Duit KWSP tidak hilang, yang hilang adalah otak penyokong pembangkang


SEJAK bangunan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di Petaling Jaya terbakar semalam, banyak komen-komen bodoh menghiasi garis masa Facebook. Lebih menyakitkan hati komen tidak berotak itu menunjukkan tahap di mana penyokong pembangkang ini berada.

Mereka sibuk menulis komen-komen berbaur fitnah dan bodoh semata-mata untuk menyebar propaganda mereka. Kebanyakannya adalah penyokong pembangkang yang menghina tahap intelektual rakyat Malaysia dengan menulis komen tidak masuk akal itu.

Sepatutnya mereka bersyukur kerana lebih 600 kakitangan dan pelanggan yang berada di dalam bangunan KWSP itu selamat dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Malangnya pembangkang sibuk menulis status bodoh dalam media sosial kononnya dengan terbakarnya bangunan KWSP itu maka habislah terbakar semua duit pencarum.

Bukan itu sahaja ada juga yang membuat tuduhan kononnya KWSP mahu melengah-lengahkan pembayaran dividen sebanyak 6.9 peratus yang diumumkan baru-baru, itu sebab berlakunya kebakaran.

Alangkah jahilnya mereka ini. Bangunan KWSP yang terbakar ini dikaitkan dengan bangunan polis di Bukit Aman yang pernah terbakar suatu masa lalu. Apa perlunya membuat perbandingan berkenaan?

Bukannya rekod dan data pencarum KWSP ditulis dengan tangan kemudian disimpan dalam almari. Sekarang zaman teknologi canggih, sudah pasti semua data itu disimpan di dalam sistem komputer.

Antara yang membuat komen tidak masuk akal itu adalah editor Malaysia kini, Pramesh Chandran yang menulis di dalam Facebooknya dengan kapsyen `savings up in flames!’

Akibatnya Pramesh telah dibelasah. Sama ada beliau sengaja menulis demikian sebagai sindiran atau memang beliau betul-betul tidak tahu, namun ia menunjukkan kebodohan beliau sendiri.

Jika bangunan KWSP di Petaling itu terbakar, orang ramai masih boleh berurusan di pejabat KWSP yang lain kerana bukannya duit pencarum disimpan dalam bangunan dan hangus terbakar pun.

KWSP sendiri memberi jaminan kepada pencarum bahawa integriti maklumat dan simpanan ahli tidak terjejas akibat kebakaran terbabit. Orang ramai yang mahu melakukan transaksi dengan KWSP dinasihatkan cawangan terdekat yang terletak di ibu pejabat KWSP Jalan Raja Laut.

Dan jika pencarum masih keliru atau hampir terpedaya dengan dakyah palsu pembangkang kononnya semua duit mereka hangus, silalah hubungi pusat pengurusan pelanggan KWSP di 03-89226000 atau menghantar pertanyaan melalui laman web myEPF di http://enquiry.kwsp.gov.my untuk pertanyaan lanjut.

Jangan percaya dengan berita palsu dan propaganda itu. Siasat sendiri lebih baik daripada bergantung kepada penyokong pembangkang yang bodoh ini.

Elok sangatlah ditangkap mereka yang sebar berita palsu ini. Badan sahaja besar macam badak, tetapi tiada otak.

Bank Negara zaman Mahathir tidak terbakar pun, tetapi kenapa hilang sampai RM31.5 billion?

Tulisan :
Beruang Biru
BB781, Rabu
14 Februari 2018



Source link

read more

China lubuk duit buat Pakcik Aamir



MAKIN tua makin hebat, rezeki pula bertambah lebat. Dari hanya hero setempat beliau kini berjaya menerobos tembok besar China.

Pada usia 52 tahun, segelintir orang mungkin memilih untuk kurang bekerja atau lebih banyak habiskan masa bersama keluarga namun tidak bagi ‘Pakcik Aamir.’ Dia memilih untuk melebarkan langkahnya lebih jauh. Menggapai lebih banyak bintang.

Pakcik Aamir atau atau Uncle Aamir adalah nama jolokan bagi pelakon berbakat besar Bollywood Aamir Khan di China. Namanya mekar di negara itu menerusi filem Dangal yang mencatat kutipan kasar AS$190 juta tahun lalu.

Ada yang kata Aamir tidak mungkin mampu meneruskan momentum kehebatan Dangal. Telahan itu silap kerana buah tangan terbaharu Aamir, Secret Superstar semakin jadi bualan di negara berpopulasi 1.42 penduduk itu.

Menurut data daripada ENT Group, Secret Superstar mengekalkan popularitinya dalam kalangan kaki wayang di China untuk minggu ketiga berturut-turut.

Mula ditayangkan pada 19 Januari lalu, filem bajet rendah ini telah mencatat kutipan AS$109 juta hanya dalam tempoh 24 hari. Ia mengatasi kutipan filem domestik Till the End of the World dan filem Hollywood Maze Runner: The Death Cure.

Menerusi filem ini Aamir berlakon sebagai pemuzik disamping pelakon utamanya Zaira Wasim yang bercita-cita mahu menjadi penyanyi namun menerima tentangan keluarganya.

Zaira pernah bergandingan Bersama Aamir dalam Dangal dengan memegang watak Geeta Phogat ketika kecil.

Secret Superstar diterbitkan sendiri Aamir bersama isterinya Kiran Rao menerusi syarikat mereka Aamir Khan Productions dan diarahkan Advait Chandan.



Source link

read more

KHALID TUDUH AZMIN REMBAT 2 BILLION DUIT RAKYAT!!! ~ SEMUT HITAM


Nampak gayanya, Si Azmin Ali tu sengaja nak alihkan perhatian rakyat Selangor dengan membangkitkan soal pendirian politik Khalid Ibrahim menjelang PRU yang akan datang.

Soalnya, kenapa pulak Si Azmin Ali tu sibuk nak ambik tau mengenai pendirian Politik Khalid Ibrahim sedangkan dia merupakan orang yang menyebabkan bekas MB Selangor tu dipecat dari parti?

Mungkin juga Si Azmin lupa bahawa perbalahannya dengan PAN dan DAPigs di Selangor masih belum selesai. Sekarang, tiba – tiba pula dia nak menyibuk pasal pendirian orang lain?

Tambah memalukan ialah apabila Khalid Ibrahim menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh Si Azmin Ali itu secara sinis dengan menyatakan bahawa dia tidak akan menyokong MB Selangor tu.

“Siapa saya sokong adalah hak saya. Yang jelas, saya tidak sokong YB Gombak kerana dia akan merugikan rakyat Selangor lebih RM2 billion dalam isu penyusunan semula industri air Selangor”, kata Khalid Ibrahim.

Secara logiknya, sebagai orang nombor satu di Selangor, Azmin kena jawab balik isu lebih RM2 bilion yang rugi, bukan senyap seribu Bahasa, sebab rakyat negeri nak tahu kemana wang itu hilang. 

Jika dakwaan yang dibuat oleh Khalid Ibrahim itu adalah benar, Azmin perlu menjelaskan kepada rakyat ke mana duit sebanyak RM 2 billion itu telah dibelanjakan. Adakah ianya untuk kepentingan rakyat?

Namun, sekiranya dakwaan itu tidak benar dan omongan kosong semata – mata, adakah berani Si Azmin Ali tu nak heret Khalid Ibrahim ke mahkamah kerana cuba memfitnah dirinya?

RM 2 billion duit rakyat bukan satu jumlah yang kecil. Banyak perkara boleh dibuat dengan duit sebanyak itu untuk menjaga kebajikan rakyat. Kalau isu itu hanya didiamkan sahaja oleh Azmin, nampak sangat la yang dia seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab!!!




Source link

read more

Kerajaan Selangor ambil duit tapi kerja tak siap


KLANG – Penduduk Perumahan Golden Villa di Jalan Kebun, di sini merungut apabila menyedari Skim Ceria yang diperkenalkan kerajaan Pakatan harapan (PH) Selangor hanya bersifat memerah wang rakyat.

Menurut wakil penduduk, Mohamad Sadiq, tahun 2014 mereka mengadu kepada kerajaan negeri mengenai kerosakan lif yang perlu dibaiki atau diganti baharu.

Malangnya, kata beliau, kerajaan negeri mengenakan syarat iaitu di bawah Skim Ceria itu, penduduk diminta menanggung kos penyelenggaraan sebanyak 20 peratus, manakala selebihnya 80 peratus lagi ditanggung oleh kerajaan negeri.

“Bagaimanapun, apa yang berlaku, kerajaan negeri tidak menunaikan janjinya untuk melangsaikan kos 80 peratus, sebaliknya meletakkan tanggungjawab menjelaskan baki itu kepada penduduk,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Walkabout Menteri Kesejahteraa Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Noh Omar di pangsapuri di sini, semalam.

Menurut Mohamad Sadiq, ketika berlaku kerosakan lif, penduduk di bangunan 10 tingkat itu terpaksa menggunakan tangga sehingga menyukarkan mereka terutama warga emas, yang uzur dan jika ada kematian.

“Pernah kami bawa turun jenazah melalui tangga kerana lif rosak. Kami berdepan dengan masalah untuk membawanya turun ke surau.

“Apabila kami adukan masalah ini kepada kerajaan negeri, mereka jawab kami kena tanggung sehingga 40 peratus pula. Di mana kami nak cari duit?

“Kos menyelenggara lif rosak saja melibatkan puluhan dan ratusan ribu ringgit. Kami tidak mampu membiayainya,” katanya menyifatkan Skim Ceria kerajaan PH Selangor sebagai indah khabar rupa.

Sementara itu, Noh ketika ditemui wartawan berkata, inilah contoh Skim Ceria yang diperkenalkan kerajaan Selangor, meminta duit dengan rakyat.

Kata beliau, bukan saja masalah kemudahan asas perumahan, jalan raya pun kalau rosak, rakyat kena baiki sendiri.

“Ini yang saya selalu cakap, mana ada kerajaan negeri minta duit dari rakyat. Nak baiki lif minta duit dengan rakyat. Nak baiki jalan raya yang rosak pun minta duit dengan rakyat,” katanya.

Sepatutnya ujar Noh, setiap permasalahan yang dihadapi oleh rakyat, kerajaan negeri yang selesaikan dan memberi keselesaan kepada penduduk. – theRakyat



Source link

read more

Take care of the shop makan duit halal – Ameer Ali Mydin


KUALA LUMPUR: No corruption!

That is the mantra of Mydin Holdings managing director, Datuk Ameer Ali Mydin, who does not tolerate such things in his mammoth hypermarket chain.

“It’s just not halal. You cannot be giving money and taking money. We take it so seriously,” he told AWANI Review in an exclusive interview.

Ameer Ali says it needs to be instilled in people that corruption should not be condoned in any sphere.

He says there are those who believe it’s okay to steal, just as long as they pray.

He also says it is crucial for us to be taught the right value system, both at home and in schools.

Ameer Ali adds that the issue of corruption in Malaysia cannot be swept under the carpet anymore, as the country’s ranking on global corruption perception index is at stake.

Click here to find out more from the seasoned entrepreneur.



Source link

read more

Nyawa kome aku ambik ingat si tanggang ugut ibu kerana duit



PASIR SALAK: Hati seorang ibu hancur selepas anak kandung sendiri sanggup membelasahnya kerana wang.

Mangsa berusia 67 tahun itu dipukul di rumahnya selepas enggan memberi wang sejumlah RM40,000 yang dikeluarkan oleh anak lelakinya terbabit untuk mengubahsuai rumah mereka sebelum ini.

Tidak cukup dengan menumbuk ibunya sebanyak dua kali, anak durjana berusia 48 tahun terbabit juga turut turut mengugut bunuh ibunya dengan mengacukan sebilah parang dalam kejadian di Simpang 3, Ulu Dedap di sini, pada Isnin.

Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Superintendan Mohamad Zainal Abdullah berkata, dalam kejadian sekitar 10.45 pagi tersebut, suspek bertindak demikian selepas mangsa enggan membayar wang yang dibelanjakan suspek sebelum ini untuk mengubahsuai rumah.

“Sebelum ini suspek tinggal bersama mangsa (ibu) dan telah membuat beberapa pengubahsuaian rumah menggunakan duitnya sendiri, tetapi selepas berkahwin suspek berubah perangai dan mangsa telah halau suspek keluar dari rumah itu.

“Ketika kejadian, suspek datang marah-marah serta minta duitnya termasuk duit sewa bendang yang diusahakan oleh adik mangsa sendiri, namun mangsa memberitahu tidak mempunyai wang.

“Suspek berasa tidak puas hati dan telah menumbuk muka mangsa di bahagian kiri sebanyak dua kali sehingga menyebabkan lidah serta pipinya bengkak dan sakit,” katanya.

Tambahnya lagi, selepas bertindak demikian, suspek turut mengugut mangsa dengan menggunakan parang.

“Suspek mengugut mangsa dengan mengatakan “nyawa kome aku ambik, ingat!” dan beredar daripada tempat kejadian,” jelas beliau.

Mohamad Zainal berkata selepas menerima laporan polis daripada mangsa, pihaknya berjaya menahan suspek sekitar jam 6.30 petang hari sama serta merampas parang yang digunakan.

“Parang berkenaan dirampas polis untuk siasatan lanjut dan suspek direman selama empat hari untuk siasatan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan,” katanya.



Source link

read more

Bayar harga kereta BMW guna duit syiling



PETUGAS di bilik jualan BMW di Fujian, China, berdepan situasi memeningkan apabila terpaksa mengira duit syiling yang diberikan seorang pelanggan yang membeli kereta mewah itu.

Menerusi satu video yang disiarkan oleh laman web pearvideo.com, petugas dilihat bertungkus lumus mengira berkotak-kotak duit syiling yang kebanyakan dalam nilai 5 mao (RM0.27 sen).

Salah seorang eksekutif bilik jualan itu yang dikenali sebagai Gu memberitahu, pelanggan itu merupakan seorang peniaga jualan borong dan telah bertahun-tahun menyimpan duit syiling untuk tujuan membeli kereta mewah.

“Petugas kami terpaksa ke rumahnya apabila dia berkeras untuk membayar ansuran pertama menggunakan duit syiling.

“Kami membawa pulang lebih 10 kotak besar berisi duit syiling bernilai 70,000 yuan (RM43,433),” kata Gu.

Harga kereta BMW yang dibeli pelanggan itu dianggarkan sekitar 400,000 (RM248,196).



Source link

read more

Felda ditipu Jual tanah tapi tak dapat duit



KUALA LUMPUR : Fokus Felda ketika ini adalah untuk menuntut semula keempat-empat lot tanah bernilai RM270 juta yang kini dimiliki oleh sebuah syarikat swasta.

Pengerusinya, Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata pihaknya telah melaporkan kepada polis 12 Disember lalu apabila percaya berlaku penipuan dalam proses pertukaran hak milik tanah di Jalan Semarak di sini.

BACA: ‘Saya terpegun begitu mudah untuk pindah milik tanah dalam institusi seperti Felda’ – Shahrir

Malah, pihaknya juga akan mengambil tindakan sivil kepada syarikat swasta berkenaan kerana dipercayai menyalahgunakan kuasa.

Jelasnya, sehingga kini Felda tidak menerima sebarang pembayaran hasil penukaran hak milik ke atas tanah strategik yang kini dimajukan dengan projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC).

Dengar juta-juta tetapi satu sen pun (Felda) tidak dibayar

– Tan Sri Shahrir Abdul Samad

“Kita (Felda) telah beri surat kuasa wakil penuh (full power of attorney – PA) kepada syarikat swasta tersebut.

“Sudah tentu saya terpegun dengan isu ini apabila begitu mudah tanah dimiliki oleh institusi kerajaan dipindah milik, dengar juta-juta tetapi satu sen pun (Felda) tidak dibayar,” katanya pada sidang media di Menara Felda hari ini.

Hadir sama Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Razali Ibrahim; Timbalan Ketua Setiausaha Kewangan dan Pembangunan JPM, Datuk Zainal Abidin Abu Hassan dan Pengarah Besar FELDA, Datuk Ab Ghani Mohd Ali.

Selain itu, katanya Felda akan menukar status kaveat persendirian yang didaftarkan pada 14 April lalu kepada kaveat pendaftar untuk mengukuhkan penguasaan pemilikan terhadap tanah itu.

BACA: Pindah milik tanah Felda: Tiada unsur rasuah, hanya kelemahan tadbir urus – SPRM

“FELDA hanya mengetahui penukaran hak milik tanah berkenaan pada Januari lalu dan terus membawa perkara berkenaan kepada Ahli Lembaga Pengarah sebelum mengusahakan untuk mendapatkan kaveat persendirian.

“Selepas membuat rayuan kepada Jabatan Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sehinggalah pada 14 April 2017, barulah FELDA dibenarkan meletakkan kaveat persendirian ke atas tanah berkenaan.

Felda tidak berminat untuk menjual tanah itu jika syarikat berkenaan mahu menjelaskan bayaran

– Tan Sri Shahrir Abdul Samad

Shahrir berkata, tanah yang ditukar hak milik itu membabitkan perjanjian jual beli (SPA) empat lot tanah dengan SPA pertama pada Disember 2015, manakala tiga lagi SPA pada November 2016.

SPA pertama membabitkan kawasan seluas 12,658 meter persegi bernilai RM54.5 juta); SPA kedua membabitkan 24,000 meter persegi pada harga RM96.982 juta; SPA ketiga (3,000 meter persegi / RM12 juta) dan SPA keempat (26,500 meter persegi / RM106.3 juta).

Mengulas lanjut, Shahrir berkata perkara utama kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, beliau sendiri, Lembaga Pengarah FELDA dan JPM adalah untuk FELDA menguasai semula tanah berkenaan walaupun wujud projek pembangunan di tanah itu.

“Sebab itu, usaha kami daripada Januari sampai April lalu ialah untuk kita dapatkan balik kuasa kepada tanah itu dan selepas perkara ini di bawa kepada Unit Kawal Selia JPM dan kemudiannya Jabatan Peguam Negara, pada 12 Disember lalu, FELDA membuat laporan polis terhadap kemungkinan berlaku penipuan dalam soal penukaran atau pemindahan hak milik tanah,” katanya yang memaklumkan kepada Perdana Menteri pada Februari lalu.

Beliau mendedahkan selaku pemegang PA, Synergy Prominade Sdn Bhd menjual tanah kepada pihak mereka sendiri.

“Sebagai pemegang PA, syarikat itu jual tanah kepada diri sendiri dengan jumlah nilai yang disebut itu, wakil FELDA tiada yang tandatangan (dokumen penjualan), dia jual sendiri kepada pihak dia,” katanya.



Source link

read more

RM 2.9 BILLION DUIT RAKYAT HILANG???


Tindakan Rejim Pakatan Selangor tidak mengisytiharkan peruntukan kira-kira RM2.9 bilion peruntukan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya (Marris) dari Kerajaan Pusat menimbulkan tanda tanya.

Persoalan tersebut ditimbulkan ADUN Batang Kali, Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan yang menuntut penjelasan berhubung peruntukan sejak enam tahun lalu untuk menyelenggara 16,679 kilometer jalan negeri Selangor.

“Kegagalan kerajaan negeri mengisytiharkan penerimaan serta mengemukakan anggaran perbelanjaan peruntukan Marris dalam belanjawan negeri mengundang banyak kekeliruan.

“Apakah kerajaan negeri secara sengaja tidak merekodkan maklumat mengenai peruntukan Marris kerana membelanjakannya untuk tujuan lain?

“Jika demikian, kerajaan negeri jelas melanggar Perkara 97 Perlembagaan Persekutuan membabitkan bidang kuasa serta tanggungjawab di bawah Kumpulan Wang Disatukan,” ujarnya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri (DUN), semalam.

Ujarnya, semua perbelanjaan peruntukan Marris itu perlu dibentangkan dalam sidang DUN, namun junlah perbelanjaan peruntukan Marris dari 2012 hingga 2017 tidak direkodkan.

“Saya gesa Menteri Besar untuk menjelaskan samaada peruntukan Marris telah disalahgunakan. Kami bimbang jika ada penyalahgunaan, ianya akan semakin berleluasa sekiranya tidak ditangani,” katanya lagi.

Mat Nadzari yang juga Penyelaras ADUN-ADUN BN Selangor menambah, berdasarkan rekod daripada Kementerian Kewangan, kerajaan negeri menerima RM416,971,395 peruntukan Marris daripada Kerajaan Persekutuan pada 2012 diikuti RM498,033,994 (2013), RM523,486,773 (2014), RM468,774,527 (2015), RM496,900,998 (2016) dan RM546,591,098 (2017).

Untuk rekod, dana yang sepatutnya digunakan untuk menyelenggara jalan raya pernah digunakan untuk memperbaiki kemudahan pangsapuri kos rendah di Selangor. Perkara tersebut pernah diakui oleh Exco sebelum ini.



Source link

read more

AZMIN BUKAN BAYAR BONUS PAKAI DUIT POKET DIA!!! ~ SEMUT HITAM


Alahai! Bangga sangat puak Pakatan Haprak tu mempertahankan tindakan Si Azmin Ali tu memberikan bonus 3 bulan kepada kakitangan awam sebelum ini. Sampai hari ini, masih belum habis diorang bercerita.

Padahal, bonus yang diumumkan oleh Si Azmin Ali tu datangnya dari poket rakyat yang membayar hasil cukai dan premium tanah. Kiranya, duit rakyat juga yang dipergunakan oleh Si Azmin ni.

Secara tidak sedar, mereka sendiri telah tertipu dengan tindakan yang dilakukan oleh Si Azmin Ali tu. Dikala orang lain dapat bonus, Si Azmin tu dapat lebih dari kakitangan awam yang lain.

Bayangkan. Kalau kakitangan biasa yang gajinya RM 3,000 sebulan hanya akan dapat bonus RM 3,000 sahaja. Sedangkan Si Azmin Ali tu pulak dapat jauh lebih banyak dari mereka.

Namun puak Pakatan Haprak tu tetap menganggap, pertikaian yang dibangkitkan sebelum ini merupakan luahan rasa dengki dan iri hati terhadap Rejim Pakatan Selangor pimpinan Si Azmin Ali.

Soalnya, kita bukan dengki atau cemburu dengan kemampuan Rejim Pakatan Selangor tu nak memberikan bonus sebanyak mana yang dimahukan. Tetapi kenyataannya, dia menipu rakyat.

Dalam pembentangan Bajet 2018 Selangor, Azmin kata nak bagi Bonus 3 bulan kepada kakitangan awam. Padahal dia hanya bagi SEBULAN kerana dua bulan lagi sudah dibayar pada bulan Jun 2017 yang lalu.

Kalau diikutkan kebiasannya, pembentangan Bajet 2018 adalah unjuran untuk tahun hadapan, bukan tahun sebelumnya. Maka, kalau bagi bonus dalam tahun 2017, bukan Bajet 2018 namanya.

Sebaliknya, Si Azmin tu hanya bijak bermain dengan kata – kata untuk menyedapkan telinga serta mencetuskan sensasi berhubung pembentangan bajet yang telah dilakukan sebelum ini..

Tapi sebab ramai sangat kurang cerdik pasal peraturan, maka senang la untuk Si Azmin ni menipu. Nak pulak dikalangan puak Pakatan Haprak tu sendiri yang teruja menerima habuan dari Rejim Pakatan. 

Namun, perkara itu bukan la satu perkara yang baru. Penyokong Pakatan Haprak tu memang mudah ditipu oleh pemimpin atasan mereka. Maka sebab itu la isu mengenai penyelewengan dana DEIG sebanyak RM 30 billion pun sampai hari ini masih ramai yang tak tau!!!




Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons