GUAN ENG MEROYAN PULAK TAK DAPAT BANTUAN!!! ~ SEMUT HITAM


Heh! Pandai pulak Si Lim Guan Eng ni berlakon kononnya Rejim DAPigs pimpinannya tak mendapat sebarang bantuan dari Kerajaan Barisan Nasional yang dituduh zalim dan sebagainya.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, Si Lim Guan Eng tu mendakwa Kerajaan Pusat tidak menghulurkan sebarang bantuan kepada Pulau Pinang bagi mengatasi masalah banjir.

“Selepas kunjungan beliau, beliau langsung tidak umumkan apa-apa untuk rakyat, baik dari segi projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Fasa III Lembangan Sungai Pinang, mahu pun bantuan secara langsung kepada mangsa banjir.

“Saya harap beliau dapat umum secepat mungkin kerana setakat ini, belum ada sebarang bantuan (daripada kerajaan Pusat) kepada Pulau Pinang. Kita semua masih tunggu,” katanya pada sidang media di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, hari ini.

Soalnya, salah siapa yang menyebabkan diorang tak dapat bantuan tersebut jika bukan salah mereka sendiri? Siapa suruh diorang berlagak sombong tak tentu arah sewaktu rakyat dilanda musibah?

Kalau tengok dari kenyataan salah seorang pemimpin Rejim DAPigs Pulau Pinang tu sebelum ini, nampak sangat yang diorang tidak menghargai bantuan yang telah diberikan kepada mereka.

Salah satu contohnya ialah apabila pemimpin Rejim DAPigs itu dengan penuh rasa bongkak menyatakan bahawa mereka juga mampu untuk menyediakan bantuan sebanyak RM 150 juta.

Yang peliknya, kalau dah diorang mampu untuk menyediakan bantuan sebanyak itu, buat apa Si Lim Guan Eng tu merayu bantuan dari YAB Timbalan Perdana Menteri pada jam 3.30 pagi?

Tambah menghairankan ialah apabila orang yang sama membuat dakwaan kononnya mereka terpaksa tunggu 3 hari untuk tidur diatas tilam Najib Razak. Tidakkah itu sombong namanya?

Bahkan sebelum ini DAPigs cukup bangga apabila mereka mampu meraih kutipan derma sebanyak RM 5 juta untuk disalurkan kepada mangsa banjir di Pulau Pinang. Kalau dah mampu keluar belanja sebanyak itu, suruh la Lim Guan Eng tu beli tilam sendiri!!!




Source link

read more

GUAN ENG “TOKONG SUCI”, MANA BOLEH DIPERTIKAI!!! ~ SEMUT HITAM


Dalam DAPigs, kalau ada ‘Nyamuk’ datang gigit Si Guan Eng ni pun diorang akan salahkan Kerajaan yang hantar Nyamuk tu!!!

Heh! Sibuk sangat orang hari ini masih lagi nak mempertikaikan soal kedudukan Si Lim Guan Eng tu dalam Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAPigs (CEC) yang baru dipilih semalam. 

Padahal perkara itu dah lama orang tau. Si Lim Guan Eng tu ibarat seperti ‘Tokong Suci’ buat penganut DAPigs. Maka sebab itu kedudukan dia tidak boleh dipertikaikan lansung dalam parti.

Malah kedudukan yang disandang Si Guan Eng tu boleh dipegang walaupun dia masuk penjara akibat kes rasuah dan penyelewengan kuasa yang sedang dihadapi dimahkamah pada ketika ini.

Kot kalau dia nak wariskan jawatan dia pada ketika ini kepada anak keturunan dia pun boleh. Takde siapa yang boleh menghalangnya. Malah RoS pun hanya mampu tengok je apa yang berlaku.

Tapi oleh kerana ada dikalangan bekas ahli DAPigs yang dah songeh kena kencing dek keluarga Si Guan Eng tu, maka diorang pun tuduh la parti tu tidak mengamalkan demokrasi.

Malah diorang juga hairan berhubung tiada tindakan disiplin diambil terhadap Lim mengenai isu itu selain turut dilanda pelbagai kontroversi termasuk kejadian tanah runtuh di Tanjung Bungah.

“Lim Guan Eng tidak sepatutnya bertanding dalam pemilihan CEC itu kerana dia sedang menghadapi pertuduhan kerana ini akan mencemarkan imej parti,” kata bekas anggota DAP Seputeh Tony Tan kepada pemberita, di sini hari ini.

Sebelum itu, Tan dan sekumpulan anggota DAPigs berhimpun di luar Pusat Konvensyen Ideal Shah Alam bagi meluahkan rasa tidak puas hati mereka berhubung pemilihan tersebut.

Bekas Pengerusi DAPigs Pantai Sepang Putra R. Vellasamy pula mendakwa parti itu mengamalkan diskriminasi apabila hanya mengambil tindakan disiplin terhadap pemimpin akar umbi sedangkan dalam kes Lim mereka berdiam diri.

“Saya dipecat kerana mempertahankan hak-hak kaum India dalam DAP. Di manakah demokrasi dalam DAP,” katanya.

Kesimpulannya, kalau ada sesiapa yang nak naik menjadi pemimpin dan mendapat tempat dikalangan puak DAPigs tu, diorang mesti pandai mengampu keluarga dinasti Lim tu. Kalau tidak, jangan mimpi la diorang boleh kekal lama dalam parti!!! Setakat jadi Barua boleh la!!!




Source link

read more

GUAN ENG DAKWA DIANIAYA KERANA “JUJUR DAN IKHLAS”!!! ~ SEMUT HITAM


DAPigs terus mengitar dakwaan bahawa ia parti yang dianiayai pihak pemerintah selepas diminta membuat pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) buat kali ketiga pada hari ini.

Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS) pada 7 Julai lalu memberi notis kepada parti itu mengadakan pemilihan semula ekoran pelantikan ahli CEC dan pemegang utama jawatan DAPigs pada 29 September 2013 dianggap tidak sah di sisi undang-undang.

Setiausaha Agung DAPigs, Lim Guan Eng mendakwa hanya partinya sahaja yang dipaksa berbuat demikian sambil menyifatkan permintaan RoS itu sebagai pelik dan tidak masuk akal.

“Ia seperti menonton permainan bolasepak di dalam sebuah stadium tanpa penonton. Tidak ada parti-parti politik lain di Malaysia yang dipaksa mengadakan pemilihan CEC selama tiga kali iaitu pada 2012, 2013 dan 2017 dengan menggunakan senarai wakil yang sama.

“Ia seolah-olah kita berada dalam satu fiskyen sains di mana jam telah diputar ke belakang,” katanya ketika berucap di Kongres Khas DAP 2017 untuk pemilihan semula CEC yang diadakan di IDCC Shah Alam, hari ini.

Untuk rekod berlaku kesilapan dalam cetakan ‘spreadsheet’ dalam pemilihan CEC pada 15 Disember 2012 yang menyebabkan parti itu diancam untuk tidak dibenarkan menggunakan simbol roket dalam PRU ke-13.

RoS kemudiannya mengarahkan agar DAPigs mengadakan semula pemilihan CEC, dan parti itu akur dengan gesaan itu dengan mengadakan proses itu sekali lagi pada 29 September 2013.

Selepas empat tahun, RoS sekali lagi meminta DAPigs mengadakan pemilihan CEC atas alasan keputusan pemilihan ahli dan pemegang utama jawatan pada 29 September 2013 itu tidak sah.

“Sehingga hari ini, RoS tidak pernah memberitahu kita sama ada kita telah melakukan kesalahan. Kita tidak pernah dimaklumkan sama ada apa yang kita lakukan adalah betul atau salah apabila kita mengikut arahan RoS bagi pemilihan 2013.

“DAP telah dijadikan mangsa oleh ROS yang mempunyai motif politik. Kita telah dihukum kerana kita bersikap jujur dan ikhlas. Saya harap jangan ada sesiapa yang sengaja mahu menguji kesabaran kita. Saya juga berharap saingan-saingan politik kita supaya bersikap adil dan profesional,” ujarnya.

Guan Eng, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang dalam pada itu berharap pemilihan yang berlangsung pada hari ini akan menamatkan konflik parti itu lebih-lebih lagi dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.




Source link

read more

GUAN ENG PERLU MINTAK MAAF DENGAN RAKYAT!!! ~ SEMUT HITAM


Penang Front Party (PFP) mendesak Ketua Menteri, Lim Guan Eng membuat permohonan maaf kepada seluruh rakyat di negeri ini termasuk kepada mangsa-mangsa yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh dan banjir kilat, baru-baru ini.

Pengerusinya, Datuk Patrick Ooi berkata, permohonan maaf itu perlu dilakukan kerana apa yang terjadi kepada rakyat di negeri ini adalah disebabkan kesilapan daripada kerajaan negeri.

“Kita minta Lim Guan Eng keluar minta maaf kepada semua rakyat Pulau Pinang. Dia kena minta maaf sebab setakat ini sudah ada 22 kematian dicatatkan akibat tanah runtuh dan banjir.

“Takkan dia nak tunggu sampai 100 orang mati? Saya minta semua rakyat Pulau Pinang bersama saya, tak kira parti apa sekalipun termasuk DAP untuk selamatkan negeri ini,” katanya.

Menurutnya, Rejim DApigs itu juga harus menghentikan segala pembinaan di atas dan lereng bukit dengan segera kerana ia dikhuatiri akan membawa lebih banyak masalah kepada rakyat.

“Kelantan dan Kedah banjir, tetapi mana ada kematian. Kita minta dia dengan segera hentikan semua projek di atas dan lereng-lereng bukit.

“Ini yang kita nampak misalnya di Bukit Bendera, merah. Georgetown kalau banjir airnya warna teh tarik kerana disebabkan kerosakan bukit,” katanya.

Jelasnya, tinjauan di sekitar kawasan Seberang Perai pula mendapati wujud masalah pembinaan yang tidak menyediakan saliran yang betul.




Source link

read more

Banjir di P.Pinang tiada kaitan projek pembangunan – Lim Guan Eng



GEORGE TOWN: Musibah banjir di Pulau Pinang tiada kaitan dengan projek pembangunan di negeri ini, sebaliknya ia adalah bencana alam, kata Ketua Menteri Lim Guan Eng.

“Ini adalah bencana alam, tiada kaitan dengan isu-isu yang dibangkitkan. Kami sudah pasti mengalu-alukan pandangan mereka yang prihatin mengenai isu ini. Kami bersedia untuk mendengar. Mari kita beri tumpuan kepada bencana alam semula jadi di sini,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai desakan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terhadap kerajaan DAP Pulau Pinang agar membatalkan pembangunan berisiko di lereng-lereng bukit di negeri ini bagi mengelakkan banjir dan tanah runtuh berlaku.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengadakan lawatan di pusat pemindahan sementara di Pulau Pinang Selasa lepas, mengingatkan kerajaan negeri agar membuat penelitian dalam meluluskan projek pembangunan bagi mengelakkan berlakunya kejadian buruk akibat bencana alam.

Selain itu, Najib berkata kerajaan negeri perlu mengambil kira desakan NGO itu jika ia memberi kebaikan kepada semua pihak.

Ketika diminta mengulas kenyataan perdana menteri itu, Lim berkata: “Itu pendapat beliau”.

Lim berkata apa yang penting ketika ini adalah bagaimana untuk memulihkan semula negeri ini selepas berhadapan dengan banjir terburuk dalam sejarah.

Beliau berkata kerajaan negeri sangat memerlukan sokongan kerajaan persekutuan dan pihaknya masih menunggu berita baik daripada perdana menteri berhubung peruntukan untuk projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) di negeri ini.

Sementara itu, Lim menyeru semua sukarelawan untuk bersama-sama turun padang membantu mangsa banjir di negeri ini bagi kerja-kerja pembersihan pascabanjir yang akan diadakan di bahagian pulau dan Seberang Perai esok dan Ahad ini.

Beliau meminta para sukarelawan untuk berkumpul di Balai Rakyat Jalan Patani, di sini pada 8 pagi manakala di bahagian Seberang Perai di Depoh Majlis Perbandaran Seberang Perai, Jalan Padang Lalang di Bukit Mertajam pada 7 pagi.

Terdahulu, Lim turut melancarkan laman sesawang Pulau Pinang Bangkit, www.penangbangkit.com dan hotline yang akan menyalurkan maklumat berhubung banjir di negeri ini dan pergerakan kerja-kerja pembersihan pascabanjir.

Hampir keseluruhan kawasan di Pulau Pinang terjejas akibat banjir dengan beberapa kawasan ditenggelami air antara 0.2 dan satu meter, diikuti angin kencang dan hujan lebat sejak Sabtu lepas yang turut menumbangkan puluhan pokok.

Hingga kini, kejadian banjir yang dikatakan terburuk di negeri ini telah meragut tujuh nyawa.

— BERNAMA



Source link

read more

SIA-SIA JE GUAN ENG JAJA ‘AIR MATA’ PUKUL 3.30 PAGI!!! ~ SEMUT HITAM


Memang betul la kata orang, pemimpin puak Pakatan Haprak ni cukup hebat bila bab menjaja air mata untuk menagih simpati dari orang ramai sedangkan hakikatnya, itu semua wayang belaka.

Kali ini, Si Guan Eng tu pulak melakukan perkara yang sama sewaktu Pulau Pinang dilanda banjir baru – baru ini. Guan Eng terpaksa menagih simpati dari Kerajaan Pusat untuk mendapatkan bantuan.

Semuanya akibat kegagalan dirinya sendiri dalam mentadbir Rejim DAPigs Pulau Pinang bagi menyelesaikan isu banjir yang kerap kali melanda sehingga menyebabkan rakyat merana.

Namun ternyata jujuran air mata Si Guan Eng tu hanya sekadar lakonan semta – mata apabila bantuan yang diberikan hanya diperlekehkan oleh puak – puak Pakatan Haprak tu secara terbuka.

Walaupun sudah diberikan bantuan, tapi puak Pakatan Haprak tu masih lagi nak tunjuk sombong kononnya mereka mampu menangani masalah itu tanpa bantuan dari Kerajaan Pusat sekali pun.

Perkara itu dapat dilihat dengan jelas apabila pemimpin Muda PKR ni dengan lagak sombong memperlekehkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Pusat diatas bantuan yang diberikan.

Kot kalau Rejim DAPigs Pulau Pinang tu hebat sangat boleh selesaikan masalah yang dihadapi, buat apa Si Guan Eng tu sibuk menjaja air mata secara terbuka melalui video yang disebarkan?

Kenapa dia beria – ia menelefon Timbalan Perdana Menteri pada pukul 3.30 pagi menangih bantuan dari Kerajaan Pusat? Orang dah bagi bantuan pun masih lagi diorang nak jadikannya sebagai bahan pertikaian?

Nampak sangat yang puak Pakatan Haprak ni terlalu terdesak dan ketandusan idea untuk dijaja menjadi sebahagian daripada agenda Politik mereka semata – mata sedangkan rakyat pulak yang terpaksa menderita atas kebodohan pemimpin Rejim DAPigs itu sendiri!!!




Source link

read more

Bantuan RM500 kepada mangsa banjir Pulau Pinang – Guan Eng



GEORGE TOWN: Kerajaan negeri Pulau Pinang hari ini mengumumkan bantuan khas sebanyak RM500 yang akan diberikan secara sekali bayar (one-off) kepada mangsa bencana banjir di negeri itu.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata bantuan khas itu membabitkan peruntukan sebanyak RM50 juta yang akan disalurkan kepada kira-kira 100,000 isi rumah yang terjejas akibat bencana itu.

Katanya, bantuan tersebut tidak termasuk wang derma yang diterima kerajaan negeri menerusi sumbangan orang ramai, badan berkanun dan pihak lain.

Pada masa sama, Guan Eng berkata pihak yang ingin menyampaikan sumbangan kepada mangsa banjir boleh berbuat demikian dengan dialamatkan kepada Pegawai Kewangan  Negeri atau Bendahari.

Guan Eng berkata demikian semasa menyampaikan ucapan khas di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini, pada Khamis.

Dalam ucapannya itu, Guan Eng turut mengumumkan pelancaran “Pulau Pinang Bangkit” dengan dana RM100 juta  bertujuan membantu pemulihan dan pembinaan semula kehidupan rakyat pasca banjir dan tanah runtuh yang disifatkan terburuk dalam sejarah negeri itu.

“Kita akan laksanakan program pasca bajir dan keutamaan kita adalah untuk memulihkan mangsa banjir untuk pulang ke rumah dan bantu mereka kembali menjalani rutin harian,” kata Guan Eng.

Bencana banjir yang berlaku pada 4 November lalu meliputi sebahagian besar kawasan di Pulau Pinang mengakibatkan ribuan penduduknya terjejas.

Ujar Guan Eng, melalui program ini, Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) akan mengecualikan surcaj konvergensi bagi satu kitaran, kepada semua pengguna selama dua bulan.

Selain itu, katanya, kerajaan negeri menerusi Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) akan memberikan diskaun cukai pintu sebanyak 10 peratus kepada semua jenis hartanah di Pulau Pinang yang melibatkan kos RM40 juta.

Di samping itu, dokumen kerajaan yang rosak akibat banjir akan digantikan secara percuma.

Jelas Guan Eng, program “Pulau Pinang Bangkit” dijangka akan dilancarkan pada Sabtu dan Ahad ini dan kerajaan negeri mengalu-alukan semua sukarelawan agar dapat bersama-sama  menghulurkan bantuan.

Jelas beliau, pemimpin DAP tidak dapat turut serta pada program itu berikutan terpaksa  menghadiri pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) baharu di Selangor.



Source link

read more

Banjir Pulau Pinang Terima kasih PM Najib – Guan Eng



GEORGE TOWN: Selepas dilanda musibah banjir yang disifatkan paling buruk di Pulau Pinang, pelbagai pihak tanpa mengira latar belakang politik tampil menghulurkan bantuan kepada semua mangsa yang terjejas.

Situasi itu ternyata melegakan kerajaan negeri yang menzahirkan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang menghulurkan bantuan bagi membantu meringankan beban mangsa.

Menerusi kenyataannya pada Rabu, Ketua Menteri Lim Guan Eng mengucapkan terima kasih kepada perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang turun padang bagi meninjau keadaan mangsa banjir dan mempertimbangkan peruntukan sejumlah RM1 bilion yang diluluskan di bawah pelan Malaysia lima tahun sebelum ini.

Katanya, Pulau Pinang tidak bernasib baik apabila terkena tiga kesan limpahan bukan sahaja daripada Taufan Damrey yang melanda Vietnam pada 4 November lalu, tetapi juga angin kencang selaju 40 kilometer sejam yang tidak pernah terjadi di negara ini sebelum ini.

Katanya, hujan lebat dan banjir di Kedah turut memburukkan keadaan apabila menyebabkan peningkatan jumlah air yang mengalir ke sungai di negeri itu sehingga melimpah ke tebing sekali gus mengakibatkan banjir terburuk di daerah Seberang Perai Utara dan Seberang Perai Tengah.

Menerusi kenyataannya, beliau berkata tumpuan Kerajaan Negeri Pulau Pinang ketika ini ialah meneruskan kerja-kerja bantuan dan menyelamat bagi memastikan keadaan kembali normal.

Apa yang penting, katanya, adalah memastikan mangsa yang berada di pusat pemindahan sementara dapat kembali ke rumah masing-masing secepat mungkin.

Menurut Guan Eng, pihaknya telah mengarahkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) dan agensi-agensi lain untuk mengepam air kembali ke sungai apabila paras sungai menurun.

Usaha itu adalah bagi mencepatkan air banjir surut dan membolehkan mangsa banjir pulang ke kediaman masing-masing.

Kerajaan Negeri juga memandang serius kejadian tanah runtuh yang disebabkan oleh ribut dan hujan lebat di beberapa kawasan di bahagian Pulau, terutamanya berhampiran Bukit Bendera.

Ujarnya, tindakan segera akan diambil bagi menangani situasi itu dan berharap orang ramai mematuhi arahan pihak berkuasa sekiranya diarahkan berpindah.



Source link

read more

PAS DAKWA REJIM GUAN ENG LEMBAB URUSKAN BANJIR!!! ~ SEMUT HITAM


Timbalan Pengarah Khidmat Malaysia yang juga AJK PAS Pusat, Dr Azman Ibrahim mengecam Rejim DAPigs Pulau Pinang yang gagal dan lembap menguruskan situasi banjir dengan baik.

Malah dia juga mendakwa, Rejim DAPigs Pulau Pinang tidak menghulurkan bantuan untuk mangsa-mangsa banjir membersihkan rumah mereka yang ditenggelami akibat banjir besar baru – baru ini.

“Lumpur pula agak tebal. Di luar kemampuan mangsa untuk menguruskan sendiri operasi pembersihan disebabkan ketiadaan peralatan seperti water jet,” ujarnya.

“Tak ada sebarang agensi kerajaan yang mari tanya khabar untuk bantu kami.” Inilah antara keluhan mereka.

“Bukan kerja kita nak memanaskan lagi suasana. Kerana itu Khidmat Malaysia telah membuat kerahan mobilisasi ke seluruh negara agar petugas Khidmat Malaysia negeri-negeri menghantar segera tenaga bantu dan peralatan segera bagi operasi pembersihan dan pemulihan,” katanya.

Tindakan Rejim DAPigs pimpinan Guan Eng yang lembap ini menunjukkan mereka seolah – olah melepaskan tangan tanpa mempedulikan nasib rakyat yang memerlukan bantuan daripada mereka.

Jika ini pun DAPigs Pulau Pinang tidak mampu memberikan bantuan kepada rakyat yang ketika ini sedang ditimpa musibah dan mengalami kesusahan, bagaimana mungkin diorang boleh bermimpi – mimpi untuk merampas kuasa serta mentadbir negara kelak!!!




Source link

read more

WAYANG POLITIK KIT SIANG TUTUP KEMALUAN GUAN ENG!!! ~ SEMUT HITAM


Heh! Pandai juga Si Apek Kit Siang ni ya. Al-maklum la, dia dah lama dalam Politik. Setakat wayang Politik nak menyelamatkan kemaluan anak dia, memang kacang la bagi Si Apek Kit Siang ni.

Tengok perbezaan bila negeri yang ditadbir oleh musuh DAPigs dilanda banjir teruk, dia merebut-rebut ke sana mahu “Selamatkan Kelantan” dan memberi publisiti keadaan teruk di sana.

Tetapi bila negeri Pulau Pinang yang ditadbir oleh anak dia sendiri banjir teruk, Kit Siang buat tak tahu dan tak pernah buat sebarang kenyataan. Sebaliknya, Kit Siang sibuk di Kuala Lumpur untuk selamatkan Si Peliwat!!!




Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons