ULAMA PUN ANGGAP MAHFUZ TAK BOLEH DIHARAP!!! ~ SEMUT HITAM


Ulama Madrasah Tahzib An Nufus di sini, Abdul Wahab Hassan mendakwa pernah menegur Si Mahfuz Bean supaya tidak lari daripada perjuangan bersama Pas pada musim haji tahun lalu.

Abdul Wahab juga turut berkata, teguran itu dibuat agar Mahfuz tidak mengambil mudah tugas yang dia galas sebagai seorang pemimpin yang telah diamanahkan.

“Antara yang saya kata ialah duduk bersama perjuangan Islam tidak boleh lari. Waktu tu kami terserempak di Makkah ketika musim haji tahun lepas.

“Mahfuz nampak tak banyak cakap dan terus berlalu. Waktu dia datang pondok tahun lepas pun saya pernah nasihat perkara sama,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Bukit Endoi, semalam.

Beliau yang juga mantan Yang Dipertua Pas Kawasan Baling berkata, keputusan Mahfuz termasuk Adun Anak Bukit, Datuk Ir Amiruddin Hamzah meninggalkan Pas tidak mengejutkannya kerana pemimpin berkenaan disifatkan tidak boleh diharap.

“Depa tak pandai politik sebenarnya. Politik sebenar bagi depa pun tak tahu macam mana.

“Politik dalam Islam ada empat, pertama politik para Nabi, kedua politik para ulama, ketiga politik para menteri dan keempat politik para sultan. Semua tu ada dalam Kitab Ahkamul Sultaniah,” katanya.

Makanya, tak heran la kenapa Si Mahfuz Bean tu sekarang ni berada dalam keadaan yang terumbang – ambing. Teguran dari Ulama parti dia sendiri pun dia buat tak peduli dan tak nak ikut cakap. Jadi, tak payah la dia berangan macam diri dia bagus sangat!!!




Source link

read more

DAH NAMA DIA PUN MAHFUZ BEAN!!! ~ SEMUT HITAM


Tengok pada nama gelaran dia pun cukup la. Mana Si Mahfuz Bean ni boleh ditegur. Lagi pun, kalau kita tegur, bukannya dia nak dengar. Spesis orang macam Si Mahfuz Bean ni bukannya ada otak.

Maka sebab itu Si Mahfuz Bean tu suka bercakap menggunakan kepala lutut dia sendiri. Bahkan apa yang dia cakap pun semuanya tak serupa bikin. Dulu, dia la yang paling kuat menghentam Tun Mahathir anak beranak.

Macam – macam fitnah dia lemparkan terhadap bekas Perdana Menteri tu. Tapi hari ini, dia orang yang paling kuat mengampu Tun Mahathir dan menjadikan bekas Perdana Menteri tu macam dewa.

Jadi, tak hairan la sekiranya Si Mahfuz Bean tu tak reti nak tutup mulut dari memberikan sebarang komen yang tak masuk akal mengenai isu penarikkan semula darjah kebesaran yang diberikan oleh Sultan.

Takde gunanya orang macam Si Mahfuz Bean tu nak dinasihatkan supaya berdiam dari mengeluarkan kenyataan yang memalukan dirinya sendiri seperti yang dilakukan oleh penganalisis Politik ni.

Antara lain, penganalisis Politik tu menasihatkan Si Mahfuz Bean ni supaya mengambil pendirian berdiam diri dari mengeluarkan kenyataan yang akhirnya boleh memakan dirinya sendiri.

“Kata-kata Datuk Mahfuz itu mungkin boleh dianggap sebagai tindak-balas segera (immediate response) kepada apa yang berlaku.

“Baik diam, berdiam diri itu lebih baik daripada berkata-kata dalam hal yang kita tidak tahu sepenuhnya,” katanya ketika dihubungi Antarapos.

Mengulas lanjut, istana mempunyai hak mutlak untuk menarik balik pengiktirafan yang telah diberikan kerana percaya institusi tersebut mempunyai alasan yang kukuh untuk berbuat demikian.

Pokok pangkalnya, Si Mahfuz Bean tu memang jenis orang yang tak tau nak menghormati institusi Raja – Raja Melayu kerana sebelum ini pun dia pernah menghina Sultan Pahang secara terbuka dalam ceramah yang diadakan di Bukit Gantang!!!




Source link

read more

MAHFUZ JANGAN RISAU, GELARAN “BEAN” TU TETAP KEKAL!!! ~ SEMUT HITAM


Ala! Jangan la risau sangat Mahfuz oi. Takde orang lagi yang berani nak tarik balik gelaran yang dia miliki pada ketika ini walaupun semakin ramai Badut Politik dikalangan puak Pakatan tu.

Di Malaysia ni hanya ada sorang je yang layak menyandang gelaran Mahfuz Bean tu. Jadi, tak payah la dia risau sangat. Kalau setakat gelaran Datuk tu, takde benda sangat la bagi Pakatan.

Lagi pun, Si Mujahid tu sendiri sebelum ini dah keluarkan kenyataan dengan menegaskan bahawa pangkat dan gelaran tu tidak menjadi satu keutamaan buat puak Pakatan Haprak tu.

Jadi, buat apa Si Mahfuz Bean tu sibuk sangat nak meroyan tak tentu arah? Bukan ke sebaiknya dia berlapang dada dan menerima tindakan yang telah diambil oleh pihak Istana Kelantan tu?

Tapi bak kata pemimpin PAS, Si Mahfuz Bean tu kelihatan seolah – olah berada dalam keadaan tertekan apabila mengeluarkan kenyataan mempertikaikan tindakan yang telah diambil.

Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS berkata, ini juga mungkin balasan dan akibat yang diterima mereka selepas melanggar sumpah bai’ah yang telah dilafazkan ketika berada di dalam PAS.

“Kenyataan itu memberi gambaran bahawa mereka (yang keluar PAS) sudah berada di zon yang sangat tertekan apabila parti mereka tidak mendapat sambutan dalam kalangan rakyat dan mereka keluar daripada PAS beramai-ramai dan Alhamdulillah tidak ada yang mengikut mereka kecuali jumlah yang sangat sedikit. 

“Jadi mungkin mereka dalam situasi yang sangat tertekan sehingga kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan itu tidak menggambarkan seorang pemimpin yang berjiwa besar.

“Kenyataan-kenyataan sedemikian menggambarkan macam orang yang merajuk, orang yang bercakap tanpa matlamat perjuangan yang jelas, apa benda sahaja pun dia komen, dan bagi saya mereka yang melanggar baiah yang dibuat di dalam PAS tidak akan selamat di dunia dan akhirat,” katanya ketika dihubungi Antarapos.

Semalam, Si Mahfuz Bean tu berkata penarikan semula darjah dan bintang kebesaran beberapa pemimpin Pakatan menjadikan anugerah tersebut tidak lagi bernilai di mata rakyat.

Bagi sesetengah pihak, Si Mahfuz tu patut sedar, sebagai seorang pemimpin dia tidak sepatutnya mengeluarkan sebarang kenyataan yang seolah-olah mempertikaikan keputusan tersebut.

Sedangkan Si Mahfuz bean tu sendiri sedar bahawa penganugerahan dan penarikan semula darjah kebesaran itu adalah hak Tuanku Sultan. Malah dia sendiri pun terima darjah kebesaran seumpama itu.

Jadi, tak payah la Si Mahfuz Bean tu nak meroyan sakan mendakwa kononnya penarikan balik darjah kebesaran itu menjadikan sebagai suatu yang tidak bernilai. Sudah – sudah la Si Mahfuz Bean tu nak memalukan diri dia sendiri depan orang ramai!!!




Source link

read more

Calon Pas PRU 14 bebas “klon Mahfuz”?


BARU-BARU ini tersebar satu senarai panjang calon Pas yang bakal bertanding dan digugurkan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU 14) ini.

Walaupun Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menafikan akan kesahihan senarai calon itu, tetapi jika diteliti secara halus dan diselaraskan pula dengan analisis penganalisa politik, kebarangkalian benar itu agak besar.

Sejak senarai itu tular, setakat ini hanya segelintir kecil calon yang namanya bakal digugurkan tampil membuat kenyataan balas.

Ada yang menafikan mereka tidak lagi diperlukan oleh pucuk kepemimpinan parti dan ada pula yang tidak percaya nama mereka telah dipindah ke kerusi Parlimen.

Seperti biasa, setiap kali tiba musim PRU, perkara seperti ini sudah menjadi perkara biasa. Ia sama ada dilakukan dengan arah pucuk kepemimpinan sendiri bagi tujuan ‘test market’ atau oleh golongan tertentu yang tidak sebulu dengan kepimpinan parti.

Namun, ia tidak begitu sukar untuk kita mendapatkan jawapan sama ada senarai calon itu palsu atau tulen.

Berdasarkan ucapan dan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di satu program bersama NGO di Kepala Batas, Kedah semalam, beliau berkongsi dengan wartawan mengenai calon parti yang bakal terpilih untuk bertanding.

Kata-katanya, “mungkin ramai (calon) muka baharu, sebab (calon) lama dah berusia” menguatkan lagi ketulenan senarai calon yang tular itu.

Dalam senarai itu, ramai juga penyandang digugurkan dan kebanyakannya bukan berusia sebagaimana dikatakan oleh Abdul Hadi.

Ini kerana, dalam senarai itu juga ada calon yang betul-betul berusia senior dari yang digugurkan, masih dikekalkan oleh pucuk pimpinan tertinggi Pas.

Sudah tentu, “calon lama dah berusia” yang dinyatakan oleh Abdul Hadi hanya alasan remeh untuk menutup prasangka penyokong parti yang mungkin tertanya-tanya kenapa penyandang mereka tidak lagi dipilih untuk bertanding mempertahankan kerusi DUN atau Parlimen.

Alasan sebenar pengguguran calon penyandang adalah disebabkan fahaman dan aliran mereka tidak lagi setulen perjuangan asal penubuhan Pas kira-kira 67 tahun lalu.

Pas mengambil sikap teliti dan berhati-hati dalam memilih calonnya untuk PRU 14 ini. Mereka tidak mahu “klon Mahfuz” (Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar), pemimpin seperti Datuk Husam Musa, Khalid Abd Samad dan Mohamad Sabu terpilih bertanding.

Bagi Pas, klon itu boleh merosak dan memusnahkan masa depan parti yang menukar pendekatan perjuangannya kepada Politik Matang Dan Sederhana (PMDS).

Kalau dilihat kepada nama-nama calon yang digugurkan itu, ada logiknya mereka mempunyai aliran sama seperti sekumpulan rakan mereka yang menubuhkan Parti Amanah Negara (PAN).

Cuma golongan ini mengambil sikap berdiam diri, kononnya berkecuali, kononnya cuba sembunyikan dari pengetahuan kepimpinan, demi untuk meneruskan kelangsungan politik diri masing-masing.

Tetapi, diam-diam mereka, diam-diam ubi berisi. Gerak geri dan perubahan diri mereka tetap dapat dihidu oleh kepemimpinan parti. Maka, berlakulah tampi menampi membuang antah.

Mana-mana yang digugurkan atau yang tidak lagi dipilih sebagai calon, mereka adalah antah yang perlu dibuang, dan penyingkiran ini ibarat membuang melukut di tepi gantang. Ada tidak memberi manfaat, buang tidak memberi kesan kepada parti.

Pas menjalani proses transformasi selepas tindakan sekumpulan pemimpinnya keluar dari parti itu untuk menubuhkan parti baharu pada September 2015.

Sejak itu, walaupun ada yang keluar secara terang-terangan, tetapi Pas yakin dan percaya masih ada sisa-sisa yang melekat tidak mahu keluar.

Sisa-sisa ini dianggap sebagai kolesterol yang jika dibiarkan boleh menyumbat saluran darah dan memberi kesan kepada empunya badan diserang penyakit strok atau sakit jantung.

Kerana tidak mahu diserang strok atau jantung, Pas melakukan pembersihan dari sekarang secara intensif. – theRakyat



Source link

read more

PEMANGKU RAJA MURKA, TINDAKAN MAHFUZ BIADAP!!! ~ SEMUT HITAM


Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah melahirkan rasa murkanya terhadap Ahli Parlimen Pokok Sena yang dengan sengaja memperlekeh dan menghina Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

Baginda yang dilaporkan Utusan Malaysia, menyifatkan tindakan itu melanggar ketertiban sebagai seorang yang lebih muda tambahan pula individu yang dimaksudkan adalah seorang raja.

“Sebagai orang Melayu, kita diasuh menghormati orang tua. Ayahanda saya lebih tua dari beliau dan seorang raja, jangan (bercakap) tidak bertempat.

“Saya juga amat marah, tersinggung kerana (penyebaran) video berkenaan yang diambil oleh pihak istana sendiri. Saya akan ambil tindakan,” titah baginda selepas berangkat mencemar duli melawat mangsa kebakaran di Sungai Isap 2 di sini hari ini.

Tengku Abdullah juga turut bertitah, baginda percaya kertas siasatan terhadap Ahli Parlimen itu sudah dibuka oleh pihak berkuasa selepas banyak laporan polis dibuat.

“Saya serah kepada pihak berkuasa untuk buat siasatan, sebab sudah banyak laporan polis sudah dibuat sama ada daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pihak istana,” titah baginda.

Mahfuz dalam satu kenyataan sebelum ini mempertahankan tindakannya dan enggan memohon maaf berikutan tindakannya yang menghina Sultan Pahang sewaktu berceramah di Bukit Gantang, Perak.

Sebaliknya Mahfuz mendakwa, mesej yang cuba disampaikan melalui ceramah itu ialah mengenai faktor usia Tun Mahathir menjadi calon Perdana Menteri yang dipertikaikan oleh pelbagai pihak.

Padahal Si Mahfuz Bean tu boleh membuat perbandingan lain untuk dijadikan sebagai contoh. Tetapi malangnya, dia lebih suka memilih jalan mudah untuk mencipta kontroversi dengan menghina institusi Raja – Raja demi kepentingan Politik Peribadinya sendiri!!!




Source link

read more

Pahang Regent expresses disappointment over Mahfuz insulting Sultan


tengku

MO,17/1/2018, KUANTAN: The Regent of Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah today expressed his disappointment over Pokok Sena Member of Parliament Datuk Mahfuz Omar’s action of insulting Sultan Ahmad Shah during a recent political talk. He said the politician should know his limits and needed to respect an elderly person especially when it involves a Sultan.

” I am upset over the member of parliament’s action, who did not show respect towards someone who is much older than him. I do not wish to speak further as many people have commented about it. “However, based on what he spoke, he (Mahfuz) went against the culture of the Muslim community….as a Muslim we have been always taught to respect the elderly especially a Sultan….since he is much younger than my father,” he told reporters after visiting three homes which were razed in a fire at Taman Sungai Isap 2 here.

Tengku Abdullah said he believed the police were investigating the MP especially after receiving several police reports. “I leave it to the authorities to conduct investigations….several reports were lodged by various organisations including non-governmental organisations and the palace. “Besides the statement by the politician, I am angry and offended by a video recorded by the palace and will take action against those responsible for it,” he said.

Last week a video of Sultan Ahmad Shah resting on his bed during his birthday celebration had gone viral on social media. Mahfuz was captured on video speaking on the health of the ruler and the clip subsequently went viral. Meanwhile, Pekan division Umno today lodged a police report demanding that Mahfuz should seek permission from the palace for an audience with Sultan Ahmad Shah over his recent statement.

Its secretary Datuk Ahmad Azmey Abu Talib said the politician should personally meet the ruler and apologise for comparing Tun Dr Mahathir Mohamad and the Pahang Sultan. “Only a face to face meeting between Mahfuz and Sultan Ahmad Shah will be able to sort out the matter. We believe that seeking an apology through other channels will not be sufficient.

“As people living in Pekan which is also the royal town, all of us are upset with Mahfuz’s action for not showing respect towards the royal institution especially Sultan Ahmad Shah,” he said, adding they will only accept Mahfuz’s apology if the Sultan himself decides to accept it. Ahmad Azmey also urged Mahfuz to be investigated under the Sedition Act as it will serve as a reminder for politicians not to challenge the royal institution in future.

Also present was Pekan division MCA chief Datuk Yeo Boon Geok along with representatives from MIC and MyPPP.

–NSTP



Source link

read more

Hina Sultan Pahang Satu lagi laporan polis terhadap Mahfuz


KUALA LUMPUR: Gabungan Anak Daerah-Daerah Pahang di Lembah Klang pada Selasa membuat satu laporan polis terhadap Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berhubung tindakannya menghina dan menjadikan video Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah yang sedang gering sebagai bahan ceramah politiknya.

Pengerusi Anak Pekan Di Lembah Klang, Datuk Shahruddin Ahmad, yang mewakili gabungan itu, memohon pihak berkuasa mengambil satu tindakan sewajarnya dengan segera bagi memberikan pengajaran kepada Mahfuz dan individu yang lain.
.
“Kami berharap ia akan memberi pengajaran kepada beliau supaya tidak mengulanginya dan orang lain supaya menghormati institusi raja,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini.

“Janganlah kita membabitkan institusi raja dalam kempen politik… sepatutnya rakyat mendoakan Sultan agar terus sihat untuk memerintah negeri tetapi kita lihat dia memperlekehkan tuanku yang mempunyai darjat tersendiri,” katanya.

Turut hadir ialah Pengerusi Anak Maran di Lembah Klang, Datuk Jasri Jamaludin dan Presiden Kelab Anak Jerantut di Lembah Klang, Datuk Rozilan Salleh serta kira-kira 15 wakil gabungan itu daripada setiap daerah di Pahang.

Semalam, empat laporan polis dibuat terhadap Mahfuz berhubung isu yang sama masing-masing di IPD Kuantan dan Pekan, Pahang.

Laporan tersebut dibuat berikutan klip video ceramah politik Mahfuz bersama Pakatan Harapan berdurasi 6.38 minit tular di laman media sosial.

Dalam ceramah tersebut, Mahfuz antara lain mengulas kewajaran Tun Dr Mahathir Mohamad berusia 92 tahun dipilih sebagai calon perdana menteri dan membandingkannya dengan Sultan Ahmad Shah yang kekal menjadi Sultan Pahang walaupun sedang gering.

Sementara itu,  Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim berkata Mahfuz perlu dikenakan tindakan di bawah Akta Hasutan 1948 atas sikap keterlaluannya menjadikan Sultan Pahang sebagai bahan jenaka dalam ceramah politiknya.

Menurutnya, sebagai seorang anggota Parlimen, Mahfuz seharusnya tahu tentang kedudukan Raja-Raja Melayu dan lebih arif mengenai perlembagaan Malaysia.

“Tindakan beliau ini mencerminkan sikap sebenar pemimpin pakatan pembangkang yang sering melakukan provokasi dengan meluaskan lagi sentimen benci kerajaan,” katanya dalam kenyataan.

“Kita khuatir, sikap pakatan pembangkang yang tanpa segan silu mempersendakan institusi raja ini bakal meninggalkan contoh yang tidak baik kepada generasi akan datang,” katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Beliau turut menggesa Mahfuz memohon maaf kepada Sultan Pahang atas kebiadapan beliau itu.

— BERNAMA



Source link

read more

LAGI LAPORAN POLIS DIBUAT TERHADAP MAHFUZ BEAN!!! ~ SEMUT HITAM


Bak kata orang tua – tua, Terlajak Perahu boleh diundur. Tapi bila terlajak kata, buruk padahnya. Itulah nasib malang yang sedang menimpa Si Mahfuz Bean pada ketika ini.

Dek kerana kecabulan mulutnya sendiri yangterlalu taksub berpolitik sehingga sampai ke dalam longkang menyebabkan dirinya kini berhadapan dengan tindakan undang – undang.

Satu lagi laporan polis dibuat terhadap Si Mahfuz Bean tu kerana memperlekeh dan menghina Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah sebagai bahan jenaka dalam ceramah politiknya.

 

Laporan berkenaan dibuat Badan Kebajikan dan Kerabat Pahang (BKKP) hari ini di ibu pejabat polis Daerah Kuantan.

Ahli Jawatankuasa BKKP, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan berkata, pihaknya tidak berpuas hati dengan kenyataan tersebut dan menggesa tindakan berlandaskan peruntukan undang-undang dikenakan ke atas Mahfuz.

“Sebagai badan yang mewakili kerabat-kerabat, saya kesal dengan kenyataan tersebut. Saya turut membuat laporan polis agar tindakan dikenakan ke atas individu yang menyebarkan video Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah di bilik beradu baginda.

“Saya harap polis menyiasat siapa individu yang bertanggungjawab menyebarkan video berkenaan sehingga menjadi tontonan umum,” katanya selepas membuat laporan polis di Ibu pejabat Polis Daerah di sini hari ini.

Semalam Ketua Pemuda UMNO Pahang, Shahar Abdullah menggesa Mahfuz membuat permohonan maaf kepada Sultan Ahmad Shah secara terbuka atas tindakannya yang dangkal itu.

Dan lewat petang tadi, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Bentong bersama dengan 28 NGO diseluruh daerah yang terdiri dari pelbagai bangsa dan agama membuat laporan yang sama terhadap Si Mahfuz Bean tu.

Tapi, tak heran la kenapa Si Mahfuz Bean tu bertindak menghina dan memperlekehkan institusi Raja – Raja Melayu secara terbuka sedemikian rupa. Orang yang setakat LULUS SRP ni memang tak boleh berfikir panjang!!!




Source link

read more

Empat laporan polis dibuat terhadap Mahfuz di Pahang


KUANTAN: Empat laporan polis telah dibuat terhadap  Anggota Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berhubung tindakannya menghina dan menjadikan video Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah yang sedang gering sebagai bahan ceramah politiknya.

Di Kuantan, dua laporan polis dibuat, masing-masing oleh Pemuda UMNO Pahang dan  Persatuan Kebajikan Ketua-Ketua Kampung Pahang di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan petang ini.

Ketua Pemuda UMNO Pahang Mohd Shahar Abdullah yang ditemui berkata semua rakyat Pahang perlu bersatu bagi mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Mahfuz itu.

“Semua Pemuda UMNO peringkat bahagian di negeri ini  akan membuat laporan polis berhubung isu itu secara berperingkat-peringkat sehingga tindakan diambil terhadap Mahfuz mengikut Akta Hasutan 1948.

“Pada masa yang sama kita juga mencabar pembangkang di negeri ini untuk menyatakan pendirian mereka dalam tempoh 24 jam, sama ada menyokong kenyataan Mahfuz atau sebaliknya,” katanya.

Pengerusi Persatuan Kebajikan Ketua-Ketua Kampung Pahang Hassan Mohamad yang ditemui turut mengutuk tindakan  Anggota Parlimen Pokok Sena itu.

“Kami selaku ketua-ketua kampung di negeri ini rasa terhina dengan kenyataan itu dan meminta Anggota Parlimen (Pokok Sena)  berkenaan memohon maaf secara terbuka,” katanya yang membuat laporan itu mewakili 65 ketua-ketua kampung di daerah ini.

Di Pekan, dua laporan polis turut dibuat, masing-masing oleh penghulu-penghulu daerah Pekan dan Persatuan Belia 4B Parlimen Pekan.

Penghulu Mukim Kuala Pahang Hassan Mohamed Sukor berkata seluruh penghulu di daerah itu merasa tersinggung dengan tindakan biadab Mahfuz tersebut.

“Dia (Mahfuz) berani menghina dan memperlekeh tuanku dengan kata-kata biadab tanpa memikirkan akibat serta kesan terhadap reputasi institusi diraja terutama bagi negeri Pahang sendiri.

“Kami menggesa agar Mahfuz meminta maaf secara terbuka atas ucapannya yang kami percaya bersifat hasutan.

“Pada masa sama, kami menuntut agar pihak polis menyiasat kes ini serta ambil tindakan sewajarnya dan membawanya ke muka pengadilan,” katanya kepada Bernama ketika diitemui di IPD Pekan petang ini.

— BERNAMA



Source link

read more

NGOs lodge report against Mahfuz Omar over alleged insult against Pahang Sultan


 WAN EMRIL NIZAM WAN EMBONG / LAPORAN POLIS MEMPERSENDA SULTAN

MO,15/1/2018, KUANTAN: The Pahang arm of the Malaysia Youth Council (MBM), together with eight other non-governmental organisations (NGO) have lodged police reports over Pokok Sena member of parliament Datuk Mahfuz Omar’s alleged insult of Sultan of Pahang, Sultan Ahmad Shah. Pahang MBM chairman Wan Emril Nizam Wan Embong labelled Mahfuz’s action as shocking and unacceptable in light of his long experience in politics in Malaysia.

“His action is insolent and disrespectful towards the country’s royal institution. It clearly shows that Mahfuz is an egotistical person and a politician who lacks maturity. “His act of comparing the (health) condition of the Sultan of Pahang, Sultan Ahmad Shah with Pakatan Harapan chairman Tun Dr Mahathir Mohamad is a most unwise one.

“This is because his Highness’ (Sultan Ahmad Shah) position lies beyond the political system of the country, in contrast to Dr Mahathir being a part of politics and having nothing to do with the royal institution,” he said. He was speaking to the media after lodging a police report, together with other NGOs, at the district police station here today.

Besides Wan Emril, among the others were state 4B Youth chairman Razaki Omar, Kuantan Felda Youth executive committee member Adri Bahtiar Abdul Aziz, state arm of Malaysian Indian Youth Council (MIYC) chairman A. Rajeswaran, Kuantan Youth Council executive committee member Mohd Zharif A. Rahim, and Pahang Artists’ Aspiration Organisation (Pertubuhan Aspirasi Anak Seni Pahang) secretary Salman Mohd Zaki.

The reports were over the online dissemination of a video clip of Mahfuz’s political ceramah which took place early this month. Wan Emril said urged for Mahfuz to be probed under the Sedition Act 1948 and for stern action be taken against the former Pas member. He said this is necessary in order to serve as a lesson to others, especially politicians, not to spread statements that insult the country’s royal institution.

“If we hope for him (Mahfuz) to apologise, that will not happen, as seen yesterday when he said he would not issue an apology. This clear shows how egotistical he was. “If Mahfuz is not even willing to apologise, then we urge the authorities to take stern action under the law against the Pokok Sena member of parliament.

“By doing this (purported insult of Sultan Ahmad Shah), I believe that Mahfuz is trying to get attention and sympathy following him leaving Pas (in December last year). “Regardless, we do not really want to know his intentions (for making the alleged insult), but he needs to be responsible over anything he does,” said Wan Emril.

–NSTP



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons