Cara Buat Apam Balik Secara Homemade. Guna Pan Biasa je. Mudah!


Tak ada dapur khas untuk apam balik, tak semestinya anda tak boleh hasilkan kuih. Boleh je. Jom cuba resipi perkongsian saudari Sapura Pua ni. Memang best! Boleh letak banyak inti.

 

APAM BALIK HOMEMADE

 

BAHAN DOH APAM ( HASIL ANGGARAN 5 KEPING):

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan gula
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 biji telur
  • 1 1/2 cawan susu cair / full cream
  • 1/2 sudu teh garam
  • Sedikit pewarna kuning

 

CARA-CARA:
1.Ayak tepung, baking powder dan soda bikarbonat.
2.Pukul telur dan gula sehingga sebati. Gula tidak perlu larut sangat.
3.Masukkan susu dan pewarna. Teruskan kacau sehingga sebati.
4.Masukan campuran tepung yang telah diayak tadi dan kacau sebati sehingga adunan licin dan tidak berketul. (jika nak lagi mudah, tapis adunan).
5.Perap adunan selama 1 jam.

 

BAHAN TABUR / INTI:

  • Kacang tanah | digoreng tanpa minyak dan dikisar
  • 1 tin jagung manis
  • Mentega / marjerin secukupnya
  • Gula secukupnya

 

CARA MEMASAK:
1. Panaskan kuali tak melekat dan sapukan sedikit marjerin.
2. Masukkan 2 senduk adunan tepung dan ratakan sekeliling.


3. Tabur gula ( anggaran 2 sudu makan) dan tutup kuali. Biar hingga adunan masak. Jika mahukan apam yang rasa lebih manis, lebihkan gula. Kalau apam ada lubang-lubang halus diatasnya, bermakna adunan tersebut menjadi.
4. Tabur kacang tanah rata-rata diikuti mentega dan jagung.


5. Lipat apam dan balikkan. Angkat.
6. Sedia untuk dinikmati.

Petua:

Kalau kuali melekat, ambil kuning telur sahaja dan masak dalam kuali tersebut sehingga masak. Ambil tisu dan tonyoh telur tersebut di permukaan kuali. Telur jadi hangit pun tak apa. Insya-Allah kuali jadi tak melekat dah.

 

Kredit resipi & gambar: Sapura Pua

Komen anda



Source link

read more

PAS HANTAR PEMAIN BOLA JE BERDEPAN MAHFUZ BEAN!!! ~ SEMUT HITAM


Memalukan! Bekas pemain bola sepak kebangsaan je yang diumumkan sebagai calon PAS bagi kawasan Parlimen Pokok Sena pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) yang akan datang.

Pencalonan Radhi, 53, diumumkan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang pada program ceramah Gelombang Hijau Kedah PRU14 di Markas PAS Cawangan Alor Ibus di sini malam tadi.

Radhi bakal bertembung dengan bekas Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar yang bertanding kerusi Parlimen Pokok Sena di atas tiket PAN mewakili Pakatan serta calon dari Barisan Nasional.

Dalam pada itu, seorang lagi muka baru, Muhamad Riduan Mohd Othman, 43, diumumkan menjadi calon Parlimen Kuala Kedah yang disandang Pengerusi PKR Kedah, Dr Azman Ismail.

Abdul Hadi juga turut mengumumkan calon bagi DUN Pengkalan Kundur yang akan ditandingi oleh Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurrazi.

PAS dijangka mengumumkan semua calonnya yang akan bertanding kerusi DUN dan Parlimen di Kedah pada 19 April ini. Sementara parti serpihannya, Amanah dijadualkan berbuat demikian, 17 April ini.




Source link

read more

Resipi Ayam Golek Mudah & Masak Guna Oven Je.


Resipi Ayam Golek mudah perkongsian saudari Nana Sabrina Sarsan. Hanya bakar menggunakan ketuhar sahaja. Di hujung minggu macam ni, sesuai sangatlah mak-mak cuba.

 

AYAM GOLEK OVEN

 

BAHAN-BAHAN:

  • 1 senduk minyak zaiton
  • 1 senduk sos tiram
  • 1 senduk sos chicken marinade – senduk yang betul bukan sudu teh atau sudu makan.
  • 2 sudu makan lada hitam
  • 5 sudu makan kicap abc
  • 1 sudu makan basil
  • 1 sudu makan oregano
  • Seekor ayam (saiz besar)
  • 3 sudu makan serbuk cili babas
  • Garam,ajinamoto secukupnya
  • 5 sudu makan madu
  • 1 sudu makan mentega
  • Kentang
  • 1 ulas bawang besar – belah dua
  • 1 labu bawang putih – belah dua jangan buang kulit

*campur kesemua bahan-bahan diatas.

 

CARA MEMASAK:

  1.  Basuh ayam bersih-bersih, kemudian lap dengan tisu. Bila sudah betul-betul kering, perap ayam dgn bahan-bahan diatas. Perap selama 2 jam, tak payah masuk peti sejuk.
  2.  Kemudian, panaskan oven dengan suhu paling panas (oven saya jenama cornell 43L)
  3.  Kemudian turunkan suhu kepada 180C, api atas bawah, tempoh masa membakar dalam 1jam 40min bergantung pada ketuhar masing-masing. Kalau tak ada pencucuk macam oven saya ni, guna redai besi yang jarang-jarang tu letak kat tengah-tengah, pastu letakkan tray pada lapisan bawah. Jangan lupa letak air ke dalam tray, supaya ayam tadi tak kering dan lembut serta ‘juicy’ bila dimakan.
  4.  Masukkan bawang, kentang dan air ke dalam tray.
  5.  Bila ayam sudah masak, jangan keluarkan dari ketuhar. Biarkan ayam dalam ketuhar selama 10 ke 15 minit.

INFO:

*setiap 10 minit, glis ayam dengan bahan perapan. Bila ayam dah bertukar warna, boleh berhenti glis ayam tu.

*Fungsi air ialah untuk mengelakkan ayam daripada kering bila di bakar.

* Ubi kentang pula hanya bahan sampingan, manakala bawang untuk menambahkan lagi aroma.

 

 

Kredit Resepi & gambar: Nana Sabrina Sarsan

Komen anda



Source link

read more

Resipi Puding Biskut Marie Mudah. Guna Santan Kotak Je!


Puding memang sedap lebih-lebih lagi jika dimakan sejuk. Malah rupanya yang berwarna-warni menjadikan hidangan ini sesuai dijadikan buah tangan dan juga sajian pencuci mulut untuk majlis-majlis istimewa. Puding Biskut Marie ni memang best. Mana tidaknya, resipi sangat ringkas dan guna santan kotak je! Bagi yang ada stok santan dekat dapur tu, bolehlah pakat cuba.

 

PUDING BISKUT MARIE

 

BAHAN-BAHAN:

1 paket biskut Marie – warna putih/ perisa original

10gm serbuk agar-agar ( 1 paket)

4 cawan air

1/2 cawan gula

2 sudu makan susu pekat manis – optional

1 biji telur

1/2 cawan susu cair

1/2 cawan santan kotak – campur sedikit air

1/2 cawan tepung kastard

2 sudu makan mentega atau marjerin – empunya resipi guna marjerin sahaja

Esen vanila dan esen pandan secukupnya

Secubit garam

Pewarna hijau dan kuning secukupnya

 

CARA MEMASAK:

  1. Satukan telur, susu cair, santan dan tepung kastard. Pukul hingga tidak berketul.
  2. Dalam periuk berlainan, masak agar-agar bersama air hingga larut. Kemudian tambahkan mentega atau marjerin.
  3. Seterusnya masukkan bahan-bahan yang dipukul tadi. Masak hingga sedikit pekat sahaja dan jangan sampai pekat sangat.
  4. Tambahkan esen vanila dan garam. Gaul rata dan padamkan api.
  5. Basahkan loyang dengan sedikit air. Kemudian bahagikan adunan kepada dua bahagian.
  6. Warna setiap satu bahagian dengan warna kuning dan hijau. Dalam adunan hijau, tambahkan esen pandan dengan secukupnya.
  7. Untuk melapis puding, tuang sedikit adunan kuning ke dalam loyang. Ratakan.
  8. Kemudian susun biskut marie diatasnya. Biarkan puding mengeras seketika. ( empunya resipi letak dalam peti sejuk).
  9. Seterusnya tuang pula adunan hijau dan susun biskut. Biarkan adunan mengeras.
  10. Ulang langkah sama hingga habis adunan.
  11. Sejukkan puding di dalam peti sejuk selama 2 jam sebelum dipotong.

 

 

TIP MUDAH KELUARKAN PUDING DARI LOYANG

  • Lapisan puding yang pertama kena sedikit tebal dan betul-betul memenuhi permukaan loyang. Barulah ia mudah dikeluarkan selepas dipotong.

 

Kredit resipi & foto: Raja Amanina

Komen anda



Source link

read more

CALON PKR, BERTANDING UNTUK DAPAT PERUNTUKAN JE??? ~ SEMUT HITAM


Biar betul laporan yang diterima semalam. Katanya, kebanyakan calon PKR tu hanya menawarkan diri untuk bertanding PRU yang akan datang semata – mata kerana nak duit peruntukan.

Menurut satu sumber, ada beberapa orang pemimpin parti itu diperingkat Cabang hanya menawarkan diri untuk mendapatkan peruntukan dari pucuk pimpinan parti demi kepentingan peribadi.

Malah katanya, pemimpin tersebut sendiri mengakui yang mereka sukar untuk menang dalam Pilihan Raya Umum akan datang tetapi masih mahu menawarkan diri sebagai calon mewakili parti.

“Kebanyakkan calon ni setakat nak duit peruntukan dari pucuk pimpinan parti sedangkan dalam masa yang sama diorang tau yang diorang tak boleh menang.

“Kalau pucuk pimpinan bagi mereka RM 100 ribu, yang digunakan hanya sebanyak RM 40 ribu sahaja manakala selebihnya mereka masuk dalam poket sendiri,” jelas sumber tersebut.

Kalau betul laporan yang diterima, maka tak perlu la orang setempat mengundi calon yang mewakili PKR ni. Belum pun diorang jadi wakil rakyat, dah pandai nak menipu dan songlap duit parti secara terbuka.

Bahkan tak hairan juga jika perkara sedemikian berlaku sebab sekarang ni pun kita boleh lihat sendiri gelagar wakil rakyat PKR ni. Satu hapah kerja pun diorang tak buat untuk rakyat. Bila nak dekat Pilihan Raya Umum baru nampak batang hidung diorang!!!




Source link

read more

Ini je la intan payung yang ada. Lain la kalau dia izinkan… – Zamarul Hisham sakat isteri



GELAGAT pelakon Zamarul Hisham mengusik isterinya, Diana Rafar yang memakai telekung untuk menunaikan solat mencuit hati peminat.
 
Zamarul berkongsi video pendek berdurasi 41 saat itu menerusi akaun Instagram (IG)nya hari ini.
 
“Selalu dia kacau. Sekarang dia pula kena. Apa salahnya ambil wuduk banyak kali. Bagus biar diri kita sentiasa dengan air wuduk.
 
“Nak gurau dengan siapa lagi. Ini je la intan payung yang ada. Lain la kalau dia izinkan satu lagi. Ooppppsss,”
tulisnya.
 
Video tersebut merakamkan Diana cuba mengelak daripada bersentuhan dan bersalaman dengan suaminya kerana tidak mahu air wudhunya batal.
 
Diana telah menekup mukanya dengan kain telekung manakala Zamarul pula cuba menyentuh wajahnya.
 
Bagaimanapun, Diana terpaksa mengambil kembali air wudhu kerana Zamarul telah memegang tangannya.
 
Diana secara spontan terus berkata “Alaaaa dah batal,”.
 



Source link

read more

PAN HANYA BERTARAF PELACUR JE DALAM PAKATAN!!! ~ SEMUT HITAM


Malang nasib PAN ni apabila disetiap negeri mereka seolah – olah dipinggirkan oleh parti lain dalam Pakatan. Sudah la kerusi Parlimen pun diorang dapat sikit. Sekarang kerusi DUN pun macam tu juga.

Selepas kecewa diberikan hanya dua kerusi Parlimen, PAN Johor sekali lagi terpaksa akur apabila hanya diperuntukan 12 kerusi DUN kerana PPBM lebih banyak membolot kerusi yang sedia ada.

Pengerusi PAN negeri itu memberikan alasan kononnya pengaruh Pengerusi PPBM, Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin selaku Presiden parti itu mampu memberikan kelebihan kepada Pakatan di Johor.

“Kita semua tahu Dr Mahathir sudah dikenali dalam kalangan orang Umno dan orang Melayu. Kejayaan Dr Mahathir dalam menguruskan negara selama 22 tahun juga tidak boleh dinafikan.

“Kita lihat pencapaian pembangunan dibawakan Dr Mahathir di Johor juga baik. Ditambah Muhyiddin juga tokoh dikenali di Johor dan ini sedikit sebanyak menyedarkan orang Melayu PPBM boleh menggantikan Umno,” katanya dipetik FMT.

IRONIKnya, asal kewujudan PAN tu adalah untuk menggantikan PAS. Jadi sepatutnya mereka dapat kerusi dimana PAS bertanding. Tapi malangnya kerusi tu juga yang menjadi rebutan PPBM.

Dari satu sudut, tindakan itu secara tidak lansung menunjukkan bahawa PPBM merupakan sebuah parti yang sombong dan angkuh kerana enggan berkongsi kuasa dengan parti serpihan PAS itu.

Hakikatnya, PAN hanya dianggap sebagai sebuah parti picisan bertaraf Longkang didalam Pakatan Haprak tu. Wujudnya parti itu hanya sekadar nak menyenangkan kerja DAPigs memecah – belahkan orang Melayu. Bukannya diorang beri kesan kepada Pakatan pun!!!




Source link

read more

Berlakon je, bukan ada polis China di sini


KUALA LUMPUR- Cepat sangat membuat tuduhan, hari ini pihak Polis Diraja Malaysia tampil memberi penjelasan dan sekaligus menafikan khabar angin di media-media sosial yang kononnya kereta polis China sedang berada di Malaysia.

Ketua Komunikasi Korporat Bukit Aman, Asisten Komisioner Datuk Asmawati Ahmad berkata, kereta-kereta tersebut hanya digunakan dalam pengambaran sebuah filem.

“Polis telah mengenal pasti posting yang telah dimuat naik di Facebook.

“Pengguna tersebut menggunakan gambar profil dan nama seorang bekas pemimpin negara,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Jelas terdapat agenda politik, posting yang menunjukkan dua buah kereta polis buatan Malaysia tertera tulisan Cina itu turut mempersoalkan keistimewaan yang diberikan kepada China oleh kerajaan.

Ia turut mempertikaikan agenda Kementerian Dalam Negeri berikutan kononnya polis China boleh berada di negara ini.

SAC Asmawati berkata, dua kereta polis China itu digunakan oleh sebuah syarikat penerbitan untuk pengambaran filem bertajuk The Original Sin di Putrajaya.

Jelasnya, filem tersebut menceritakan mengenai kehidupan seorang anggota polis di sebuah bandar rekaan yang dikenali sebagai Han City.

“Kami mengambil serius dakwaan yang dibuat di media sosial kerana mereka menunjukkan niat untuk menggambarkan persepsi negatif kepada agensi kerajaan,” tegasnya.

Beliau menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati menggunakan media sosial dan mengelakkan diri daripada membuat sebarang komen berbaur fitnah dan tidak memuat naik status-status yang belum disahkan ketulenannya.

“Tindakan menggunakan gambar tokoh ternama sebagai profil akaun media sosial bagi mempromosikan agenda masing-masing adalah satu tindakan tidak bijak,” katanya lagi.-theRakyat

 

 

 

 



Source link

read more

HANYA ADUN PAS JE YANG JADI “LEMBU” DI SELANGOR!!! ~ SEMUT HITAM


Hanya ADUN PAS sahaja difahamkan belum diberi kelulusan untuk menggunakan peruntukan tahunan RM800,000 yang diluluskan oleh Rejim Pakatan Selangor pimpinan PKR.

Menurut kata Iskandar Samad, pemimpin PAS Selangor berhasrat untuk mendapatkan penjelasan mengenai perkara itu daripada Menteri Besar Azmin Ali bagi menyelesaikan isu tersebut.

Iskandar yang juga ADUN Cempaka berkata, ‘pembekuan’ berkenaan adalah satu realiti yang dihadapi oleh semua ADUN PAS di Selangor.

“Memang kami diberitahu oleh pejabat daerah bahawa ianya (peruntukan) tak dapat dikeluarkan,” kata beliau kepada Antarapos.

“Sekarang ini apa yang berlaku adalah (bagi) ADUN-ADUN PAS, kita terpaksa guna peruntukan sendiri, bermakna duit sendiri lah yang kita guna (untuk laksana program). Program kita masih berjalan, (tapi) kita guna duit peribadi,” tambah beliau.

Malah dia juga difahamkan Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi akan berusaha mengatur perjumpaan dengan Azmin untuk mendapat penjelasan mengenai isu itu secepat mungkin.

Menurut Iskandar, pihaknya dimaklumkan bahawa peruntukan untuk ADUN sememangnya sudah sampai ke pejabat daerah, namun ia tidak dapat dikeluarkan oleh wakil rakyat PAS.

Dari satu sudut, tindakan yang dikenakan ke atas PAS itu diibaratkan sebagai satu pengkhianatan yang dilakukan secara terbuka. Malah, PAS hanya dijadikan seperti Lembu yang diperbodohkan oleh Rejim PKR!!!




Source link

read more

“SEMUA PIHAK” PERLU BERETIKA, BUKAN FARID JE!!! ~ SEMUT HITAM


Semua individu yang mendapat (gelaran) Datuk, telah tersurat dan tersirat dalam etika untuk (layak) memakai gelaran ini.

Mungkin bagi sesetengah pihak, titah KDYMM Pemangku Raja Pahang, Tengku Mahkota, Tengku Abdullah Ibn Sultan Haji Ahmad Shah ini hanya dituju kepada Farid Kamil sahaja.

Sedangkan hakikatnya, kenyataan itu ditujukan secara terbuka. Semua pihak yang mendapat gelaran dari Negeri Pahang wajib menjaga etika selepas mereka menerima gelaran tersebut.

Tapi ramai yang hanya menumpukan perkara tersebut kepada Farid Kamil memandangkan dia sekarang sedang menjadi berita hangat dikalangan rakyat terutama sekali pengamal media sosial.

Dalam titah yang disiarkan melalui media semalam, Pemangku Raja Pahang menzahirkan rasa dukacita diatas perkara yang berlaku sehingga menyebabkan pelakon tersebut ditahan Polis.

“Kalau hendak diikutkan hati, nak tarik semua (anugerah kebesaran negeri). Saya dukacita kalau terdapat individu yang digelar Datuk berkelakuan seperti ini.

“Kalau dia hendak pulangkan, terpulanglah. Kalau dia sedar dan dia hendak pulangkan, itu lebih baik,” titah baginda kepada pemberita di sini semalam.

Baginda bertitah demikian ketika mengadakan lawatan ke atas mangsa kebakaran tiga buah rumah di Perkampungan Sungai Isap di sini yang hangus dijilat api dalam kejadian petang kelmarin.

Namun, ujar Tengku Abdullah lagi, baginda tidak mahu menghukum mana – mana pihak yang mendapat gelaran sekiranya individu terbabit melakukan kesalahan undang – undang.

Dari satu sudut, sesiapa sahaja yang mengambil tindakan tidak mengikut etika yang telah ditetapkan, maka sewajarnya mereka memulangkan pingat kebesaran yang telah diterima secara sukarela.

Sebagai rekod, bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir bertindak memulangkan darjah kebesaran yang diterima dari Negeri Selangor ekoran penghinaan yang dibuat terhadap bangsa Bugis.

Bagi sesetengah pihak, penghinaan yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri itu juga merupakan satu tindakan yang melanggar etika mereka yang telah menerima pingat kebesaran Negeri. Maka elok la jika dia pulangkan semula!!!




Source link

read more