AZMIN KERING IDEA JADIKAN “STADIUM PADANG PASIR” MODAL POLITIK!!! ~ SEMUT HITAM


Sekarang ni Si Azmin Ali tu mudah sangat ‘Tersentuh’ bila sebut pasal ‘Pasir’. Memang agak tak lekang perkataan ‘Pasir’ tu menjadi sebutan dihujung bibir dia. Mungkin memang ada kaitan kot.

Maklum la. Sebelum ni, anak sedara dia kantoi kes SPRM pun melibatkan kartel Pasir di negeri Selangor. Jadi, tak heran la kalau tiba – tiba je Si Azmin Ali tu sebut pasal ‘Stadium Padang Pasir’.

Mungkin dalam perancangan jangka masa panjang, Si Azmin Ali tu bercadang nak buat stadium bola sepak pertama di Malaysia yang menggunakan padang pasir seperti yang ada di Iraq.

Siapa tau. Kan Si Azmin Ali ni banyak idea. Malah dia sendiri pernah mendabik dada mendakwa kononnya dia hebat mentadbir negeri Selangor sampai isu stadium pun tak boleh diselesaikan.

Jadi, tak mustahil sekiranya kehebatan Si Azmin Ali tu akan membuatkan dia mengambil keputusan untuk membina sebuah stadium bola sepak pertama di dunia yang menggunakan pasir.

Tapi, jangan pulak dia anggap artikel ni sebagai satu sindiran. Sebaliknya, anggap la artikel ni sebagai satu motivasi buat Rejim Pakatan Selangor yang dipimpin oleh Si Azmin Ali tu pada ketika ini.

Sebab kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini bukan sahaja nampak kebudak – budakkan. Tetapi ianya juga membuktikan bahawa Si Azmin Ali tu dah ketandusan idea nak dijadikan modal Politik.

Sindiran dia terhadap tuntutan Persatuan Bolasepak Selangor yang memohon penggunaan Stadium Shah Alam dianggap sebagai satu bentuk penghinaan terhadap sukan bolasepak di Malaysia.

Bahkan kenyataan yang dibuat juga membuktikan bahawa dia bukan sahaja tidak layak menjadi seorang pemimpin. Tetapi dia juga GAGAL untuk menyelesaikan isu sedemikian secara profesional.

Tinggal lagi, perkara seperti itu bukan satu perkara baru. Sebaliknya sebelum ini pun, pelbagai pihak menganggap Si Azmin Ali tu sebagai seorang pemimpin yang GAGAL. Malah parti gabungan Pakatan Haprak tu pun anggap dia Tak Layak jadi pemimpin!!!




Source link

read more

Momentum kukuh pasaran modal dijangka berterusan


WhatsApp_Image_2018-01-23_at_9.58.29_AM.jpeg.transformedMO, 23/1/2018, KUALA LUMPUR: Pasaran modal tempatan dijangka terus mencatat momentum kukuh tahun ini, kata Pengerusi Bursa Malaysia, Tan Sri Amirsham A Aziz.

Beliau berkata, pasaran ekuiti tempatan terus berkembang kukuh.

Katanya, sejak 2009, Indeks FBM KLCI dan jumlah dagangan harian (ADV) berkembang sebanyak 105 peratus dan permodalan pasaran pula meningkat sebanyak 187 peratus dalam tempoh itu.

“Pada 2017, pertumbuhan ADV adalah sebanyak 27.7 peratus, tertinggi di kalangan ASEAN-5. Kami jangka momentum akan berterusan pada 2018, kedua-duanya bagi ekonomi dan pasaran modal,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Invest Malaysia 2018 di sini, hari ini.

Persidangan dua hari dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Hadir sama, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa; Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Mohd Irwan Siregar Abdullah; Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Tan Sri Ranjit Singh; Pengerusi Maybank Group, Datuk Mohaiyani Shamsudin; Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank, Datuk Abdul Farid Alias dan Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Seri Tajuddin Atan.

Invest Malaysia kali ke-14 itu dianjurkan Bursa Malaysia dan Maybank.



Source link

read more

Malaysia Airlines sasar pulang modal tahun ini walau berdepan cabaran


KUALA LUMPUR: Malaysia Airlines Bhd (MAB) menyasar untuk mencatatkan sekurang-kurangnya pulang modal pada 2018 meskipun berdepan cabaran ekonomi dan geopolitik dunia, persaingan, ketidaktentuan tukaran asing serta harga bahan api.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Kapten Izham Ismail berkata operasi dan kewangan MAB ketika ini masih belum mencapai tahap berdaya maju, dengan keuntungan bulanan dan mingguan yang raih adalah tidak konsisten.

“Kami sudah menstrukturkan semula syarikat, memang kami lebih kecil tetapi kami akan kembali berkembang sebagai sebuah syarikat. Tugas pertama saya adalah memastikan syarikat kekal mampan, kami masih boleh ke seluruh pelusuk dunia menerusi kerjasama bersama-sama syarikat penerbangan lain.

“Kami memang telah terkebelakang sedikit, tetapi tiada sebab untuk kami tidak berkembang selepas ini,” katanya dalam temu bual eksklusif yang disiarkan TV3 baru-baru ini.

Jelas beliau, Malaysia Airlines kini sedang merangka strategi jangka sederhana, antaranya meningkatkan usaha sama bersama-sama syarikat penerbangan lain untuk menambah rangkaian laluannya.

Bukan itu sahaja, Malaysia Airlines turut menyedari ia tidak boleh terus bersaing dengan syarikat penerbangan tambang murah bagi beberapa laluan, selain perlu beralih ke laluan lain yang lebih sesuai dengan pesawat dan model perniagaannya.

Namun, buat masa ini, tumpuan utama adalah menjalin kerjasama bersama-sama syarikat penerbangan utama lain yang memberi akses kepada laluan penting di Eropah, selain di India.

MAB juga sedang merancang untuk mengembangkan operasinya ke beberapa laluan baru.

“Sementara menunggu Malaysia Airlines berkembang menjadi syarikat yang memiliki 120 pesawat, kami perlu ada strategi sementara, ini akan dilaksanakan melalui jalinan kerjasama, selagi 14,000 warga kami dan rakyat memberi sokongan, tiada sebab untuk kami gagal kali ini,” katanya.

Kapten Izham menggalas tugasan getir sebagai GCEO bermula 1 Dis, 2017.

Peranan sebagai peneraju Malaysia Airlines itu disifatkan tugasan korporat paling mencabar di Malaysia, atau mungkin di dunia, sehinggakan dua pakar asing bidang penerbangan menarik diri dan kini tanggungjawab itu kembali digalas anak jati tempatan.

Nama beliau sememangnya tidak asing lagi dalam syarikat penerbangan nasional itu setelah berkhidmat 38 tahun di MAB dengan 18 potfolio berasingan.

Berbeza dengan peneraju lain sebelum ini, Kapten Izham berkata, beliau akan mengambil masa bagi mengatur strategi.

Ditanya mengenai kemungkinan MAB dijenamakan semula seperti yang dicadangkan bekas Ketua Pegawai Eksekutif, Christoph Mueller pada 2015, Kapten Izham berkata, nilai syarikat Malaysia Airlines masih kukuh.

“Ia adalah tradisi kita, kita ialah orang yang merendah diri, berbudi dan sentiasa senyum, tidak negatif kepada orang lain, saya tidak lihat ada masalah dengan jenama ini, mungkin ada isu pada 2014, tetapi jenama kita telah kembali kuat,” katanya.

Melangkah maju, MAB dijangka memperkenalkan tiga hingga empat laluan baharu setahun – yang menepati spesifikasi pesawat baharu yang akan diterima.

Malah, Kapten Izham turut mengambarkan lebih banyak destinasi berbeza selepas ini dan tidak lagi memberi tumpuan kepada pasaran tertentu sahaja.

“Malaysia Airlines perlu bergerak secara lebih bijak dengan mengatur laluan, tidak hanya di Australia dan Eropah. Kami perlu fokus kepada laluan China begitu juga Indonesia. Oleh itu, jika sebuah rantau atau pasaran tidak memberi pulangan nilai yang baik, kami ada laluan lain,” katanya.

Pelan penstrukturan Malaysia Aviation Group, yang turut merangkumi MAB juga akan diumumkan menjelang akhir Mac ini.

Satu kajian terperinci sedang dijalankan di peringkat operasi semua anak syarikat termasuk, Firefly, Maskargo dan AeroDarat Services bagi memastikan organisasi kembali kukuh.

Menurut Kapten Izham, Malaysia Airlines bukan sahaja memerlukan satu pelan, malh perlu bersedia dengan beberapa pelan lagi, untuk berdepan pelbagai kemungkinan.

Beliau menyedari, kecuali Maswings – mandat diberi kerajaan bagi menghubungkan bandar-bandar di Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung Malaysia – objektif anak syarikat lain dalam kumpulan perlu diteliti semula.

“Kami juga sedang mengkaji apakah objektif utama Firefly, apa objektif AeroDarat, adakah praktikal untuk MAB mempunyai bahagian kargo, saya akan meneliti semula semua ini, dan menjelang akhir suku pertama, kita akan dapat gambaran lebih jelas, bentuk struktur organisasi yang lebih kukuh,” jelasnya.

Sementara itu, jelas Kapten Izham, idea untuk mewujudkan syarikat dengan kod nama “Projek Amal” yang diperkenalkan penerajunya sebelum ini akan diteruskan.

“Kami jangka lesen operasi diperolehi menjelang suku ketiga atau suku keempat tahun depan, projek amal ini akan memulakan operasi dengan pesawatnya pada akhir tahun depan. Ketika ini aset atau pesawat A380 akan digunakan oleh MAB,” katanya.

Projek Amal dirancang menjadi syarikat penerbangan pertama khusus bagi haji dan umrah, dengan penggunaan pesawat Airbus 380.

Ia dilaporkan akan memulakan operasi terlebih dahulu, sebelum membuka potensi kerjasama dan pelaburan kepada pihak luar.

— BERNAMA



Source link

read more

LYNAS JADI MODAL PAKATAN “KENCING” RAKYAT!!! ~ SEMUT HITAM


UMNO Bahagian Indera Mahkota kesal apabila pembangkang menggunakan isu kilang Lynas untuk menggagalkan usaha murni Kerajaan Barisan Nasional dalam menjana ekonomi penduduk setempat.

Jurucakap UMNO Bahagian Indera Mahkota, Datuk Suhaimi Sulong berkata, kilang Lynas yang menyediakan peluang pekerjaan termasuk penyokong pembangkang digagalkan hanya kerana hujah dangkal Pakatan Harapan.

“Kilang Lynas yang memproses nadir bumi untuk menghasilkan produk antaranya skrin telefon pintar dan lampu kalimantan seperti mana di rumah, ianya cukup besar, bajetnya cukup besar disediakan.

“Malahan mereka yang bersama pembangkang turut diberikan peluang pekerjaan, ianya telah menyumbang kepada ekonomi untuk negeri dan negara.

“Walaupun rakyat tampak lebih rasional, tapi akhirnya mereka tetap menghukum kita di Parlimen Indera Mahkota, khususnya di Kuantan,” katanya ketika membahaskan ucapan dasar presiden UMNO pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2017 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini hari ini.

Katanya lagi, walaupun kilang Lynas menyumbang pelbagai kebaikan kepada semua peringkat masyarakat, namun pembangkang terus berhujah berteraskan fiksyen hingga rakyat termakan hasutan mereka.

“Pihak pembangkang mengatakan semua hidupan liar mati, sungai dalam daerah Kuantan akan mati, dengan hujan radioaktif, mungkin berlaku letupan yang akan menelan seluruh Kuantan.

“Sudah terang lagi bersuluh, pihak pembangkang makanannya fitnah, minumannya adu domba, ayuh jangan biarkan mereka bermaharajalela,” katanya lagi.

Dan yang terbaru, puak Pakatan Haprak tu cuba memulakan langkah sumbang mempertikaikan pembinaan kawasan perindustrian MCKIP yang sedang dalam proses pada ketika ini.

Secara tidak lansung, tindakan yang dilakukan oleh puak Pakatan Haprak tu memperlihatkan sifat mereka yang Anti Establishment dan menentang apa saja projek Kerajaan walaupun hakikatnya ia memberi keuntungan kepada rakyat secara menyeluruh!!!




Source link

read more

LEPAS ROTI, IKAN PULAK JADI MODAL NURUL IZZAH!!! ~ SEMUT HITAM


Dah pasrah dengan perjuangan untuk membebaskan bapanya dari penjara kerana dijatuhkan hukuman meliwat bekas pegawai peribadi sebelum ini membuatkan Si Nurul Izzah ni mula meroyan.

Kalau sebelum ini, Si Nurul Izzah tu pernah tampil dengan gimik mengedarkan roti kepada penduduk – penduduk didalam kawasan Parlimennya. Kali ini, ikan pulak jadi modal Politik dia.

Nampak gayanya, Si Nurul Izzah ni dah mula ketandusan idea untuk menarik perhatian rakyat sehingga terpaksa menjaja cerita pasal harga ikan kembong dilaman media sosial miliknya.

Tapi, bak kata sahabat blogger, Cucu Tok Selampit, Si Nurul Izzah ni menggambarkan seorang pemimpin yang Pemalas. Maka sebab itu dia bangkitkan isu tu dilaman media sosial.

Persoalannya, sejak bila pulak harga ikan kembong tu jadi penanda aras untuk dikaitkan dengan isu kenaikkan harga barang sedangkan ianya bukan makanan ruji rakyat di Malaysia?

Kenapa tidak Si Nurul Izzah turun ke padang dan bertemu sendiri dengan nelayan dan peraih ikan untuk bertanya secara lansung kepada mereka mengenai kenaikkan harga ikan tersebut? Kalau setakat duduk dirumah main handphone je, baik tak payah jadi wakil rakyat!!!




Source link

read more

NAMA SEKOLAH PUN JADI MODAL POLITIK SEMPIT!!! ~ SEMUT HITAM


Pertukaran nama Sekolah St Thomas Kuantan, di sini, bagi sekolah menengah dan rendah tidak seharusnya dijadikan isu memandangkan keseluruhan pentadbiran sudah diambil alih sepenuhnya oleh Kementerian Pendidikan.

Naib Yang Dipertua PIBG Sekolah Kebangsaan St Thomas, juga Pengerusi Jawatankuasa Khas Sekolah Baru, Datuk Tengku Abu Nirah Tengku Ahmad berkata, pembinaan sekolah di tapak baru nanti secara tidak langsung menggunakan nama baru.

“Sepatutnya tidak perlu dibangkitkan mengenai nama memandangkan ia merupakan sebuah sekolah baru yang dibina bagi membantu untuk menampung jumlah pelajar di sekitar Kuantan yang semakin meningkat.

“Daripada segi pelajarnya tidak semestinya akan menempatkan pelajar asal Sekolah St Thomas sahaja dan pemindahan mereka bukanlah automatik. Kita akan memberi pilihan kepada mereka sama ada untuk terus ke sekolah berkenaan atau memilih sekolah lain.

“Manakala segi pentadbiran pula akan ditentukan oleh pihak kementerian memandangkan ia sudah menjadi sekolah yang lebih besar,” katanya, semalam.

Dalam pada itu, menurutnya, terdapat juga cadangan bahawa nama sekolah St Thomas masih boleh dikekalkan sekiranya pentadbirannya berada semula di bawah pengurusan pihak Gereja St Thomas.

Sementara itu, katanya, pihak Kerajaan Negeri Pahang telah meluluskan tapak baru seluas 12 hektar bagi kedua-dua buah sekolah di Kemunting, di sini melibatkan peruntukan sebanyak RM56 juta.

“Saya difahamkan pihak kementerian akan melantik kontraktor bagi melaksanakan pembinaan sekolah berkenaan pada tahun hadapan.

“Sebelum ini bagi murid sekolah rendah mereka telah ditempatkan untuk menumpang di SK Teruntum manakala pelajar sekolah menengah ditempatkan di SMK Sultan Abu Bakar sejak tiga tahun,” katanya.

Terdahulu, terdapat laporan akhbar menyiarkan bahawa sekolah itu akan diberikan nama ‘Mahkota Abdullah’ selepas ia dipindah ke bangunan baru hingga menimbulkan pelbagai reaksi.

Sekolah itu tersepit dalam pertelingkahan undang-undang antara Gereja St Thomas dan kerajaan negeri berkaitan tanah milik gereja seluas 2.4 hektar di Jalan Gambut. Apabila kerajaan negeri menggugurkan kes dan tidak meneruskan pemerolehan tanah, sekolah rendah dan menengah perlu dipindahkan.




Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons