Warga Malaysia didakwa gagal isytihar RM36.620 juta di Woodlands Singapura



SINGAPURA: Seorang ahli perniagaan Malaysia didakwa di mahkamah di sini hari ini atas 100 pertuduhan gagal mengisytiharkan jumlah sebenar wang tunai bernilai S$12 juta (RM36.620 juta) yang dibawa masuk ke Singapura, menurut laporan akhbar The Straits Times.

Menurut laporan itu, Abdul Jalil Sulaiman, 47, didakwa membawa masuk wang berjumlah antara S$30,300 (RM92,467) hingga S$300,000 (RM915,518) setiap kali menggunakan Lorong Hijau di Pusat Pemeriksaan Woodlands antara 4 Sept 2013 dan 16 April 2014.

Jumlah wang tersebut adalah dalam matawang dolar Amerika dan Australia.

Akhbar itu melaporkan bahawa Abdul Jalil telah menyatakan hasrat untuk mengaku bersalah dan pihak pendakwaan akan meneruskan 30 pertuduhan terhadap tertuduh dan menawarkan jaminan S$100,000 (RM305,195).

Mengikut undang-undang negara itu, seseorang yang gagal mengisytiharkan untuk membawa masuk wang tunai melebihi S$30,000 (RM91,548) ke Singapura boleh didenda, penjara atau kedua-dua sekali.

Abdul Jalil didakwa mengikut Akta Rasuah, Pengedaran Dadah dan Jenayah Serius Lain (Perampasan Manfaat) yang memperuntukkan hukuman denda maksimum S$50,000 (RM152,593) dan/atau hukuman penjara maksimum tiga tahun bagi setiap pertuduhan, jika sabit kesalahan.

Mahkamah menetapkan sebutan kes pada 21 Dis ini.

Merujuk kepada laman web Pihak Berkuasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaan (ICA), laporan akhbar itu menyebut Lorong Hijau adalah untuk mereka yang tiba di Singapura tanpa barang yang boleh dikenakan duti, dikawal atau dilarang untuk disytiharkan.

– BERNAMA



Source link

read more

BAJET HAMPIR GAGAL, MP PERLU BERTANGGUNGJAWAB!!! ~ SEMUT HITAM


Dewan Rakyat semalam meluluskan Bajet 2018 Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi peringkat jawatankuasa dengan majoriti hanya satu undi.

Bajet yang dibentangkan diperingkat jawatankuasa semalam hanya diluluskan dengan 52 Ahli Parlimen (MP) mengundi untuk menyokong manakala 51 MP dari pembangkang membantah.

Mujur ada 2 orang Ahli Parlimen yang bertindak berkecuali daripada mengundi. Mereka adalah Idris Ahmad (PAS -Bukit Gantang) dan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS – Rantau Panjang).

Sekali lagi Pakatan Haprak tu bising bila kalah tipis dalam undi di Parlimen. Yang dipersalahkan adalah 2 MP PAS yang berkecuali  sedangkan 6 MP PAS yang lain sudah bersama mereka.

IRONIKnya, yang sepatutnya yang mereka marah dan dipersalahkan adalah 26 orang Ahli Parlimen Pakatan Haprak yang tidak datang tu semalam. Mana perginya 26 orang tu? Makan gaji buta ke?

Walau bagaimanapun, tindakan disiplin yang sama perlu dikenakan ke atas Ahli Parlimen Kerajaan yang ponteng. Setidak – tidaknya, mereka perlu dipertimbangkan agar tidak dicalonkan semula.

Biar tindakan itu menjadi peringatan kepada mereka dimasa akan datang kerana tindakan mereka itu hampir membuatkan Kerajaan Barisan Nasional tergugat dan gagal menjalankan tanggungjawab asas iaitu hadir ketika sesi persidangan Parlimen dijalankan!!!




Source link

read more

Suami isteri mengaku bersalah gagal maklum kematian bayi perempuan



ALOR SETAR: Sepasang suami isteri mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Alor Setar atas pertuduhan gagal memaklumkan berkenaan kematian bayi perempuan mereka kepada pendaftar kelahiran dan kematian bulan lalu.

Berdasarkan pertuduhan, Mohd Firdaus Mohammad, 36, dan isterinya Siti Mariam Mat Saad, 23, seorang warga Indonesia dituduh gagal memberi maklumat kepada pendaftar berhubung butir-butir yang dikehendaki didaftarkan berkenaan kematian bayi perempuan yang tidak bernama berusia 14 hari itu.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Tanah Perkuburan Islam Kariah Kampung Ulu, Kuala Kedah, pada 12 Oktober lalu, kira-kira jam 5 petang.

Sabit kesalahan, mereka boleh dihukum denda hingga RM20,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya sekali.



