Ucapan Perdana Menteri Kepimpinan Pakatan Pembangkang Bakal Pincangkan Negara



23 February, 2018


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

dan Salam 1Malaysia.

Rakyat Malaysia yang dikasihi,

Baru-baru ini setelah perbalahan sengit saban tahun merebut kuasa, pembangkang akhirnya meletakkan Tun Mahathir dan Datin Seri Wan Azizah sebagai calon Perdana Menteri dan Timbalan mereka.

Walau bagaimanapun, pencalonan pihak pembangkang kali ini sebenarnya menunjukkan betapa rapuhnya kepimpinan tertinggi mereka sekiranya dibiarkan memerintah.

Hal ini kerana calon Perdana Menteri mereka iaitu Tun Mahathir dikatakan hanya sementara sahaja, kerana jawatan tersebut akan diserahkan kepada Dato’ Seri Anwar setelah beliau dibebaskan.

Terdapat dua senario yang boleh berlaku. Pertama, Tun Mahathir tidak akan melepaskan jawatannya kepada Dato’ Seri Anwar kerana umum mengerti Tun menganggap semua pemimpin lain tak betul.

Memetik kata-kata Tun pada tahun 2016, tidak mungkin beliau akan membenarkan seorang yang bermasalah moral menjadi Perdana Menteri.

Malah Tun juga pernah mengatakan yang Dato’ Seri Anwar sudah terlalu tua untuk memimpin negara dan pastinya PKR akan memberontak sekiranya Tun memilih untuk membolot kuasa.

Senario kedua, kalaulah Tun Mahathir memilih untuk u-turn dan melepaskan jawatan beliau kepada Anwar sekalipun, akibatnya jawatan Perdana Menteri dan Timbalannya, akan disandang oleh sepasang suami isteri. Inilah nepotisme tahap paling kritikal yang diamalkan mereka.

Dan sudah tentu rakyat akan memberontak struktur kepimpinan seolah-olah mereka merajai Malaysia.

Di sini kita dapat ramalkan bahawa jika pembangkang menang pilihan raya kelak, mereka akan kekal sibuk merebut jawatan Perdana Menteri selama 2 ke 3 tahun sebelum mereka dapat memulakan kerja untuk berkhidmat kepada rakyat.

Namun jika rakyat memberi mandat kepada BN, kami dapat memulakan khidmat bakti untuk rakyat serta-merta selepas pilihan raya kerana kita mempunyai barisan kepimpinan yang kukuh lagi mampan.

Sekian sahaja dari saya.

Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.



Source link

read more

‘Pakatan tidak mampu penuhi semua janji’


21tun.transformedMO, 22/2/2018, PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui Pakatan Harapan (PH) yang diketuainya tidak mampu memenuhi semua janji ditabur pemimpin mereka, jika memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dan menubuh kerajaan kelak.

Berikutan itu, Dr Mahathir berkata, pakatan itu terpaksa menilai semula kira-kira 60 janji pemimpin mereka setakat ini, sebelum disenaraikan dalam manifesto untuk dikemukakan kepada pengundi menjelang PRU14.

Beliau mendakwa, kepemimpinan PH tidak terikat kepada kenyataan dan janji dibuat pemimpin tertentu jika mendapati ia di luar kemampuan kewangan.

“Kita sedar bahawa sebelum kita menyiapkan manifesto, ramai pemimpin pakatan harapan yang membuat kenyataan tertentu (berhubung janji kepada rakyat).

Tak terikat janji

“Kita tidak terikat dengan kenyataan dibuat itu jika dapati tidak dapat dilaksanakan apabila menerajui kerajaan,” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden PH di Galeri Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Menara Yayasan Selangor, di sini kelmarin.

Yang turut hadir, Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Pengerusi PPBM itu berkata pemimpin pakatan membuat 60 janji yang diharap dapat dilaksanakan walaupun mungkin tidak seperti diharapkan rakyat.

“Kita berpendapat, kewangan kerajaan ketika itu mungkin tidak boleh menampung janji yang keterlaluan.

“Berikutan itu, kita akan membuat janji setakat yang mampu sahaja dan akan mengeluarkan manifesto ini tidak lama lagi,” katanya.

Mengenai pendaftaran pakatan harapan, Dr Mahathir berkata, PH akan membawa kes itu ke mahkamah pada Khamis ini berikutan tindakan Pendaftar Pertubuhan (ROS) tidak memberi maklum balas kepada permohonan membentuk sebuah pakatan.

PH menghantar permohonan sejak pertengahan tahun lalu dan mahu isu itu diselesaikan untuk bertanding pada PRU14.

Mengulas isu pembahagian kerusi peringkat negeri di antara parti dalam pakatan itu, Dr Mahathir berkata, masih ada beberapa pembahagian kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang gagal dipersetujui parti dalam PH.

“Mereka (peringkat negeri) kalau tak dapat selesaikan pada Jumaat ini kena beritahu ibu pejabat dan perkara itu akan diangkat kepada Majlis Presiden untuk ditentukan di peringkat pusat.

“Segala keputusan selepas itu mesti diterima semua pihak. Setakat ini kita sudah selesai (pembahagian kerusi) empat negeri,” katanya tetapi enggan mendedah empat negeri berkenaan.

Info: Antara janji pemimpin PH

  • Hapuskan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST)
  • Turun dan hapuskan tol secara berperingkat
  • Turun caj pengangkutan awam
  • Pengampunan diraja untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim
  • Melantik Anwar sebagai Perdana Menteri selepas Dr Mahathir
  • Siaran Liga Perdana Inggeris (EPL) percuma
  • Isytiharkan aset semua menteri dan pegawai kanan kerajaan
  • Dua penggal tempoh jawatan Perdana Menteri
  • Stabilkan harga petrol
  • Kurangkan jumlah Menteri Persekutuan
  • Menteri Kewangan diasingkan daripada jawatan Perdana Menteri
  • Kaji semula kontrak kerajaan dengan syarikat asing
  • Pendidikan percuma kanak-kanak keluarga berpendapatan rendah
  • Pulihkan FELDA
  • Ubah sukatan mata pelajaran Sejarah Sabah



Source link

read more

Pakatan Harapan’s promises ‘crazy’ | Merdeka Online


MAHATHIR MOHAMD / KONVENSYEN PAKATAN HARAPAN 2018

MO,22/2/2018, KUALA LUMPUR: Voters holding onto Pakatan Harapan’s lofty promises will have to re-evaluate their expectations. Economists and political analysts who had been studying the opposition’s strategy in getting the electorate on their side, said it was clear that the loose coalition had never asked itself the fundamental questions, including how it planned to get the funds to make good on its promises.

Economist Professor Dr Yeah Kim Leng of Sunway University Business School said for Pakatan to even meet its promise of free education, it had to grow the country’s gross domestic product (GDP) by at least 40 per cent.

Professor Dr Yeah Kim Leng

GDP growth in 2016 was 4.2 per cent. It expanded by 5.9 per cent last year with a value of about RM1.1736 trillion. “If it plans to provide free education at the school and university levels without boosting GDP by 40 or 50 per cent, the burden will be on the people. “The ruling government will also be forced to impose higher taxes to increase revenue. “It has to look at the budget. The cost of running free schools and universities will be very high… Where will the funds come from?”

Professor Dr Hoo Ke Ping

Political analyst and veteran economist Professor Dr Hoo Ke Ping, who described Pakatan’s promises as “crazy”, said the government would have to spend at least RM5 billion a year to provide free education at public institutions of higher learning. The government, he added, would also be forced to slash funds for critical areas if it decided to provide free education at public institutions of higher learning. “Currently, the government allocates a huge amount from the annual budget for public institutions of higher learning, which is the highest, compared with other countries.

“In comparison, it is not even three per cent in China and four per cent in South Korea.” He said if the opposition won the election and went ahead with its promises, the people could expect massive cuts, including to the salaries of civil servants and infrastructure development. “There will be no 1Malaysia People’s Aid (BR1M) and the country might go bankrupt.”

The opposition had previously said it would maintain BR1M. On the promise of a higher minimum wage, Foo said former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad could have implemented it when Malaysia’s economy was flourishing in the 1990s.

POLITICAL ANALYSTS NOT BUYING THE PROMISES

Reacting to Pakatan chairman Dr Mahathir’s admission that Pakatan would not be able to fulfil the promises it had made in its general election manifesto if the coalition came to power, political analysts said people should be fully informed about what they were voting for.

They said the opposition realised that the existing policies that it had questioned must be maintained, adding that Pakatan had to retract a slew of promises that “tricked voters into thinking that everything would be given free of charge”.

The move by the opposition to call its own bluff now rather than later, they said, was so that it would not be held accountable to its promises, adding that it hoped voters would remember its promises as the “real deal”.

These experts, in laying out the “bitter truth” for the voters banking on Pakatan for massive goodies, said they could forget about the opposition doing away with the Goods and Services Tax (GST), providing free early childhood and higher education (at public universities), increasing the minimum wage in the peninsula from RM1,000 to RM1,500 per month and deferring the National Higher Education Fund Corporation loan repayment until the borrower’s salary reached RM4,000 a month.

They also cautioned oil producing states against setting their hopes high of getting the 20 per cent oil royalty, as promised by the opposition.

Malaysians, they added, had better ask the opposition how it would make good on its promise to lower fuel prices, which were dependent on market forces.

Among other promises Pakatan had made in luring the young voters was a marriage incentive of RM500 for youth getting married for the first time.

Associate Professor Dr Ismail Sualman.

Universiti Teknologi Mara Communications and Media Studies Faculty’s Associate Professor Dr Ismail Sualman said Dr Mahathir knew the reality and that the promises made would be impractical. “When a manifesto is drawn up, it should be rational, measurable and achievable within a specific timeframe. “Pakatan Harapan’s promises are neither rational nor suitable… they are merely a populist one.”

Ismail reminded voters of Pakatan being in constant disarray. This, he said, coupled with the loose coalition’s unclear economic and governance plans, would only spell disaster for the country. “The cooperation between Pakatan Harapan’s factions is tenuous. They are sceptical of each other and there is no trust to begin with. “Even their house is not in order. Many in Pakatan, especially PKR members, cannot accept Dr Mahathir.

“You see protests from the grassroots members, who could not stand seeing him potentially becoming the prime minister instead of (Datuk Seri) Anwar Ibra-him.” Universiti Utara Malaysia’s Law, Government and International Studies’ Professor Datuk Zainal Kling said voters must take note of the uncertainties if Pakatan were to rule the country. “They have not ironed out their differences, as well as issues with their ideologies.

“The fundamental question here is simply this: Can they ever get their act together? “At least Barisan Nasional has a proven track record in fulfilling its promises and developing the country. “When it comes to the interest of the various races, everyone is well represented in the ruling coalition.”



Source link

read more

PAKATAN CELARU, CHAGUBARD PUN JADI MANGSA FITNAH!!! ~ SEMUT HITAM


Khifarah dunia. Mungkin itu yang menimpa bekas pencacai Pakatan Haprak tu apabila sebelum ini dia sendiri yang sering kali menjadikan fitnah itu sebagai bahan makanan hariannya.

Hari ini, bekas pemimpin PKR yang dikenali sebagai Chegubard, membuat laporan polis hari ini di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi ekoran difitnah penyokong Pakatan Harapan (PH).

Fitnah yang disebarkan melalui pelbagai medium laman sosial itu mendakwa isteri Badrul ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas tuduhan cuba merasuah Ketua Srikandi PPBM di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini.

Menurut Badrul yang juga Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), pemimpin PH maklum berkenaan penyebaran fitnah tersebut namun kesemuanya membisu sehingga kini.

“Saya ingin menafikan sepenuhnya fitnah ini. Isteri saya tidak pernah terlibat dengan apa-apa perbuatan merasuah ahli politik.

“Fitnah ini menunjukkan bahawa Pakatan Harapan kini sudah mengadaptasi fitnah sebagai taktik politik rasmi mereka. Sebab itulah nampaknya pemimpin mereka begitu takut dengan cadangan kerajaan untuk menggubal undang-undang untuk menyekat berita palsu,” katanya ketika ditemui selepas membuat laporan polis di sini hari ini.

Terdahulu Chegubard hadir ke Ibu Pejabat Polis Dang Wangi bagi membuat laporan terhadap dakwaan yang tersebar baru-baru ini mengenai dirinya dan keluarganya ditahan SPRM.

Dakwaan tersebut mengatakan bekas pemimpin PKR itu ditahan ekoran cuba merasuah anggota PPBM bagi meninggalkan parti serpihan UMNO itu.

Laporan tersebut mendakwa isteri Chegubard merupakan dalang untuk menyogok Ketua Srikandi PPBM. Beliau yang juga  tiba sekitar jam 11.30 pagi, ditemani beberapa individu lain.

PPBM sebelum ini dilaporkan akan terus menekan SPRM bagi mengesahkan dan mendedahkan butiran siasatan seorang individu yang dikatakan ditahan kerana cuba menyogok ahlinya keluar parti.




Source link

read more

PAN HANYA BERTARAF PELACUR JE DALAM PAKATAN!!! ~ SEMUT HITAM


Malang nasib PAN ni apabila disetiap negeri mereka seolah – olah dipinggirkan oleh parti lain dalam Pakatan. Sudah la kerusi Parlimen pun diorang dapat sikit. Sekarang kerusi DUN pun macam tu juga.

Selepas kecewa diberikan hanya dua kerusi Parlimen, PAN Johor sekali lagi terpaksa akur apabila hanya diperuntukan 12 kerusi DUN kerana PPBM lebih banyak membolot kerusi yang sedia ada.

Pengerusi PAN negeri itu memberikan alasan kononnya pengaruh Pengerusi PPBM, Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin selaku Presiden parti itu mampu memberikan kelebihan kepada Pakatan di Johor.

“Kita semua tahu Dr Mahathir sudah dikenali dalam kalangan orang Umno dan orang Melayu. Kejayaan Dr Mahathir dalam menguruskan negara selama 22 tahun juga tidak boleh dinafikan.

“Kita lihat pencapaian pembangunan dibawakan Dr Mahathir di Johor juga baik. Ditambah Muhyiddin juga tokoh dikenali di Johor dan ini sedikit sebanyak menyedarkan orang Melayu PPBM boleh menggantikan Umno,” katanya dipetik FMT.

IRONIKnya, asal kewujudan PAN tu adalah untuk menggantikan PAS. Jadi sepatutnya mereka dapat kerusi dimana PAS bertanding. Tapi malangnya kerusi tu juga yang menjadi rebutan PPBM.

Dari satu sudut, tindakan itu secara tidak lansung menunjukkan bahawa PPBM merupakan sebuah parti yang sombong dan angkuh kerana enggan berkongsi kuasa dengan parti serpihan PAS itu.

Hakikatnya, PAN hanya dianggap sebagai sebuah parti picisan bertaraf Longkang didalam Pakatan Haprak tu. Wujudnya parti itu hanya sekadar nak menyenangkan kerja DAPigs memecah – belahkan orang Melayu. Bukannya diorang beri kesan kepada Pakatan pun!!!




Source link

read more

Kebuntuan politik Jerman berakhir rundingan penubuhan pakatan berjaya



KEBUNTUAN politik Jerman selama beberapa bulan bakal terungkai apabila parti pimpinan Canselor Angela Merkel, parti Kesatuan Demokratik Kristian (CDU) bersetuju menubuhkan pakatan dengan parti haluan kiri tengah, parti Sosial Demokrat (SPD).

Rundingan berjaya memuktamadkan pembahagian portfolio menteri-menteri, salah satu halangan terakhir ke arah menubuhkan kerajaan.

Ia mungkin menamatkan krisis empat bulan sejak pilihan raya September lalu.

Persetujuan penubuhan pakatan ini bagaimanapun masih perlu mendapat kelulusan anggota SPD.

Ramai berpendapat penubuhan pakatan dengan CDU bakal menyebabkan parti SPD berdepan masalah dalam jangka masa panjang.

Namun Merkel mempertahankan keputusan penubuhan pakatan itu sebagai asas untuk kerajaan yang stabil.

Sementara itu, pemimpin SPD, Martin Schulz mengucapkan terima kasih atas kesudian CDU berkompromi.

Persetujuan menyaksikan SPD bakal menguasai enam kementerian, termasuk portfolio kewangan dan portfolio dalam negeri.

Schulz juga mengesahkan akan berundur sebagai pemimpin SPD Mac depan untuk membolehkannya memegang jawatan menteri.

Beliau bakal digantikan bekas Menteri Hubungan Sosial dan Buruh, Andrea Nahles.

Sejumlah 460,000 ribu anggota parti SPD akan memuktamadkan persetujuan mereka terhadap penubuhan pakatan ini.

Undian akan dijalankan menerusi pos, dengan keputusan bakal diumum pada 2 Mac.



Source link

read more

PAKATAN SEMAKIN HURU HARA DIBAWAH TUN M!!! ~ SEMUT HITAM


Perpecahan pembangkang yang semakin parah menyebabkan Tun Mahathir kini terpaksa menghasut rakyat untuk turun ke jalan raya berdemonstrasi malah membuat tuduhan tidak masuk akal.

Demikian kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahli Dewan Undangan (ADUN) Bandar Baru yang merangkap Exco Kerajaan Barisan Nasional Kedah, Datuk Nor Sabrina Mohd. Noor hari ini.

Beliau menyifatkan tuduhan Mahathir darurat akan diisytihar bagi mengelak pilihan raya umum (PRU) ke-14 tidak wajar sekali walhal jentera Barisan Nasional (BN) sudah mula bergerak.

“Untuk apa isytiharkan darurat sedang kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika ini sedang giat mempersiapkan jentera pilihan raya. Malah Perdana Menteri sendiri mahu seluruh jentera BN melaksanakan persiapan mantap untuk berdepan PRU 14 yang akan diadakan pada bila-bila masa sahaja,” kata beliau dalam portal UMNO Online.

Malah, beliau berkata Tun Mahathir sebenarnya terdesak apabila kem pembangkang semakin berpecah dengan isu calon Perdana Menteri dan juga pembahagian kerusi ketika ini.

“Jadi, dakwaan Mahathir ini hanyalah gambaran betapa terdesaknya pakatan pembangkang yang kini berada dalam keadaan yang cukup huru hara berdepan kemelut calon PM dan berebut kerusi pilihan raya,” katanya.

Apa yang jelas, kehadiran Tun Mahathir dikalangan puak Pakatan Haprak itu sendiri memang tidak disenangi kerana sebahagian besar pengikut gabungan pembangkang itu benci kepadanya.

Dan desakan yang dibuat oleh Tun Mahathir itu seolah – olah memberikan gambaran bahawa dia sendiri sudah hilang keyakinan terhadap kemampuan gabungan parti pembangkang yang diketuainya itu untuk menang PRU yang akan datang!!!




Source link

read more

Konvensyen Pakatan Harapan P. Pinang serlah kegagalan capai kesepakatan pembahagian kerusi DUN – Politik


BUTTERWORTH 4 Feb. – Harapan untuk menyaksikan pembahagian kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pembangkang di negeri tidak kesampaian apabila perkara itu tidak dimuktamadkan dalam konvensyen Pakatan Harapan negeri malam ini.

Sebaliknya, ahli-ahli pembangkang yang hadir konvensyen itu diingatkan supaya bersetuju dengan keputusan pembahagian kerusi DUN yang dibuat pucuk pimpinan parti.

Malah, sepanjang hampir setengah jam ucapannya, Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad hanya menekankan betapa pentingnya untuk penyokong pembangkang tidak membantah keputusan pembahagian kerusi yang ditetapkan pucuk pimpinan.

“Kita akui akan ada masalah pembahagian kerusi,  akan ada rasa kecewa apabila kawasan yang diharapkan dapat kepada parti lain

“Parti lain pun kecewa sebab tidak dapat semua kawasan yang dituntut,” katanya.

Kenyataan Dr. Mahathir itu seolah-olah memperkuatkan lagi desas-desus Pakatan Harapan yang diketuai DAP di Pulau Pinang sehingga kini masih gagal mencapai kata sepakat berhubung pembahagian kerusi DUN negeri ini.

Difahamkan, sebanyak 11 kerusi DUN yang merupakan majoriti pengundi Melayu ketika ini menjadi rebutan antara PAN; Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan PKR ketika ini.

Jika berdasarkan andaian PAN akan bertanding di semua kerusi yang ditinggalkan Pas iaitu lima kerusi, ini bermakna PPBM dan PKR perlu berkongsi enam lagi kerusi dengan majoriti Melayu.

Bagaimanapun, difahamkan PPBM menuntut lebih banyak kerusi sekali gus mungkin menyebabkan PKR terpaksa melepaskan 10 kerusi sedia ada mereka iaitu sesuatu yang sukar dipersetujui pucuk pimpinan PKR ketika ini.-UTUSAN ONLINE



Source link

read more

Tentera pakatan Syria-Rusia burukkan keadaan di Idlib dan Hama – PBB



NEW YORK: Ketegangan yang memuncak di beberapa wilayah di Syria kini memaksa lebih 270,000 warga Syria menjadi pelarian di dua wilayah.

Dalam laporan yang dibentangkan Badan Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa Bersatu PBB pada Majlis Keselamatan PBB, kesemua mangsa konflik terbabit kini menjadikan 160 kem penempatan sementara di dua wilayah Idlib dan Hama sebagai tempat berlindung.

Menurut jurucakap badan terbabit, Ursula Mueller, selain masalah kekurangan bekalan makanan, warga Syria terbabit turut berdepan kekurangan bekalan ubat-ubatan ekoran cuaca sejuk.

“Dalam musim sejuk dan basah ini, kebanyakkan keluarga tidak mempunyai apa-apa selain khemah-khemah yang dikongsi dengan keluarga lain” jelas Mueller.

Punca lambakan pelarian terbabit adalah susulan peningkatan serangan terhadap kumpulan pemberontak oleh tentera pakatan Syria-Rusia yang meningkatkan serangan mereka di kedua-dua wilayah Idlib dan Hama sejak pertengahan Disember tahun lalu.

“Siri serangan udara dan pertempuran darat selatan Idlib dan Hama punca kepada lambakan pelarian ini.” jelasnya.

Laporan yang dibentangkan pada Rabu itu merekodkan sekurang-kurangnya 16 buah hospital dan klinik di Idlib menjadi sasaran serangan.

Manakala di Afrin, sekurang-kurangnya 15,000 orang menjadi pelarian dengan lebih 1,000 menjadi perlindungan di wilayah Aleppo susulan peningkatan menentang pendudukan kumpulan pemberontak Kurdish di sempadan Syria-Turki.

Mueller turut memaklumkan kepada Majlis Keselamatan PBB berhubung sekatan bantuan kemanusiaan masuk ke Syria oleh pentadbiran Bashar Al Assad di beberapa wilayah yang teruk terjejas.

Sekatan dipercayai dibuat selepas lawatan Ketua Bantuan Kemanusiaan PBB, Mark Lowcock pada awal Disember.

Setakat ini bilangan penduduk di seluruh Syria yang memerlukan bantuan mencecah angka 13.1 juta orang dengan lebih enam juta menjadi pelarian.



Source link

read more

Pakatan pembangkang Mesir desak boikot pilihan raya presiden



KAHERAH: Pakatan lapan parti pembangkang Mesir dan 150 aktivis pro-demokrasi diketuai bekas calon pilihan raya presiden, Hamdeen Sabahy mendesak rakyat negara itu memboikot pilihan raya presiden yang dijadual Mac depan.

Desakan boikot dibuat kerana mendakwa pengendalian pilihan raya itu masih berteraskan tradisional dan menyebelahi pemerintahan diktator.

Desakan ini juga dikemukakan beberapa hari selepas Gerakan Demokratik Awam meminta pengundi tidak terlibat dalam sistem demokrasi berkenaan dan tidak mengiktiraf keputusan pilihan raya tersebut.

Gerakan berkenaan terdiri daripada lima pemimpin pembangkang, termasuk calon Presiden 2012, Sami Annan.

“Adalah tidak wajar buat kita untuk menyerah dan menerima sahaja kebodohan yang berlaku ini,” kata tokoh pembangkang veteran Abdel-Galeel Mustafa pada sidang media di Kaherah.

Hamdeen Sabahy, yang berada di tempat kedua pada Pilihan Raya Presiden pada 2014, turut mendesak kumpulan pro-demokrasi lain untuk menyertai pakatan berkenaan.

“Kita sewajarnya bersatu. Ini adalah detik untuk rakyat menentukan keinginan mereka,” jelas Hamdeen.

Kerjasama pakatan lapan parti ini bermula ketika revolusi rakyat pada 2011, yang menamatkan pemerintahan 29 tahun Presiden Hosni Mubarak.

Pakatan sama turut menyokong protes besar-besaran pada 2013 menentang Presiden Mohammed Morsi, yang membuka jalan untuk pemerintahan tentera mengambil alih selepas penyingkiran Morsi.

Presiden Abdel Fattah el-Sissi dijangka dapat mempertahankan jawatannya bagi penggal kedua.

Pilihan Raya Mesir lazimnya tidak mencatat peratusan keluar mengundi yang tinggi, lebih-lebih lagi keputusan pemilihan sudah dijangka rakyat.



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons