PENGARAH CATUR PUN JADI MANGSA FITNAH MAK LAMPIR??? ~ SEMUT HITAM


Huh! Memang dasar parti kuat tabur fitnah sungguh PKR ni. Tak serik – serik lagi diorang ni gamaknya. Tak cukup dengan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional yang jadi bahan fitnah diorang.

Habis pemimpin parti sendiri pun turut dijadikan sebagai Mangsa Fitnah. Sekarang orang awam pun diorang nak seret dan dijadikan sebagai koleksi fitnah puak – puak PKR ni jugak ke?

Penolong Setiausaha Persekutuan Catur Malaysia memfailkan saman fitnah terhadap Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin atas dakwaan mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah, susulan larangan terhadap seorang kanak-kanak berusia 12 tahun yang memakai skirt pendek ketika meyertai satu pertandingan catur, tahun lalu.

Sophian A Yusuf, 44, yang merupakan plaintif memfailkan saman tersebut di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dengan menamakan Zuraida sebagai defendan, lapor akhbar Sinar Harian.

Berdasarkan pernyataan tuntutannya, Sophian yang juga pengarah Pertandingan Kejuaraan Catur Scholastic Kebangsaan 2017, yang disertai kanak-kanak tersebut mendakwa Zuraida secara tidak bertanggungjawab mengeluarkan kenyataan fitnah pada 29 April 2017 sehingga menjejaskan reputasinya apabila ia disiarkan di portal berita dan akhbar harian.

Justeru beliau menuntut ganti rugi am, ganti rugi khas, ganti rugi teladan dan ganti rugi teruk, selain faedah dan kos serta relif lain yang sesuai.

Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang melalui pernyataan pembelaannya yang difailkan 18 Januari lalu berkata, kenyataan itu adalah keadaan berkepentingan perlindungan bersyarat tanpa sebarang niat jahat.

Menurutnya, sebagai ahli politik, beliau sering memberikan kenyataan mengenai isu berkepentingan awam. 

Mahkamah Tinggi di sini menetapkan empat hari bermula 23 Julai untuk perbicaraan kes saman berkenaan.

Pesuruhjaya Kehakiman Rohani Ismail menetapkan tarikh itu di dalam kamarnya dengan dihadiri peguam Mohd Haris Abdullah yang mewakili Sophian manakala peguam Shahid Adli Kamarudin bertindak bagi pihak Zuraida selaku defendan.




Source link

read more

ULAMA PUN ANGGAP MAHFUZ TAK BOLEH DIHARAP!!! ~ SEMUT HITAM


Ulama Madrasah Tahzib An Nufus di sini, Abdul Wahab Hassan mendakwa pernah menegur Si Mahfuz Bean supaya tidak lari daripada perjuangan bersama Pas pada musim haji tahun lalu.

Abdul Wahab juga turut berkata, teguran itu dibuat agar Mahfuz tidak mengambil mudah tugas yang dia galas sebagai seorang pemimpin yang telah diamanahkan.

“Antara yang saya kata ialah duduk bersama perjuangan Islam tidak boleh lari. Waktu tu kami terserempak di Makkah ketika musim haji tahun lepas.

“Mahfuz nampak tak banyak cakap dan terus berlalu. Waktu dia datang pondok tahun lepas pun saya pernah nasihat perkara sama,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Bukit Endoi, semalam.

Beliau yang juga mantan Yang Dipertua Pas Kawasan Baling berkata, keputusan Mahfuz termasuk Adun Anak Bukit, Datuk Ir Amiruddin Hamzah meninggalkan Pas tidak mengejutkannya kerana pemimpin berkenaan disifatkan tidak boleh diharap.

“Depa tak pandai politik sebenarnya. Politik sebenar bagi depa pun tak tahu macam mana.

“Politik dalam Islam ada empat, pertama politik para Nabi, kedua politik para ulama, ketiga politik para menteri dan keempat politik para sultan. Semua tu ada dalam Kitab Ahkamul Sultaniah,” katanya.

Makanya, tak heran la kenapa Si Mahfuz Bean tu sekarang ni berada dalam keadaan yang terumbang – ambing. Teguran dari Ulama parti dia sendiri pun dia buat tak peduli dan tak nak ikut cakap. Jadi, tak payah la dia berangan macam diri dia bagus sangat!!!




Source link

read more

Siapa pun lawannya Jokowi dijangka kekal presiden Indonesia



JOKO Widodo atau Jokowi dijangka tidak berdepan masalah mempertahankan kedudukannya sebagai orang nombor satu Indonesia dalam Pemilihan Presiden 2019 (Pilpres 2019).

Memetik sumber Okezone News, pemimpin berusia 56 tahun itu tidak ada masalah untuk mengekalkan jawatan yang dimenanginya pada 2014 biar siapa pun yang menjadi pencabarnya.

Antara yang disebut-sebut bakal mencabar Jokowi dalam Pilpres 2019 termasuk seteru lama Prabowo Subianto, Agus Harimurti Yudhoyono, Anies Baswedan dan Gatot Nurmantyo.

Bagaimanapun Pengarah Eksekutif Poltracking Indonesia, Hanta Yuda ketika membentangkan hasil kaji selidiknya berkata peluang untuk mereka memenangi hati pengundi agak tipis berbanding Jokowi.

Berdasarkan kaji selidik berkenaan, sekiranya berdepan Prabowo yang juga pencabarnya dalam Pilpres 2014, Jokowi mampu memperoleh 57.6 peratus undi berbanding hanya 33.7 peratus untuk Prabowo.

Baca: Jokowi menang dengan 53.15 peratus undi

Andai lawannya nanti adalah Agus yang juga anak sulung bekas presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono, Jokowi dijangka mendapat undi lebih besar iaitu 64.7 peratus.

Hanya 14.6 peratus dijangka memilih Agus, sementara 20.6 peratus pula belum buat sebarang keputusan.

Sekiranya terpaksa berdepan naib presiden ketika ini Jusuf Kalla, Jokowi bukan hanya menang malah jumlah undinya lebih besar iaitu 66.4 peratus, berbanding 6.9 peratus undi untuk Jusuf.

Kaji selidik ini melibatkan 1,200 responden dan dilakukan dari 27 Januari hingga 3 Februari lepas.



Source link

read more

PAKATAN CELARU, CHAGUBARD PUN JADI MANGSA FITNAH!!! ~ SEMUT HITAM


Khifarah dunia. Mungkin itu yang menimpa bekas pencacai Pakatan Haprak tu apabila sebelum ini dia sendiri yang sering kali menjadikan fitnah itu sebagai bahan makanan hariannya.

Hari ini, bekas pemimpin PKR yang dikenali sebagai Chegubard, membuat laporan polis hari ini di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi ekoran difitnah penyokong Pakatan Harapan (PH).

Fitnah yang disebarkan melalui pelbagai medium laman sosial itu mendakwa isteri Badrul ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas tuduhan cuba merasuah Ketua Srikandi PPBM di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini.

Menurut Badrul yang juga Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), pemimpin PH maklum berkenaan penyebaran fitnah tersebut namun kesemuanya membisu sehingga kini.

“Saya ingin menafikan sepenuhnya fitnah ini. Isteri saya tidak pernah terlibat dengan apa-apa perbuatan merasuah ahli politik.

“Fitnah ini menunjukkan bahawa Pakatan Harapan kini sudah mengadaptasi fitnah sebagai taktik politik rasmi mereka. Sebab itulah nampaknya pemimpin mereka begitu takut dengan cadangan kerajaan untuk menggubal undang-undang untuk menyekat berita palsu,” katanya ketika ditemui selepas membuat laporan polis di sini hari ini.

Terdahulu Chegubard hadir ke Ibu Pejabat Polis Dang Wangi bagi membuat laporan terhadap dakwaan yang tersebar baru-baru ini mengenai dirinya dan keluarganya ditahan SPRM.

Dakwaan tersebut mengatakan bekas pemimpin PKR itu ditahan ekoran cuba merasuah anggota PPBM bagi meninggalkan parti serpihan UMNO itu.

Laporan tersebut mendakwa isteri Chegubard merupakan dalang untuk menyogok Ketua Srikandi PPBM. Beliau yang juga  tiba sekitar jam 11.30 pagi, ditemani beberapa individu lain.

PPBM sebelum ini dilaporkan akan terus menekan SPRM bagi mengesahkan dan mendedahkan butiran siasatan seorang individu yang dikatakan ditahan kerana cuba menyogok ahlinya keluar parti.




Source link

read more

DAH NAMA DIA PUN MAHFUZ BEAN!!! ~ SEMUT HITAM


Tengok pada nama gelaran dia pun cukup la. Mana Si Mahfuz Bean ni boleh ditegur. Lagi pun, kalau kita tegur, bukannya dia nak dengar. Spesis orang macam Si Mahfuz Bean ni bukannya ada otak.

Maka sebab itu Si Mahfuz Bean tu suka bercakap menggunakan kepala lutut dia sendiri. Bahkan apa yang dia cakap pun semuanya tak serupa bikin. Dulu, dia la yang paling kuat menghentam Tun Mahathir anak beranak.

Macam – macam fitnah dia lemparkan terhadap bekas Perdana Menteri tu. Tapi hari ini, dia orang yang paling kuat mengampu Tun Mahathir dan menjadikan bekas Perdana Menteri tu macam dewa.

Jadi, tak hairan la sekiranya Si Mahfuz Bean tu tak reti nak tutup mulut dari memberikan sebarang komen yang tak masuk akal mengenai isu penarikkan semula darjah kebesaran yang diberikan oleh Sultan.

Takde gunanya orang macam Si Mahfuz Bean tu nak dinasihatkan supaya berdiam dari mengeluarkan kenyataan yang memalukan dirinya sendiri seperti yang dilakukan oleh penganalisis Politik ni.

Antara lain, penganalisis Politik tu menasihatkan Si Mahfuz Bean ni supaya mengambil pendirian berdiam diri dari mengeluarkan kenyataan yang akhirnya boleh memakan dirinya sendiri.

“Kata-kata Datuk Mahfuz itu mungkin boleh dianggap sebagai tindak-balas segera (immediate response) kepada apa yang berlaku.

“Baik diam, berdiam diri itu lebih baik daripada berkata-kata dalam hal yang kita tidak tahu sepenuhnya,” katanya ketika dihubungi Antarapos.

Mengulas lanjut, istana mempunyai hak mutlak untuk menarik balik pengiktirafan yang telah diberikan kerana percaya institusi tersebut mempunyai alasan yang kukuh untuk berbuat demikian.

Pokok pangkalnya, Si Mahfuz Bean tu memang jenis orang yang tak tau nak menghormati institusi Raja – Raja Melayu kerana sebelum ini pun dia pernah menghina Sultan Pahang secara terbuka dalam ceramah yang diadakan di Bukit Gantang!!!




Source link

read more

HJ HADI JADI PM PUN AKAN DIGELAR LEBIH TEROK DARI MARCOS


Dictator-and-Corrupt-Leaders-Ferdinand-Marcos-Hosni-Mubarak-and-Mahathir-Mohamad

1. Pilihanraya Umum ke-14 di negara kita semakin hampir. Namun tuduhan terbaharu menyamakan mantan Presiden Filipina Ferdinand Marcos dengan Perdana Menteri Malaysia Adalah keterlaluan.

2. Rakyat kena faham, politik di Malaysia ialah sesiapa sahaja yang menjadi Perdana Menteri akan dilabel korupsi, kolusi, nepotisme dan kronisme. Sepanjang 22 tahun, Tun Mahathir bukan sahaja dituduh oleh Anwar, Lim Kit Siang dan Mat Sabu sebagai KKN malah Tun M dikatakan Maha Firaun, Maha Zalim dan orang bawahannya digelar Anwar sebagai anjing kerajaan, mossad dan sebagainya.

3.  Hari ini, mereka semua yang menggelar semua itu mengambil kesempatan atas kemarahan Tun M kepada DS Najib dengan berpura-pura berkawan dengan Tun M dengan harapan dapat menjatuhkan kerajaan. Tun M berjaya memperdaya Anwar dan Lim Kit Siang untuk melantiknya sebagai Perdana Menteri semula, dan seperti saya katakan sebelum ini peluang Anwar menjadi Perdana Menteri semakin malap. Itulah tujuan Tun M yakni mengelakkan Malaysia diperintah oleh Anwar. Baca semula di sini dan ini

4. Dahulu barisan opposisi Malaysia dan negara asing menggelar Tun M serupa diktator Mugabe, diktator Marcos dan diktator Mubarak seperti gambar di atas. Hari ini Tun M pula menyamakan DS Najib dengan Marcos di mana Tun M lebih awal digelar Marcos oleh musuh-musuh politiknya sebelum ini.

5. Apa yang mereka tidak  sebut ialah hari ini rakyat tidak perlu bimbang berlaku tragedi Memali, tiada tangkapan Ops Lalang, rakyat berdemo tidak perlu takut dipukul belantan oleh FRU sebagaimana zaman Tun M, tiada ISA yang ditakuti rakyat Malaysia. Hari ini Rakyat menghirup udara demokrasi dengan gembira. 

6. Rakyat Sabah dan Sarawak pula tidak lagi bimbang memperjuangkan hak-hak mereka dalam 20 Perkara. Semasa Tun M memerintah, sesiapa bercakap mengenai hak-hak rakyat Sabah akan dihumban ke dalam penjara ISA tanpa bicara ! 

 

7. Semasa Tun M memerintah, guru-guru di Semenanjung Malaysia yang menentang kerajaan akan dibuang ke Labuan, Sabah dan Sarawak. Semasa saya bekerja di Labuan, saya bersembang dengan seorang guru dari Negeri Sembilan. Saya bertanya kenapa bekerja di Labuan? Katanya dia dibuang ke Labuan kerana menentang Tun M sebaliknya menyokong Semangat 46 (Tengku Razaliegh Hamzah).

7. Oleh itu rakyat kena faham apa yang berlaku hari ini jatuh menjatuh hanya politiking sahaja. Tun M sejak dulu lagi sesiapa yang Tun M tidak berkenan akan dijatuhkan sebagaimana menjatuhkan Tunku Abd Rahman dan Pak Lah. Hari ini Tun M mahu menjatuhkan DS Najib pula dan Tun M tidak pandang pun jasa Tun Razak mengambilnya semula pada awal tahun 1970an dahulu. 

8. Politik Malaysia begitulah, esok jika Hj Hadi menjadi Perdana Menteri, maka mereka akan serang lagi Hj Hadi kononnya terlibat terrotist lah, anak menantu lah, kronisme lah, dan macam-macam lagi. Selagi mereka tidak berjaya memenuhi impian menjadi Perdana Menteri selagi itulah semua orang adalah lebih terok daripada Marcos termasuk Hj Hadi.

7. Sebab itu rakyat kena melihat semua ini adalah agenda peribadi sahaja. Bukan agenda rakyat. Mereka semua telah menikmati pelbagai kekayaan kesenangan dan kemewahan setelah begitu lama memerintah. Kita rakyat marhaen tempat bergantung adalah kepada Kerajaan bukan kepada individu yang sudah kaya dan raya. 

 



Source link

read more

Abang Nur Aina pun didera


zinakesia.transformedMO, 8/2/2018, PORT DICKSON: Siasatan polis mendapati abang kandung mangsa dera berusia sembilan tahun yang meninggal dunia, Nur Aina Nabihah Muhammad Abdullah, dipercayai turut menjadi sasaran kekejaman bapa mereka.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Zainudin Ahmad, berkata suspek membuat pengakuan mendera anak lelakinya yang berusia 11 tahun itu, namun tidak seteruk dilakukan terhadap Allahyarham Nur Aina Nabihah.

“Hasil siasatan polis, suspek mengaku turut memukul kanak-kanak lelaki itu yang tinggal bersamanya,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson di sini, hari ini.

Nur Aina Nabihah meninggal dunia 31 Januari lalu, dipercayai akibat didera bapa kandung dan ibu tirinya, sebelum keputusan bedah siasat mendapati mangsa mengalami kecederaan pada buah pinggang, selain usus terkoyak serta patah tulang rusuk.

Berikutan itu, pasangan suami isteri masing-masing berusia 35 dan 34 tahun itu ditahan reman tujuh hari sehingga hari ini, untuk membantu siasatan polis.

Sementara itu, Mahkamah Majistret di sini, hari ini, membenarkan reman pasangan itu dilanjutkan tujuh hari lagi, bagi membolehkan polis melengkapkan siasatan.

Majistret Siti Khariah Abdul Razak, membenarkan permohonan itu yang dibuat oleh pembantu pegawai penyiasat, Inspektor Muhammad Firdaus Abd Razak.



Source link

read more

400 AHLI BUAT LAPORAN PUN SALAH ORANG LAIN??? ~ SEMUT HITAM


Diri sendiri yang GAGAL menjadi pemimpin dan menjaga ahli – ahli diperingkat akar umbi, pun masih lagi dia nak salahkan orang lain? Pun dia masih tak nak mengaku salah dirinya sendiri?

Jika sebelum ini, pengikut – pengikut Pakatan Haprak tu melancarkan kempen #UndiRosak kerana tidak setuju dengan pencalonan dia sebagai Perdana Menteri, pun dia salahkan orang lain juga.

Kali ini, Tun Mahathir yang sedang berada dalam keadaan yang sangat terdesak sekali lagi terpaksa tampil menyalahkan orang lain diatas ke-GAGAL-an dirinya sebagai seorang pemimpin.

Sebaliknya, bekas Perdana Menteri itu mendakwa kononnya ada pihak luar yang menjadi dalang disebalik tindakan 400 orang ahli PPBM membuat laporan kepada pihak RoS sebelum ini.

“Kita hairan kenapa terdapat sehingga 400 ahli-ahli PPBM ini buat laporan yang sama dengan perkataan yang sama kepada RoS?

“Nampak macam ada satu usaha daripada pihak mana saya tidak tahu untuk memberi alasan kepada RoS supaya tidak meluluskan permohonan untuk PH didaftarkan,” katanya dalam satu sidang media di Yayasan Perdana, di sini, pagi tadi.

Dari satu sudut, dakwaan yang dibuat oleh Tun Mahathir itu tidak berasas kerana ianya hanya bersandarkan kepada tuduhan kosong tanpa sebarang bukti yang benar – benar kukuh.

Walau apa pun dakwaan dan alasan yang diberikan, tindakan 400 orang ahli PPBM itu membuktikan bahawa memang wujud rasa tidak puas hati dikalangan ahli – ahli parti itu sendiri.

Ianya secara tidak lansung menunjukkan bahawa tidak semua orang dalam PPBM itu akur dan tunduk kepada kepimpinan Tun Mahathir seperti mana yang didakwa selama hari ini.

Sepatutnya, sebagai seorang pemimpin yang baik, Tun Mahathir perlu mengambil berat tentang isu yang menyebabkan mereka tidak puas hati terhadap parti. Dia perlu turun ke bawah dan bertemu dengan ahli diperingkat akar umbi. Bukan buat tuduhan tak tentu arah!!!




Source link

read more

Campak makanan Saya pun tak setuju – Datuk Fazley jelas konsep Sweet Table



PENYANYI dan Chef Selebriti, Datuk Fazley Yaakob membidas dakwaan netizen yang melabelkan dirinya kurang sopan kerana mencampak makanan ketika menyediakan hidangan unik ‘Sweet Table’ baru-baru ini.
 
Jelas Fazley, apa yang dilihat oleh mereka itu hanyalah hidangan disediakan untuk keluarga dan bukannya kepada pelanggan.
 
“Saya tidak terkesan dengan kritikan yang diberikan cuma saya ingin jelaskan yang mereka tengok itu adalah hidangan dilakukan ketika sambutan majlis hari jadi adik saya, Raf.
 
“Bukan campak, tapi disebabkan ahli keluarga ramai dan meja panjang jadi saya terpaksa lambung.
 
“Itu sebenarnya hanya untuk memberi adik-beradik dan keluarga saya merasai pengalaman ‘Sweet Table’ dilakukan.
 
“Konsep sebenar yang akan dihidangkan kepada pelanggan adalah dengan cara melukis di atas meja. “Kalau nak suruh campak-campak makanan, itu saya pun tak setuju.
 
“Nenek dan ibu saya dah ajar sejak kecil, makanan tak boleh dicampak. Jangan khuatir, saya faham tentang perkara itu.
 
“Tak mungkin saya nak campak makanan ketika menyediakan hidangan tersebut kepada pelanggan,” jelasnya kepada Astro Gempak.
 

Inilah sebenarnya #SweetTableByDFY yang hangat di perdebatkan hingga video asal mencecah jutaan views! Terima kasih banyak ya! @sukasucrebistro , konsepnya mudah, mejanya saya alas dengan parchment paper, kemudian saya buat ‘plating’ di direct atas meja. Ada pisang goreng, 6 jenis sauce berbeza, 4-5 jenis cake, macarons, meringue tart, sweet soils, ice cream, Crème Patisserie dan lain2 juga. Yang nak cuba jemput datang, paling kurang 6 orang satu meja dan paling ramai 10 pax. Kalau nak cuba silakan, kalau masih tak faham serta tak setuju tak apa, saya tak marah atau kecil hati, malahan saya nak ucap jutaan terima kasih kerana sudi memberi saya peluang untuk mempromosi idea baru. Buat yang masih belum mendapat slot booking meja “Sweet Table”, mohon bersabar, memang kami tak menang tangan untuk aturkan slot2 baru. Insya allah saya cuba sehabis baik! Terima kasih semua sekali lagi!

A post shared by Dato’ Fazley Yaakob (@fazleyyaakob) on

Terdahulu, video pendek merakamkan aksi Juara Masterchef Selebriti Malaysia 2012 itu sedang menyediakan hidangan ‘Seeet Table’ di atas sebuah meja telah menjadi viral.
 
Video yang dimuat naik oleh Fazley menerusi akaun Instagram (IG) pada 10 Januari itu mendapat tontonan lebih 1 juta.
 
Foto: @theshahrulizzat for @sukasucrestudio

Teks oleh: Mya Amri
 



Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons