Bicara 4 Mata bersama Perdana Menteri



19 January, 2018


Berikut adalah transkrip Wawancara  Perdana Menteri, YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak – Admin

DATUK AZNIL: Dalam kesibukan jadual, Datuk Seri dapat meluangkan masa untuk kita bual, kita melihat kembali kepada sudut yang lebih ringan untuk kita bercakap tentang kehidupan rakyat dan kepentingan rakyat.

Saya rasa ini bukan calang-calang orang yang boleh menerima tugas yang seberat itu, memerlukan fizikal dan dari segi kesihatan macam mana Datuk Seri?

PERDANA MENTERI: Alhamdulillah saya dapat melakukan apa yang diperlukan bagi menjamin kesihatan fizikal, kesihatan mental dan emosi sebab mesti ada keseimbangan dalam hidup kita. A balance life. Sebab itulah saya mementingkan antaranya riadah, maknanya bersukan.

AZNIL: Apakah sukan yang Datuk Seri lakukan semasa beriadah?

PM: Dua, satu saya workout dalam gimnasium. Saya ada trainer sendiri tetapi kadang-kadang tak ikut jadual juga kerana terlalu sibuk dan kalau ada masa lapang saya main golf juga. Dalam pada itu, saya suka tengok sukan dalam televisyen. Itu pun bagi saya dapat menenangkan fikiran saya.

AZNIL: Dari segi pemakanan pula macam mana? Datuk Seri sangat fokus saya lihat, walaupun dengan kesibukan jadual. Itu bukan sahaja memerlukan kekuatan fizikal sahaja tetapi memerlukan mental, jadi mungkin mendapat keseimbangan daripada nutrisi makanan juga.

PM: Dari segi pemakanan saya ada satu masalah. Sebab saya suka makan. Jadi bila suka makan, saya kena kawal sikitlah. Jadi kalau ada makanan sedap, saya boleh makan apa saja jenis makanan. Western ke, eastern ke, middle eastern ke, tak kiralah, asalkan ia sedap, halal. Insya Allah, jadi tidak ada sesuatu kekangan bagi saya hendak menambah. Jadi saya kena menentukan disiplin sikit.

AZNIL: Datuk Seri apabila kita melihat isu kos sara hidup adakah BR1M ini dapat membantu? Sebab ada banyak cerita di sebalik BR1M, ada kata ia sebagai gula-gula, ada kata ia tidak berkesan. Adakah Datuk Seri percaya pada jenama BR1M itu?

PM: Sebenarnya pendekatan atau dasar subsidi ini bukan suatu perkara baru. Dulu pun ada subdisi tetapi subsidi itu subsidi pukal yang kita masukkan dalam barangan atau produk. Misalnya subsidi minyak, RON95, RON97, diesel dan LPG. Dan suatu ketika dahulu, dalam masa empat tahun yang dulu, kemuncaknya subsidi itu kalau tak silap subsidi melonjak kepada RM22 bilion setahun.

Jadi bila saya lihat angka itu, saya kata ini membazir. Kalau beri secara pukal yang untung orang yang berkereta besar. Tapi orang yang miskin ini, yang bawa Honda Cub, tidaklah berapa besar untung berbanding orang yang pakai kereta besar, contohnya Mercedes dan sebagainya. Eloklah kita kurangkan subsidi pukal dan ganti dengan subsidi bersasar. Timbullah cadangan kita buat BR1M ini.
Bila buat BR1M kita lebih targeted, lebih fokus kepada golongan yang memerlukan. Jadi kita hapuskan subsidi minyak, hampir tidak ada. Kita katakan rasionalisasi subsidi dan hasil yang kita jimat, kita pindah kepada BR1M. BR1M terus kepada orang yang memerlukan bantuan.

Jadi apa salahnya, tidak ada salahnya. Kita juga memberi bantuan kebajikan, hatta kerajaan-kerajaan negeri di bawah pembangkang juga memberi bantuan kewangan secara sedemikian walaupun jumlahnya jauh lebih kecil tetapi prinsipnya sama. Kita lihat bahawa Kumpulan B40, mereka yang berpendapatan RM3,000 ke bawah, inilah kelompok yang perlu beri bantuan.
Lepas tu ada pula kata yang RM3,400 berilah sikit.Lepas itu kata mereka yang bujang, pendapatan RM2,000 ke bawah kita bagi sedikit bantuan. Jadi semua sekali kita rangkumkan dalam BR1M. Saya lihat BR1M ni masih lagi dikehendaki dan diterima baik oleh rakyat.

Buktinya baru-baru ini saya rasmikan UTC di Seremban. Saya masuk pejabat cawangan LHDN, ramai di situ bukan semak cukai tetapi menyemak nama mereka ada dalam senarai BR1M ke tidak.

Jadi kalau mereka tak hendak BRIM, takkan mereka ke LHDN. Lagipun kita sudah membuat survey dan banyak orang suka BR1M. Lagipun kalau tak hendak BRIM, janganlah ambil BR1M. Kalau tak suka pada BR1M, kalau kutuk BR1M, janganlah ambil BR1M.

AZNIL: Pada waktu yang sama kerajaan meneruskan bantuan kesihatan dan pendidikan. Ini adalah perkara yang dapat membantu kos sara hidup. Boleh Datuk Seri jelaskan?

Ini adalah dikatakan indirect subsidi tetapi ramai orang tidak sedar. Misalnya di tempat yang sama di UTC ada Klinik Rakyat 1Malaysia, ada orang tengah betulkan gigi. Bayaranya RM1. Kalau di pergi swasta dia kena beratus ringgit. 

Ada sistem locker, diberi nombor kombinasi, kita buka locker itu adalah ubat-ubat kita. Ada seorang itu, dia mengidap penyakit diabetes, jadi bila saya bukak locker itu, saya serahkan ubat, sebeban ubatnya. Saya tanya pada doktor berapa ubat, doktor kata percuma sebab rawatan dan jumpa doktor di klinik kerajaan bayar RM1 sahaja. Ubat-ubatan free (percuma), jadi tengok banyak subsidi yang kita beri kepada rakyat.

Selain itu, pendidikan sekolah rendah, menengah, tadika, percuma. Kalau ada yuran PIBG sedikit. Masuk universiti kita tampung 90 peratus perbelanjaan, yang dikenakan cuma 10 peratus. Itupun kalau tidak mampu kita beri pinjaman PTPTN.

AZNIL: Datuk Seri selain BR1M, bantuan pendidikan, perumahan dan kesihatan. Yang paling besar dilihat sekarang ada GST. Dalam pada memberi, tiba-tiba ada GST pulak. Adakah Datuk Seri dengar bahawa banyak rungutan dek kalangan rakyat yang bercakap tentang GST sebagai satu beban. Bagaimana Datuk Seri terpaksa menjadi tidak popular dengan prinsip dan GST?

PM: GST ini adalah sistem percukaian yang sangat progresif. Kalau tak progresif, takkan 165 buah negara dunia menggunakan GST. Yang terbaharu ini, negara India dan negara-negara teluk pun, 1 Januari ini akan memperkenalkan GST. Kalau tidak ada GST, kita terpaksa guna SST. Kita tidak cukup menampung perbelanjaan negara.

Jadi apabila harga minyak jatuh, merudum daripada AS$110 kepada AS$30 setong, sepatutnya Malaysia ini sebagai sebuah ekonomi, kita terjerumus kepada recession (kemelesetan) tetapi kita tidak ada melalui recession. Bila ada recession, ekonomi menguncup. Bila ekonomi menguncup orang kena buang kerja, peluang perniagaan terbatas, orang susah dan sebagainya tetapi keadan hidup berjalan macam, biasa tidak ada apa-apa kesan.

Minyak turun merudum pun kita masih lagi tidak buang penjawat awam, perbelanjaan kerajaan berjalan seperti biasa walaupun ada sikit pengurangan. Tetapi umumnya orang tidak dapat kesan dengan kejatuhan harga minyak dan komoditi kepada negara kita.

AZNIL: Ramai tanya, duit-duit dikutip oleh kerajaan melalui GST, pergi mana sebenarnya?

PM: Kita punya perbelanjaan telus. Bila kita ada GST, kita gunakan untuk program-program yang saya sebutkan tadi, BR1M, tolong nelayan, pesawah padi, perbelanjaan kesihatan dan  pendidikan.

Umpamanya tahun sudah, kita belanja untuk kesihatan RM24 bilion. Kutipan kita cuma RM600 juta sahaja. Jadi, perbezaan itu kita tampung melalui pendapatan GST.

AZNIL: Dalam Bajet 2018, peruntukan besar untuk pendidikan dan kesihatan. Kedua-dua bidang ini dikatakan mewah dengan peruntukan dari kerajaan. Mengapa kerajaan meneruskan peruntukan tinggi untuk kedua-dua komponen ini?

PM: Kedua-dua ini penting untuk kesejahteraan rakyat. Sebab ini dikatakan pembangunan sosial termasuk pembangunan modal insan untuk masa depan negara kita. Kita mesti menyediakan generasi baru kita cukup dengan ilmu terkini dan pendidikan sebaik-baiknya.

Kesihatan pula, kalau tidak ada perkhidmatan kesihatan yang baik, maka sudah tentu ini bukan sahaja menjejaskan kesihatan individu tetapi produktiviti negara pun akan terjejas. Jadi ini satu-satu tanggungjawab kerajaan yang perlu dilaksanakan.

AZNIL: Rakyat kita juga boleh dikatakan melihat sesuatu yang dilakukan oleh Datuk Seri menggunakan dana yang besar dalam membangunkan infrastruktur seperti MRT, HSR, ECRL, Pan Borneo. Projek-projek ini memerlukan perbelanjaan yang luar biasa tingginya. Bolehkah kita bina semuanya, yang kos besar dan tidakkah membebankan rakyat pada akhirnya?

Tidak. Ia akan merangsangkan ekonomi. Bila kadar pertumbuhan ekonomi lebih tinggi, ia akan memberi banyak faedah kepada rakyat.

Yang kedua, bila kita bina infra rakyat, ia memberi peluang pekerjaan kepada anak-anak kita. Anak-anak kita, ratusan ribu setahun keluar univerisiti dalam dan luar negara. Takkan semua nak kerja dengan kerajaan.

Bila kita buat projek MRT, cuba tengok siapa yang buat kerja itu. Saya sudah pergi tengok, saya tengok anak muda kita. Ada yang datang dari kampung, dapat peluang. Dia keluar (universiti) sebagai jurutera, dia hendak kerja di mana? Takkan semua hendak kerja dengan JKR. Jadi kita buat projek macam ini, mereka dapat peluang bekerja dengan MMC, Gamuda, subkontraktor yang lain.

Lepas itu produktiviti negara kita, kalau kita tersangkut dalam kesesakan jalan raya hari-hari, kita marah pada kerajaan juga. Produktiviti kita terjejas. Kalau tiga jam pergi kerja, tiga jam waktu balik, satu hari enam jam. Kalau orang tengok, orang akan perlekehkan Malaysia dan  macam nak kata kita menjadi negara maju.

Jangan lupa pencemaran udara. Ada bandar-bandar di mana kita kena pakai mask pada bulan-bulan tertentu. Satu, dua bulan kena pakai mask. Tetapi tengok udara kita bertambah baik.

AZNIL: Apa sebenarnya rumah mampu milik sebab dikatakan kerajaan menyediakan rumah mampu milik untuk rakyat sedangkan masih ramai tidak mampu lagi.

PM: Kita kena sediakan lebih banyak rumah yang sesuai. Bila kata rumah mampu milik, kita ikut pada kemampuan. Kalau pendapatan B40, RM3,000 ke bawah, jenis rumah mampu milik sudah tentu tidak sama kalau kita M40.

Kalau kita M40 dalam kategori RM300,000 ke bawah. Tetapi kalau kita dalam kategori B40, dalam RM70,000, RM60,000 itulah kemampuan kita. Kerajaan akan perbanyakkan rumah mampu milik dan saya lihat sudah banyak pun berjalan, masih banyak lagi (diperlukan) tetapi masalahnya hendak dapatkan tanah. Sebab tanah di bandar mahal. Kita hendak dapat tanah dengan harga minimum, lebih mudah kita bina rumah mampu milik terutama sekali untuk B40.

Rumah PPR kita umpamanya cukup banyak subsidi. Sebab bayaran kita RM35,000 sedangkan kos sebenarnya sampai RM140,000. Maknanya satu unit, lebih RM100,000 yang merupakan subsidi kerajaan.

AZNIL: Kita lihat secara kasar ialah menyediakan punca kewangan untuk mereka memiliki rumah dan juga cara untuk mereka memiliki secara pinjaman disenangkan, dilunaskan, dilihat tools untuk memiliki rumah itu dimudahkan lagi. Adakah itu juga dilihat oleh kerajaan dalam membantu mereka memiliki rumah?

PM: Ya memang kita tengok dari segi pinjaman yang boleh diperolehi dari institusi kewangan dan juga skim pinjaman kerajaan dan sebagainya. Ia tertakluk kepada kemampuan kita dari segi had maksima pinjaman berdasarkan pendapatan kita. Jadi kalau kita dalam lingkungan yang boleh diluluskan, bank memang meluluskan. Tetapi kalau lebih daripada kemampuan kita bayar balik, itu yang kadang-kadang tersangkut dari segi kelulusan.

AZNIL: Orang kata hutang negara yang besar tidak terurus dan pada masa sama kejatuhan nilai ringgit menyebabkan negara akan muflis. Muflis ke Datuk Seri, ramai takut ni.

PM: Memang tidak benar sama sekali. Kalau kita sebagai sebuah negara keadaan kita sentiasa dipantau oleh badan-badan penarafan. Kita ada Moody’s, Fitch, kita ada IMF, World Bank yang datang secara berkala di Malaysia. Mereka akan tengok segala-galanya. Daripada siasatan mereka secara terperinci, mereka masih mengekalkan penarafan Malaysia pada A- dan outlook (tinjauan) yang stabil. Bererti bahawa kita dalam kelompok negara A. Ada banyak negara dalam kelompok B, C dan keadaan yang jauh lebih dahsyat daripada kita.

Kalau hendak kata kita bankrap, tentulah kelompok B, C akan bankrap lebih awal daripada A, betul tak? Jadi takdalah tanda-tanda yang kita nak bankrap dan rizab kita jauh lebih besar daripada rizab semasa krisis kewangan Asia pada tahun 1997 dahulu. Pada ketika itu kita punya rizab lebih kurang AS$20 bilion. Sekarang ini sudah lebih AS$100 bilion, maknanya lima kali ganda daripada keadaan rizab ketika itu.

Kenapa ketika itu tidak timbul cerita Malaysia nak bankrap? Patut masa itulah, harga mata wang kita merudum, banyak syarikat bankrap, kenapa tidak timbul? Sebab ini mainan politik sebenar. Ini elemen economic sabotaj, kalau hendak jatuhkan kerajaan, hilangkan keyakinan rakyat kepada kerajaan atau menimbulkan kebencian.

AZNIL: Tidakkah ini satu benda yang menikam negara sendiri, sabotaj ekonomi sendiri dilakukan oleh orang kita?

PM: Ya, tentu sekalilah, apatah lagi dengan media sosial. Dulu tidak ada media sosial. Dulu dia mengutuk dan memomok kerajaan, ia dalam ceramah sahaja tetapi sekarang dalam real time. Itu bezanya.

AZNIL: Mengenai kejatuhan ringgit pula macam mana. Pernah suatu ketika nilai ringgit kita diikat (ditambat) dan Datuk Seri nampak tak kemungkinan ia dikat lagi?

PM: Tidak boleh. Kalau kita ikat, pelabur-pelabur dan pasaran dunia akan hilang keyakinan pada kita, malah kalau kita ikat dan tambat ringgit dulu secara artificial, kesannya lamanya juga untuk memulihkan keyakinan pasaran dunia kepada kita. Jadi kita kehilangan banyak pelaburan dan juga market confidence (keyakinan pasaran) kepada kita. Jadi, sebab itu kita sudah kata bahawa kita tidak akan melakukan tambatan ringgit. Kita pastikan fundamental kita kuat. Jika asas ekonomi kita kuat, lama-kelamaan ringgit akan mencerminkan nilai sebenarnya.

Ini yang berlaku pada ringgit mutakhir ni kerana dasar negara maju, terutama sekali Amerika Syarikat dari segi interest rate (kadar faedah) mereka. Apabila interest rate mereka naik, duit atau modal akan mengalir dari negara emerging economies (negara-negara baru muncul) kepada negara maju. Itu kesannya.

Kedua, kesan kejatuhan harga minyak. Dua faktor ini yang luar daripada kawalan kita.

AZNIL: Dan Mungkin tambatan ringgit berjaya ketika itu?

PM: Ya tetapi kosnya tinggi, sangat tinggi. Jadi itu ditimbulkan persoalan sama ada langkah itu wajar atau pun tidak. Itu pun kita boleh debate (debat) sama ada baik atau sebaliknya. Tetapi kita tidak boleh mengulangi perkara itu. Alhamdulillah sebulan, dua ini kita sudah dapat lihat dasar kita memang ringgit semakin kukuh. Banyak kata ia akan terus meningkat lagi.

Dalam media sosial ini, pendapat seorang itu tidak semestinya pendapat yang tepat, itu pendapat individu. Jadi orang kita tak faham, media sosial ini banyak, ia pendapat. Sama ada pendapat mereka jujur atau bermotifkan politik tetapi itu pendapat. Pendapat itu tidak semestinya adalah kebenaran. Didengari, tetapi jangan kita terima,  jangan kita terima, telan bulat-bulat.

AZNIL: Satu lagi isu yang dilihat mengenai harga minyak. Mula-mula ada yang kata harga minyak patut diapungkan. Bila diapungkan, mereka dapat lihat harga minyak di luar kawalan mereka pula. Bila naik dan naik mereka bersuara. Bila turun mereka senyap Datuk Seri. Bagaimana kerajaan menangani persoalan dan cerita-cerita mengenai minyak ini?

Kita kena membiasakan rakyat dengan turun naik harga minyak sebab di negara maju harga minyak berubah tiap-tiap hari. Kita rasa kita ini mengapungkan tetapi manage float dan kita sudah beritahu bahawa kita tidak mampu hendak memberi subsidi pukal, sebab itu buat subsidi secara lebih fokus. Cuma kalau harga minyak naik
terlalu tinggi melepasi RM2.50. RON95 RM2.50 kerajaan akan membuat sesuatu untuk membantu rakyat. Itu kita sudah bagi jaminan.

AZNIL: Ada soalan yang bermain diminda bahawa Transformasi 50 (TN50) hendak menidakkan Wawasan 2020. Adakah itu benar Datuk Seri?

PM: Tidak. Saya melihat ini sebagai kesinambungan sebab kita perlu visi baru selepas tahun 2020 dan kita tidak boleh mula pada tahun 2020. Kita kena mula dari sekarangkan sebab kita memerlukan satu tempoh di mana kita hendak mengumpul segala cadangan dan pandangan daripada rakyat.

Saya mahu TN50 ini berbeza pendekatan dengan Wawasan 2020, bukan menidak tetapi berbeza sebab Wawasan 2020 itu top down. Tetapi saya hendak TN50 ni bottom up, saya hendak datang daripada rakyat. Saya mahu visi baru ni visi yang benar-benar daripada rakyat, visi yang mencerminkan aspirasi rakyat.

Jadi kita buat siri dialog, macam-macam kelompok. Bukan saya saja, menteri-menteri lain dalam proses ini dan kita hendak rumuskan semua sekali dan jadikan visi baru untuk negara. Saya sudah mula bayangkan tetapi tidaklah menyeluruh lagi. Belum complete (lengkap). Saya katakan saya hendak Malaysia menjadi negara Top 20. Menjadi 20 negara terunggul, teratas di dunia. Itulah menjadi hasrat, aspirasi kerajaan tetapi belum complete. Kita tengah kumpulkan apa kehendak dan aspirasi rakyat, misalnya banyak hendak soal alam sekitar, Malaysia jadi green, kehijauan negara kita, alam sekitar mesti dijaga sebaik-baiknya, digital Malaysia. Mereka hendak lifestyle (gaya hidup) baru, umpamanya. Macam-macam, idea yang sangat baik.

AZNIL: Bagaimana Datuk Seri hendak menjangkakan 30 tahun akan datang?

PM: Amat sukar tetapi kita sudah lihat tanda-tanda, bayangan dunia baru. Misalnya di negara China, ini bukan satu masa depan, sudah berlaku sekarang ini. Sudah ada kelulusan mikro kredit menggunakan platform Alibaba yang dipanggil 310. Maknanya kalau kita membuat permohonan untuk mendapat mikro kredit. Permohonan itu, komputer memerlukan masa 3 minit sahaja untuk proses dan 1 minit untuk pindahkan duit secara elektronik. 0 kerana tidak ada interface (bersemuka) dengan manusia sama sekali.

Dengan menggunakan big data, sebab sudah ada maklumat pendapatan, perbelanjaan kita, dari segi trend perbelanjaan dan pendapatan, komputer boleh tentukan sama ada kita layak mendapatkan pinjaman itu.

Jadi itulah bayangan, itu hari ini belum 20, 30 tahun akan datang.

AZNIL: Sangat berbeza menguruskan negara pasa suatu ketika itu berbanding sekarang. Dan, Datuk Seri keluar daripada acuan konvensional itu dan menjadi seorang yang begitu faham mengenai digital umpamanya, perniagaan atas talian yang juga ramai rakyat Malaysia terlibat.

PM: Betul, sebab itu saya buat DFTZ bersama-sama dengan Jack Ma, yang pertama di luar negara China. Sudah pun dilancarkan, sudah pun dilaksanakan.

AZNIL: Adakah pilihan raya kita sudah dekat Datuk Seri?

PM: Dah dekatlah. Semakin dekat.

AZNIL: Terima kasih Datuk Seri, Ada sesuatu yang Datuk Seri ingin katakan mengenai masa depan negara kita?

PM: Saya optimis tentang masa depan negara kita sebab kita sebuah kerajaan yang memikir tentang keadaan semasa, hari ini. Dan sebuah kerajaan yang juga memikir masa depan rakyat dan negara.

Kita tidak sanggup mengorbankan masa depan negara kita dengan langkah-langkah populis semata-mata. Itu bukan kerajaan kita.

Kerajaan kita adalah kerajaan yang bertanggungjawab, yang memikir kehendak dan keperluan rakyat hari ini dan juga akan menjamin masa depan yang lebih baik lagi. Insya-Allah.



Source link

read more

PERUTUSAN YAB PERDANA MENTERI SAMBUTAN PONGGAL 2018



13 January, 2018


‘Thai piranthal vazhi pirakkum’, begitulah harapan ramai di kalangan komuniti India setiap kali tibanya bulan ‘Thai’ dalam kalendar India. Di saat kita melihat ke arah satu permulaan yang baru dalam kehidupan kita, marilah kita melihat semula perjalanan kita sebagai sebuah negara bangsa yang telah melalui pelbagai rintangan dan cabaran untuk membina Malaysia yang aman, harmoni serta semakin moden pada hari ini.

Pendekatan Kerajaan yang inklusif dan mengutamakan kerjasama bersama masyarakat telah membolehkan lebih setengah juta masyarakat India mendapat manfaat secara langsung melalui program dan projek-projek Kerajaan sejak tahun 2009. Kesinambungan ini akan diteruskan untuk memastikan masa depan masyarakat India di Malaysia sentiasa terjamin.

Bersempena sambutan perayaan Ponggal tahun ini, marilah kita sama-sama sebagai rakyat Malaysia mengeratkan perpaduan dan persefahaman di kalangan kita dengan harapan bahawa sambutan ini membawa satu permulaan yang baru bagi Malaysia yang lebih maju dan berjaya. 

Percayalah, masa depan adalah milik kita bersama, ‘Naalai Namathey!’. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat Hari Ponggal, atau ‘Ponggal Vaalthukal’ kepada seluruh masyarakat India di Malaysia.



Source link

read more

Menteri Ekonomi Digital Perancis gesa syarikat teknologi lebih bertanggungjawab



LAS VEGAS: Menteri Ekonomi Digital Perancis Mounir Mahjoubi menggesa syarikat-syarikat teknologi seperti Apple untuk lebih bertanggungjawab dalam mencipta jenis ekonomi yang terhasil dari penjualan produk mereka.

Mahroubi merujuk kepada siasatan pihak pendakwa Perancis terhadap Apple yang didakwa dengan sengaja memperlahankan telefon model lama mereka untuk menggalakkan pelanggan membeli model baru yang lebih mahal.

Beliau yang ditemui sewaktu melawat Pertunjukan Teknologi CES di Las Vegas berkata, tumpuan tidak harus diberikan kepada Apple sahaja namun ratusan syarikat teknologi lain.

Katanya, syarikat tersebut harus mula berfikir mengenai kesan perbuatan mereka kepada masyarakat terutamanya bagaimana tindakan mereka mengambil kesempatan telah menyebabkan kesusahan dan perbelanjaan sia-sia begitu ramai pelanggan.

Beliau bagaimanapun tidak mahu mengulas lanjut mengenai kes mahkamah yang sedang difailkan terhadap Apple.

Apple berdepan tuduhan dengan sengaja memperlahankan prestasi bateri model lama telefonnya untuk menggalakkan pelanggan membeli model baru.

Pejabat pendakwa raya memaklumkan kertas siasatan dibuka minggu lepas, berhubung dakwaan Apple secara terancang melakukan penipuan melibatkan beberapa produk keluaran syarikat itu.

Siasatan diketuai badan yang mengawal selia penipuan produk, di bawah Kementerian Kewangan Perancis.

Ia susulan aduan rasmi yang difailkan kumpulan pengguna Perancis, yang mensasarkan untuk menghentikan penipuan terancang produk oleh syarikat pengeluar.

Di Perancis, adalah menjadi satu kesalahan sekiranya pengeluar dengan sengaja memendekkan jangka hayat produk dengan tujuan menggalakkan pengguna membeli produk baru.

Apabila ditanya mengenai tindakan kebanyakkan syarikat teknologi yang begitu kerap mengelak dari membayar cukai dengan menggunakan akaun simpanan atau syarikat luar pesisir, Mahjoubi berkata isu ini harus dipandang serius.

“Masyarakat dunia dan Perancis khususnya sudah mula membuka mata kepada apa yang dilakukan oleh syarikat-syarikat ini.

“Produk-produk yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat gergasi seperti Google, Apple, Facebook, Amazon dan banyak lagi, sangat dihargai oleh pengguna namun saya pasti bahawa mereka akan lebih terbuka menerima apabila mereka tahu syarikat-syarikat ini tidak cuba menyorok hasil kewangan mereka,” katanya.



Source link

read more

TIDAK ADA PERJANJIAN BERTULIS ANWAR DILANTIK PERDANA MENTERI, ANWAR TIDAK AKAN MENJADI PM


031bb-anwar2babg2bnon2bsedih

TIDAK sampai seminggu selepas Konvensyen Pakatan Harapan yang menyaksikan Tun Dr. Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri Sementara beberapa otai PKR dan AMANAH menyerlahkan kemarahan mereka.

Pertama, parti AMANAH Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menunjukkan kemarahan mereka. AMANAH Johor memboikot konvensyen tersebut manakala AMANAH KL diselebungi kesedihan dan kemarahan. Cita-cita mereka mahu menggantikan PAS dalam Pakatan Harapan semakin samar dengan hanya peruntukan 27 Kerusi, menjadikan AMANAH sebuah parti yang paling kecil dan paling lemah dalam PH.

Manakala PKR Selangor berantakan antara Kem DS Azmin Ali vs Kem DS Wan Azizah yang digerakkan oleh Rafizi Ramli. Umum mengetahui Rafizi tidak pernah ngam dengan Azmin, malahan sejak Azmin menjadi Mentri Besar Selangor tidak ada penglibatan besar Rafizi. Azmin mengetepikan Rafizi kerana Rafizi berada di dalam kem Dr Wan Azizah. Selepas kegagalan Rafizi menaikkan Dr Wan Azizah dalam Langkah Kajang, perlantikan Dr Wan Azizah sebagai bakal Timbalan Perdana Menteri sangat menggembirakan Rafizi.

Dalam pada itu, otai-otai Reformasi 1998 kekal hanya mahukan DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri bukannya Tun M.

Semua orang telah tertipu. Adakah anda melihat apa-apa perjanjian bertulis untuk mengesahkan Anwar akan dilantik sebagai Perdana Menteri sejurus selepas Anwar diberi keampunan oleh DYMM SPB Yang DiPertuan Agong ? Adakah anda melihat ada tempoh masa Perdana Menteri sementara? 2 bulan atau 12 bulan atau 24 bulan atau sehingga Mukhriz berjaya dinaikkan sebagai Perdana Menteri ? 

Kembali kepada sejarah 1998, Tun M dengan tegas menyatakan Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana perbuatan sodomi (disebut oleh Tun M dengan perkataan melancap dalam B Inggeris) dan sebab kedua amalan rasuah Anwar (Rujuk Youtube Ucapan Tun M sewaktu memecat Anwar:1998). Sehingga saat ini, Tun M tidak pernah menarik balik semua tuduhan jelik itu.

Sepatutnya PKR mempertahankan status quo tanya Anwar sahaja Perdana Menteri bukannya menyerahkan semula kepada Tun M yang mungkin bertaraf sementara sehingga beberapa tahun lagi.

Pada ketika itu, apabila ditanya oleh wartawan mengapa Anwar belum dilantik sebagai Perdana Menteri, jawapan yang akan diberikan dan ayat lumrah ialah DYMM SPB Yang DiPertuan Agong tidak dapat memperkenankan pengampunan kerana kesalahan Anwar sangat berat dan dia terikat dengan perlembagaan. 

Melaka Bandaraya Bersejarah



Source link

read more

KENAPA DR MAHATHIR PERDANA MENTERI SEMENTARA?


KENAPA TUN M PM SEMENTARA copyMO, 10/1/2018 – APABILA Pakatan Harapan menamakan Tun Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara jika mereka berjaya memenangi PRU ke-14,  apakah yang dapat anda baca sebenarnya?

Politik ada seni dan tipu-helahnya, iaitu termasuk bagaimana untuk memanipulas, mengelirukan dan mempengaruhi minda orang ramai. Ia juga soal bagaimana mahu membentuk persepsi-persepsi dalam minda masyarakat sesuai dengan maksud mereka. Sesuatu yang buruk pun boleh diolah menjadi baik melalui perang saraf politik ini.

Pelbagai kaedah boleh digunakan untuk mencapai matlamat politik ini.

Dalam konteks politik Malaysia hari  ini, banyak telahan boleh dilakukan apabila Tun Dr Mahathir telah diangkat sebagai bakal Perdana Menteri sementara oleh Pakatan Harapan.

Sama ada Tun Dr Mahathir yang berjaya memanipulasi pembangkang yang selama ini memusuhi beliau atau pembangkang yang telah berjaya mengeksploitasi beliau, telah menjadi perbahasan terbuka.

Siapakah yang mengeksploitasi siapa?

Itu mungkin antara perdebatan pro dan kontra.

Sebaliknya, apa yang tidak disedari oleh orang ramai, yang mungkin cuba disembunyikan oleh pembangkang, khususnya DAP, adalah matlamat sebenar di sebalik pencalonan ini.

Politikus memang saling memanipulasi sesama sendiri. Masing-masing memiliki kepentingan sendiri.

Ambil DAP sebagai contoh, mereka memang mempergunakan ahli-ahli politik Melayu untuk menumbangkan parti pemerintah yang diterajui oleh orang-orang Melayu. Mereka tidak mungkin dapat melakukannya secara sendirian. Untuk menjebak burung, perlukan burung sebagai denak/umpan.

Bayangkan jika bukan Dr Mahathir yang dicalonkan, siapa pula yang lebih sesuai dengan misi mereka untuk meraih sokongan rakyat?

Datuk Seri Anwar Ibrahim masih di dalam penjara, sementara Datuk Seri Wan Azizah pula adalah seorang wanita. Dalam minda orang ramai, mereka masih belum dapat menerima wanita sebagai Perdana Menteri.

Jadi, Dr Mahathir adalah pilihan sesuai yang ada bagi mereka. Dr Mahathir boleh dipergunakan untuk meraih sokongan orang-orang Melayu. Tetapi, apakah motif selain tujuan itu?

Jika kita mahu merenungkan lebih jauh, pencalonan Dr Mahathir ini memiliki pelbagai sasaran. Kita tidak sepatutnya fokus kepada batang tubuh Dr Mahathir semata-mata. Ia lebih daripada persoalan itu.

Sebenarnya, terus-terang saya katakan, Pakatan Harapan cuba menjadikan PRU ke-14 kelak adalah perlawanan antara Tun Dr Mahathir dengan Datuk Sri Najib.

Itulah mesej dan imej yang mereka mahu tanamkan ke dalam minda bawah sedar rakyat.

Orang ramai akan dikelirukan dengan bercakap, memberi komen dan berteka-teki kewajaran Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri sementara.

Selama ini media-media pembangkang, propembangkang dan bebas telah memberikan imej buruk kepada Perdana Menteri dengan pelbagai tuduhan, maka apabila Dr Mahathir dijadikan ketua melawan kerajaan Barisan Nasional, mereka mahu memperlihatkan pertarungan antara dua tokoh ini.

Dalam bahasa yang mudah, pembangkang sebenarnya mahu mengecilkan skop perlawanan, iaitu dengan persepsi bahawa PRU14 adalah perseteruan Dr Mahathir dengan Dato Sri Najib.

Kata dua mereka adalah, siapa yang mengundi Pakatan Harapan adalah mengundi Dr Mahathir, dan sesiapa yang mengundi Barisan Nasional adalah mengundi Dato Sri Najib.

Pembangkang tidak mahu anda memikirkan perkara lain. Dengan pelbagai persepsi buruk yang mereka letakkan kepada kerajaan, pelbagai isu-isu rumit yang tidak difahami rakyat, mereka mahu memaksa anda memilih antara dua tokoh ini.

Nampak ringkas permainan perang saraf ini. Mereka mahu meletakkan keadaan ini ke dalam minda orang ramai.

Jadi, apa mesej mereka? Apa sebenarnya yang terselindung?

Ia adalah soalan yang mudah. Orang ramai akan lupa melihat secara keseluruhan konteks politik Malaysia. Pilihan sudah dihadkan. Apabila imej PRU14 diperlihatkan sebagai perlawanan antara dua tokoh ini, orang ramai akan lupa dan terkeliru dengan realiti politik Malaysia yang sebenar.

Jadi, saya mahu membersihkan pemikiran anda di sini, bahawa PRU ke-14 nanti bukanlah pertarungan antara Dr Mahathir dengan Dato Sri Najib. Ia adalah pertarungan antara Pakatan Harapan yang pro-DAP dengan Barisan Nasional yang pro-Melayu. Ia adalah perlawanan DAP ke atas UMNO untuk menghapuskan penguasaan politik orang-orang Melayu dengan menggunakan orang Melayu itu sendiri.

Ya, jika anda memilih calon Pakatan Harapan, anda bukan memilih Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, tetapi anda sebenarnya telah menyerahkan kuasa politik di negara ini kepada DAP.

Bagaimana DAP menguasai Pakatan Harapan, anda sendiri ketahui bahawa kerusi pembangkang terbesar hari ini adalah milik DAP, malah perkara ini telah banyak kali saya tuliskan sebelum ini, bahawa DAP adalah pencatur sebenar Pakatan Harapan.

Hal inilah yang DAP tidak mahu orang ramai ketahui. Mereka cuba mengaburkan pemikiran orang ramai dengan meletakkan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri mereka. Orang ramai akan fokus kepada Dr Mahathir dan melupakan motif sebenar pencalonan ini. Orang ramai tidak akan nampak lagi bahawa PRU14 adalah percubaan DAP untuk menghakis kuasa politik orang-orang Melayu.

Perkara ini jelas, bahawa mengundi Pakatan Harapan adalah sama seperti mengundi DAP. Dan mengundi DAP adalah mengundi untuk menjatuhkan kuasa politik orang-orang Melayu di negara sendiri.

Persoalan sama ada kerajaan Barisan Nasional menyeleweng atau sebagainya, ia adalah persoalan lain yang boleh dibahaskan dalam tulisan lain. Persoalan di sini adalah, jika anda mengundi Pakatan Harapan, suka atau tidak, anda sebenarnya telah menyumbang kepada penghapusan penguasaan politik orang-orang Melayu di negara ini.

Maka, itulah keadaan sebenar PRU14 nanti, iaitu ia harus dibaca sebagai perlawanan DAP cuba menghapuskan penguasaan politik orang-orang Melayu dengan menggunakan orang-orang Melayu itu sendiri.

Dan DAP cuba mengelirukan perkara ini dengan meletakkan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara, sedangkan perlawanan sebenarnya adalah lain.

Itulah cita-cita utama orang-orang bukan Islam (DAP) di negara ini, menumbangkan kuasa politik orang-orang Melayu.

 

Oleh:  AZMAN HUSSIN



Source link

read more

3 TAHUN BELUM TENTU ANWAR BOLEH JADI PERDANA MENTERI!!! ~ SEMUT HITAM


Tiga tahun merupakan satu tempoh yang agak panjang. Banyak perkara yang boleh berlaku dalam tempoh masa tersebut.” Demikian luahan seorang sahabat.

Luahan itu dibuat apabila soalan berkaitan dengan isu pencalonan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri Pakatan dibangkitkan dan menjadi bahan bualan hangat dikalangan rakyat.

Malah katanya, dia sangat skeptikal dengan tindak – tanduk bekas Perdana Menteri itu untuk memberikan ruang sebegitu mudah buat Si Ketua Penipu itu menjawat jawatan tersebut.

Jelasnya, dari sudut logik, belum tentu Tun Mahathir akan memberikan peluang tersebut sedangkan selama ini bekas Perdana Menteri itu masih lagi mencurigai keupayaan Si Ketua Penipu itu.

“Sebelum ini, Mahathir mengambil tindakan memecat Anwar sebagai Timbalan dengan alasan tidak mahu Negara diterajui oleh seorang yang tidak bermoral.

“Bahkan sehingga ke hari ini, pandangan dan pendirian bekas Perdana Menteri itu terhadap Timbalannya sebelum ini masih tidak berubah. Dia masih menganggap Anwar sebagai seorang Pesalahlaku Moral.

“Perkara itu dapat dilihat dengan jelas apabila Tun Mahathir hanya menganggap Anwar sebagai Tahanan Politik. Namun dia tidak menegaskan bahawa bekas Timbalannya itu tidak terlibat dengan jenayah yang dilakukan,” jelas sahabat tersebut.

Menurut penjelasan yang diberikan, Tun Mahathir merupakan seorang pemain Politik yang bijak. Maka sudah pasti dia mempunyai strategi tersendiri untuk menidakkan Si Ketua Penipu tu.

Sebagai rekod, Si Ketua Penipu itu telah dilucutkan dari jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri oleh Tun Mahathir dan mendakwa dia terlibat dengan aktiviti salahlaku seksual songsang.

Malah Tun Mahathir dalam buku tulisannya menjelaskan perkara tersebut secara panjang lebar bagi menjustifikasikan tindakannya yang mendapat tentangan hebat dari penyokong PKR.

Sehingga ke hari ini, masih ramai dikalangan pemimpin PKR yang menyimpan perasaan curiga terhadap Tun Mahathir dan mereka jelas tidak dapat melupakan tindakan yang telah dilakukan.

Secara dasarnya, ahli PKR secara keseluruhannya masih menganggap Tun Mahathir sebagai seorang pemimpin Diktator yang licik dan sanggup melakukan apa sahaja demi menjaga kepentingan Politik Peribadinya sendiri!!!




Source link

read more

Yingluck sah berada di London – Menteri Luar Thailand



BANGKOK: Bekas Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra yang melarikan diri daripada hukuman penjara disahkan berada di Britain.

Menteri Luar Thailand Don Pramudwinai memaklumkan, Yingluck kini berada di London dan pihak berkuasa Thai sedang berhubung dengan rakan-rakan mereka di sana untuk cuba mencarinya.

“Kami tahu tentang ini sejak September lalu, Menteri Luar Britain memberitahu kami bahawa Yingluck sedang berada di London, England,” kata Don kepada pemberita.

“Kami telah berkomunikasi dengannya secara konsisten tetapi kami tidak menemuinya,” katanya lagi.

Beliau bagaimanapun enggan memberi komen secara khusus sama ada Thailand akan melaksanakan ekstradisi terhadap Yingluck ataupun tidak.

Kenyataan Don itu muncul selepas dua foto yang dikatakan sebagai Yingluck dikongsi di media sosial.

BACA: Lagi foto menunjukkan Yingluck di London

Pada September tahun lalu, Mahkamah Agung Thailand mendapati Yingluck bersalah kerana kecuaian dalam melaksanakan skim subsidi beras dan dijatuhi hukuman penjara lima tahun, tanpa kehadirannya di mahkamah.



Source link

read more

PKR DAKWA, MAHATHIR HANYA LAYAK JADI MENTERI CABUK!!! ~ SEMUT HITAM


Ketua Wanita PKR, Zuraida Mak Lampir mendakwa Pengerusi PPBM, Tun Mahathir hanya layak menjadi Menteri Cabuk berbanding jawatan Perdana Menteri jika Pakatan menang PRU ke 14.

Zuraida yang merupakan penyokong kuat Kartel pimpinan Azmin Ali itu juga mendakwa, Mahathir sudah terlalu tua, justeru itu dia tidak sewajarnya memegang jawatan itu sekali lagi.

“Beliau ada ‘track record’ sebagai negarawan, beliau layak jadi menteri kanan bukan perdana menteri. Saya rasa secara prinsipnya beliau layak jadi menteri kanan. Bukan sebab reformasi. Reformasi 20 tahun dulu kita lawan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas pelancaran Wanita PH di Kajang, hari ini.

Dalam permukiman yang diadakan Pakatan akhir tahun lalu, Tun Mahathir dicalonkan Perdana Menteri dan Wan Azizah dinamakan Timbalan sebagai salah satu strategi menghadapi PRU 14.

Bagaimanapun, pencalonan Tun Mahathir itu didakwa tidak dipersetujui oleh Ketua Umum PKR yang mahu Pakatan kembali kepada semangat permuafakatan dan menolak kepentingan peribadi.

Sumber Palatan memberitahu, Si Ketua Penipu itu mahu Pakatan menangguhkan keputusan calon PM sebelum mendapatkan maklum balas daripada kumpulan masyarakat dan aktivis sivil.

Kesemua syarat ini dinyatakan oleh Si Ketua Penipu itu menerusi sepucuk surat yang disampaikan Azmin Ali ketika Majlis Pimpinan Pakatan memulakan mesyuaratnya semalam.

Dalam masa sama, portal Pro PAN melaporkan media rasmi kerajaan negeri Selangor kini sudah berkempen mencalonkan nama Si Azmin Ali itu sebagai PM yang lebih layak berbanding Mahathir.

Dalam laman Selangorkini.my hari ini, laman rasmi Rejim Pakatan Selangor itu juga turut melaporkan berita bertajuk “Mohamed Azmin layak dicalonkan PM Pakatan, berjaya tadbir Selangor”.

Berita itu melaporkan pandangan yang diutarakan oleh peguam, Harris Idaham dalam Forum Anak Muda: Siapa Perdana Menteri Pilihan Millennial? yang menjelaskan Mohamed Azmin berjaya dengan cemerlang menerajui Selangor.

Sebagai rekod, Azmin berjaya menjawat jawatan sebagai Menteri Besar Selangor melalui rampasan kuasa yang direncanakan dengan mempergunakan PAS untuk mencantas Wan Azizah sebelum ini. Maka tidak hairan sekiranya dia sanggup melakukan perkara yang sama sekali lagi!!!




Source link

read more

Calon Perdana Menteri : PKR P. Pinang beri amaran – Pulau Pinang


PULAU PINANG 6 Jan. – PKR negeri menyifatkan polemik cadangan nama calon Perdana Menteri daripada Pakatan Harapan yang diketuai DAP telah menyebabkan keresahan dalam kalangan penyokong mereka.

Pengerusinya, Datuk Dr. Mansor Othman berkata, rakyat kini melihat pembangkang sedang berebut kerusi ‘kuasa’ berkenaan sesama sendiri.

Ujarnya, suasana tidak sihat itu jika berlarutan akan melemahkan semangat penyokong dan jentera semua parti dalam pembangkang.

“Yang jelas isu pelantikan Perdana Menteri tidak boleh dilihat dari konteks politik semata-mata kerana ia terkait rapat dengan isu perundangan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sehubungan itu, tambah beliau, semua pihak dalam pembangkang perlu ‘ memahami’ Perkara 43(2)(a) yang menyatakan Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik ahli Dewan Rakyat pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli dewan sebagai Perdana Menteri.

Pakatan Harapan yang diketuai DAP kini berdepan kemelut apabila wujud pertikaian berhubung individu yang layak menjadi Perdana Menteri sekiranya berjaya memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14.

Pengerusi Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad sebelum ini dikatakan mendapat sokongan DAP untuk jawatan berkenaan, namun ditolak ahli akar umbi PKR yang mahukan Presiden mereka, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dilantik sebagai Perdana Menteri.

Isu berkenaan bertambah panas apabila penyokong kem Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali mahukan Menteri Besar Selangor itu diberikan peluang berkenaan. – UTUSAN ONLINE.



Source link

read more

Dua bekas menteri Zimbabwe didakwa terlibat rasuah – Luar Negara


HARARE 6 Jan. – Dua bekas menteri Kabinet yang pernah berkhidmat di bawah pemerintahan pemimpin terdahulu, Robert Mugabe didakwa terlibat dalam skandal rasuah, menurut peguam mereka hari ini.

Bekas Menteri Luar, Walter Mzembi dan Menteri Tenaga, Samuel Undenge didakwa atas kesalahan penyalahgunaan kuasa, bagaimanapun mereka mengaku tidak bersalah.

Undenge dituduh memberikan kontrak tender sebanyak AS$12,650 (RM50,568) kepada syarikat yang tidak melakukan kerja, menurut kertas pertuduhan yang dilihat oleh Reuters.

Kedua-dua mereka dibebaskan hari ini tetapi diminta menyerahkan pasport dan ditahan sehingga 22 Januari sehingga kes dibicarakan. – REUTERS



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons