Kemenangan yang sederhana – Iskandar – Badminton


KUALA LUMPUR 19 Nov. – Iskandar Zulkarnain Zainuddin enggan mendabik dada walaupun berjaya menamatkan penantian dengan merangkul kejuaraan pertama tahun ini kerana menganggap Cabaran Antarabangsa Malaysia sebagai gelaran ‘sederhana’.

Pemain berusia 26 tahun itu hanya mengambil masa 30 minit untuk mengalahkan rakan senegara yang juga naib juara remja dunia, Leong Jun Hao 21-11, 21-13 di Pasir Gudang, Johor hari ini.

“Gembira berjaya menamatkan penantian, tetapi ia bukanlah satu kejayaan yang terlalu besar. Sejak awal lagi juga saya tidak memberi tekanan kepada diri sendiri, yang penting adalah bagaimana saya beraksi,” katanya, yang sebelum ini dibelenggu kecederaan belakang.

Sementara itu, pasangan muda negara, Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Mohd. Rumsani merangkul kejuaraan beregu lelaki selepas mengetepikan rakan sepasukan, Shia Chun Kang-Tan Wee Gieen 21-19, 21-12 dalam masa 32 minit. – UTUSAN ONLINE

KEPUTUSAN (akhir)

Perseorangan lelaki: ISKANDAR ZULKARNAIN ZAINUDDIN kln LEONG JUN HAO 21-11, 21-13

Beregu lelaki: GOH SZE FEI-NUR IZZUDDIN MOHD. RUMSANI MERANGKUL kln SHIA CHUN KANG-TAN WEE GIEEN 21-19, 21-12

Perseorangan wanita: Ruselli Hartawan (Ina) kln Lin Ying Chun (Tpe) 21-14, 21-13

Beregu wanita: Misato Aratama-Akane Watanabe (Jpn) kln Kittipak Dubthuk-Natcha Saengchote (Tha) 21-18, 21-15

Beregu campuran: Hiroki Okamura-Naru Shinoya (Jpn) kln K. YOGENDRAN-Prajakta Sawant (MAS/Ind) 21-10, 24-22



Source link

read more

Tiada aktiviti seismik yang signifikan di Lautan Hindi



KUALA LUMPUR: Jabatan Meteorologi Malaysia (MMD) mengesahkan tiada aktiviti seismik yang signifikan berlaku di Lautan Hindi susulan tular kejadian ikan terdampar di pantai dan ramalan gempa bumi besar di perairan berkenaan.

Ketua Pengarahnya Alui Bahari berkata pihaknya mempunyai rangkaian pemantauan gempa bumi dan tsunami yang lengkap termasuk data antarabangsa seperti pautan data dengan pusat pusat pemantauan gempa bumi di Indonesia, India dan Australia yang memantau aktiviti seismik di Lautan Hindi.

“Justeru, MMD berupaya memberikan maklumat gempa bumi dan amaran awal tsunami sekiranya berlaku kejadian gempa bumi,” katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Baru-baru ini, tular di media sosial mengenai kejadian ikan terdampar di pantai dan tangkapan ikan yang banyak oleh nelayan yang kononnya menunjukkan akan berlaku bencana pada hujung tahun ini.

Turut tular surat seorang profesor yang mendakwa memiliki persepsi deria tambahan yang dihantar kepada Perdana Menteri India Narendra Modi untuk memberi amaran bahawa gempa bumi besar akan melanda Lautan Hindi bulan depan.

Alui berkata MMD selaku jabatan yang bertanggungjawab memantau kejadian gempa bumi di rantau ini akan mengeluarkan maklumat gempa bumi dan amaran tsunami sekiranya ia mengancam kawasan pantai negara ini.

— BERNAMA



Source link

read more

BILA HARGA MINYAK NAIK, RAMAI YANG NAIK MINYAK!!! ~ SEMUT HITAM


Minggu ni ramai yang marah sebab harga minyak naik 6 sen. Macam -macam perkara diperkatakan oleh pelbagai pihak yang tidak berpuas hati sehinggakan pihak pembangkang tak perlu bersuara untuk menghentam Kerajaan.

Kenaikkan harga minyak minggu ini seolah – olah menjadi bahan modal percuma buat Pakatan pembangkang untuk terus menghasut rakyat agar membenci Kerajaan Barisan Nasional.

Tidak dinafikan bahawa kita semua juga turut terkesan dari peningkatan harga minyak itu secara langsung sebab kita pun merupakan penggunanya.

Tapi adakah kita sampai tahap memaki hamun Kerajaan kerana kenaikkan harga minyak itu minggu ini tanpa berfikiran rasional?

Soalnya, sebab apa ramai yang marah bila harga minyak ni naik? Sebab minyak itu merupakan sebahagian dari keperluan hidup rakyat.

Dan sudah pastinya, sebagai Kerajaan yang memerintah, mereka perlu pastikan keperluan rakyat itu dijaga dengan baik dan tidak diendahkan begitu sahaja.

Kita bagi la alasan apa sekali pun, ianya tidak akan menjustifikasikan keadaan semasa. Sebab minggu ni ramai orang yang marah. Dan artikel ini bukan untuk membetulkan keadaan.

Tapi, dari satu sudut, kita dapat lihat bahawa masyarakat kita hari ini lebih suka hidup dengan slogan “Living for the day”. Maknanya kita hidup untuk hari ini sahaja. Maka sebab itu ramai yang marah bila harga minyak naik minggu ini.

Sedangkan ramai yang tak terfikir sekiranya minyak turun minggu depan. Adakah pada ketika itu mereka yang memaki hamun minggu ini akan mengucapkan terima kasih kepada pihak Kerajaan?

Adakah kita yang berbakul-bakul maki hamun Kerajaan hari ini akan memohon maaf diatas segala cacian yang telah dilemparkan sekiranya harga minyak itu turun minggu depan?

Jawapannya TIDAK. Sebab alasan kita, “Itu memang kerja Kerajaan. Kerajaan memang wajib kena jaga kebajikan rakyat”.

Memang betul kerja Kerajaan menjaga kebajikan rakyat kerana Kerajaan yang bertanggungjawab adalah Kerajaan yang menjaga kebajikan rakyatnya. Tapi tidak pula keadaan itu membenarkan kita untuk memaki hamun sesuka hati.




Source link

read more

Tiga lagi kes baharu penyakit Legionnaire yang dikaitkan dengan Disneyland



LOS ANGELES: Tiga lagi individu telah didiagnosis menghidap penyakit Legionnaire selepas mereka berkunjung ke Anaheim, Daerah Orange, California, menjadikan jumlah keseluruhan mangsa yang dijangkiti setakat ini ialah 15 orang, lapor agensi berita China Xinhua memetik kenyataan pegawai kesihatan.

Dua daripada tiga kes baharu itu membabitkan individu yang berkunjung ke Disneyland di Anaheim manakala 11 daripada 15 kes tersebut melibatkan pengunjung taman tema berkenaan pada bulan September, termasuk seorang yang bekerja di situ, kata pegawai kesihatan Daerah Orange.

Disneyland telah menutup dua menara penyejuk selepas mendapati ia mempunyai tahap bakteria Legionella yang tinggi susulan penularan penyakit Legionnaire di rantau ini. 

Pegawai Disneyland berkata mereka telah berganding bahu dengan agensi penjagaan kesihatan daerah dan merawat menara terbabit dengan bahan kimia yang boleh menghapuskan bakteria itu.

Agensi terbabit dilaporkan telah bekerjasama dengan Jabatan Kesihatan Awam California serta Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) bagi membantu pegawai perubatan dan jabatan kesihatan awam mengenal pasti jangkitan dalam kalangan orang ramai yang mungkin jatuh sakit selepas berkunjung ke Anaheim, terutama Disneyland, sebelum 7 Nov.

Mereka yang didiagnosis menghidap penyakit Legionnaire adalah dalam lingkungan usia 52 hingga 94 tahun.

Penyakit Legionnaire adalah sejenis wabak bawaan udara yang mengakibatkan radang paru-paru akut kepada mereka yang berusia lebih 50 tahun, atau yang mempunyai sistem imun lemah.

Menurut CDC, Legionella adalah sejenis bakteria yang terdapat secara semula jadi dalam persekitaran air tawar. 

Keadaan akan berubah menjadi teruk dan menjejaskan kesihatan manusia apabila bakteria Legionella membiak serta merebak di dalam sistem pengairan buatan manusia seperti pancuran dan kepala paip, menara penyejuk serta air pancut hiasan.

Orang ramai boleh dijangkiti penyakit Legionnaire apabila mereka bernafas dalam titisan kecil air yang terdapat dalam udara, yang mengandungi bakteria tersebut.

— BERNAMA



Source link

read more

Yakinlah negara berada dalam tangan pimpinan yang tepat – PM Najib



KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu rakyat Malaysia seluruhnya tetap yakin dengan kerajaan sedia ada.

Tegasnya, dengan segala pembangunan infrastruktur yang telah dibina dan setiap perancangan yang sedang diusahakan, rakyat boleh optimis bahawa negara berada dalam tangan pimpinan yang tepat untuk terus mencipta kemajuan dan kesejahteraan.

Ujar beliau, ia bukan sekadar omong kosong, malah kerajaan berpijak pada bumi yang nyata dan manfaat daripada setiap usaha kerajaan yang telah terlaksana boleh dilihat serta dirasai sendiri seluruh rakyat

“Dulu masa kita nak buat MRT, ramai yang bantah dan protes projek tersebut. Hari ini ramai yang akui dan berpuas hati dengan kemudahan itu, malah ada yang sesal kerana berhampiran kediaman atau premis perniagaan mereka tiada laluan MRT.

“Malah saya difahamkan peniaga sate di Kajang juga, perniagaan mereka melonjak semenjak beroperasinya MRT,” katanya ketika berucap merasmikan Expo Negaraku 2017 di Dataran Merdeka di sini hari ini.

Oleh itu beliau mahu rakyat sedar bahawa kerajaan mempunyai perancangan, ia kemudian dilaksanakan dengan baik dan akan terus merancang lebih banyak perkara demi rakyat.

Menurut Najib, itulah matlamat penganjuran ekspo tersebut di mana rakyat boleh melihat dan merasai sendiri dengan lebih dekat kemampuan kerajaan untuk terus memacu negara di landasan yang tepat.

“Pendek kata, your future is in good hands (masa depan anda terjamin). Ini yang saya nak beritahu. Tak payah pandang kiri, tak payah pandang kanan, tak payah termakan janji apatah lagi hasutan kebencian yang ditabur pihak berkenaan.

“Berpegang paut pada apa yang ada hari ini, insya-Allah kita akan bawa kepada masa depan untuk Malaysia harum di persada antarabangsa,” ujarnya.

Ekspo yang berlangsung selama sebulan hingga 15 Disember itu mengetengahkan setiap pembangunan yang telah dibina serta perancangan negara untuk masa hadapan menerusi pameran interaktif.



Source link

read more

Rakyat Malaysia di Harare yang dilanda krisis selamat – Kementerian Luar



KUALA LUMPUR: Kementerian Luar mengesahkan bahawa semua rakyat Malaysia di Harare, Zimbabwe adalah dalam keadaan selamat di tengah-tengah keadaan politik yang semakin tegang di ibu negara tersebut.

Dalam satu kenyataan hari ini, kementerian berkata ia sedang memantau secara dekat perkembangan politik dan ketenteraan melalui Kedutaan Besar Malaysia di Harare.

“Rakyat Malaysia yang berhasrat untuk ke Zimbabwe dalam masa terdekat dinasihatkan untuk menangguhkan perjalanan yang kurang penting sehingga dimaklumkan kelak,” kata kenyataan itu.

Warganegara Malaysia yang telah berada di Zimbabwe diminta untuk menghubungi pihak kedutaan di talian +263 433 4413 / 4414, +263 77 500 1441 atau melalui e-mel [email protected] atau Kementerian Luar di Putrajaya di talian 03-8887 4587 (semasa waktu pejabat) dan 03-8887 4570 (selepas waktu pejabat) untuk memaklumkan lokasi terkini mereka.

Mereka juga boleh berbuat demikian di [email protected]

”Mereka dinasihatkan untuk kekal berada dalam bangunan dan mengelakkan tempat-tempat sesak serta membuat perjalanan pada waktu malam,”kata kementerian.

Dalam kenyataan berasingan, Kementerian Luar berkata laporan awal dari Konsulat Jeneral Malaysia di Los Angeles mengesahkan bahawa tiada rakyat Malaysia dilaporkan terlibat dalam insiden tembakan di Rancho Tehama, di California Utara pada 14 Nov.

Lima orang dilaporkan maut dalam insiden tersebut dan 10 orang masih menerima rawatan di hospital.

‘”Kerajaan Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak berperikemanusiaan ini dan merakamkan ucapan takziah yang mendalam kepada kerajaan dan rakyat Amerika Syarikat, terutama kepada keluarga mangsa,” kata kenyataan itu.

— BERNAMA



Source link

read more

Nahas tren SMRT Tiada maklumat rakyat Malaysia antara yang cedera



SINGAPURA: Suruhanjaya Tinggi Malaysia tidak menerima apa-apa maklumat mengenai sama ada rakyat Malaysia adalah antara mereka yang cedera dalam insiden perlanggaran tren Transit Aliran Massa Singapura (SMRT) di sini hari ini.

Seorang jurucakap, ketika dihubungi Bernama, berkata suruhanjaya akan memberikan maklumat apabila menerimanya daripada pihak berkuasa.

Dua puluh lapan orang cedera dalam kemalangan itu apabila sebuah tren SMRT berlanggar dengan tren tidak bergerak di stesen Joo Koon di Laluan Timur-Barat kira-kira 8 pagi.

Penguasa Pengangkutan Darat Singapura (LTA) dan SMRT Corp, dalam maklumat terkini bersama, berkata 28 orang cedera dalam nahas itu.

Kementerian Pengangkutan Singapura, LTA dan SMRT sedang berhubung dengan penumpang yang cedera untuk memberi bantuan yang perlukan, kata mereka.

BACA: Tren MRT Singapura berlanggar, 23 cedera

Mereka berkata 15 orang telah dihantar ke Hospital Universiti Kebangsaan Singapura, seorang menolak untuk menerima rawatan dan pulang, dan 13 mendapat rawatan dan dibenarkan pulang.

“Seorang penumpang kini dipantau untuk pemerhatian.”

Tiga belas orang termasuk tiga yang dimasukkan kemudian, dirawat di Hospital Besar Ng Teng Fong.

“Sembilan dirawat dan dibenarkan pulang dua menerima rawatan, dan dua lagi dimasukkan ke wad untuk pemantauan,” kata LTA dan SMRT.

Dalam maklumat terkini mengenai perkhidmatan tren, SMRT berkata perkhidmatan tren SMRT antara stesen Boon Lay dan Tuas Link di Laluan Timur-Barat telah beroperasi semula tetapi tren bergerak perlahan.

Sehingga pukul 7 malam, SMRT masih menyediakan perkhidmatan bas secara tetap dan bas perantara antara kedua-dua stesen.

Wartawan Bernama berpeluang menikmati perjalanan yang lancar di atas tren di Laluan Timur-Barat, atau lebih dikenali sebagai “Green Line” ke Hospital Besar Ng Teng Fong yang perhentian terdekat adalah stesen Jurong East.

Tiada kesesakan dilaporkan di stesen Jurong East yang menyaksikan laluan Green Line bersambung dengan North-South Line atau Red Line.

— BERNAMA



Source link

read more

Jangan guna peralatan elektrik yang terkena air banjir – Suruhanjaya Tenaga



KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Tenaga menasihatkan mangsa banjir agar tidak menghidupkan peralatan elektrik sekiranya palam atau soket berada dalam keadaan basah bagi mengelak sebarang kemalangan.

Menerusi satu kenyataan hari ini, suruhanjaya itu sama sekali melarang mangsa banjir menggunakan peralatan elektrik yang telah terkena air banjir sebelum diperiksa oleh juruelektrik bertauliah.

“Jangan memetik suis dengan tangan yang basah, semasa berdiri dalam air atau dalam keadaan kaki tidak berkasut.

“Jangan memasuki bilik yang terdapat peralatan elektrik yang belum dicabut dari soket atau suis. Elakkan juga menghampiri bilik yang terdapat percikan api keluar dari mana-mana peralatan atau pendawaian,” jelas kenyataan itu.

Suruhanjaya itu juga melarang mangsa banjir daripada menghampiri kawasan seperti pencawang elektrik atau bilik suis elektrik yang ditenggelami air selain mengelak daripada memijak atau memandu kenderaan melalui lopak air berhampiran talian elektrik yang putus.

Sehubungan itu, suruhanjaya tersebut menggariskan beberapa kaedah keselamatan elektrik semasa banjir surut antaranya menasihatkan mangsa banjir untuk merujuk dengan pihak utiliti bagi mengetahui status penyambungan bekalan elektrik.

Mereka juga perlu memastikan peralatan elektrik dikeringkan terlebih dahulu sebelum digunakan dan memastikan pendawaian rumah diperiksa oleh kontraktor sebelum disahkan selamat digunakan oleh pendawai elektrik yang berdaftar dengan suruhanjaya.

— BERNAMA



Source link

read more

PKR DIDIK BANGSA YANG TAK RETI BERSYUKUR!!! ~ SEMUT HITAM


Exco Rejim DAPigs Pulau Pinang, Dr. Afif Bahardin dibidas sebagai manusia yang tidak tahu menghargai jasa apabila mempersoalkan sumber dana bantuan disalurkan oleh Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) bagi membantu mangsa banjir.

Tindakannya itu mempamerkan sifat sebenar puak – puak Pakatan Haprak yang suka menjadikan semua perkara sebagai bahan modal Politik murahan biarpun dalam keadaan rakyat yang sedang ditimpa musibah.

Presiden Pertubuhan Aduan Rakyat (PAR) Malaysia, Datuk A. Chandrakumanan  mendakwa, Afif tidak sepatutnya mempersoalkan bagaimana sumber bantuan itu diperoleh.

“Dia sepatutnya menghargai kesungguhan yang diambil oleh badan bukan kerajaan itu yang tampil ikhlas menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir pada 8 November lalu.

“Nampaknya Afif lebih bimbang mengenai bagaimana dan kenapa bantal dan tilam mempunyai wajah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tetapi tidak tahu berterima kasih mangsa negeri itu menerima bantuan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Chandrakumanan,  Afif perlu menjaga adab dan sedar bahawa kerajaan pusat pimpinan BN telah turun padang membantu mangsa menerusi pelbagai agensi dan pemimpin PKR ini tidak seharusnya mempolitikkan usaha ikhlas mereka.

Katanya, bantuan BN semasa Kelantan ditenggelami banjir terburuk adalah contoh terbaik BN sentiasa mendahulu rakyat bukannya mempolitikkan segala keadaan seperti yang dilakukan Afif.

“Ini bermakna dia (Afif) resah melepaskan peluang untuk mencari sokongan politik dalam keadaan bencana dan dia seharusnya sedar bahawa niatnya tidak akan memanfaatkan sesiapa.

“Jika kamu menyoal bantuan NGO, kalau berani pergilah tanya kerajaan DAP negeri itu kenapa hanya RM5 juta diperuntukan untuk mangsa banjir sedangkan hasil kutipan dana bencana DAP yang dipungut ialah RM6.1 juta.

“Ini bermakna mana perginya wang RM1 juta lagi, minta DAP yang telus dan integriti jawab segera tanpa berselindung.

“”Saya juga ingin tanya bagaimana kerajaan DAP membelanjakan wang RM350 juta untuk kajian dan laporan terowong bawah laut Pulau Pinang tetapi mangsa banjir hanya menerima RM5 juta, sila jawab kalau kamu ini berani kerana benar,” tegasnya.

Apa yang pasti, pemimpin muda itu lebih berminat untuk menjadikan semua benda sebagai bahan modal Politik dan mengejar publisiti murahan demi kepentingan peribadi dia semata – mata. Bukannya dia sibuk nak menjaga kebajikan rakyat!!!




Source link

read more

UMNO BUKAN PARTI YANG MEMPERJUANGKAN MELAYU!!! ~ SEMUT HITAM


Begitulah dakwaan yang sering dijadikan bahan modal Politik Murahan puak – puak Pakatan Haprak tu selama hari ini bagi menghasut orang Melayu agar tidak lagi menyokong UMNO.

Nak pulak bagi mereka yang cuba menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional yang ditunjangi oleh orang Melayu pada ketika ini. Slogan itu seolah – olah menjadi ratib mereka setiap hari.

Bahkan mereka juga sering membuat dakwaan kononnya UMNO inilah yang menjadi punca kepada perpecahan dikalangan orang Melayu dan menyebabkan mereka berpuak – puak pada ketika ini.

Tapi yang herannya, dalam Barisan Nasional, UMNO sahaja parti yang didominasi sepenuhnya oleh orang Melayu. Mana ada parti lain yang keahliannya seratus peratus Melayu.

Ianya berbeza dengan puak Pakatan Haprak tu sendiri. Dalam satu gabungan, ada berapa banyak parti yang mendabik dada kononnya mereka memperjuangkan kepentingan orang Melayu?

Sedangkan DAPigs yang secara terang – terangan dikuasai oleh golongan Chauvanist itu pun hanya mempergunakan ahli Melayu sebagai ‘Boneka’ untuk memperbodohkan rakyat secara tidak lansung.

PKR pun mendakwa kononnya memperjuangkan kebajikan orang Melayu sedangkan rakyat sedar bahawa motif parti itu ditubuhkan hanya untuk menjaga kepentingan Si Ketua Penipu tu sahaja.

Begitu juga dengan PAN yang merupakan parti serpihan PAS sering mendakwa kononnya mereka nak menjaga hak serta mempertahankan orang Melayu sekiranya dapat merampas kuasa kelak.

Malah kepimpinan parti itu juga sering mendakwa kononnya diorang lebih Islamik dari PAS dan UMNO yang dikatakan hanya mempergunakan Islam demi kepentingan Politik semata – mata.

Namun apa bezanya PAN dengn PPBM yang juga turut membuat dakwaan kononnya mereka nak menjaga kepentingan orang Melayu dan Islam sebagai pengganti kepada UMNO serta PAS?

Jika dilihat dari satu sudut, siapa sebenarnya yang memecah-belahkan orang Melayu ini? Adakah Barisan Nasional yang diketuai oleh UMNO atau puak Pakatan Haprak yang ternyata didominasikan oleh DAPigs itu? Yang itu, korang fikir la sendiri!!!




Source link

read more
Show Buttons
Hide Buttons