Pelajar sekolah di AS naik hantu apabila Trump beri alasan isu Rusia



WASHINGTON: Reaksi Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump dalam menjawab isu kelemahan kawalan keselamatan hingga sebuah sekolah di Florida menjadi medan pertumpahan darah akibat insiden tembakan rambang, mencetuskan kemarahan ramai.

Apabila mengulas tentang isu itu, Trump dengan pantas menuding jari kepada pihak Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan penggubal undang-undang yang sibuk dengan hal siasatan penglibatan Rusia dalam pilihan raya presiden.

Menurutnya, kesibukan tersebut membuatkan pihak pentadbiran AS ‘terlepas pandang’ tentang ancaman keselamatan di sekolah tersebut.

Hal itu telah mencetuskan rasa tidak puas hati rakyat AS khususnya kumpulan pelajar sekolah yang marah dengan kegagalan pihak berkuasa membendung kes tembakan rambang yang kerap menyasarkan institusi pembelajaran.

Dalam tweet bersiri yang dihantar dari estet Mar-a-Lago di Florida, Trump berkata siasatan menunjukkan Rusia berjaya menyebabkan kacau ganggu di AS.

Trump juga menuduh bekas presiden, Barack Obama, gagal mengekang campur tangan Rusia sewaktu kempen pilihan raya presiden.

Kemudian dalam tweet pada Sabtu malam, Trump mengkritik FBI kerana terlepas pandang kes seorang remaja, Nikolas Cruz, 19, yang didakwa membunuh 17 orang di Sekolah Marjory Stoneman Douglas di Parkland, di pingggir bandar Fort Lauderdale.

“Sangat meenyedihkan apabila FBI terlepas pandang sebarang petanda mengenai penembak di Florida tersebut.

“Mereka (FBI) banyak habiskan masa cuba membuktikan campur tangan Rusia  dalam kempen pilihan raya,” ujarnya.

Trump bagaimanapun gagal menunjukkan kaitan antara ketidakcepakan FBI menangani kes tembakan Florida dengan ‘kesibukan’ menyiasat penglibatan Rusia dalam mempengaruhi politik AS.
Pelajar mengamuk

BACA: Ini AR-15, raifal dalam serangan kejam ragut 17 nyawa di Florida

BACA: Kes tembakan Florida: ‘Dia baru 14 tahun, kenapa mati cara sebegitu?’

BACA: Penduduk Florida berang isu keselamatan di sekolah

Rakyat setempat dan para pelajar Sekolah Marjory Stoneman Douglas, lebih-lebih lagi yang rapat dengan mangsa korban tembakan, berang dengan kenyataan Trump yang disifatkan tidak berhati perut

“Oh Tuhan.. 17 rakan sekolah saya sudah mati, dan anda tergamak mengaitkannya dengan Rusia? Kamu tak berhati perut!” luah Morgan Williams, 16, menerusi akaun Twitter.

Beberapa penggubal undang-undang, termasuk yang berada dalam barisan Republikan, juga tidak dapat menerima tindakan Trump yang cuba mengalihkan perhatian kepada isu Rusia.

“Betapa ramai petugas FBI yang melakukan segalanya demi meastikan kita semua selamat. Realitinya ialah, apa yang dikatakan Trump itu dua isu berbeza,” ujar Senator Republikan, Tim Scott dalam sebuah program televisyen.

Bekas Timbalan Peguam Negara Sally Yates juga mengulas tentang perkara itumenerusi Twitternya: “Presiden kita menggunakan tragedi ini untuk mengkritik siasatan tentang campur tangan pihak luar dalam sistem demokrasi kita. Memalukan!”

BACA: 18 insiden tembakan di pusat pendidikan Amerika Syarikat pada 2018

BACA: ‘Kecewa dengan golongan dewasa’, pelajar sekolah AS rancang demonstrasi



Source link

read more

Levi pekerja asing Majikan jangan banyak alasan lagi – MTUC


KUALA LUMPUR: Golongan majikan tidak seharusnya terus berkeras untuk tidak membayar levi pekerja asing dan mementingkan keuntungan semata-mata, sebaliknya mereka harus juga memikirkan aspek pembangunan dan kesejahteraan negara, kata Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Datuk Abdul Halim Mansor.

Beliau berkata di sebalik sokongan dan komitmen kerajaan yang berterusan untuk menyelesaikan isu ini, golongan majikan lebih gemar berdolak-dalih dan memberi alasan dari semasa ke semasa, sekali gus menyukarkan keputusan dicapai kesemua pihak berkepentingan.

“Dahulu, alasan majikan ialah kerana mereka tak bersedia. Beri alasan daripada aspek persediaan, pemahaman dan sebagainya. Tapi hari ini (mereka) beri alasan berlainan, iaitu katakan levi ini akan menaikkan kadar inflasi,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI, hari ini.

Tegas Abdul Halim, keengganan majikan membayar levi pekerja asing yang berada di sini, mengakibatkan segala segala prasarana yang dibina untuk kesejahteraan rakyat, boleh dinikmati oleh golongan pekerja asing.

Akibatnya, tambah beliau lagi, rakyat Malaysia sendiri yang akhirnya terpaksa menanggung kos penggunaan prasarana berkenaan melalui kutipan cukai dan sebagainya.

Jadi majikan harus ada semangat kebangsaan, nasionalisma, supaya mereka faham bukan untung sahaja yang dicari, tapi pembalikan daripada segi kesejahteraan rakyat,”
Kerajaan menerusi Kementerian Sumber Manusia sebelum ini menetapkan 1 Januari 2018 sebagai tarikh permulaan bagi pelaksanaan pembayaran levi oleh para majikan.

Kadar pembayaran levi pekerja asing yang ditetapkan di Semenanjung Malaysia bagi sektor perkilangan, pembinaan dan perkhidmatan ialah RM1,850, perladangan dan pertanian (RM640) dan pembantu rumah adalah antara RM410 hingga RM590 (mengikut bilangan).

Bagi Sabah dan Sarawak pula, kadar pembayaran levi pekerja asing bagi sektor perkilangan dan pembinaan ialah RM1,010, perkhidmatan (RM1,490), perladangan (RM590), pertanian (RM410), dan pembantu rumah adalah antara RM410 hingga RM590.

Namun, semalam, Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) memberi alasan ia akan mengakibatkan kenaikan harga barang secara mendadak dalam pelbagai sektor, di samping menyebabkan peningkatan aliran keluar ringgit sebanyak RM4 bilion setahun.

Mengulas mengenai alasan itu, Abdul Halim berkata salah satu cara untuk menghalang kenaikan inflasi seperti MEF dakwa ialah memastikan pekerja asing diberikan perlindungan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

“Jadi ini salah satu daripada dua perkara yang dapat tentukan duit-duit yang mereka bekerja di sini tidak terus mengalir luar. Sebaliknya ia akan terus mengalir dalam kerajaan, SOCSO (Perkeso) dan KWSP, untuk kegunaan mereka di sini. Dan duit ini boleh kita laburkan demi pembangunan negara,” katanya lagi.



Source link

read more

RAFIZI BAGI ALASAN, “FITNAH KECIL” TAKUT KENA SAMAN!!! ~ SEMUT HITAM


Ooo!!! Baru hari la kita tau yang dalam kitab hukum fitnah Si Rafizi ni ada kategori. Ada satu fitnah besar yang boleh diambil tindakan undang – undang. Ada satu fitnah ‘Bergurau’ yang perlu dimaafkan.

Dan hukum fitnah terbaru yang diberikan oleh Si Rafizi tu ialah ‘Fitnah Kecil’ yang dilakukan terhadap Datuk Rahman Dahlan tidak perlu dibawa sehingga ke mahkamah katanya.

Menurut kenyataan yang dibuat oleh Si Rafizi, rakyat sedia maklum dengan hukum – hukum Fitnah dia ni. Maka atas dasar itu Si Rafizi ni kata tindakan undang – undang tidak perlu diambil.

Walau apa pun alasan yang diberikan oleh Si Rafizi tu, yang kita harapkan ianya tidak akan mengubah sebarang tindakan yang telah dibuat oleh Datuk Abdul Rahman Dahlan terhadapnya.

Hakikatnya, rakyat tidak la sebodoh seperti yang Si Rafizi tu sangka. Rakyat sedia maklum bahawa alasan ‘kesilapan kecil’ Si Rafizi itu adalah disengajakan untuk memburukkan Kerajaan.

Pokok pangkalnya, fitnah tetap fitnah. Takde istilah Fitnah Kecil, Fitnah Besar mahupun Fitnah Bergurau seperti mana yang sering menjadi alasan Si Rafizi ni. Kot ya pun dia takut kena saman, jangan sampai tahap nak ditonjolkan kebodohan dia tu depan orang ramai!!!




Source link

read more

ALASAN KONSPIRASI PKR!!! ~ SEMUT HITAM


Dah naik jelak dah orang mendengar dakwaan yang dibuat oleh puak Pakatan Haprak ni setiap kali berlakunya pendedahan mengenai penyelewengan yang dilaporkan dilaman media sosial.

Hampir setiap kali perkara seperti itu berlaku, sudah pasti dakwaan kononnya wujud konspirasi untuk memburukkan imej mereka akan dijadikan sebagai alasan untuk menutup kemaluan mereka.

Kali ini pun tidak terkecuali apabila PKR mendakwa kononnya penahanan anak suadara kepada Menteri Besar Selangor itu merupakan satu konspirasi jahat yang dilakukan oleh pihak tertentu.

Kata wakil pejabat Menteri Besar Selangor tu hari ini, berlaku kebocoran maklumat sebelum penahanan dibuat oleh pihak SPRM disebarkan secara meluas di media sosial dan jurublog UMNO.

“Namun kita kesal kerana pembocoran maklumat secara meluas melalui media sosial dan blogger UMNO sebelum penahanan dilakukan.

“(Ia) jelas menggambarkan wujud konspirasi jahat memburukkan reputasi menteri besar dan kerajaan negeri menjelang PRU,” katanya dalam satu kenyataan kepada media pro-pembangkang, hari ini.

Walau bagaimanapun, wakil dari pejabat Menteri Besar Selangor itu tidak mengemukakan sebarang bukti akaun media sosial atau blog tertentu berhubung tuduhannya itu kepada media.

Itulah masalahnya dengan puak Pakatan Haprak ni. Kononnya diorang kata diorang nak menentang korupsi dari berleluasa. Tapi bila ada penahanan dibuat, mula la diorang mendakwa ada konspirasi.

Soalnya, SPRM lakukan penahanan bukan kerana suspek itu merupakan anak saudara kepada Menteri Besar Selangor merangkap pemimpin PKR itu. Tetapi dia ditangkap kerana berlaku penyelewengan. Kalau dah buat salah tu, mengaku je la. Jangan la buat tuduhan yang bukan – bukan!!!




Source link

read more

MUDAHNYA NURUL IZZAH BERI ALASAN NAK BEBASKAN ANWAR!!! ~ SEMUT HITAM


Amboi! Senang betul alasan Si Nurul Izzah ni nak desak Kerajaan suruh bebaskan Si Ketua Penipu tu ya. Dia ingat, undang – undang di Malaysia ni bapak dia yang buat ke? Suka – suka hati dia je.

Sebelum ini Si Nurul Izzah tu mendakwa tahap kesihatan Si Ketua Penipu itu perlu dijadikan sebagai peluang untuk mendesak Kerajaan membebaskan Si Ketua Penipu itu dari penjara.

Kata Si Nurul Izzah, kesihatan bapanya tidak akan bertambah baik, jika Si Ketua Penipu itu yang baru selesai pembedahan bahu kanannya sebelum ini, menjalani proses pemulihan dalam penjara.

“Dalam keadaan sebegini, tolonglah kita ambil peluang desak beliau dibebaskan secepat mungkin.

“Tiada cara untuk beliau bertahan di penjara dengan kesakitan seperti itu,” katanya ketika berucap dalam majlis solat hajat dan tahlil sempena kejayaan pembedahan Anwar di kediaman rasmi menteri besar Selangor, malam ini.

Wah! Banyak cantik! Dah buat pendedahan pun masih lagi Si Nurul Izzah tu tak nak rasa bersyukur dan mahu menjadikannya sebagai alasan untuk membebaskan Si Ketua Penipu tu?

Mana dia belajar undang – undang seperti itu? Kalau sebegitu mudah untuk pihak Kerajaan membebaskan seseorang penjenayah dari penjara, maka ramai la yang perlu diberi peluang yang sama.

Takkan hanya semata – mata kerana pembedahan bahu kanan Si Ketua Penipu tu melayakkan dia untuk dibebaskan dari kesalahan dan dibebaskan dari penjara begitu sahaja?

ATAU, adakah hanya kerana nama dia Anwar Ibrahim, maka dia perlu diberikan keistimewaan sedemikian rupa? Banduan lain macam mana? Kenapa Nurul Izzah tidak memperjuangkan hak mereka?

Dah diberi peluang untuk buat pembedahan tu pun dah cukup bagus. Secara tidak lansung itu membuktikan bahawa pihak Kerajaan Malaysia ni tidak se-Zalim seperti mana yang didakwa oleh keluarga Si Nurul Izzah tu sebelum ini!!!




Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons