda itu.

Azri, 31, membuat pengakuan bersalah semalam pada hari pertama perbicaraan.

Dia mengaku melakukan penganiayaan terhadap anak perempuan tirinya berusia 10 tahun ketika itu dengan mencelup kedua-dua tangan mangsa ke dalam air panas.

Kesalahan itu dilakukan di sebuah unit pangsapuri, Jalan Putra Indah 9/1C, Seksyen 9, Subang Jaya di sini, jam 8 pagi, pada 5 Mei 2016.

Ahli keluarga Azri termasuk Salma dan anak- anaknya menangis tidak dapat menahan kesedihan mereka terhadap keputusan itu.

Wanita dipercayai ibu Azri memeluk erat anaknya di kandang pesalah sehingga beberapa terpaksa ditenangkan oleh polis mahkamah.



Source link

read more

Pesawat Malindo Air terbabas di Kathmandu



KATHMANDU: Pesawat Malindo Air dari Kathmandu ke Kuala Lumpur mengalami gangguan teknikal sehingga terbabas dari landasan penerbangan semasa membuat pelepasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan (TIA), semalam.

Menurut Pengurus Besar TIA, Raj Kumar Chettri, pesawat berkenaan yang ingin berlepas terpaksa dibatalkan ketika kapten pesawat melihat terdapat gangguan di monitor kokpit pada saat terakhir.

“Pesawat berkenaan tidak dapat berhenti dan terbabas kira-kira 30 meter dari landasan. Pesawat tersebut akhirnya tersekat dan berhenti di padang rumput sekitar 11.08 malam (waktu tempatan),” katanya.

Chettri juga berkata pesawat jenis Boeing 737-900, pendaftaran 9M-LNJ dirancang akan diangkut dan mengambil masa sekurang-kurangnya empat jam atau sekitar 12 tengah hari untuk mengeluarkan pesawat itu.

Tiada kecederaan dilaporkan sewaktu berlakunya kecemasan berkenaan.

Landasan untuk penerbangan antarabangsa telah ditutup, namun penerbangan domestik tetap beroperasi seperti biasa.

Faktor berlakunya kecemasan pesawat berkenaan belum dipastikan.

Sebelum ini, pesawat Turkish Airlines juga turut mengalami nasib yang sama ketika ingin mendarat, menyebabkann lapangan terbang berkenaan terpaksa ditutup selama empat hari.

Nepal memiliki lapangan terbang antarabangsa tunggal dan mempunyai landasan paling sukar serta terpencil di dunia.

Negara Himalaya itu juga memiliki rekod keselamatan udara yang buruk berikutan beberapa kes pesawat terbabas di lapangan terbang berkenaan.

[BERITA LANJUT MENYUSUL]



Source link

read more

Kit Mengesan Kanser Menggunakan Air Kencing Dibangunkan Di Jepun – Amanz


Saya kehilangan seorang nenek lebih tiga puluh tahun yang lalu kerana kanser payudara. Memori saya dengan nenek adalah sedikit kerana beliau meninggal dunia ketika saya masih lagi muda beliau. Kanser ialah penyakit yang semakin meningkat di dunia kerana faktor diet dan pencemaran udara. Pada waktu yang sama teknik mengesan kanser yang digunapakai sekarang adalah mahal, perlahan, intrusif dan menakutkan pesakit kanak-kanak.

Firma Hitachi di Jepun mengumumkan ujian kit pengesan kanser yang menggunakan hanya air kencing pesakit. Kita ciptaan mereka ini mengesan kewujudan molekul biomarkers yang akan wujud apabila tumor wujud di dalam badan. Antara jenis kanser yang boleh dikesan menggunakan teknik air kencing ini ialah kolorektal dan saluran hempedu. Penyelidikan sedang dilakukan bagi mengesan lebih banyak jenis kanser contohnya kanser payudara.

Ujian kini dijalankan di Hospital Universiti Nagoya ke atas 200 pesakit. Hitachi berharap sekiranya berjaya, kit ini akan digunakan di hospital seawal 2020. Sekiranya lebih banyak kanser boleh dikesan menggunakan air kencing, pengesanan awal boleh dilakukan lebih awal. Proses pengesanan yang tidak menyakitkan amat perlu bagi kanak-kanak yang takut dengan ujian darah walaupun ia satu-satunya cara mengesan beberapa jenis kanser yang digunakan sekarang.



Source link

read more

South Korean Customs looking into Korean Air nut rage family



SEOUL: South Korea’s customs agency is looking into accusations that the youngest daughter of Korean Air Lines’ chairman, and other family members, did not pay customs duties on luxury goods brought into the country, the agency said on Wednesday.

Cho Hyun-min, a senior vice president of Korean Air, is already under investigation by police for possible assault after it was reported she threw water at people during a business meeting.

Cho previously told a South Korean TV channel that she “pushed” a cup of water but did not throw it at anyone’s face, as media had reported.

Cho, also known as Emily Cho, is the second daughter of the Korean Air chairman to infuriate the public with petulant behaviour.

Her older sister Heather Cho made headlines over a notorious “nut rage” incident in 2014, when she lost her temper over the way she was served nuts in first class and ordered the Korean Air plane return to its gate at a New York airport.

Since the controversy arose surrounding Emily Cho, there have been claims on social media and a local media story citing an unnamed Korean Air employee saying she and other members of the chairman’s family bought luxury goods abroad then brought them into South Korea without paying customs tax.

The Korea Customs Service said although the matter is not an official investigation yet, the agency will seek to confirm facts and open an investigation if needed.

Korean Air declined comment.

READ: Korean Air ‘nut rage’ sister apologises for angry outburst



Source link

read more

Polis bongkar makmal proses air ketum – Jenayah


KUALA LUMPUR 18 April – Polis berjaya membongkar sebuah makmal memproses air ketum dengan menahan dua lelaki dalam serbuan di sebuah rumah di Jalan Tembusu, Kampung Melayu Subang dekat sini Isnin lalu.

Dalam serbuan kira-kira pukul 8 pagi itu, polis turut menemukan 80 kilogram (kg) daun ketum.

Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Superintenden S. Somu berkata, hasil soal siasat mendapati kedua-dua suspek mampu mengaut keuntungan mencecah RM4,800 sebulan hasil penjualan 320 bungkusan air ketum di kawasan sekitar.

Menurutnya, setiap satu kilogram air ketum akan dijual dengan harga RM15.

“Kedua-dua suspek dipercayai aktif mengedar air ketum sejak Julai tahun lalu dan sehubungan itu, mereka ditahan reman bagi siasatan lanjut di bawah Seksyen 30(3) Akta Racun 1952,” katanya dalam sidang akhbar di Balai Polis Kampung Baru Subang di sini hari ini.

Dalam pada itu, Somu memberitahu, pihaknya turut menahan tiga lagi individu dipercayai terlibat dalam pengedaran dadah jenis heroin dan syabu menerusi serbuan berasingan kelmarin dan semalam. – UTUSAN ONLINE



Source link

read more

OnePlus 6 Disahkan Mempunyai Kemampuan Kalis Air – Amanz


Selepas bertahun menanti, akhirnya OnePlus akur dengan permintaan peminat untuk menghasilkan peranti dengan kemampuan kalis air. Ini disahkan menerusi video acah yang dimuat naik akaun Twitter rasmi OnePlus malam semalam.

Sesuai dengan moto syarikat Never Settle, OnePlus tidak lagi boleh mengendahkan fungsi yang kini dianggap standard pada peranti-peranti utama di pasaran seperti yang dikeluarkan Samsung, Apple, Huawei dan Sony. Rekaan OnePlus 6 sudahpun tertiris dengan skrin bertakuk serta butang mematikan notifikasi yang diubah kedudukannya.

Satu lagi misteri ialah sama ada OnePlus 6 akan akhirnya menyokong pengecasan tanpa wayar. Sebelum ini sebab yang diberikan ialah Dash Charge lebih pantas berbanding pengecasan tanpa wayar dan peminat OnePlus tidak memerlukannya.



Source link

read more

8 Koleksi Lauk Air Tangan Bonda Jadi Igauan! Aroma Dan Rasa Pengikat Selera.


Setiap kali menjelang Ramadan, masakan yang sering menjadi sebutan pastinya masakan kampung terutamanya air tangan bonda tercinta. Setiap kali itulah anak rantau mula mengimbau keenakan masakan kampung air tangan bonda.  Teringat zaman kanak-kanak, tak kala menjelang petang sibuk menunggu atau membantu  ibu menyiapkan juadah berbuka puasa. Kali ini, Hotel Armada berkongsi menu istimewa warisan bonda.

 

GULAI TUMIS DARAT IKAN TALANG MASIN  BERSAMA JERING

BAHAN-BAHAN:

  • 1kg ikan masin talang
  • 200gm buah jering
  • 300ml santan
  • 2 peket kecil rempah kari ikan
  • 1-2 cawan air

BAHAN TUMIS:

  • 3 ulas bawang putih
  • 4 ulas bawang merah
  • ½ sudubiji sawi
  • 4 sudu makan minyak masak

 

CARA MEMASAK:

  1. Sediakan periuk, masukkan isi dan  tulang ikan talang bersama serbuk rempah kari. Tambahkan sedikit air.
  2. Masak  seketika supya rempah masak dan sehingga tulang ikan tersebut lembut.
  3. Masukkan jering dan isi ikan talang. Masak sehingga mendidih.
  4. Masukkan santan dan kacau sehingga rata. Masak sehingga mendidih dan kuah menjadi mesra. Rasakan garam.
  5. Tumiskan bahan tumis di dalam kuali yang berasingan bersama sedikit minyak. Tumis sehingga garing dan wangi.
  6. Tuang bahan tumisan  ke dalam periuk yang berisi ikan masin tadi. Minyak yang ditumis jangan di masukkan semua.
  7. Kacau sehingga rata dan tutup periuk rapat supaya bau tumis meresap ke dalam kuah.
  8. Siap untuk di hidang.

 

INFO CHEF:  Untuk mengurangkan rasa masin ikan masin, anda rendam ikan masin sekurang-kurangnya 30 minit sebelum dimasak. Kemudian cuci bersih.

 

 

SAMBAL UDANG PETAI

BAHAN-BAHAN:

  • 1kg udang putih | saiz XL
  • 2 biji bawang merah | hiris bulat
  • 100gm isi petai | bersihkan
  • 2 batang serai | titik
  • 100gm belacan
  • 1 sudu makan pes asam jawa
  • 200gm minyak masak
  • Garam, gula dan serbuk perasa secukupnya

 

BAHAN KISAR:

  • 200gm bawang merah
  • 200gm bawang putih
  • 100gm halia
  • 300gm cili giling

 

CARA MEMASAK:

  1. Bersihkan udang, kemudian tapis.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, kemudian goreng udang hingga kemerahan, Ketepikan.
  3. Panaskan  minyak dalam kuali lain.
  4. Masukkan bahan-bahan  kisar.
  5. Tums hingga naik bau,  masukkan petai dan tunggu sehingga mendidih.
  6. Barulah masukkan udang dan bawang besar yang telah dihiris tadi.
  7. Kacau perlahan-lahan. Masukkan air asam jawa, serbuk perasa dan gula secukupnya.
  8. Kecilkan api, apabila timbul minyak, angkat dan hidangkan.

 

INFO CHEF:
Untuk mengurangkan rasa petai yang kuat, goreng dahulu petai separuh masak.

 

 

 

KETAM BERLADO BONDA

BAHAN-BAHAN:

  • 1kg  ketam bunga | potong dua
  • 4 sudu makan pes cili kering
  • 5 ulas bawang merah | hiris halus
  • 3 ulas bawang putih | hiris halus
  • 1/2biji bawang besar dipotong bulat
  • Daun bawang dan daun  ketumbar secukupnya | hiris halus
  • Air asam jawa secukupnya
  • Garam secukupnya
  • Gula secukupnya
  • Minyak Masak secukupnya

 

CARA MEMASAK:

  1. Tumis bawang putih hingga wangi, diikuti dengan bawang merah yang di hiris halus.
  2. Masukkan pes cili. Kacau hingga pecah minyak, kemudian kacau sehingga sebati.
  3. Masukkan bawang besar. Biar sehingga bawang besar layu. Barulah masukkan ketam dan air asam jawa. Kacau rata.
  4. Tutup kuali supaya ketam masak dengan sekata.
  5. Kemudian, buka penutup kuali dan kacau hingga pecah minyak dan perasakan dengan garam, gula dan perasa secukup rasa..
  6. Hiaskan hidangan dengan hirisan daun bawang dan daun ketumbar.

 

INFO CHEF:  Jika suka boleh goreng dahulu ketam, kemudian masukkan selepas bahan tumisan pencah minyak.Dan tidak perlu tunggu lama.

 

 

TULANG LEMBU GULAI KAMPUNG

BAHAN-BAHAN:

  • 1 kg tulang lembu
  • 500ml santan pekat
  • 500gm cili giling
  • 2 keping asam gelugor
  • Garam, gula dan perasa secukupnya

BAHAN KISAR:

  • 6-8 ulas bawang merah
  • 3-4 ulas bawang putih
  • 3cm halia
  • 3cm kunyit
  • 1 sudu teh  jintan putih
  • 1 sudu  teh jintan manis
  • 1 sudu makan ketumbar

CARA MEMASAK:

  1. Bersihkan tulang, kemudian rebus hingga empuk.
  2. Kemudian masukkan semua bahan kisar, kacau rata.
  3. Masak seketika di atas api sederhana beberapa minit atau hingga mendidih seketika.
  4. Seterusnya masukkan serai,santan pekat dan asam gelugor.
  5. Kacau rata dan biarkan ia mendidih lebih kurang 3-4 minit.
  6. Akhir sekali masukkan garam, gula dan perasa secukupnya.
  7. Setelah secukup rasa,angkat dan hidangkan.

 

INFO CHEF: Jika anda tidak suka cili kering giling boleh tukar dengan cili padi.

 

 

AYAM KAMPUNG DAUN MAMAN

BAHAN-BAHAN:

  • 1 ekor Ayam Kampung | potong kecil
  • 300gm daun maman  | ambil daun dan pucuknya sahaja
  •  1helai daun kunyit | simpul
  • 3 batang serai | titik
  • 500gm santan pekat
  • 200gm asam gelugor

BAHAN KISAR:

  • 10 biji cili padi
  • 3 biji cili merah
  • 3cm kunyit hidup
  • 2cm halia

CARA MEMASAK:

  1. Bersihkan ayam dan toskannya .
  2. Masukkan dalam periuk bersama bahan kisar. Gaul rata.
  3. Seterusnya masukkan sedikit air, serai dan asam gelugor, biarkan ia mendidih dan sekali sekala kacau.
  4. Setelah empuk, masukkan daun kunyit dan maman serta santan pekat.
  5. Biarkan seketika, setelah mendidih perasakan dengan garam, gula dan perasa secukup.
  6. Bila sudah masak, angkat dan hidangkan panas-panas.

INFO CHEF: Lebih lama diperangatkan gulai ini ia lagi sedap.

 

IKAN MERAH MASAK KUAH LADA

BAHAN-BAHAN:

  • 1kg ikan merah | potong besar
  • 500ml santan pekat
  • 1 sudu makan kerisik kelapa
  • 1 sudu makan ketumbar | kisar kasar
  • 1 sudu teh lada hitam | kisar kasar
  •  2 sudu makan cili giling
  •  2 sudu makan kari ikan
  • 3 sudu makan air asam jawa
  • 2 tangkai daun kari
  • 3 sudu makan minyak masak
  • Garam, gula dan perasa secukupnya

BAHAN KISAR:

  • 6-8 ulas bawang merah
  • 3-4 ulas bawang putih
  • 3cm halia
  • 4cm kunyit hidup
  • 3cm belacan

CARA MEMASAK:

  1. Panaskan minyak masak dan masukkan daun kari.
  2. Tumiskan bahan yang dikisar sehingga naik baunya.
  3. Masukkan cili giling. Apabila sudah naik bau, masukkan lada hitam, ketumbar dan rempah kari. Biarkan masak seketika.
  4. Kemudian masukkan ikan merah, santan dan air asam jawa.
  5. Kacau sehingga rata dan biarkan mendidih
  6. Seterusnya masukkan kerisik, garam, gula dan serbuk perasa secukupnya.
  7. Kecilkan api dan biarkan mereneh 3-4 minit.
  8. Tutup api dan sedia dihidangkan.

 

INFO CHEF: Selain ikan merah,anda boleh gunakan ikan lain, ikut citarasa.

 

 

SINGGANG DAGING


BAHAN-BAHAN:

  • 1kg daging lembu | potong kecil
  • 3 keping asam gelugor
  • Garam dan serbuk perasa secukupnya
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • 3 batang serai | titik
  • 3-4 batang kacang bendi | potong dua

BAHAN KISAR:

  • 6-8  ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3cm halia
  • 4cm kunyit hidup
  • 1 sudu makan ketumbar
  • 1 sudu teh lada hitam

 

CARA MEMASAK:

  1. Daging dibersihkan dan ditoskan.
  2. Tumiskan kesemua bahan-bahan yang dikisar tadi sehingga naik baunya.
  3. Masukkan sedikit air dan dan asam gelugor  biar sehingga mendidih.
  4. Kemudian masukkan daging yang dipotong tadi dan masak sehingga empuk.
  5. Bila sudah masak, masukkan garam dan serbuk perasa secukupnya.
  6. Siap untuk dihidang.
  7. Enak dihidangkan panas-panas.

 

INFO CHEF: Sesetengah negeri, singgang daging tidak ditumis atau dicampur dengan kunyit.

 

 

 

SOTONG MASAK KUNYIT

BAHAN-BAHAN:

  • 1kg sotong putih | buang kulit arid an hiris bulat
  • 2 biji bawang besar | hiris
  • 2 biji cili merah dan cili hijau | hiris
  • 2 biji tomato | belah 4
  • 50 gm serbuk kunyit
  • 1 sudu teh biji sawi
  • Garam, gula dan perasa secukupnya
  • Minyak masak untuk menumis secukupnya

 

BAHAN KISAR:

  • 12 biji cili padi
  • 6 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 10 gm bawang putih
  • 3cm halia

 

CARA MEMASAK:

  1. Bersihkan sotong dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, kemudian tumis bahan kisar hingga  naik bau.
  3. Masukkan sotong, bawang besar, cili padi dan serbuk kunyit.
  4. Kacau lebih kurang dan perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa secukupnya.
  5. Setelah sotong masak dan cukup rasa, taburkan sedikit biji sawi, cili merah, cili hijau dan tomato sebagai hiasan hidangan.
  6. Tutup api, sotong sedia dihidangkan.

 

INFO CHEF: Jangan masak sotong terlalu lama,ia akan menjadi keras semula.

 

RESIPI:   CHEF ZANARIAH HUSIN

 

Komen anda



Source link

read more