Source link

read more

GAGAL TANGANI ISU, KETUA ARMADA HILANG JAWATAN!!! ~ SEMUT HITAM


Dah khabar dah hari tu. Tapi korang semua tak nak dengar. Sekarang baru korang nak akui yang Si Budak Hingusan tu tak reti buat kerja? Nak tangani isu sayap parti pun dia GAGAL selesaikan.

Disebabkan kegagalan itu membuatkan PPBM bersetuju untuk memansuhkan sayap Armada kerana tidak termaktub didalam perlembagaan parti seperti yang didedahkan sebelum ini.

Perkara itu dimaklumkan oleh Setiausaha Agung PPBM yang mendakwa untuk masa sekarang, pihaknya akan menggunakan nama Pemuda Bersatu seperti yang termaktub di dalam perlembagaan parti.

“Selaras dengan kehendak perlembagaan parti, Bersatu telah mengadakan Mesyuarat Agung Khas pada 2 November 2016 untuk meluluskan pindaan perlembagaan parti yang antara lain menggantikan nama sayap atau ringkasannya Armada.

“Oleh kerana pindaan perlembagaan parti masih dalam pertimbangan pihak RoS, kami akur nama Pemuda Bersatu yang hendaklah diguna pakai buat masa ini,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Pada 20 Oktober lalu, bekas Exco Armada mendakwa semakan di RoS mengesahkan bahawa Armada langsung tidak wujud dalam perlembagaan PPBM kerana hanya menyatakan penubuhan sayap Pemuda, Wanita dan Srikandi.

Pendedahan itu memberikan impak kepada PPBM di mana pemimpin Armada Lanchang, juga turut menggesa agar RoS membatalkan pendaftaran parti atas dakwaan menipu mereka untuk mempercayai sayap itu entiti yang sah.

Dalam masa sama, Ketua Armada, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman turut diminta meletak jawatan ekoran kegagalannya menangani isu status pendaftaran Armada sebagai sayap parti itu.




Source link

read more

Guru bukan punca KBAT gagal



KUALA NERANG: Kementerian Pendidikan menafikan dakwaan guru merupakan punca kegagalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) seperti yang tersebar baru-baru ini.

Sebaliknya Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P. Kamalanathan mengenai KBAT telah disalah tafsir.

Menurutnya, KBAT yang baru dilaksanakan tiga tahun yang mana para guru juga dilatih dari semasa ke semasa sebagai satu transformasi dalam pendidikan.

“Tidak timbul soal kegagalan KBAT ini berpunca daripada guru kerana secara keseluruhannya ia membabitkan semua masyarakat.

“Yang pentingnya adalah guru-guru dilatih dari semasa ke semasa dan tidak timbul soal kegagalan (pada guru).

“Jika saya lihat kembali kenyataan itu (Kamalanathan) bukan maknanya Kamalanathan sebut kata kegagalan daripada guru, sebaliknya melibatkan keseluruhan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan perlawanan akhir bola sepak Liga Piala Ahli Parlimen Padang Terap, di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Nerang, petang ini.

Beliau mengulas kenyataan Kamalanathan yang disalah tafsir portal berita seolah-olah menyalahkan guru menjadi punca kegagalan KBAT.

Malah Kementerian Pendidikan turut dipersalahkan beberapa pihak susulan laporan yang disalah tafsir itu termasuk Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan yang mendakwa sistem dan dasar pendidikan tidak ditambah baik menjadi punca kegagalan itu.

Mengulas mengenai dakwaan Manivannan itu, Mahadzir berkata, KBAT bukanlah program sebaliknya ia adalah satu kaedah berfikir yang dimasukkan dalam pengajaran di sekolah.

Dalam tranformasi pendidikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, semasa membuat KBAT pada 2010 dan diumumkan kepada rakyat pada tahun 2013, beliau mahu ada anjakan dalam soal pemikiran kanak-kanak dengan memasukkan elemen KBAT.

Beliau berkata, tidak timbul isu setiap kali menteri bertukar dasar pendidikan turut bertukar kerana apa yang dibuat merupakan kesinambungan daripada sistem sebelum ini.



Source link

read more

Bukan guru punca pelajar gagal kuasai KBAT – Mahdzir – Pendidikan


PADANG TERAP 12 Nov. – Kementerian Pendidikan menafikan dakwaan guru menjadi punca kegagalan pelajar menguasai Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) sebaliknya kenyataan Timbalan Menterinya, Datuk P. Kamalanathan tersebut disalah ertikan.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, tidak timbul soal kegagalan itu berpunca daripada guru kerana secara keseluruhannya ia membabitkan semua aspek dalam masyarakat.

“KBAT yang baru dilaksanakan tiga tahun lalu turut menekankan aspek latihan kepada guru yang turut dilatih dari semasa ke semasa sebagai satu tranformasi dalam pendidikan.

“Saya teliti balik kenyataan dan baca sepenuhnya, bukan beliau (Kamalanathan) sebut kegagalan daripada guru kerana apa yang berlaku membabitkan masyarakat secara keseluruhannya,” katanya selepas menyaksikan perlawanan akhir bola sepak Liga Piala Ahli Parlimen Padang Terap di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Nerang di sini hari ini.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas diminta mengulas kenyataan Kamalanathan yang disalah tafsir sebuah portal berita yang seolah-olah menyalahkan guru menjadi punca kegagalan KBAT.

Menurutnya, kenyataan tersebut dipesongkan seolah-olah Timbalan Menteri Pendidikan membuat kenyataan seolah-olah kegagalan KBAT adalah kerana guru.

“Ayat itu pun tak berapa kena… jadi saya nak perbetulkan sedikit di mana kita nak mendekati lagi masyarakat bukan saja murid di sekolah, ibu bapa dan semua termasuk NGO (pertubuhan bukan kerajaan) supaya semua sekali akhirnya kena faham apa yang disebut KBAT,” jelasnya.



Source link

read more

Mangsa banjir tidak berpindah terkilan gagal dapat bantuan



GEORGE TOWN: Ketika mangsa banjir di pusat penempatan sementara di Pulau Pinang menerima limpahan bantuan, lain pula nasib yang terpaksa dihadapi oleh sebahagian mangsa banjir yang tidak berpindah.

Penduduk dari Kampung Nyior Sebatang mendakwa ada dalam kalangan mereka diberitahu, bahawa mereka tidak dapat menerima bantuan kerana tidak ke pusat pemindahan.

Salah seorang penduduk, Rosmawati Hussin mendakwa, dia tidak dapat berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan kerana pusat yang disediakan itu hampir penuh.

“Memang ada tapi payah nak pergi. Lagipun laluan ke tempat pemindahan terputus. Macam mana kereta hendak lalu?

“Kenapa tak boleh datang tengok mangsa? Pada Sabtu, air cuma naik sedikit, tapi sampai hari ini tak ada sesiapa beri bantuan. Jika adapun, diberi secara berasingan mengikut bahagian.

Kampung terkepung

Turut berdepan masalah sama, seorang penduduk yang hanya mahu dikenali dengan nama Tasya, memaklumkan keluarganya tidak mendapat bantuan sewajarnya dan berharap pihak berkaitan akan lebih peka dengan masalah mangsa yang bukan sengaja tidak mahu berpindah.

“Kami tidak dapat bantuan langsung kerana kampung kami terkepung. Tidak ada pengangkutan. Hanya lori besar yang boleh (mengharung banjir) untuk ke pusat pemindahan.

“Orang tua pula tak boleh (bergerak). Harap amanah (yang disalur) kepada JKKK dapat disampaikan kepada mangsa yang sebenar,” ujarnya.

Bagi seorang lagi mangsa banjir, Rosliza Yusof, dia dan keluarganya tidak berpindah ke pusat pemindahan dan tidak menerima bantuan kerana sudahpun mencuba mendaftar tetapi sudah tidak ada tempat.

Segera daftar

Sementara itu, Ketua Pengarah Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) Datuk Abd Rashid Harun menasihatkan semua mangsa banjir yang tidak berpindah ke pusat pemindahan sementara banjir supaya segera mendaftar dengan Pejabat Daerah Dan Tanah didaerah masing-masing bagi memudahkan proses penyaluran bantuan.

Katanya, sukar untuk pihak berkaitan untuk menyalurkan bantuan jika tiada maklumat daripada mangsa kerana bantuan kebiasaannya tertumpu kepada mangsa yang berdaftar dan berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan.

Mengulas lanjut, Abd Rashid berkata, bantuan berkaitan boleh disalurkan kepada semua mangsa dengan syarat mereka perlulah memaklumkan kepada pihak bertanggungjawab seperti pejabat daerah dan tanah serta jawatankuasa bencana.

Selaras bantuan

Katanya, segala bantuan dapat diselaraskan Pengerusi Jawatankuasa Bencana negeri sekiranya mereka mendapat maklumat daripada mangsa yang tidak berpindah seterusnya menguruskan menyelaras bantuan bagi mereka yang tidak berpindah.

“Jika mereka betul-betul tidak dapat berpindah disebabkan keadaan (tertentu), maka perlu laporkan juga (kepada) pegawai daerah dan pengerusi jawatankuasa bencana (agar boleh diberikan) bantuan. Kalau tak ada sesiapa maklumkan, maka akan tergendala.

“Kita tidak abaikan mangsa yang terperangkap di kawasan tertentu. JIka ada apa-apa, maklumkan pada pegawai daerah yang menyelaraskan (bantuan) mangsa,” ujar Abd Rashid.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rungutan sebahagian besar mangsa banjir di Kampong Nyior Sebatang yang mendakwa mereka dipinggirkan dan tidak menerima bantuan selepas tidak berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan.



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons