Parlimen Setiawangsa buka tirai program bantuan sekolah – KL & Putrajaya


KUALA LUMPUR 18 Nov. – Parlimen Setiawangsa hari ini membuka tirai agihan bantuan kepada pelajar daripada keluarga kurang berkemampuan menerusi Program Ceria Kembali Ke Sekolah Parlimen Setiawangsa 2018.

Ahli Parlimennya, Datuk Ahmad Fauzi Zahari berkata, program tahunan yang diadakan kerajaan ini adalah bagi membantu meringankan perbelanjaan ibu bapa untuk sesi persekolahan akan datang.

“Kita adakan lebih awal supaya mereka boleh merancang untuk membelanjakan keperluan lain selain yang telah disediakan ini.

“Malah, bantuan ini juga disifatkan sebagai bantuan yang benar-benar diperlukan kerana ia memperuntukkan pemberian tunai untuk mereka tentukan barangan yang diperlukan,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan program itu di sini hari ini.

Yang turut hadir isterinya, Datin Natilah Ahmad; Pengurus Besar Kanan (Hal Ehwal Korporat dan Komunikasi) TNB, Datuk Ir. Mohd. Aminuddin Mohd. Amin dan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Wilayah Persekutuan, Datuk Roslan Hassan. – UTUSAN ONLINE



Source link

read more

Bantuan pasca banjir ringan beban mangsa di P.Pinang – Jeff



KUALA LUMPUR: Bantuan pasca banjir di Pulau Pinang disifatkan penting untuk memastikan fasa pemulihan kehidupan masyarakat tidak terjejas kerana kekurangan keperluan asas.

Pengerusi Eksekutif JL 99 Group, Datuk Seri Jeff B.K Lee berkata, ia program tanggungjawab sosial korporat (CSR) selain tanda prihatin rakyat negara ini sendiri kepada mereka yang memerlukan.

“Pada kali ini kita telah mengambil satu inisiatif iaitu melakukan Program Khidmat Sosial Bantuan Pasca Banjir Pulau Pinang.

“Program kali ini adalah menjurus kepada membantu mangsa-mangsa banjir di kawasan Dato Keramat, Jelutong dan Bukit Bendera.

“Sumbangan berupa beras 10 kilogram sebanyak 1,000 kampit, 600 unit periuk nasi 600 buah, 700 unit kipas angin, 700 cerek disalurkan kepada hampir 1,000 mangsa banjir mengikut kawasan yang ditetapkan,” katanya kepada Astro AWANI di sini pada Rabu.

BACA: Taburan hujan ekstrem punca banjir di Pulau Pinang – Wan Junaidi

BACA: Jangan guna peralatan elektrik yang terkena air banjir – Suruhanjaya Tenaga

Sebelum ini, angin kencang dan hujan lebat melanda Pulau Pinang menyebabkan banjir yang tidak pernah berlaku di beberapa kawasan mengakibatkan lima kematian dan lebih 2,000 orang dipindahkan.

Hampir keseluruhan kawasan di Pulau Pinang terjejas akibat banjir dengan beberapa kawasan ditenggelami air antara 0.2 dan satu meter, diikuti angin kencang dan hujan lebat sejak 2 petang Sabtu, yang turut menumbangkan puluhan pokok.

Dalam pada itu katanya, misi kali ini melibatkan seramai 40 orang sukarelawan.

“Kita akan menggunakan empat buah lori 3 tan, dua kenderaan pacuan empat roda selain sebuah bas untuk membawa sukarelawan serta peralatan bantuan.

“Penyampaian sumbangan ini juga mendapat kerjasama daripada Barisan Nasional (BN) yang melibatkan Parti Gerakan Pulau Pinang, UMNO Bahagian Jelutong dan UMNO Bahagian Bukit Bendera,” ujarnya.

Sebelum ini, pihaknya banyak melakukan program kemasyarakatan dalam membantu golongan susah termasuk Program Bazar Ramadhan, sumbangan duit raya kepada anak-anak yatim serta sumbangan kepada aktiviti keagamaan bagi selain bantuan baik pulih rumah ibadah.



Source link

read more

Guru kecewa bantuan tidak disalurkan – KL & Putrajaya


KUALA LUMPUR 14 Nov. – Seorang guru meluahkan kekecewaan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dusun Tua, Razali Hassan kerana tidak menguruskan bantuan segera kepada Sekolah Rendah Agama Pekan Hulu Langat, Batu 14, dekat sini.

Malah, kata guru berkenaan, masalah banjir yang sudah memasuki kali ketiga tidak menemui jalan penyelesaian secara konkrit.

“Hari ini permulaan musim tengkujuh, tidak dinafikan daerah Hulu Langat akan turut terjejas sama. Sebak, sedih dan kecewa apabila wakil rakyat tidak turun padang melihat sendiri kawasan yang terjejas. Memang, belum berlaku lagi sebarang kematian, namun, sekolah kami yang sangat daif ini memerlukan bantuan segera.

“Kami hendak wakil rakyat turun padang, berilah bantuan dalam RM10,000 untuk memasang tembok batu supaya kawasan sekolah kami selamat daripada digenangi air. Malah, peruntukan itu penting supaya kerusi, meja, almari dapat ditukar dan jalan (dataran) dapat diturap,” luah seorang guru yang enggan namanya dikenali di sini, hari ini. 


Malah, katanya, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menganaktirikan sekolah kerana menghulurkan bantuan pada sekolah yang sudah baik daripada segi peralatan dan kelengkapan.

“Ada sekolah yang diberi bantuan kerusi dan meja sedangkan sekolah itu masih elok dan masih baharu. Apa masalah jabatan? Sampai bila kami perlu tulis surat menunggu jawapan? Takkanlah bencana berlaku kami perlu jumpa ketua jabatan, merayu minta bantuan?,” katanya. – UTUSAN ONLINE



Source link

read more

GUAN ENG MEROYAN PULAK TAK DAPAT BANTUAN!!! ~ SEMUT HITAM


Heh! Pandai pulak Si Lim Guan Eng ni berlakon kononnya Rejim DAPigs pimpinannya tak mendapat sebarang bantuan dari Kerajaan Barisan Nasional yang dituduh zalim dan sebagainya.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, Si Lim Guan Eng tu mendakwa Kerajaan Pusat tidak menghulurkan sebarang bantuan kepada Pulau Pinang bagi mengatasi masalah banjir.

“Selepas kunjungan beliau, beliau langsung tidak umumkan apa-apa untuk rakyat, baik dari segi projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Fasa III Lembangan Sungai Pinang, mahu pun bantuan secara langsung kepada mangsa banjir.

“Saya harap beliau dapat umum secepat mungkin kerana setakat ini, belum ada sebarang bantuan (daripada kerajaan Pusat) kepada Pulau Pinang. Kita semua masih tunggu,” katanya pada sidang media di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, hari ini.

Soalnya, salah siapa yang menyebabkan diorang tak dapat bantuan tersebut jika bukan salah mereka sendiri? Siapa suruh diorang berlagak sombong tak tentu arah sewaktu rakyat dilanda musibah?

Kalau tengok dari kenyataan salah seorang pemimpin Rejim DAPigs Pulau Pinang tu sebelum ini, nampak sangat yang diorang tidak menghargai bantuan yang telah diberikan kepada mereka.

Salah satu contohnya ialah apabila pemimpin Rejim DAPigs itu dengan penuh rasa bongkak menyatakan bahawa mereka juga mampu untuk menyediakan bantuan sebanyak RM 150 juta.

Yang peliknya, kalau dah diorang mampu untuk menyediakan bantuan sebanyak itu, buat apa Si Lim Guan Eng tu merayu bantuan dari YAB Timbalan Perdana Menteri pada jam 3.30 pagi?

Tambah menghairankan ialah apabila orang yang sama membuat dakwaan kononnya mereka terpaksa tunggu 3 hari untuk tidur diatas tilam Najib Razak. Tidakkah itu sombong namanya?

Bahkan sebelum ini DAPigs cukup bangga apabila mereka mampu meraih kutipan derma sebanyak RM 5 juta untuk disalurkan kepada mangsa banjir di Pulau Pinang. Kalau dah mampu keluar belanja sebanyak itu, suruh la Lim Guan Eng tu beli tilam sendiri!!!




Source link

read more

Sabah minta bantuan NIOSH wujudkan industri pelancongan selamat



KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah meminta Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) untuk membantu mewujudkan protokol keselamatan bersesuaian dengan keperluan peserta industri pelancongan di negeri ini.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Raymond Tan Shu Kiah berkata prosedur keselamatan tidak sekadar hanya meliputi mereka yang terlibat dalam pengoperasian aktiviti berkaitan pelancongan tetapi harus diperluaskan kepada pelanggan mereka, iaitu pelancong yang berkunjung ke negeri ini.

“Kemalangan pernah berlaku. Di Sabah, kami membawa pengunjung ke gunung, ke pulau, sebab ini adalah tarikan di tempat kami.

“Bagaimanapun, tidak akan ada sebarang komporomi dari segi protokol keselamatan yang perlu diambil oleh pengusaha pelancongan ini sebelum kami membawa tetamu kami (pelancong) ke mana-mana tempat di Sabah,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan dan Pameran mengenai Keselamatan Pekerjaan Borneo kali kelima di sini hari ini.

Tan, yang juga Menteri Pembangunan Perindustrian Sabah, berkata langkah itu yang bertujuan memastikan agar industri pelancongan yang selamat juga perlu dipatuhi dalam sektor perniagaan lain seperti penginapan dan kedai makan.

Pengurus Serantau NIOSH Sabah Mohd Hussain Abd Salam berkata pihaknya bekerjasama rapat dengan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (Motac), dan Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah untuk menambah baik langkah berkaitan keselamatan serta kesihatan dalam industri pelancongan negeri ini.

Beliau berkata NIOSH Sabah akan menganjurkan lebih banyak bengkel untuk melibatkan pengusaha pelancongan dalam menyediakan persekitaran yang selamat bukan sahaja bagi mereka sendiri, tetapi juga kepada pelancong.

Pengarah NIOSH Certification Sdn Bhd Nik Hasbi Fathi Nik Husain Fathi menggesa lebih banyak peserta industri pelancongan di Sabah dan Sarawak untuk menimbangkan bagi mendapatkan pensijilan pengurusan keselamatan daripada anak syarikat NIOSH itu.

“NIOSH Certification Sdn Bhd telah mengendalikan 18 program sejak kira-kira dua tahun lepas di Sabah dan Sarawak, tetapi tidak banyak yang mendapatkan pensijilan kami,” katanya.

— BERNAMA



Source link

read more

Bantuan RM500 kepada mangsa banjir Pulau Pinang – Guan Eng



GEORGE TOWN: Kerajaan negeri Pulau Pinang hari ini mengumumkan bantuan khas sebanyak RM500 yang akan diberikan secara sekali bayar (one-off) kepada mangsa bencana banjir di negeri itu.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata bantuan khas itu membabitkan peruntukan sebanyak RM50 juta yang akan disalurkan kepada kira-kira 100,000 isi rumah yang terjejas akibat bencana itu.

Katanya, bantuan tersebut tidak termasuk wang derma yang diterima kerajaan negeri menerusi sumbangan orang ramai, badan berkanun dan pihak lain.

Pada masa sama, Guan Eng berkata pihak yang ingin menyampaikan sumbangan kepada mangsa banjir boleh berbuat demikian dengan dialamatkan kepada Pegawai Kewangan  Negeri atau Bendahari.

Guan Eng berkata demikian semasa menyampaikan ucapan khas di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini, pada Khamis.

Dalam ucapannya itu, Guan Eng turut mengumumkan pelancaran “Pulau Pinang Bangkit” dengan dana RM100 juta  bertujuan membantu pemulihan dan pembinaan semula kehidupan rakyat pasca banjir dan tanah runtuh yang disifatkan terburuk dalam sejarah negeri itu.

“Kita akan laksanakan program pasca bajir dan keutamaan kita adalah untuk memulihkan mangsa banjir untuk pulang ke rumah dan bantu mereka kembali menjalani rutin harian,” kata Guan Eng.

Bencana banjir yang berlaku pada 4 November lalu meliputi sebahagian besar kawasan di Pulau Pinang mengakibatkan ribuan penduduknya terjejas.

Ujar Guan Eng, melalui program ini, Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) akan mengecualikan surcaj konvergensi bagi satu kitaran, kepada semua pengguna selama dua bulan.

Selain itu, katanya, kerajaan negeri menerusi Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) akan memberikan diskaun cukai pintu sebanyak 10 peratus kepada semua jenis hartanah di Pulau Pinang yang melibatkan kos RM40 juta.

Di samping itu, dokumen kerajaan yang rosak akibat banjir akan digantikan secara percuma.

Jelas Guan Eng, program “Pulau Pinang Bangkit” dijangka akan dilancarkan pada Sabtu dan Ahad ini dan kerajaan negeri mengalu-alukan semua sukarelawan agar dapat bersama-sama  menghulurkan bantuan.

Jelas beliau, pemimpin DAP tidak dapat turut serta pada program itu berikutan terpaksa  menghadiri pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) baharu di Selangor.



Source link

read more

Bank tempatan tawar bantuan hadapi musibah banjir



KUALA LUMPUR: Anda mungkin antara mangsa yang tejejas akibat banjir besar yang melanda Pulau Pinang dan Kedah.

Ketika tempoh genting ini, mungkin anda terdesak untuk mendapatkan bantuan dalam apa jua bentuk terutamanya kewangan.

Beberapa institusi bank tempatan ada menawarkan bantuan kepada pelanggan sehubungan banjir besar di Pulau Pinang dan Kedah.

Berikut adalah jenis bantuan yang disediakan oleh beberapa institusi kewangan tempatan:

Bank Bantuan
Bank Negara Malaysia
  • Kemudahan bantuan bencana RM500 juta PKS yang terjejas banjir
  • PKS yang terjejas boleh mendapatkan pembiayaan pada kadar konsesi daripada mana-mana bank komersial, bank Islam dan institusi kewangan pembangunan yang dikawal selia oleh BNM.
  • Menyediakan jaminan 60% ke atas pembiayaan yang diperoleh melalui Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad (CGC).
  • Bagi setiap kumpulan syarikat, maksimum pembiayaan ialah RM500 ribu
  • Pembiayaan tujuan pemulihan/pembelian aset untuk menggantikan yang rosak oleh banjir dan modal kerja.
  • Kadar pembiayaan yang berkesan dikenakan 2.25% setahun.
  • Tempoh pembiayaan ialah sehingga lima tahun, dengan tempoh tangguh 6 bulan atas pembayaran balik pembiayaan.
Maybank Moratorium 6 bulan bayaran ansuran bulanan untuk pinjaman dan pengecualian caj tertentu berdasarkan kes demi kes.
Bank Islam Malaysia Bhd.
  • Pengecualian yuran bagi sebarang permohonan untuk menggantikan kad debit dan buku akaun yang hilang atau musnah.
  • Moratorium selama 6 bulan bayaran ansuran bulanan untuk pinjaman dan pengecualian caj tertentu berdasarkan kes demi kes.
  • Pelepasan pembayaran Yuran Ganti Rugi (Ta’widh) yang dikenakan kepada pelanggan sepanjang tempoh penangguhan pembayaran.
CIMB Bank
  • Penangguhan pembayaran balik selama 6 bulan berkuat kuasa serta merta ke atas pelbagai produk pinjaman dan pembiayaan.
  • Semua pinjaman dan pembiayaan perbankan enterpris atau komersial, termasuk pembiayaan rumah, pembiayaan premis perniagaan, pembiayaan Amanah ASB dan pembiayaan bersyarat (dengan kemudahan overdraf).
  • Pelepasan juga diberikan kepada pinjaman auto, pembiayaan peribadi dan kadar faedah kad kredit.
RHB Bank
  • Penangguhan pembayaran balik pinjaman selama 6 bulan ke atas pembiayaan peribadi, pembiayaan auto dan pembiayaan ASB.
  • Lanjutan tiga bulan pembayaran balik ke atas pembiayaan peribadi, pembiayaan auto dan pinjaman EASY.
  • Tidak mengenakan caj bagi yuran penggantian kad ATM, debit dan kredit kepada pelanggan yang terjejas.
  • Bagi pelanggan PKS, bantuan moratorium yang dipohon oleh pelanggan terjejas akan dipertimbangkan mengikut kes.
Public Bank Mulai November 2017, moratorium sehingga 6 bulan bagi bayaran ansuran bulanan untuk pinjaman dan pembiayaan kepada pelanggan individu dan perniagaan yang terbabit dalam banjir.



Source link

read more

Mangsa banjir tidak berpindah terkilan gagal dapat bantuan



GEORGE TOWN: Ketika mangsa banjir di pusat penempatan sementara di Pulau Pinang menerima limpahan bantuan, lain pula nasib yang terpaksa dihadapi oleh sebahagian mangsa banjir yang tidak berpindah.

Penduduk dari Kampung Nyior Sebatang mendakwa ada dalam kalangan mereka diberitahu, bahawa mereka tidak dapat menerima bantuan kerana tidak ke pusat pemindahan.

Salah seorang penduduk, Rosmawati Hussin mendakwa, dia tidak dapat berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan kerana pusat yang disediakan itu hampir penuh.

“Memang ada tapi payah nak pergi. Lagipun laluan ke tempat pemindahan terputus. Macam mana kereta hendak lalu?

“Kenapa tak boleh datang tengok mangsa? Pada Sabtu, air cuma naik sedikit, tapi sampai hari ini tak ada sesiapa beri bantuan. Jika adapun, diberi secara berasingan mengikut bahagian.

Kampung terkepung

Turut berdepan masalah sama, seorang penduduk yang hanya mahu dikenali dengan nama Tasya, memaklumkan keluarganya tidak mendapat bantuan sewajarnya dan berharap pihak berkaitan akan lebih peka dengan masalah mangsa yang bukan sengaja tidak mahu berpindah.

“Kami tidak dapat bantuan langsung kerana kampung kami terkepung. Tidak ada pengangkutan. Hanya lori besar yang boleh (mengharung banjir) untuk ke pusat pemindahan.

“Orang tua pula tak boleh (bergerak). Harap amanah (yang disalur) kepada JKKK dapat disampaikan kepada mangsa yang sebenar,” ujarnya.

Bagi seorang lagi mangsa banjir, Rosliza Yusof, dia dan keluarganya tidak berpindah ke pusat pemindahan dan tidak menerima bantuan kerana sudahpun mencuba mendaftar tetapi sudah tidak ada tempat.

Segera daftar

Sementara itu, Ketua Pengarah Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) Datuk Abd Rashid Harun menasihatkan semua mangsa banjir yang tidak berpindah ke pusat pemindahan sementara banjir supaya segera mendaftar dengan Pejabat Daerah Dan Tanah didaerah masing-masing bagi memudahkan proses penyaluran bantuan.

Katanya, sukar untuk pihak berkaitan untuk menyalurkan bantuan jika tiada maklumat daripada mangsa kerana bantuan kebiasaannya tertumpu kepada mangsa yang berdaftar dan berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan.

Mengulas lanjut, Abd Rashid berkata, bantuan berkaitan boleh disalurkan kepada semua mangsa dengan syarat mereka perlulah memaklumkan kepada pihak bertanggungjawab seperti pejabat daerah dan tanah serta jawatankuasa bencana.

Selaras bantuan

Katanya, segala bantuan dapat diselaraskan Pengerusi Jawatankuasa Bencana negeri sekiranya mereka mendapat maklumat daripada mangsa yang tidak berpindah seterusnya menguruskan menyelaras bantuan bagi mereka yang tidak berpindah.

“Jika mereka betul-betul tidak dapat berpindah disebabkan keadaan (tertentu), maka perlu laporkan juga (kepada) pegawai daerah dan pengerusi jawatankuasa bencana (agar boleh diberikan) bantuan. Kalau tak ada sesiapa maklumkan, maka akan tergendala.

“Kita tidak abaikan mangsa yang terperangkap di kawasan tertentu. JIka ada apa-apa, maklumkan pada pegawai daerah yang menyelaraskan (bantuan) mangsa,” ujar Abd Rashid.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rungutan sebahagian besar mangsa banjir di Kampong Nyior Sebatang yang mendakwa mereka dipinggirkan dan tidak menerima bantuan selepas tidak berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan.



Source link

read more

Chong Wei hantar bantuan mangsa banjir Pulau Pinang



KUALA LUMPUR: Dalam kesibukannya menjalani latihan dan persediaan untuk menyertai kejohanan, jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei sempat menguruskan bantuan untuk mangsa banjir di Pulau Pinang.

Beliau menghantar dua lori sarat berisi makanan. sebahagian besarnya biskut, dan 100 biji bantal untuk diserahkan kepada mangsa banjir di negeri itu.

“Walaupun saya tidak dapat ke sana bersama-sama mereka (mangsa banjir), tapi saya tolong mana yang boleh untuk bantu mangsa banjir di sana.

“Saya ada menerima mesej memaklumkan keperluan mangsa banjir yang masih belum cukup, dan saya hantar sedikit bantuan,” katanya ketika ditemui Bernama di Akademi Badminton Malaysia, Bukit Kiara hari ini.

Pemain berusia 35 tahun, berasal dari Bukit Mertajam Pulau Pinang itu, berharap bantuan yang dihulur dapat mengurangkan beban mangsa banjir.

Hampir keseluruhan kawasan di Pulau Pinang terjejas akibat banjir dengan beberapa kawasan ditenggelami air antara 0.2 dan 1 meter, diikuti angin kencang dan hujan lebat sejak Sabtu.

Hingga kini, kejadian banjir yang dikatakan terburuk di negeri itu telah meragut tujuh nyawa.

— BERNAMA



Source link

read more

Perodua tawar bantuan pemilik kereta terjejas akibat banjir



KUALA LUMPUR: Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) menawarkan bantuan kepada semua pemilik kenderaan Perodua yang terjejas akibat banjir kilat di Pulau Pinang pada Ahad.

Bantuan tersebut termasuklah diskaun 20 peratus bagi alat ganti terpilih dan pemeriksaan percuma untuk menentukan kerosakan yang dialami kenderaan Perodua semasa banjir, kata pengeluar kereta nasional itu dalam satu kenyataan hari ini.

Syarikat itu berkata alat-alat ganti tersebut termasuklah semua barang elektronik, karpet, tempat duduk kenderaan, trim pintu dan gasket enjin.

Pengarah Urusan Jualan Perodua Sdn Bhd Datuk Dr Zahari Husin berkata perkhidmatan tokokan nilai itu akan membantu meringankan beban pelanggan Perodua yang terjejas akibat bencana tersebut.

“Oleh kerana beberapa pusat servis kami di Pulau Pinang terjejas akibat banjir, para pelanggan boleh merujuk kepada cawangan servis kami di Juru, Prai dan Kulim untuk bantuan.

“Kami akan berusaha sedaya upaya untuk menyambung kembali operasi di kawasan yang terlibat secepat mungkin,” kata Zahari.

Pelanggan Perodua yang terjejas dengan banjir boleh membuat panggilan ke talian pelanggan bebas tol 1-800-88-5555 bagi bantuan penundaan. Mereka juga boleh menghubungi nombor tersebut untuk mengetahui status penghantaran kereta mereka.

— BERNAMA



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons