PAS HANTAR PEMAIN BOLA JE BERDEPAN MAHFUZ BEAN!!! ~ SEMUT HITAM


Memalukan! Bekas pemain bola sepak kebangsaan je yang diumumkan sebagai calon PAS bagi kawasan Parlimen Pokok Sena pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) yang akan datang.

Pencalonan Radhi, 53, diumumkan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang pada program ceramah Gelombang Hijau Kedah PRU14 di Markas PAS Cawangan Alor Ibus di sini malam tadi.

Radhi bakal bertembung dengan bekas Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar yang bertanding kerusi Parlimen Pokok Sena di atas tiket PAN mewakili Pakatan serta calon dari Barisan Nasional.

Dalam pada itu, seorang lagi muka baru, Muhamad Riduan Mohd Othman, 43, diumumkan menjadi calon Parlimen Kuala Kedah yang disandang Pengerusi PKR Kedah, Dr Azman Ismail.

Abdul Hadi juga turut mengumumkan calon bagi DUN Pengkalan Kundur yang akan ditandingi oleh Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurrazi.

PAS dijangka mengumumkan semua calonnya yang akan bertanding kerusi DUN dan Parlimen di Kedah pada 19 April ini. Sementara parti serpihannya, Amanah dijadualkan berbuat demikian, 17 April ini.




Source link

read more

PAN calonkan Mahfuz bertanding di Pokok Sena – Politik


ALOR SETAR 13 April – Langkah bekas pemimpin buangan Pas, Datuk Mahfuz Omar menyertai PAN pada ‘minit’ terakhir menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU-14) nyata berbaloi apabila beliau terpilih untuk mempertahankan kerusi Parlimen Pokok Sena sebagai calon gabungan pembangkang PKR. 

Perkara itu diumumkan sendiri oleh Presiden PAN, Mohamad Sabu ketika beliau memperkenalkan calon-calon PAN yang akan mewakili gabungan tersebut di Hutan Kampung, dekat sini, malam tadi. 

Pencalonan itu sememangnya sudah dijangka ketika Mahfuz sememangnya banyak diberi kelebihan biar pun baru saja menyertai parti itu tidak sampai sebulan lalu termasuk diangkat menjadi Naib Presiden parti dalam tempoh tidak sampai dua minggu beliau menyertai PAN. 

Selain Mahfuz antara individu yang bakal diangkat menjadi calon adalah Pengerusi PAN Kedah, Datuk Dr. Ismail Salleh yang akan bertanding di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kundur serta timbalannya, Datuk Dr. Phahrolrazi Mohd. Radzi. 

Sementara itu dalam sidang akhbar selepas majlis memperkenalkan calon dan siri ceramah tersebut, Mohamad yang dikenali sebagai Mat Sabu mengakui terdapat perbezaan pandangan dalam parti termasuk di peringkat akar umbi berhubung pemilihan calon yang dinamakan.

“Memang mana-mana calon pun takkan dapat sokongan 100 peratus. Di peringkat akar umbi, umum calon mana sekali pun akan ada berbeza pandangan. 

“Semuanya begitu termasuk UMNO sekali pun. Tetapi apabila diputuskan, mereka akan menerimanya dan semua pihak akan bekerja mengikut apa yang diputuskan parti,”katanya. – UTUSAN ONLINE



Source link

read more

MAHFUZ DAH JADI “KAIN BURUK”, RAFIZI DAH JADI ‘BERUK’!!! ~ SEMUT HITAM


Ada yang mintak komen cerita pasal Mahfuz Bean tu masuk menyertai PAN hari ni. Kalau diikutkan, berita tu bukan la penting sangat. Malah ianya bukan satu berita yang menggemparkan.

Sebaliknya, tindakan Si Mahfuz Bean tu memang sesuatu yang sudah dijangka. Tinggal lagi, kenapa dia nak pilih PAN dan bukan PPBM? Adakah Si Mahfuz Bean tu pun tak sudi sertai PPBM?

Tapi, seperti apa yang dinyatakan awal tadi, cerita pasal Si Mahfuz Bean tu sertai PAN bukan penting sangat pun. Nak pulak bila Si Mahfuz Bean tu hanya ibarat ‘Kain Buruk’ je dalam Politik sekarang ni.

Yang lebih perhatian ialah mengenai keengganan DAPigs menerima cadangan dari NGO ciptaan Rafizi yang mendesak agar semua wakil rakyat mengisytiharkan harta mereka sebelum PRU ke 14.

Soalnya, kenapa DAPigs enggan menuruti cadangan yang dibuat oleh NGO ciptaan Si Rafizi tu? Adakah DAPigs anggap Si Rafizi tu sama macam Beruk yang terkena belacan, terkinja – kinja tak tentu arah?

Jika sebelum ini, Si Rafizi tu umum kata dia tak nak bertanding dalam PRU yang akan datang memandangkan dia sedang menanti hukuman penjara dan banyak lagi kes saman fitnah dia di mahkamah.

Mungkin atas dasar itu membuatkan DAPigs tak ambik peduli dengan desakan yang dibuat oleh Rafizi. Mungkin bagi DAPigs, Si Rafizi tu dah tidak relevan dalam Politik di Malaysia pada ketika ini.

Dalam erti kata lainnya, bagi DAPigs, status Si Rafizi tu sekarang ni lebih kurang je macam Si Mahfuz Bean tu. Pakar Strategi PKR tu pada ketika ini hanya sekadar ‘Kain Buruk’ yang boleh dibuat lap kaki DAPigs je!!!




Source link

read more

Ex-PAS man Mahfuz joins Amanah


mahfuz omar

MO,15/3/2018, KUALA LUMPUR: Independent Pokok Sena MP Datuk Mahfuz Omar  has announced he is joining Parti Amanah Negara, a component party of the Pakatan Harapan Opposition coalition. “I am proud to announce that I will be joining Parti Amanah Negara today,” he told reporters in Parliament on Thursday (March 15). Mahfuz hosted a lunch for Pakatan MPs to fulfil his promise to announce his future political plans 45 days after his official resignation from PAS.

However, he actually announced his decision to quit PAS on Dec 31 last year, after 34 years with the party. The 61-year-old joined PAS on March 12, 1984. Present at Thursday’s announcement was Amanah president Datuk Mohamad Sabu. Mahfuz is believed to have been estranged from PAS and his colleagues then as he was often seen siding with Pakatan, which PAS had disassociated itself from.

Last October, PAS said that it had decided to drop Mahfuz as a candidate in the coming general election. Mahfuz has held the Pokok Sena seat for two terms.He was also embroiled in a controversy with the Pahang Palace earlier this year, after a video of a talk with Pakatan saw him commenting on the ability of 92-year-old Tun Dr Mahathir Mohamad – now Pakatan’s prime minister candidate – to lead the country, and compared him to Pahang Ruler, Sultan Ahmad Shah.

The Regent of Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah expressed his anger with Mahfuz’s actions for allegedly insulting the Sultan of Pahang during his political talk, adding that it was a breach of the Malay code of ethics. A report was lodged in Pahang, and Mahfuz has given his statement to the police. Meanwhile, former Bank Negara deputy director Dr Rosli Yaakop, 66, from Rembau has also joined Amanah. He had served as deputy media chief of PAS’ publication Harakah, and contested against Negri Sembilan Menteri Besar Tan Sri Isa Samad for the Linggi parliament seat in 1999 but lost.

–TheStar



Source link

read more

PAN MALU – MALU KUCING NAK CALONKAN MAHFUZ BEAN!!! ~ SEMUT HITAM


Pengerusi PAN Kedah dilihat ragu – ragu ketika mengulas tentang spekulasi PAN Pokok Sena yang menolak nama Mahfuz Omar untuk dijadikan calon pada PRU ke 14 yang akan datang.

Sebaliknya dia menyatakan bahawa PAN Kedah ketika ini masih lagi dalam proses menyenarai pendek nama calon untuk dihantar ke Majlis Presiden Pakatan bagi mendapatkan persetujuan mereka.

Malah Pengerusi PAN Kedah itu memberikan alasan bahawa adalah tidak menjadi kesalahan untuk mencalonkan mana – mana individu sekiranya mereka layak bertanding dikawasan tersebut. 

“Pihak Amanah Negeri tidak menolak siapa-siapa untuk menjadi calon. Apatah lagi kalau dia seorang yang berwibawa, orang lama, orang yang telah dikenali di peringkat nasional. Kenapa orang macam ini ditolak? Jadi gambaran saya macam itulah,” ujarnya. 

Namun ketika ditanya sejauh mana kebenaran berhubung kedudukan Mahfuz sama ada dia akan menyertai PAN ataupun tidak, Pengerusi PAN Kedah itu tetap enggan mengulas lanjut.

Mahfuz pada ketika ini menjadi Ahli Parlimen Bebas susulan tiada kenyataan rasmi daripadanya berhubung penyertaan dalam mana – mana parti gabungan Pakatan Haprak itu. 

PAN Pokok Sena didakwa menolak nama Mahfuz jika dipilih sebagai calon pada PRU14. Mengulas isu penolakan tersebut, PAN Kedah menyifatkan berita itu boleh datang daripada pelbagai sumber. 

“(Kawasan) Pokok Sena pun macam-macamlah, ada orang suka Mahfuz, ada yang tidak suka Mahfuz.

“Jadi kalau dipetik daripada sumber yang tak suka Mahfuz, maka macam itula ceritanya, tapi kalau dipetik dari sumber yang lain, mungkin beritanya lain,” katanya.

Sebagai rekod, Mahfuz akhirnya mengambil tindakan keluar dari PAS awal tahun ini setelah berulang kali mengkhianati parti itu dengan mengkritik pucuk pimpinan yang diterajui oleh Hadi Awang secara terbuka diatas pentas ceramah Pakatan yang dianggap Musuh PAS!!!




Source link

read more

ULAMA PUN ANGGAP MAHFUZ TAK BOLEH DIHARAP!!! ~ SEMUT HITAM


Ulama Madrasah Tahzib An Nufus di sini, Abdul Wahab Hassan mendakwa pernah menegur Si Mahfuz Bean supaya tidak lari daripada perjuangan bersama Pas pada musim haji tahun lalu.

Abdul Wahab juga turut berkata, teguran itu dibuat agar Mahfuz tidak mengambil mudah tugas yang dia galas sebagai seorang pemimpin yang telah diamanahkan.

“Antara yang saya kata ialah duduk bersama perjuangan Islam tidak boleh lari. Waktu tu kami terserempak di Makkah ketika musim haji tahun lepas.

“Mahfuz nampak tak banyak cakap dan terus berlalu. Waktu dia datang pondok tahun lepas pun saya pernah nasihat perkara sama,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Bukit Endoi, semalam.

Beliau yang juga mantan Yang Dipertua Pas Kawasan Baling berkata, keputusan Mahfuz termasuk Adun Anak Bukit, Datuk Ir Amiruddin Hamzah meninggalkan Pas tidak mengejutkannya kerana pemimpin berkenaan disifatkan tidak boleh diharap.

“Depa tak pandai politik sebenarnya. Politik sebenar bagi depa pun tak tahu macam mana.

“Politik dalam Islam ada empat, pertama politik para Nabi, kedua politik para ulama, ketiga politik para menteri dan keempat politik para sultan. Semua tu ada dalam Kitab Ahkamul Sultaniah,” katanya.

Makanya, tak heran la kenapa Si Mahfuz Bean tu sekarang ni berada dalam keadaan yang terumbang – ambing. Teguran dari Ulama parti dia sendiri pun dia buat tak peduli dan tak nak ikut cakap. Jadi, tak payah la dia berangan macam diri dia bagus sangat!!!




Source link

read more

DAH NAMA DIA PUN MAHFUZ BEAN!!! ~ SEMUT HITAM


Tengok pada nama gelaran dia pun cukup la. Mana Si Mahfuz Bean ni boleh ditegur. Lagi pun, kalau kita tegur, bukannya dia nak dengar. Spesis orang macam Si Mahfuz Bean ni bukannya ada otak.

Maka sebab itu Si Mahfuz Bean tu suka bercakap menggunakan kepala lutut dia sendiri. Bahkan apa yang dia cakap pun semuanya tak serupa bikin. Dulu, dia la yang paling kuat menghentam Tun Mahathir anak beranak.

Macam – macam fitnah dia lemparkan terhadap bekas Perdana Menteri tu. Tapi hari ini, dia orang yang paling kuat mengampu Tun Mahathir dan menjadikan bekas Perdana Menteri tu macam dewa.

Jadi, tak hairan la sekiranya Si Mahfuz Bean tu tak reti nak tutup mulut dari memberikan sebarang komen yang tak masuk akal mengenai isu penarikkan semula darjah kebesaran yang diberikan oleh Sultan.

Takde gunanya orang macam Si Mahfuz Bean tu nak dinasihatkan supaya berdiam dari mengeluarkan kenyataan yang memalukan dirinya sendiri seperti yang dilakukan oleh penganalisis Politik ni.

Antara lain, penganalisis Politik tu menasihatkan Si Mahfuz Bean ni supaya mengambil pendirian berdiam diri dari mengeluarkan kenyataan yang akhirnya boleh memakan dirinya sendiri.

“Kata-kata Datuk Mahfuz itu mungkin boleh dianggap sebagai tindak-balas segera (immediate response) kepada apa yang berlaku.

“Baik diam, berdiam diri itu lebih baik daripada berkata-kata dalam hal yang kita tidak tahu sepenuhnya,” katanya ketika dihubungi Antarapos.

Mengulas lanjut, istana mempunyai hak mutlak untuk menarik balik pengiktirafan yang telah diberikan kerana percaya institusi tersebut mempunyai alasan yang kukuh untuk berbuat demikian.

Pokok pangkalnya, Si Mahfuz Bean tu memang jenis orang yang tak tau nak menghormati institusi Raja – Raja Melayu kerana sebelum ini pun dia pernah menghina Sultan Pahang secara terbuka dalam ceramah yang diadakan di Bukit Gantang!!!




Source link

read more

MAHFUZ JANGAN RISAU, GELARAN “BEAN” TU TETAP KEKAL!!! ~ SEMUT HITAM


Ala! Jangan la risau sangat Mahfuz oi. Takde orang lagi yang berani nak tarik balik gelaran yang dia miliki pada ketika ini walaupun semakin ramai Badut Politik dikalangan puak Pakatan tu.

Di Malaysia ni hanya ada sorang je yang layak menyandang gelaran Mahfuz Bean tu. Jadi, tak payah la dia risau sangat. Kalau setakat gelaran Datuk tu, takde benda sangat la bagi Pakatan.

Lagi pun, Si Mujahid tu sendiri sebelum ini dah keluarkan kenyataan dengan menegaskan bahawa pangkat dan gelaran tu tidak menjadi satu keutamaan buat puak Pakatan Haprak tu.

Jadi, buat apa Si Mahfuz Bean tu sibuk sangat nak meroyan tak tentu arah? Bukan ke sebaiknya dia berlapang dada dan menerima tindakan yang telah diambil oleh pihak Istana Kelantan tu?

Tapi bak kata pemimpin PAS, Si Mahfuz Bean tu kelihatan seolah – olah berada dalam keadaan tertekan apabila mengeluarkan kenyataan mempertikaikan tindakan yang telah diambil.

Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS berkata, ini juga mungkin balasan dan akibat yang diterima mereka selepas melanggar sumpah bai’ah yang telah dilafazkan ketika berada di dalam PAS.

“Kenyataan itu memberi gambaran bahawa mereka (yang keluar PAS) sudah berada di zon yang sangat tertekan apabila parti mereka tidak mendapat sambutan dalam kalangan rakyat dan mereka keluar daripada PAS beramai-ramai dan Alhamdulillah tidak ada yang mengikut mereka kecuali jumlah yang sangat sedikit. 

“Jadi mungkin mereka dalam situasi yang sangat tertekan sehingga kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan itu tidak menggambarkan seorang pemimpin yang berjiwa besar.

“Kenyataan-kenyataan sedemikian menggambarkan macam orang yang merajuk, orang yang bercakap tanpa matlamat perjuangan yang jelas, apa benda sahaja pun dia komen, dan bagi saya mereka yang melanggar baiah yang dibuat di dalam PAS tidak akan selamat di dunia dan akhirat,” katanya ketika dihubungi Antarapos.

Semalam, Si Mahfuz Bean tu berkata penarikan semula darjah dan bintang kebesaran beberapa pemimpin Pakatan menjadikan anugerah tersebut tidak lagi bernilai di mata rakyat.

Bagi sesetengah pihak, Si Mahfuz tu patut sedar, sebagai seorang pemimpin dia tidak sepatutnya mengeluarkan sebarang kenyataan yang seolah-olah mempertikaikan keputusan tersebut.

Sedangkan Si Mahfuz bean tu sendiri sedar bahawa penganugerahan dan penarikan semula darjah kebesaran itu adalah hak Tuanku Sultan. Malah dia sendiri pun terima darjah kebesaran seumpama itu.

Jadi, tak payah la Si Mahfuz Bean tu nak meroyan sakan mendakwa kononnya penarikan balik darjah kebesaran itu menjadikan sebagai suatu yang tidak bernilai. Sudah – sudah la Si Mahfuz Bean tu nak memalukan diri dia sendiri depan orang ramai!!!




Source link

read more

Calon Pas PRU 14 bebas “klon Mahfuz”?


BARU-BARU ini tersebar satu senarai panjang calon Pas yang bakal bertanding dan digugurkan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU 14) ini.

Walaupun Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menafikan akan kesahihan senarai calon itu, tetapi jika diteliti secara halus dan diselaraskan pula dengan analisis penganalisa politik, kebarangkalian benar itu agak besar.

Sejak senarai itu tular, setakat ini hanya segelintir kecil calon yang namanya bakal digugurkan tampil membuat kenyataan balas.

Ada yang menafikan mereka tidak lagi diperlukan oleh pucuk kepemimpinan parti dan ada pula yang tidak percaya nama mereka telah dipindah ke kerusi Parlimen.

Seperti biasa, setiap kali tiba musim PRU, perkara seperti ini sudah menjadi perkara biasa. Ia sama ada dilakukan dengan arah pucuk kepemimpinan sendiri bagi tujuan ‘test market’ atau oleh golongan tertentu yang tidak sebulu dengan kepimpinan parti.

Namun, ia tidak begitu sukar untuk kita mendapatkan jawapan sama ada senarai calon itu palsu atau tulen.

Berdasarkan ucapan dan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di satu program bersama NGO di Kepala Batas, Kedah semalam, beliau berkongsi dengan wartawan mengenai calon parti yang bakal terpilih untuk bertanding.

Kata-katanya, “mungkin ramai (calon) muka baharu, sebab (calon) lama dah berusia” menguatkan lagi ketulenan senarai calon yang tular itu.

Dalam senarai itu, ramai juga penyandang digugurkan dan kebanyakannya bukan berusia sebagaimana dikatakan oleh Abdul Hadi.

Ini kerana, dalam senarai itu juga ada calon yang betul-betul berusia senior dari yang digugurkan, masih dikekalkan oleh pucuk pimpinan tertinggi Pas.

Sudah tentu, “calon lama dah berusia” yang dinyatakan oleh Abdul Hadi hanya alasan remeh untuk menutup prasangka penyokong parti yang mungkin tertanya-tanya kenapa penyandang mereka tidak lagi dipilih untuk bertanding mempertahankan kerusi DUN atau Parlimen.

Alasan sebenar pengguguran calon penyandang adalah disebabkan fahaman dan aliran mereka tidak lagi setulen perjuangan asal penubuhan Pas kira-kira 67 tahun lalu.

Pas mengambil sikap teliti dan berhati-hati dalam memilih calonnya untuk PRU 14 ini. Mereka tidak mahu “klon Mahfuz” (Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar), pemimpin seperti Datuk Husam Musa, Khalid Abd Samad dan Mohamad Sabu terpilih bertanding.

Bagi Pas, klon itu boleh merosak dan memusnahkan masa depan parti yang menukar pendekatan perjuangannya kepada Politik Matang Dan Sederhana (PMDS).

Kalau dilihat kepada nama-nama calon yang digugurkan itu, ada logiknya mereka mempunyai aliran sama seperti sekumpulan rakan mereka yang menubuhkan Parti Amanah Negara (PAN).

Cuma golongan ini mengambil sikap berdiam diri, kononnya berkecuali, kononnya cuba sembunyikan dari pengetahuan kepimpinan, demi untuk meneruskan kelangsungan politik diri masing-masing.

Tetapi, diam-diam mereka, diam-diam ubi berisi. Gerak geri dan perubahan diri mereka tetap dapat dihidu oleh kepemimpinan parti. Maka, berlakulah tampi menampi membuang antah.

Mana-mana yang digugurkan atau yang tidak lagi dipilih sebagai calon, mereka adalah antah yang perlu dibuang, dan penyingkiran ini ibarat membuang melukut di tepi gantang. Ada tidak memberi manfaat, buang tidak memberi kesan kepada parti.

Pas menjalani proses transformasi selepas tindakan sekumpulan pemimpinnya keluar dari parti itu untuk menubuhkan parti baharu pada September 2015.

Sejak itu, walaupun ada yang keluar secara terang-terangan, tetapi Pas yakin dan percaya masih ada sisa-sisa yang melekat tidak mahu keluar.

Sisa-sisa ini dianggap sebagai kolesterol yang jika dibiarkan boleh menyumbat saluran darah dan memberi kesan kepada empunya badan diserang penyakit strok atau sakit jantung.

Kerana tidak mahu diserang strok atau jantung, Pas melakukan pembersihan dari sekarang secara intensif. – theRakyat



Source link

read more

PEMANGKU RAJA MURKA, TINDAKAN MAHFUZ BIADAP!!! ~ SEMUT HITAM


Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah melahirkan rasa murkanya terhadap Ahli Parlimen Pokok Sena yang dengan sengaja memperlekeh dan menghina Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

Baginda yang dilaporkan Utusan Malaysia, menyifatkan tindakan itu melanggar ketertiban sebagai seorang yang lebih muda tambahan pula individu yang dimaksudkan adalah seorang raja.

“Sebagai orang Melayu, kita diasuh menghormati orang tua. Ayahanda saya lebih tua dari beliau dan seorang raja, jangan (bercakap) tidak bertempat.

“Saya juga amat marah, tersinggung kerana (penyebaran) video berkenaan yang diambil oleh pihak istana sendiri. Saya akan ambil tindakan,” titah baginda selepas berangkat mencemar duli melawat mangsa kebakaran di Sungai Isap 2 di sini hari ini.

Tengku Abdullah juga turut bertitah, baginda percaya kertas siasatan terhadap Ahli Parlimen itu sudah dibuka oleh pihak berkuasa selepas banyak laporan polis dibuat.

“Saya serah kepada pihak berkuasa untuk buat siasatan, sebab sudah banyak laporan polis sudah dibuat sama ada daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pihak istana,” titah baginda.

Mahfuz dalam satu kenyataan sebelum ini mempertahankan tindakannya dan enggan memohon maaf berikutan tindakannya yang menghina Sultan Pahang sewaktu berceramah di Bukit Gantang, Perak.

Sebaliknya Mahfuz mendakwa, mesej yang cuba disampaikan melalui ceramah itu ialah mengenai faktor usia Tun Mahathir menjadi calon Perdana Menteri yang dipertikaikan oleh pelbagai pihak.

Padahal Si Mahfuz Bean tu boleh membuat perbandingan lain untuk dijadikan sebagai contoh. Tetapi malangnya, dia lebih suka memilih jalan mudah untuk mencipta kontroversi dengan menghina institusi Raja – Raja demi kepentingan Politik Peribadinya sendiri!!!




Source link

read more